9

همه چیز در مورد کمال گرایی + معرفی کتاب

کمالگرایی چیست ؟

کمال گرایی یک ویژگی شخصیتی است که با تمایل فرد برای دستیابی به استانداردهای بالا و نتایج بی عیب و نقص در تمام جنبه های زندگی از جمله کار، روابط و تلاش های شخصی مشخص می شود. در بسیاری از موارد، کمال گرایی می تواند یک ویژگی مثبت باشد که افراد را به رسیدن به پتانسیل کامل خود و دستیابی به موفقیت های بزرگ سوق می دهد. با این حال، زمانی که کمال گرایی بیش از حد شود، می تواند منجر به پیامدهای منفی مانند فرسودگی شغلی، اضطراب و افسردگی شود. در این مقاله به بررسی عمیق موضوع کمال گرایی شامل علل، آثار و راهکارهای مدیریت آن می پردازیم.

درک کمال گرایی

کمال گرایی یک ویژگی شخصیتی پیچیده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، تربیت و تجارب زندگی است. برخی از افراد ممکن است به دلیل ساختار ژنتیکی خود بیشتر مستعد کمال گرایی باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در نتیجه تجربیات دوران کودکی و انتظارات اجتماعی، تمایلات کمال گرایی داشته باشند.
یکی از ویژگی های کلیدی کمال گرایی میل شدید به اجتناب از شکست و انتقاد است. افراد کمال گرا معمولا استانداردهای بسیار بالایی برای خود تعیین می کنند و از اشتباه کردن یا کوتاه آمدن از اهداف خود می ترسند. آنها همچنین ممکن است به شدت از خود انتقاد کنند و در پذیرش تعارف یا تشخیص دستاوردهای خود مشکل داشته باشند.
کمال گرایی بسته به فرد و موقعیت می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. برخی از افراد ممکن است فقط در زمینه های خاصی از زندگی خود، مانند کار یا مدرسه، کمال گرایی نشان دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در تمام جنبه های زندگی خود برای کمال تلاش کنند. کمال گرایان همچنین ممکن است رویکردهای متفاوتی برای دستیابی به اهداف خود داشته باشند، مانند تعیین انتظارات غیر واقعی یا درگیر شدن در برنامه ریزی و آمادگی بیش از حد.

جنبه های مثبت کمال گرایی

در حالی که کمال گرایی می تواند پیامدهای منفی داشته باشد، جنبه های مثبت بسیاری نیز در این ویژگی شخصیتی وجود دارد. به عنوان مثال، کمال گرایان اغلب دارای اخلاق کاری قوی هستند و برای رسیدن به اهداف خود انگیزه بالایی دارند. آنها همچنین ممکن است جزئیات محور باشند و مهارت های سازمانی عالی داشته باشند که می تواند در بسیاری از تنظیمات مختلف ارزشمند باشد.
کمال گراها اغلب افراد موفقی هستند که می توانند در مشاغل یا سرگرمی های انتخابی خود برتر باشند. آنها ممکن است در زندگی احساس هدف و جهت گیری قوی داشته باشند، که می تواند به آنها کمک کند تا چالش ها را پشت سر بگذارند و بر موانع غلبه کنند.

اثرات منفی کمال گرایی

با وجود بسیاری از جنبه های مثبت کمال گرایی، چندین اثر منفی نیز با این ویژگی شخصیتی مرتبط است. یکی از رایج ترین پیامدهای منفی کمال گرایی فرسودگی شغلی است. کمال گراها ممکن است تحت فشار دستیابی به استانداردهای بالا قرار بگیرند و ممکن است بیش از حد به خود فشار بیاورند که منجر به فرسودگی جسمی و عاطفی شود.
کمال گرایی همچنین می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود. کمال گرایان ممکن است بیش از حد بر معایب و کاستی های خود متمرکز شوند که منجر به احساس بی کفایتی و اعتماد به نفس پایین شود. آنها همچنین ممکن است با روابط اجتماعی دست و پنجه نرم کنند، زیرا استانداردهای بالای آنها و انتقاد از خود می تواند ارتباط با دیگران را دشوار کند.

چگونه کمال گرایی را مدیریت کنیم ؟

اگر یک کمال گرا هستید، چندین استراتژی وجود دارد که می توانید برای مدیریت این ویژگی شخصیتی و جلوگیری از عواقب منفی استفاده کنید. یک رویکرد این است که انتظارات واقع بینانه تری برای خود تعیین کنید. به جای تلاش برای کمال در تمام جنبه های زندگی خود، روی دستیابی به برتری در زمینه هایی که برای شما مهم هستند تمرکز کنید. این می تواند به شما کمک کند تا از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید و تعادل سالمی بین زندگی شخصی و حرفه ای خود حفظ کنید.
همچنین تمرین شفقت به خود و پذیرش اینکه اشتباه کردن بخشی عادی از فرآیند یادگیری است می تواند مفید باشد. به جای انتقاد بیش از حد از خود، سعی کنید اشتباهات را فرصتی برای رشد و پیشرفت بدانید.

معرفی کتاب برای درمان کمال گرایی

می خواهم به شما کتابی را معرفی کنم که در همه قسمت های آن متوجه می شوید که هیچکس کامل نیست این کتاب یک کتاب توسعه فردی است و نویسنده داستان هایی از خود و دیگر افراد را بیان میکند و در سراسر کتاب به ما درس هایی از قبیل اهمیت ندادن به چیز های بی اهمیت زندگی مان و چسبیدن به اصل نه فرع رفع کمال گرایی و درس هایی که نه پدر و مادر نه معلم به ما داده اند صحبت میکند این کتاب معتقد هست که ما باید برای جنگ های مهم زندگی مان انرژی بگذاریم و جنگ های پوچ زندگی را به تخم*مان بگیریم !

این کتاب در سال ۲۰۱۹ پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز لقب گرفت کتاب هنر رندانه به تخم گرفتن اثر مارک منسون با قلم طنز و ترجمه بدون سانسور ارشاد نیک خواه شمارا به وجد خواهد آورد نسخه سانسور شده این کتاب در ایران بنام هنر ظریف بیخیالی شناخته میشود برای خرید کتاب هنر رندانه به تخم گرفتن نسخه بدون سانسور میتوانید از سایت خرید کتاب هشتگ کتاب اقدام به خرید نمایید

بخشی از متن کتاب هنر رندانه به تخم گرفتن :

بیشتر ما آدمها در اغلب کارهایی که انجام میدیم متوسط هستیم. حتی اگه در یک کاری استثنایی باشی به احتمال زیاد در بقیه ی چیزها متوسط و یا حتی پایین تر از متوسط هستی. ماهیت زندگی همینه عالی شدن در چیزی مستلزم اینه که براش کلی وقت و انرژی بذاری و از اونجایی که همه مون مقادیر محدودی زمان و انرژی داریم عده کمی از ما میتونه واقعاً
در نتیجه میتونیم بگیم که از لحاظ آماری غیر ممکنه که یک آدم بتونه در همه ی حوزههای ،زندگیش یا حتی بیشترشون، عملکردی خارق العاده از خودش نشون بده تاجرهای خفن اغلب توی زندگی خانوادگیشون ریدن ورزشکارهای خارق العاده اغلب به اندازه ی حلزونی که سکته مغزی کرده باشه احمق و سطحی هستن. سلبریتی های زیادی هستن که احتمالاً به اندازه ی همه ی اون هوادارانی که حرکتهای ریز و درشتشون رو دنبال میکنن هیچ ایده ای در مورد زندگی ندارن
همه مون معمولاً آدمهای خیلی متوسطی هستیم. ولی این ترین ها هستن که مورد توجه قرار میگیرن یه جورایی همه مون این رو میدونیم ولی به ندرت در موردش فکر میکنیم! برای خرید این کتاب به سایت هشتگ کتاب مراجعه نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد جعفری گفت:

    -گفت “میشه کمالگرایی رو برام تعریف کنی؟!”

    +گفتم” اگه بخوام کمال گرایی رو تعریف کنم توی یک کلمه میگم ترس، ترس از کافی و خوب نبودن، ترس از شروع کردن، ترس از شکست خوردن…”
    |محمد|

    ممنون بابت مطلب مفیدتون

  2. saeeedeashpaz گفت:

    ‏شما بهش میگید کمال گرایی ما میگیم گشادی ناشی از متقاعد نشدن برای انجام کار هایی که به ظاهر بیهوده میان.
    خخخخ این جمله رو توی تلگرام خوندم گفتم اینجام بزارم

  3. lielashabani098 گفت:

    از مطلب تون لذت بردم مخصوصا قسمتی که از کتاب هنر رندانه به تخم گرفتن اوردید مثلا زن مسی میگه مسی بازیکن خوبیه ولی خیلی درونگراس و احساساتشو به راحتی بروز نمیده

  4. حسنا گفت:

    یک فرد با کارکتر ‎کمالگرایی؛ صد نفر رو در یک نفر زندگی می‌کنه!
    یعنی میزان توقعاتی که از خودش و توانمندی‌هاش داره، چند برابر یک آدم عادیه.
    بخاطر همین همیشه ناآرامه ؛ ‎اضطراب و استرس و گاهی پنیک هم تجربه میکنه!
    چه رنجی میکشه کسی که کمالگراست …

  5. معصومه دولت ابادی گفت:

    نظر من اینه خودتو بنداز توش واقعا خیلی از دوستای موفقم اصلا کمال گرا نیستن کار رو انجام میدن حتی در سطح ضعفیف ولی انجام میدن و واقعانم سخت نمیگیرین خدا مارو شفا بده ….

  6. صفوراسبحانی گفت:

    کمال گرایی رو والدین به ما انتقال دادن بس که گفتن بیست شو کاش قبل بچه دار شدن چارتا کتاب بخونیم :)))))

  7. مسیحا گفت:

    صرف نظر از اینکه کمال گرایی یجورایی مفیده ولی خود شخصو افسرده و پیر میکنه حافظ میگه اسان گیر بر خود و بر کارها که این جهان سخت گیرد بر مردمان سخت کوش !

  8. amene گفت:

    اینقد ما کمال گرا ها درگیر چگونه به بهترین نحوه انجام دادنش میشیم که هر چی انرزی داریم همون اول خرج میشه و باقی میر ررو هم ول میکنیم بعدم اعتماد بنفس مون میاد پایین اینا همش حس میکنم تقصیر پدر مادرامونه که نمره های زیر بیست رو از ما قبول نمیکردن

  9. sahar گفت:

    کتاب هنر رندانه به تخم گرفتن رو خوندم خیلی فانه کمالگرایی رو هم کامل ردشو پاک میکنه از تو مغزمون مرسی از مطلب زیباتون تاپ کوپن