0

نکات مهم در خصوص طراحی و ساخت ویلا در شمال

طراحی و ساخت ویلا در شمال

اگر تصمیم گرفته‌اید زمینی در شمال خریداری کنید و ویلایی در آن بسازید. بایستی بدانید اگرچه این کار مقرون به صرفه است ولی در عمل پیچیدگی‌هایی خاص خود را دارد که اگر از آن‌ها آگاه نباشید ممکن است در میانه راه دلسرد شوید و در نتیجه سرمایه خود را از دست بدهید. مد نظر داشته باشید که آب و هوای شمال ایران متفاوت از آب و هوای دیگر بخش ها است؛ بنابراین ساخت و طراحی ویلا ظرافت های خاص خود را می طلبد. اگر قصد دارید خودتان این کار را شروع کنید یا پیمانکاری ساخت ویلای شخصی خود را به مجموعه خاصی بسپارید باید به نکات زیر توجه کنید.

بیشتر بخوانید: نکات طلایی برای طراحی ویلا در شمال

  • تهویه مناسب ویلا

تهویه یکی از عوامل مهمی است که در طراحی و ساخت ویلا در شمال باید مورد توجه قرار گیرد. جریان هوا به تهویه مستقیم کمک می کند. ساختمان ویلاها باید به گونه ای قرار گیرند که تهویه متقاطع را تسهیل کنند. همچنین، پوشش گیاهی می تواند به ایجاد سایه و انحراف نور خورشید کمک کند. علاوه بر این، از فضاهای اتاق زیر شیروانی نیز می توان در تهویه استفاده کرد زیرا به کاهش گرمایش خورشیدی از طریق سقف کمک می کند.

 

  • نحوه قرارگیری پنجره ها

برای افزایش تهویه متقاطع می توان پنجره ها را در اندازه های بزرگ تر طراحی کرد. اما اگر پنجره به درستی نصب نشود و سایه گیر نباشد، باعث نفوذ مستقیم تابش خورشید به داخل سازه می شود. در این صورت لزوم استفاده از سایه بان  ضروری است. موثرترین روش سایه‌زنی می‌تواند استفاده از سایه بان خارجی باشد زیرا به قطع نور مستقیم خورشید در طول فصل تابستان و ورود نور خورشید در زمستان به داخل ویلا کمک می‌کند. جهت نما نیز باید در طراحی سایه بان خارجی در نظر گرفته شود، زیرا در ضلع شمالی به حداقل تعداد سایه بان نیاز است و یا اصلاً نیاز نیست. ولی سایه بان های خارجی در ضلع جنوبی پس از بررسی مسیر خورشید طراحی می شوند.

  • چشم انداز ویلا

حفظ چشم انداز و منظره هنگام طراحی ویلا آن هم در آب و هوای شرجی شمال ضروری است، زیرا می توان با طراحی منظر مناسب، تاثیر و گرمایش سطح ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش داد. این نوع طراحی می تواند به عنوان یک مانع برای محدود کردن صدا، نور خورشید و گرما عمل کند. دمای اطراف سازه را می توان از طریق محوطه سازی کاهش داد. علاوه بر این، درختان به ایجاد سایه در طول فصل تابستان و همچنین تأمین نور خورشید در فصل زمستان کمک می کنند. بنابراین می توان چنین درختان برگریزی را در ضلع جنوب غربی و همچنین غربی سازه کاشت. علاوه بر این، با  کاشت درختان همیشه سبز ضلع شمال غربی و شمالی ویلا می توان به ایجاد سایه در طول سال کمک کرد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در طراحی و ساخت ویلا شمال

  • پوشش خارجی ویلا

پوشش خارجی ویلا می تواند بر میزان نور خورشید، فرسایش در برابر باران و باد، میزان اتلاف گرما یا افزایش گرما تأثیر بگذارد که این امر به نوبه خود بر تهویه ویلا نیز تأثیر می گذارد. به کارگیری عایق ضد رطوبت در نمای خارجی هم می تواند یکی دیگر از مواردی باشد که بایستی هنگام طراحی و ساخت ویلا در شمال در نظر گرفت. یکی از راه حل های شگفت انگیز در آب و هوای مرطوب شمال به کارگیری دیوارهای سبز است. این نوع از دیوارها به محافظت ویلا در برابر گرمای تابشی خورشید، جذب صدا، فیلتر کردن هوا، تنظیم رطوبت کمک می کنند. اما انتخاب گونه های گیاهی باید با دقت انجام شود و از گیاهان با ریشه تهاجمی اجتناب شود. پیدا کردن گیاهان رونده برای پوشاندن دیوار کار دشواری نیست و بسیاری از درختان انگور، برگریز و همیشه سبز، این کار را انجام می دهند. این گیاهان رونده کاری بیشتر از پنهان کردن یک دیوار را انجام می دهند. این نوع از گیاهان می توانند شاخ و برگ سبز و حتی شکوفه ها را به دیوار اضافه کنند. می‌توانید گیاهانی را پیدا کنید که در آفتاب  و یا در سایه بهترین رشد را دارند.  طراحی مسیر ورودی و محوطه ویلا و به کارگیری انواع گیاهان برای داشتن چشم اندازی زیبا از دیگر کارهایی است که می توان انجام داد.

پوشش خارجی ویلا

 

  • چیدمان اتاق های ویلا

بار حرارتی با جهت سازه در ارتباط  و از این رو، اتاق های ضلع شرقی در ساعات صبح گرم و در بعد از ظهر خنک می شوند. در حالی که اتاق‌های ضلع غربی صبح‌ها خنک‌تر هستند و در ساعات بعدازظهر معمولاً گرم می‌شوند. اتاق هایی که به سمت شمال و همچنین به سمت جنوب متمایل هستند، در صورتی که دارای وسایل سایه بان مناسب باشند، خنک می مانند. اتاق خواب ها را می توان در ضلع شرقی ویلای شخصی طراحی کرد زیرا این سمت در هنگام عصر خنک می ماند. از سوی دیگر مکان های ذخیره سازی اعم از انباری و آشپزخانه را می توان در ضلع غربی قرار داد زیرا بیشتر در ساعات صبح و بعد از ظهر استفاده می شوند. علاوه بر این، اتاق های اصلی ویلای شخصی نیز می توانند در ضلع شرقی یا غربی قرار گیرند. اتاق هایی مانند آشپزخانه که در آن گرما به دلیل پخت و پز رخ می دهد باید از محوطه اصلی ساختمان جدا شوند اما می توان با استفاده از یک سقف مشترک به این محوطه را به ویلا متصل کرد.

علاوه بر نکاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم نکات دیگری در خصوص طراحی و ساخت ویلا در شمال وجود دارند که می توانید در این مقاله مطالعه کنید.

بیشتر بخوانیدچند ترفند برای اجرای بهترین طراحی ویلا در شمال

نکته پایانی

در هر حال از تماس با تیم اول خونه غافل نشوید، اگر تمایل دارید اطلاعاتی در زمینه خرید ویلای آماده، خرید زمین و پیمانکاری ویلا در شمال دریافت کنید می توانید از مشاوره رایگان اول خونه بهره‌مند شوید. همین حالا با مشاوران ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *