0

نکات مهم خرید لپ تاپ

بدون توجه به شغل یا رشته تحصیلی، سن و جنسیت، لپ تاپ‌ها یک ابزار ضروری در زندگی ما محسوب می‌شوند که برای انجام کارهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنیم. برندهای مختلفی اقدام به تولید انواع لپ تاپ‌ها کرده‌اند و سعی دارند به نیازهای منحصربه‌فرد کاربران پاسخ دهند. شما باید با توجه به بودجه و نیازهای خود، ویژگی‌های لپ تاپ‌های مختلف را بررسی کرده و یک گزینه ایده‌آل را انتخاب کنید. در این مقاله از تاپ کوپن می‌خواهیم نکات مهم خرید لپ تاپ را برای شما بازگو کنیم. اگر شما هم قصد خرید یک لپ تاپ مناسب برای خود را دارید، در اامه مطلب با ما همراه باشید.

در هنگام خرید لپ تاپ به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای انتخاب یک لپ تاپ مناسب که به درد شما بخورد، ابتدا باید انواع و ویژگی‌های لپ تاپ‌ها را بشناسید. با داشتن شناخت کلی نسبت به ویژگی‌های انواع لپ تاپ‌ها می‌توانید لپ تاپ ایده‌آل خود را انتخاب کنید. هنگام خرید لپ تاپ به نکات زیر توجه کنید:

نوع کاربری خود را مشخص کنید

برای خرید لپ تاپ مناسب، ابتدا نوع کاربری خود را مشخص کنید:
1. فوق حرفه‌ای (گیمینگ، فیلم و انیمیشن‌سازی، طراحی‌های سنگین)
2. حرفه‌ای (امور مهندسی و طراحی نیمه سنگین)
3. نیمه حرفه‌ای (دانشجویی، اداری و تجاری)
4. عادی (خانگی، مولتی‌مدیا و سایر امور)
زمانی که نوع کاربری خود را مشخص کنید، گزینه‌های زیادی حذف می‌شوند و انتخاب برایتان راحت‌تر خواهد بود. شما می‌توانید از فروشگاه‌های لپ تاپ برای انتخاب بهترین گزینه با توجه به نوع کاربری خود کمک بگیرید. برای مثال، فروشگاه اینترنتی رایتاپ، امکان مشاهده فیلتر بر اساس کاربری و عملکرد لپ تاپ‌ها را برای شما فراهم آورده تا بتوانید با توجه به نیازهای خود، گزینه مناسبی را انتخاب کنید.

CPU لپ تاپ را بررسی کنید

CPU، مغز متفکر لپ تاپ شما است. CPU یکی از بخش‌های حیاتی و مهم لپ تاپ است که مسئولیت عملکرد پردازش سیستم را برعهده دارد. اکثر پردازنده‌هایی که در بازار حضور دارند، توسط دو شرکت بزرگ Intel و AMD تولید و عرضه شده‌اند.
شما با تعیین نوع کاربری لپ تاپ می‌توانید دریابید که به چه پردازنده‌ای نیاز دارید:
1. فوق حرفه‌ای: بهترین گزینه برای این دسته از کاربران، پردازنده با هسته مرکزی Core i9 یا Core i7 از برند اینتل یا Ryzen 7 از برند AMD است.
2. حرفه‌ای: کاربران حرفه‌ای باید به سراغ پردازنده‌های Core i7 یا Core i5 برند اینتل و Ryzen 5 یا AMD FX بروند.
3. نیمه حرفه‌ای: برای خرید لپ تاپ با کاربری نیمه حرفه‌ای به سراغ پردازنده Core i5 یا Core i3 برند اینتل و پردازنده Ryzen یا AMD FX برند AMD بروید.
4. عادی: برای کاربران عادی و کاربردهای خانگی، پردازنده Core i3 یا Celeron برند اینتل مناسب است.
با انتخاب صحیح پردازنده، مطمئن می‌شوید که لپ تاپ مورد نظر برای نیازهای خاص شما به بهترین شکل عمل خواهد کرد.

رم حافظه ذخیره‌سازی لپ تاپ شما است

حافظه ذخیره‌سازی یا RAM، قطعه‌ای است که وظیفه ذخیره سازی، خواندن و نوشتن سریع اطلاعات را برعهده دارد. اکثر لپ تاپ‌ها از نوع رم DDR4 بهره می‌برند که دارای سرعت بیشتری نسبت به DDR3 است. شما می‌توانید برای خرید لپ تاپ به سایت رایتاپ مراجعه کرده و بر اساس فیلتر رم، گزینه مناسبی را انتخاب کنید.
بهترین رم مورد نیاز برای انواع کاربری مختلف عبارت‌اند از:
• رم با ظرفیت ۶۴ یا ۳۲ گیگابایت برای کاربران فوق حرفه‌ای مناسب است.
• خرید لپ تاپ با حداقل رم ۸ الی ۱۶ گیگابایت برای افراد حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود که با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، ایلاستریتور یا اتوکد سر و کار دارند.
• برای کاربران نیمه حرفه‌ای، رم با ظرفیت ۴ الی ۸ گیگابایت مناسب خواهد بود.
• کاربران ساده و خانگی می‌توانند از رم ۴ گیگابایت استفاده کنند.

به خرید لپ تاپ با کارت گرافیک مناسب فکر کنید

کارت گرافیک وظیفه تولید و ارسال تصاویر خروجی به مانیتور را برعهده دارد. هنگام خرید لپ تاپ به انتخاب کارت گرافیک مناسب دقت کنید. در انتخاب کارت گرافیک، ظرفیت و قدرت پردازنده آن، دو ویژگی اساسی هستند. انواع کارت گرافیک در بازار وجود دارد:
• برای کاربران فوق حرفه‌ای که به بازی‌های سنگین و طراحی‌های پیشرفته مشغول هستند، حافظه اختصاصی گرافیکی بیش از ۶ گیگابایت مناسب خواهد بود. مدل‌های GeForce RTX 4060 و GeForce RTX 4070 از برند NVIDIA گزینه‌های بسیار مناسبی هستند.
• حافظه گرافیکی اختصاصی با ظرفیت حداقل ۴ گیگابایت برای کاربرانی مناسب است که با نرم‌افزارهای مهندسی یا طراحی سر و کار دارند. کارت‌های گرافیکی مدل GeForce MX150 یا GeForce MX250 و GeForce MX230 از برند NVIDIA گزینه مناسبی هستند.
• برای نیازهای کاربران نیمه حرفه‌ای، کارت گرافیکی با ظرفیت ۲ یا ۴ گیگابایت مناسب است. کاربران نیمه حرفه‌ای می‌توانند از مدل GeForce MX130 یا 110GeForce MX از برند NVIDIA استفاده کنند.
• کاربران ساده و خانگی می‌توانند با حافظه گرافیکی مجتمع مانند Intel UHD 620 به کارهای روزمره‌شان بپردازند.
با انتخاب درست کارت گرافیک، تجربه گرافیکی لپ تاپ شما بهبود پیدا خواهد کرد.

اندازه صفحه نمایش مناسبی انتخاب کنید

تا به اینجای مطلب در مورد سخت‌افزار مناسب انواع کاربری لپ تاپ صحبت کردیم و حالا نوبت به صفحه نمایش می‌رسد. اندازه صفحه نمایش یکی از نکات مهمی است که باید هنگام خرید لپ تاپ به آن توجه کنید، چرا که صفحه نمایش کوچک می‌تواند چشم‌ها را در استفاده طولانی مدت اذیت کند. اندازه صفحه نمایش لپ‌ تاپ‌های موجود در بازار، بین ۱۱ تا ۱۷ اینچ است.
شما می‌توانید بر اساس نیازهای خود، اندازه صفحه نمایش مناسبی را انتخاب کنید؛ اما به یاد داشته باشید که هرچه سایز صفحه نمایش لپ تاپ بزرگ‌تر باشد، چشم‌هایتان راحت‌تر خواهد بود.

لپ‌تاپ نو یا استوک؟ کدام یک را انتخاب کنید؟

در فرآیند خرید لپ تاپ، تصمیم‌گیری بین یک دستگاه نو و یک لپ ‌تاپ استوک یا دست دوم، ممکن است چالش‌برانگیز باشد. هر یک از این گزینه‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود هستند.

لپ‌تاپ نو فرصتی است برای تجربه به‌روزترین فناوری‌ها:

• کارایی بالا: لپ‌ تاپ‌های نو اغلب دارای سخت‌افزار قدرتمندتر و فناوری‌های جدیدتری هستند که به شما اجازه می‌دهند از آخرین امکانات و تکنولوژی‌ها بهره‌مند شوید.
• گارانتی و پشتیبانی: خرید لپ ‌تاپ نو با گارانتی رسمی و خدمات پشتیبانی معتبر همراه خواهد بود.

لپ‌تاپ استوک، انتخابی هوشمندانه و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود:

• هزینه کمتر: لپ‌تاپ‌های استوک معمولاً با قیمت پایین‌تری در بازار در دسترس هستند.
• کارایی خوب: لپ ‌تاپ‌های استوک، سخت‌افزار و عملکرد سالمی دارند و این امکان را به شما می‌دهند که با هزینه کمتر، یک دستگاه قوی و کارآمد خریداری کنید.
انتخاب نهایی بین خرید لپ تاپ استوک و لپ تاپ نو به نیازها و بودجه شما بستگی دارد.
به یاد داشته باشید که قبل از خرید لپ تاپ استوک باید به دقت وضعیت فیزیکی و عملکرد دستگاه را بررسی کنید. لپ تاپ استوک را از فروشندگان معتبر و باسابقه بخرید تا از کیفیت دستگاه اطمینان داشته باشید. شما می‌توانید لپ تاپ استوک را از فروشگاه اینترنتی رایتاپ با ۶۰ روز گارانتی رایگان و ۷ روز فرصت تعویض خریداری کنید.

در خرید لپ تاپ به نکات مهم زیر هم توجه کنید!

در خرید لپ تاپ مناسب باید به نکات مهم دیگری هم توجه کنید که در ادامه بیان می‌کنیم:
• هرچه فضای ذخیره‌سازی اطلاعات بیشتر باشد، بهتر است.
• قابلیت لمسی بودن، صفحه نمایش مات و چرخش ۳۶۰ درجه نیز جزو ویژگی‌های جذاب لپ تاپ‌ها هستند.
• در خرید لپ تاپ به پورت LAN، HDMI، VGA، USB و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا دقت کنید.
• به نوع باتری، میزان شارژدهی و قابلیت جدا شدن آن دقت کنید.
• وبکم لپ تاپ را در نظر بگیرید. وبکم‌ها در دو کیفیت HD و VGA تولید می‌شوند و برای تماس‌های تصویری مهم هستند.
• اسپیکر لپ تاپ برای تماشای فیلم، گوش‌دادن به موسیقی و بازی‌کردن مهم است؛ پس هنگام خرید لپ تاپ به اسپیکر آن دقت کنید.
• سیستم عامل لپ تاپ، یکی از نکات مهمی است که باید در زمان خرید لپ تاپ به آن توجه کنید. متداول‌ترین سیستم عامل، ویندوز است؛ اما سیستم‌ عامل‌های دیگری مانند لینوکس و مک هم موجود هستند که طرفداران خاص خود را دارند.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی نکات مهم خرید لپ تاپ پرداختیم. دریافتیم که ابتدا باید نوع کاربری خود را مشخص کرده و سپس با توجه به آن، ویژگی‌های مختلف لپ تاپ‌ها را بررسی و انتخاب کنیم. اندازه و وزن، پردازنده و حافظه، کارت گرافیک، اندازه صفحه نمایش، نوع ذخیره‌سازی، استوک یا نو بودن لپ تاپ و …، همه و همه نکات مهمی هستند که باید هنگام خرید لپ تاپ در نظر بگیرید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *