0

کار تعلیم و تربیت فرزندان به عهده چه کسانی است؟ (روش صحیح)

کار تعلیم و تربیت فرزندان به عهده چه کسانی است؟

فرزند‌دار شدن یکی از تجربیات بسیار شیرین و در عین حال چالش برانگیز است. والدینی که قدم در این مسیر می‌گذارند، این گفته را تأیید می‌کنند. زیرا، به همان اندازه که رشد و پرورش یک موجود دیگر که از جان انسان برخواسته شیرین است، سختی‌هایی نیز دارد. خصوصاً اینکه، مسئولیت فرزند هم برعهده پدر است و هم مادر. اما، یکی از چالش‌های فراگیر در تربیت این است که کار تعلیم و تربیت فرزندان به عهده چه کسانی است؟ و این افراد در این زمینه چه نقشی را باید ایفا کنند تا این مسیر به شیوه صحیح طی شود؟ مطالعه‌ی این مقاله، پاسخی کوتاه اما جامع به این پرسش است.

کار تعلیم و تربیت فرزندان به عهده چه کسانی است؟

همه‌ی ما می‌دانیم که دو ستون اصلی در تعلیم و تربیت فرزندان پدر و مادر هستند. در واقع، از اولین لحظات تولد این پدر و مادر هستند که بیشترین پاسخگویی را به نیازهای فرزندان دارند. همچنین، خدا نیز اینگونه قرار داده است که نیازهای ابتدایی فرزند توسط پدر و مادر رفع شود. خصوصاً، نیازهایی که یک نوزاد به مادر خود دارد با کسی جز او قابل برطرف شدن نیست.
با این حال، زمانی که فرزندان بزرگتر می‌شوند، درگیری بیشتری با جامعه پیدا می‌کنند. در واقع، افرادی همچون معلم، دوستان، اقوام و ….. نیز وارد این فرآیند می‌شوند. در نتیجه، بخشی از این تعلیم و تربیت متأثر از آنان است. از طرفی، این موضوع بر کسی پوشیده نیست که میزان تأثیر سایر عوامل برگرفته از نوع تعلیم و تربیت فرزندان توسط والدین است.
در واقع، اینکه کار تعلیم و تربیت فرزندان به عهده چه کسانی است؟ با پدر و مادر تعریف می‌شود. زیرا، والدین با نوع تربیت خود و همچنین آموزش‌هایی که به فرزندانشان می‌دهند، تعیین می‌کنند که او چه دوستانی را انتخاب خواهد کرد؟ همچنین، از چه طرز تفکری متأثر خواهد شد؟ از طرفی، انتخاب مکان‌های آموزشی مانند مدرسه، کلاس‌های آموزشی، سالن‌های ورزشی و … نیز با نظر و تأیید والدین انجام می‌شود. پس، نقش اصلی در تعلیم و تربیت فرزندان بر عهده والدین است. بنابراین، هر والدی باید بداند چه وظایفی دارد تا با انجام آن بهترین فرد در نقش پدری یا مادری خود باشد.

چگونه وظیفه پدری یا مادری خود را به خوبی انجام دهیم؟

چگونه وظیفه پدری یا مادری خود را به خوبی انجام دهیم؟

حال که صاحب فرزند شده‌اید، این دغدغه حتماً برای شما ایجاد شده است. پس، دانستن سه نکته‌ی زیر در تعلیم و تربیت فرزندان برای شما بسیار ضروری است:

نیازهای فرزندتان را در حد معقول و متناسب با سن او برآورده کنید

والدینی در تربیت فرزند خود موفق هستند که بدانند کدام نیازهای فرزندشان را باید برآورده کنند. همچنین، میزان توجه به هر نیاز باید به چه شکل باشد؟ در واقع، نیازهای فرزندان در گروه‌های سنی مختلف متفاوت است. مثلاً، زمانی که فرزندان شما کوچک‌تر هستند نیاز دارند که مورد توجه قرار گیرند. همچنین، نیاز به بازی نیز بسیار ضروری است. بنابراین، والدین باید در نظر بگیرند که متناسب با سن کودک و همچنین جنسیت او، چه بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی مناسب‌تر است. از طرفی، رعایت اصل تعادل نیز در این زمان مطرح می‌شود. زیرا، خرید بیش از اندازه و گران قیمت، موجب می‌شود فرزند شما از هر فعالیت یا وسیله‌ای لذت نبرد. در نتیجه، با گذشت زمان او را متوقع‌تر و ریشه حسادت‌ها را بیدارتر می‌کنید.

از روش‌های تربیتی صحیح استفاده کنید

روش‌های تربیتی صحیح

همه‌ افرادی که این دغدغه را دارند که کار تعلیم و تربیت فرزندان به عهده چه کسانی است؟ به دنبال این پرسش نیز خواهند بود که روش تربیت صحیح کدام است؟ اگر چنین دغدغه‌ای دارید، باید بدانید در بهترین روش تربیت باید فرزند در هفت سال اول پادشاه و بزرگ در نظر گرفته شود. در نتیجه، به او اجازه کشف محیط و لذت بردن تا حدی که آسیبی ایجاد نکند داده شود. از طرفی، در هفت سال دوم فرزند شما سرباز است و باید از فرمان شما تبعیت کند. پس، مسئولیت پذیری و اطاعت در او تقویت می‌شود. در هفت سال سوم، باید با او همانند یک فرد مشورت دهنده و با شخصیت برخورد شود. در نتیجه، می‌تواند نقش مهمی در تصمیم گیری‌ها ایفا کند. این سه مرحله پیوسته هستند. بنابراین، باید اولین قدم به خوبی برداشته شود تا نتایج بعدی نیز مطلوب باشد.

نقش همسری خود را به خوبی ایفا کنید

غفلت نکنید که نحوه تعامل، میزان صمیمیت، رعایت ادب و احترام و … در میان والدین، در تعلیم و تربیت فرزندان بسیار مهم است. از طرفی، این مهارت‌ها آموختنی هستند و باید آن‌‌ها را فرابگیریم تا بتوانیم ابتدا بهترین همسر و سپس بهترین والد باشیم. اگر به یادگیری این مهارت‌ها احساس نیاز می‌کنید با مراجعه به مجله روانشناسی باتابان می‌توانید با روش‌های همسرداری حرفه‌ای آشنا شوید.

نتیجه گیری

به طور کلی، مطالعه‌ی این مقاله به ما کمک کرد تا بدانیم که نقش اصلی در تعلیم و تربیت فرزندان به عهده پدر و مادر است. زیرا، هم بیشترین تعامل را با فرزند خود دارند و هم اینکه، نیازهای کودک توسط پدر و مادر برطرف می‌شود. با این حال، دوستان، معلمان و … می‌توانند بر این مسیر تأثیر داشته باشند. اما، باز هم شیوه تأثیر آن‌ها توسط والدین تعیین می‌شود. پس، والدین باید نقش خودشان را به خوبی ایفا کنند تا در تعلیم و تربیت فرزند خود نیز موفق باشند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *