6

بورس یا فارکس؟ کدام بهتر است

بازارهای مالی امروزه در ایران به دلیل امکان کسب درآمد در هرمکان و زمانی و آزادی شغلی بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته و همه روز افراد علاقه مند زیادی به بازارهای مالی در جهت کسب درآمد وارد می‌شوند. در این بین سوالی که برای این علاقه مندان به وجود می آید این است که بورس بهتر است یا بازار فارکس. هر دو این بازارهای دارای مزیت های هستند و علاقه مندان بسیاری دارند که در این مقاله آموزش فارکس و بورس قصد داریم تا به این موارد بپردازیم.

بازار بورس چیست؟

بازار بورس مکانی است که خرید و فروش انواع دارایی ها مانند سهام، کالا ، خودرو و موارد دیگر در آن انجام می‌شود. البته بورس انواع مختلفی داشته و هرکدام کاربرد مختلفی دارد. در ایران بورس سهام، به بورس اوراق بهادار تهران معروف است و سهام شرکت ها در آن خرید و فروش می‌شود. بورس مکانی است که افراد سرمایه گذار و سرمایه پذیر به یک دیگر متصل شده و افرادی که سرمایه داشته و امکانی سرمایه گذاری توسط خودشان وجود ندارد با ورود به بورس و سرمایه گذاری در آن، سرمایه خود را در اختیار شرکت های قرار می‌دهند که امکان سرمایه گذاری داشته و با سرمایه افراد امکان ایجاد سود را دارند. برای ورود به بورس اوراق بهادار تهران باید در یکی از کارگزاری های بورس در ایران ثبت نام کرده و از پلتفرم معاملاتی آن در جهت خرید و فروش سهام های خود استفاده کنید. برای سرمایه گذاری در بورس تهران باید سرمایه شما به صورت ریالی باشد و از طریق واریز ریالی اقدام به خرید سهام کنید.

بازار فارکس چیست؟

فارکس در بین بازارهای مالی جهان، بزرگترین بازار مالی جهان محسوب می‌شود و روزانه حجم بسیار زیاد از ارز کشورها در این بازار تبادل می‌شود. در بازار فارکس بر اساس نام خود یعنی Forex ، ارز کشورها تبادل شده و مانند یک صرافی به کشورها ها این امکان را می دهد تا ارز خود را ارز کشورهای دیگر تبادل کنند. دلیل این امر هم ارز مورد نیاز کشورها بوده و کاربرد زیادی در اقتصاد دارد. به طور مثال یک تاجر آمریکایی برای خرید از محصولات ژاپن به ین ژاپن نیاز داشته که برای این منظور از طریق فارکس دلار آمریکا به ین تبدیل می‌شود. البته فارکس کاربردهای دیگر نیز داشته و به طور مثال بانک های مرکزی جهان از فارکس به عنوان ابزاری در جهت کنترل ارز پول کشور خود استفاده می‌کنند.

معامله گران فارکس نیز به عنوان بخش کوچکی از فارکس نیز در این بازار حضور داشته و طریق خرید و فروش ارزها کسب درآمد می‌کنند. البته معامله گران فارکس همانند بورس ایران امکان معامله به صورت مستقیم در فارکس را ندارند. برای این منظور همانند ثبت نام در کارگزاری های بورس ایران باید در یک بروکر فارکس ثبت نام کرده و از این طریق امکان معامله در فارکس فراهم خواهد شد. بروکرهای فارکس نیز مانند یک واسطه بوده و معاملات معامله گران را در فارکس انجام می‌دهند. بروکرهای فارکس از طریق کمیسیون یا اسپرد کسب درآمد کرده و در هرمعامله مقداری را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

فارکس یا بورس تهران؟

جواب این سوال برای افرادی که تنها به دنبال منبع درآمد بوده و برای آنها دلاری یا ریالی آن فرقی ندارد کمی متفاوت است. در شرایط امروز که ارزش ریال متاسفانه روز به روز کاهش پیدا کرده و سرمایه افراد در حال کاهش است، تبدیل سرمایه خود به ریال کار مناسبی نبوده و ممکن است در یک سال 50 درصد ارزش سرمایه ما کاهش پیدا کند. از این رو باید با تبدیل سرمایه خود به موارد دیگر مانند دلار، طلا، زمین و موارد دیگر راهی برای  جلوگیری از دست رفتن سرمایه خود پیدا کرد. در بازار فارکس به دلیل تبدیل شدن سرمایه ما به دلار، از کاهش ارزش سرمایه جلوگیری کرده و دیگر نگران این موضوع نخواهید بود.

در رابطه با کسب سود از بورس ایران نیز به دلیل واریز و برداشت به صورت ریالی، تمامی سودهای ما به صورت ریالی بوده و کسب درآمد ما ریالی خواهد بود. اما در فارکس تمامی واریزها و برداشت های بروکرهای فارکس به صورت دلاری است. این واریز و برداشت دلاری در فارکس باعث شده است تا جذابیت فارکس برای افراد بسیار زیاده شده و آن را به عنوان یکی از گزینه های کسب درآمد دلاری در ایران انتخاب کنند. بازار فارکس روزانه بیش از 7 تریلیون دلار در این بازار تبادل ارز انجام می‌شود پس این نوسانات بسیار زیاد باعث می‌شود تا بتوان با صرف زمانی برای یادگیری فارکس به یک منبع درآمد دلاری در ایران دست یافت.

لوریج یا اهرم در بازار فارکس

در بازار بورس ایران گزینه ای به عنوان لوریج یا اهرم پیدا نمی‌شود. لوریج ابزاری است که بروکرهای فارکس آن را در اختیار معامله گران قرار داده و به آنها این امکان را می‌دهند تا چند برابر سرمایه خود وارد معاملات فارکس شوند. به طور مثال دربرخی حساب های معاملات فارکس 1:500 نوشته است که این میزان اعلام می‌کند که شما امکان ورود به معاملات فارکس تا 500 برابر سرمایه خود را خواهید داشت. البته لوریج های فارکس ریسک معاملات را نیز افزایش می‌دهند که باید با استفاده از مدیریت سرمایه به صورت منطقی از لوریج ها استفاده کنید.

معامله در فارکس به صورت 24 ساعته

بورس ایران از ساعت 9 تا 12:30 دقیقه باز بوده و تنها در این بازاره زمانی امکان معامله وجود دارد. اما در بازار فارکس از دوشنبه تا روز جمعه به صورت 24 ساعته امکان معامله وجود داشته و می‌توان معاملات خود را در کل شبانه روز انجام داد. این ویژگی به افراد این امکان را می‌دهد تا از فارکس به عنوان شغل دوم استفاده کرده و در زمان های بیکاری به راحتی در فارکس معامله کرد.

ربات های معامله گر فارکس

یکی از ابزارهای ارائه شده در بروکرهای فارکس، ربات فارکس بوده و امکان معامله به معامله گران فارکس را به صورت خودکار خواهد داد. ربات یا اکسپرت فارکس ابزارهای هستند که بر روی پلتفرم معاملاتی متاتریدر نصب شده و همانند یک انسان برای ما در فارکس معامله کنند. این ربات ها در قالب یک ربات به صورت خودکار استراتژی خود را در فارکس پیاده سازی کرده و معامله می‌کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهدی رستمی گفت:

    کد تخفیف در زمینه فارکس ندارین ؟

    1. تاپ کوپن گفت:

      سلام وقت بخیر
      در حال حاضر خیر

  2. محمد جعفری گفت:

    بعد از ریزش بورس تهران من برای همیشه به فارکس کوچ کردم

    1. تاپ کوپن گفت:

      خوشحال میشیم اگر تجربه کاربریتون رو توضیح بدید

      1. محمد جعفری گفت:

        سلام
        همه یادشون میاد که در ریزش بورس واقعا چه اتفاقی رخ داد
        اون روزا متاسفانه به دلیل پایین بودن عمق بازار بورس تهران همه در صف فروش بودن و امکان فروختن سهام وجود نداشت
        اما در بازار فارکس به دلیل اینکه عمق این بازار بسیار زیاد هست به راحتی در هر نقطه امکان فروش وجود دارد همچنین امکان قرار دادن حد ضرر و حد سود هم وجود داره که به صورت خودکار انجام میشه

        1. تاپ کوپن گفت:

          بسیار عالی. ممنون از تحلیل خوب و کاربردی شما