0

قیمت جهانی بریکت آهن اسفنجی+ لجن آهن اسفنجی

قیمت آهن اسفنجی امروز با اعتبار قیمتی چند روزه و محدود اعلام می گردد. مدت زمان اعتبار قیمت دقیقا وابسته به شرایط بازار حوزه آهن و فولاد می باشد. چنانچه ثبات نسبی بر بازار فولاد حاکم باشد می توان با اعتبار زمانی طولانی تر قیمت روز آهن اسفنجی را اعلام کرد ولی چنانچه نوسانات قیمت فولاد زیاد باشد نرخ قیمت بصورت به روز و روزانه اعلام می شود.

همانطور که اعلام کردیم نرخ روز شمش فولاد ملاک قیمت گذاری آهن اسفنجی است و البته ملاک برای دیگر محصولات بالادست نیز می باشد. این شاخص نه تنها در ایران بلکه معیار و ملاک در کل جهان است. البته نسبت تعیین شده در بازار جهانی و ایران بین قیمت شمش و قیمت آهن اسفنجی یا به عنوان مثال کنسانتره آهن و قیمت گندله آهن اندکی متفاوت است.

قیمت کنسانتره آهن 23.4% قیمت بیلت فولاد تانگشان چین است. در بازار ایران این نسبت 13% می باشد که طی اصلاحیه در سال 1398 (سال میلادی 2019) به 16% افزایش پیدا کرده است. همچنین قیمت گندله آهن در بازار جهانی 27 درصد قیمت بیلت تانگشان چین است، این نسبت در ایران 21.5 درصد بوده که در آخرین اصلاحیه به 23.5% افزایش پیدا کرده است. همچنین نسبت مصوب و اعلام شده برای نرخ قیمت آهن اسفنجی همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد برابر 50% قیمت شمش فخوز است. البته این نسبت حدودی است در اغلب مواقع آنچه در بازار اعلام می شود قیمت جهانی آهن اسفنجی نسبت بین 50 الی 53 درصدی را نسبت به شمش فولاد دارد.

با توجه به ملاک بودن نرخ شمش فولاد برای قیمت روز آهن اسفنجی٬ در صورت نوسان و تغییر نرخ قیمت بیلت بالتبع قیمت آهن اسفنجی نیز نوسان می کند. یا ثبات نسبی بر نرخ فولاد می تواند ثبات قیمت آهن اسفنجی را سبب شود.

آهن اسفنجی٬ سنگ آهن فرآوری شده است که برای استفاده در کوره های القایی و قوس الکتریکی طی چند مرحله، آماده سازی و تولید شده است. همانطور که می دانید امکان استفاده مستقیم سنگ آهن دانه بندی شده که اغلب دارای محدوده خلوص 50 الی 65 درصد است، یا استفاده از گندله سنگ آهن که دارای خلوص بین 64 الی 69% است برای این نوع کوره ها بر خلاف کوره بلند وجود ندارد. این به دلیل ناخالصی های بالای موجود در سنگ آهن و گندله است.

خوراک کوره های القایی و قوس الکتریکی، ضایعات آهن و قراضه آهن آلات است. همانطور که می دانید آهن قراضه دارای خلوص بالاست. ولی به دلیل گران بودن و البته ظرفیت پایین تامین این محصول٬ نیاز به استفاده از سنگ آهن خام وجود دارد. برای ورود سنگ آهن خام به چرخه فولادسازی با کوره های القایی و قوس الکتریکی٬ باید آماده سازی اولیه بر روی سنگ آهن که دارای خلوص بین ۵۰ الی ۶۲ درصد برای نوع دانه بندی شده و ۶۴ الی ۶۹ درصد برای نوع کنسانتره آهن و گندله آهن است٬ انجام گیرد.

 

فروش بریکت آهن اسفنجی

چرا فروش بریکت آهن اسفنجی در صادرات توجیه اقتصادی بیشتری علیرغم نرخ قیمت بالاتر آن دارد؟ این موضوع را در زیر تحلیل می کنیم.

آهن اسفنجی محصولی متخلخل است. گلوله های متخلخل
در ابعاد 9 الی 25 میلی متر که به دلیل درصد بالای تخلخل در آن، احتمال رخداد فرآین اکسیداسیون در آن بالاست.
در حقیقت مهمترین مشکلی که در حمل و نقل و ذخیره کردن آهن اسفنجی برای کارخانه مصرف کننده به وجودمی آید، احتمال اکسیداسیون این محصول است چنانچه در معرض رطوبت و حرارت قرار بگیرد. احتمال رخداد اشتعال نیز وجود دارد. این موضوع چنانچه حجم محصول بالا باشد می تواند خطرناک باشد.

محصول آهن اسفنجی اکسید شده، راندمان بسیار پایینی در ذوب دارد که حتی به هیچ عنوان قابلیت استفاده در کوره های القایی مخصوصا کوره های القایی کوچک را ندارد. ولی شاید در کوره های قوس الکتریکی و یا کوره های القایی بزرگ بتوان از آن با هدف کنترل درصد کربن و نه با هدف گرفتن ذوب، استفاده نمود. در حقیقت آهن اسفنجی اکسید شده هیچ ارزشی از نظر ذوب و دریافت فولاد نداشته و چنانچه تدابیر لازم در حین حمل و نقل این محصول به کار گرفته نشود و محصول حین حمل و نقل یا انبارداری دچار اکسیداسیون شود، در حقیقت خریدار ضرر کرده است.

این موضوع در معاملات تجاری صادراتی با توجه به اینکه مسافت های حمل و نقل طولانی تر هستند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. دو راه حل برای جلوگیری از بروز این مشکل توسط کارشناسان توصیه می شود.

• بسته بندی آهن اسفنجی در جامبوبگ
• تبدیل آهن اسفنجی به بریکت آهن اسفنجی

هم اکنون هر دو شیوه و راه حل در خرید و فروش آهن اسفنجی در بخش صادرات به کار گرفته می شود. بخشی از صادرات آهن اسفنجی به صورت صادرات این محصول در بسته بندی جامبوبگ انجام می گیرد و درصدی از آهن اسفنجی نیز بعد از تبدیل شدن به بریکت گرم آهن اسفنجی (hbi) و یا بریکت سرد آهن اسفنجی، صادر می شود.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، قیمت بریکت آهن اسفنجی به دلیل هزینه جانبی فرآیند بریکت زنی بر روی محصول آهن اسفنجی، در مقایسه با قیمت آهن اسفنجی بالاتر است.

البته تعیین دقیق قیمت بریکت آهن اسفنجی بر اساس نوع و کیفیت و آنالیز آن تعیین می شود. سه نوع بریکت آهن اسفنجی داریم که در زیر معرفی می کنیم. آنالیز هر نوع از بریکت آهن اسفنجی که مورد عرضه مجتمع صنعتی و معدنی فولاد سیمرغ آذربایجان است را نیز اعلام خواهیم نمود. تفاوت حدودی قیمت بریکت آهن اسفنجی برای این سه نوع را نیز از طریق مقایسه آخرین نرخ قیمت هر کدام، اعلام خواهیم کرد.

بریکت آهن اسفنجی در سه نوع زیر تولید می شود:

• بریکت گرم آهن اسفنجی
• بریکت سرد آهن اسفنجی
• بریکت نرمه آهن اسفنجی
ماده شارژ اصلی مورد استفاده دو نوع نخست بریکت آهن اسفنجی، آهن اسفنجی است. ولی از نظر درجه حرارت فرآیند، این دو نوع بریکت در شرایط متفاوتی تولید می شوند.

 

کاربرد لجن آهن اسفنجی چیست؟

در توضیح کلی از لجن آهن اسفنجی می توان گفت که این محصول زمانی ایجاد می گردد که ریزدانه نرمه آهن اسفنجی در اثر تماس با گاز احیایی، شسته شده و پس از انتقال به حوضچه ذرات و ته نشین شدن در آن، آبی که در این ترکیب وجود دارد، در اثر فرآیند تبخیر، کاملاً از بین رفته و بعد از آن هم با بارهای فلزی دیگر، ترکیب می گردد.

در واقع لج آهن اسفنجی را می توان دارای ضرورت و نقش بسیار مهمی دانست که اگر بخواهیم در رابطه با کاربردهای این محصول صحبت کنیم، با استفاده از موارد زیر می‌توان آنها را بیان داشت:

1. از لجن آهن به منظور تبدیل به فرآورده های دیگر مانند آگلومره، استفاده به عمل می آورند.
2. همچنین این محصول را جهت تبدیل به گندله آهن نیز مورد توجه و کاربرد فراوان قرار داده اند.

در حقیقت با چنین کاربردهایی که از ماده مورد نظر به عمل می آورند، به نوعی آن را به زنجیره فولادسازی برگردانده و مجدداً برای تولیدات اساسی دیگر، مفید و موثر واقع خواهد شد.

یکی از بزرگترین شرکت های تولیدی کشور که بسیار معروف بوده و در راستای تولید و ساخت مواد معدنی بسیار ضروری گام برداشته، شرکت فولاد خوزستان می باشد که وسعت بسیاری را در بر گرفته و با تولیدات انبوهی که به ثبت رسانده، توانسته نیاز تمامی خریداران داخلی و حتی خریداران خارجی را به نحو عالی تامین نماید.

اما یکی از محصولات ارائه شده از این شرکت بنام، لجن آهن اسفنجی است که خلوص و کیفیت بالایی را در بر گرفته و از این رو درخواست های زیادی را به دنبال داشته است.

اگر شما نیز متقاضی خرید لجن آهن اسفنجی متعلق به شرکت فولاد خوزستان هستید، می توانید از طریق مسیرهای مطمئن همچون مرکز پیش رو که اعتبار کافی را بین خریداران خود کسب نموده و کانون مراجعات گسترده ای قرار گرفته، اقدام کنید.
در این صورت نه تنها از محصولاتی درجه یک با کارایی عالی بهره مند خواهید گشت، بلکه می توانید مزایای دیگری نظیر این موارد را هم دریافت نمایید:

• دسترسی به لجن آهن اسفنجی تناژ بالا با قیمتی واقعاً مناسب
• بهره مندی از راهنمای خرید کامل محصول از سوی فروشندگان مجرب و کاربلد
• دستیابی به آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *