3

کدام تکنولوژی تلویزیون را بخریم؟

تفاوت تکنولوژی های متفاوت صفحه نمایش, مینی ال ای دی و کیوند و کیولد و اولد و کیودی ال دی

به دنبال یک تلویزیون با صفحه نمایش عالی هستین اما با نام های زیاد و اصطلاحات عجیب روبرو شدید حالا سردرگم هستین؟ با ما همراه باشید در ادامه فناوری های جدید رو بشناسیم و با هم مقایسه کنیم تا یک خرید ایده آل داشته باشید.
حتما در بین جست و جو هایی که انجام دادید با نام Mini LED و فناوری نمایشگر های جدید آشنا شده اید . چندین سال است فناوری صفحه نمایشگر ها در مسیر خود با ثبات خوبی در حال پیشرفت است . حالا با توجه به پیشرفت هایی که در همین سال های اخیر شاهدش بودیم به نظر می رسد، فناوری مینی ال ای دی انقلابی در صنعت فناوری صفحه نمایشگر ها باشد.

 

نمایشگر Mini LED چیست؟

عبارت LED مخفف Light emitting diode به معنی دیود ساطع کننده نور است . حالا مینی LED ها در اصل LED های کوچکی هستند که نور نمایشگر را تأمین می‌کنند . به دیود های کوچک تر از 0.2 میلی متر مینی ال ای دی می‌گویند. ریشه ی این فناوری به نمایشگرهای LCD برمی‌گردد . این نوع نمایشگرها از یک منبع نور به عنوان نور پس‌زمینه بهره می‌برند . اما جدیداً این منبع نور برای اینکه بتواند عملکرد بهتری داشته باشد به چندین بخش تقسیم می شود. زمانی که در پنل به جای صدها هزار از هزاران نور پس زمینه استفاده شود قطعاً کیفیت افزایش پیدا می‌کند، پنل روشن تر می شود، باعث افزایش کنتراست و عمیق تر شدن رنگ سیاه می شود. این مزیت برای محتوای HDR عالی است و باعث می شود خروجی خوبی داشته باشد.

این فناوری نخستین بار در سال 2019 در تلویزیون های برند TCL معرفی شد. در حال حاضر شرکت های زیادی در حوزه ی تولید نمایشگرهای Mini LED فعالیت می کنند اما فقط تی سی ال تلویزیون هایی با این تکنولوژی برای فروش تولید می کند. مشخصات ال ای دی در این تلویزیون ها رنگ ها پر جنب و جوش تر هستند و بخش های سیاه صفحه تیره تر است. درنتیجه هنگام استفاده با رنگ های زنده و طبیعی و همچنین جزئیات بیشتر مواجه می شوید.

 

مزیت و کارایی Mini LED :

از مزیت های عالی Mini LED نداشتن محدودیت در اندازه نمایشگر است. این تکنولوژی با استفاده از نور پس زمینه کوچک تر و بیشتر قابلیت عالی برای نمایش تصویر در سایز های متفاوت را دارا می باشد. دنیای مینی ال ای دی ها خیلی جذاب است. Mini LED از نمایشگرهای اولد قیمت مناسب تر است در حالی که از نظر کیفیت تفاوت چندانی ندارند. همچنین این مینی ال ای دی ها همانند LCD ها که از سال های گذشته تا به الان وجود دارند از قوام و کیفیت عالی و بینظیر بهره مند است. حالا که این تکنولوژی نوین راه خود را به آیپد اپل باز کرده باید منتظر محصولات جدید با این فناوری باشیم.

 

نمایشگر کیولد و تفاوت آن با OLED:

دومین فناوری جدید صفحه نمایشگری که می خواهیم با هم بررسی کنیم نمایشگر QLED است که سال 2017 سامسونگ سری QLED های خود را روانه ی بازار کرد. رقیب جدید OLED کیولد است ،QLED مخفف Quantum-dot Light-Emitting Diode است که با OLED تئوری مشترکی دارند. ولی نباید QLED را با OLED که یه دیود ساطع کننده نور ارگانیک است اشتباه گرفت. کارایی فناوری کوانتوم دات در QLED نمایشگر با به کارگیری یک لایه یا فیلم از نقطه های کوانتومی روی نور پس زمینه یک پنل LED معمولی کار می کند. این لایه از ذرات خیلی ریزی به وجود آمده که دارای ابعاد 2 تا 10 نانومتر که اندازه ی این ذرات طول موج نور ساطع شده را تعیین می کند و باعث به وجود آمدن رنگ های متنوعی می شود. سامسونگ ادعا می کند ذرات کوانتومی بیشتر از یک میلیارد رنگ تولید می کند. ذرات QLED دارای بدنه ی فلزی و همچنین هسته های آلیاژ فلزی است که این امکان را فراهم می کند رنگ ها طبیعی تر و روشن تر دیده شوند. کیولد یک فناوری تابشی است یعنی نور از اول به صورت رنگی می تابد و برای به دست آوردن رنگ نیاز به عبور از هیچ فیلتری ندارد.در صورتی که به خرید تلویزیون oled علاقمند هستید در گوگل جمله روبرو را تایپ کرده و وارد اولین نتیجه شوید: خرید تلویزیون اولد از بانه دات کام

شرکت معروف Samsung هواداران خود را با ارائه و تولید تلویزیون هایی با فناوری جدید و قابلیت های بی نظیر غافلگیر کرد. سامسونگ برای اولین بار در جهان با تولید کیولد ها توانست معایب اولدها را برطرف کند. با این فناوری نوین میزان روشنایی تلویزیون های سامسونگ از 1500 نیت به 2000 نیت ارتقا پیدا کرده است. همچنین Samsung اعلام کرده که در مقایسه با سایر رقبا میزان کنتراست صفحه نمایش و زاویه دید پنل های QLED افزایش پیدا کرده. هر تلویزیونی که دارای برچسب QLED است مانند یک تلویزیون LED عادی است با این اختلاف که دارای یک لایه کوانتوم دات است که عامل افزایش کیفیت و روشنایی صفحه نمایش است.

نمایشگر Neo QLED چیست :

در بین نمایشگرهایی که بررسی کردیم نام Neo QLED هم دیده می شود. بعد از تولید QLED در سال 2021 وقت آپدیت و ارتقا پنل های تلویزیونی رسید. به همین دلیل سامسونگ تلویزیون های Neo QLED خود را با فناوری ها و طراحی منحصر به فرد تولید و عرضه کرد. Neo QLED همان ارتقاء و جهش یافته ی QLED است منتها با قابلیت ها و کارایی بیشتر. منبع نور این سری از تلویزیون ها تازهی به اسم Quantum Mini LED است که کیفیت و کنتراست بهتر و با کیفیت تری برای تماشاگران خود ارائه کرده است.

 

مزایا و ویژگی Neo QLED:

طراحی infinity one که بدون حاشیه است, پردازنده اختصاصی نئو کوانتوم و همچنین تکنولوژی Object Tracking Sound (OTS) Pro که می تواند سوژه ی صدا را رهگیری کند. دارای منبع نور Quantum Mini LED است که نور را یک دست پخش می کنند. همچنین این سری از تلویزیون های سامسونگ دارای تکنولوژی Local dimming است.

حالا از تفاوت های بارز QLED و Neo QLED در منبع نورشان است، که منبع QLED همان نور LED سنتی است در حالی که نور Neo QLED از مینی LED ها سرچشمه می گیرد. که به لطف این مینی ال ای دی ها کنتراست و کیفیت و وضوح عالی در اختیار کاربران خود قرار داده است. رنگ تیره را تیره تر و روشنایی صفحه نمایش را بهتر و بالا به نمایش گذاشته است.

کدام صفحه نمایشگر بهتر است و رنج قیمت هر کدام چقدر است؟

این که کدام صفحه نمایش بهتر است بستگی به سطح انتظار شما از یک تلویزیون دارد. نمایشگر OLD قطعا بهتر از LCD است ولی قیمت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل این شرکت ها ترجیح میدهند برای لپ تاپ ها و تبلت ها از آن استفاده نکنند. اگر چه Micro LED دارای ویژگی و مزایای خاصی است ولی برای شرکت اپل هم گران است. ولی نمایشگر مینی LED جدا از کیفیت و کنتراست و روشنایی عالی که دارد قیمت مناسب تری نسبت به گزینه های بالا دارد. هرچند این نمایشگر هم برای نخستین بار ممکن است قیمت بالایی داشته باشد ولی با همه گیر شدن و استقبال شرکت ها قیمت این فناوری کاهش می یابد. با توجه به شواهد TCL تنها شرکتی است فناوری Mini LED را به بازار عرضه کرده و قیمت مناسبی دارند.

نمایشگر های QLED و Neo QLED میزان روشنایی عالی دارند و بالاترین میزان روشنایی آن به 2000 نیت هم می رسد. ولی نمایشگر OLED معمولی 700 نیت روشنایی دارد و همچنین معایبی نیز دارد. تلویزیون های QLED سامسونگ دارای دقیق ترین و روشنایی بی نظیری است که در همه ی شرایط نوری کار می کند. تلویزیون های جدید Neo QLED سامسونگ جز بهترین ها می باشد حتی بهتر از QLED چون در NEO QLED به جای استفاده از LED از Mini LED استفاده شده. به همین دلیل است که روشنایی و وضوح و کیفیتی بی‌نظیر دارد. این تلویزیون ها در کیفیت 4K و 8K تولید شده اند و اختلاف قیمتی بین مدل QLED ها وNEO QLED ها وجود ندارد. ولی تلویزیون های 8K NEO QLED دارای قیمت بیشتری هستند چون پرچمدار تلویزیون های SAMSUNG هستند. کلام آخر این که کدام تلویزیون را انتخاب کنیم بستگی به انتظاری که از تلویزیون دارین و همچنین بودجه و هزینه ای که می کنید دارد.

 

بررسی تکنولوژی جدید QNED :

برای خرید تلویزیون با تکنولوژی جدید در قدم اول باید اطلاعات کاملی داشته باشیم. با ما همراه باشید امروز می خواهیم فناوری QNED در تلویزیون LG را با هم بررسی کنیم. کیوند مخفف Quantum Nano Cell Emitting Diodes است. ال جی تلویزیون با صفحه نمایش QNED خود را در سال 2022 تولید و عرضه کرده است. ال جی با تلویزیون های QNED با فناوری Mini LED به رفع شکاف بین نمایشگرهای LED و OLED پرداخت. شرکت ال جی اعلام کرده که کیوند جایگزین نیست بلکه زیر مجموعه ی تلویزیون ال جی اولد OLED است. تلویزیون جدید LG ترکیب از OLED و QLED است. همچنین از 30000 مینی ال ای دی در نور پس زمینه اش استفاده شده که درخشندگی عالی ارائه می دهد. وجود این تعداد مینی ال ای دی کمک می کند کیفیت در نمایشگرهای بزرگ کاهش پیدا نکند. به صورت کلی این تلویزیون از پنل LCD, نانوسل، رنگ های Quantum Dot و Mini LED تولید شده است. دلیل استفاده از Mini LED در نمایشگر QNED کنترل روشنایی نور پس زمینه و کنتراست نواحی مختلف است. در صورتی که دوست دارید از تکنولوژی جدید مینی ال ای دی 2022 محصولی را خریداری کنید جمله روبرو را سرچ کنید و وارد اولین نتیجه شوید : خرید تلویزیون کیولد سامسونگ از بانه دات کام

 

طراحی و ویژگی تلویزیون های QNED :

شرکت LG اعلام کرده تلویزیون QNED Mini LED رنگ ها را پر جنب و جوش، دقیق و مشکی تر به نمایش گذاشته است. دلیل رنگ مشکی عالی این تلویزیون وجود سی هزار Mini LED است که 2500 ناحیه را روشن می کنند. همچنین وجود ذرات نانو سل باعث حذف رنگ های تیره و طول موج های اضافی می شود. فیلتر Nano Cell باعث می شود فناوری نقطه Quantum هم باعث می شود رنگ ها خالص تر به تصویر کشیده شوند. سطح تابش صفحه های پشت QNED ده برابر پنل های OLED است. تلویزیون Lg به دلیل داشتن فناوری Local Dimming دارای بالاترین سطح کنتراست است. لوکال دایمینگ به معنی نوردهی محلی است و باعث می شود دقت تصویر بیشتر شود. این تلویزیون به دلیل کنتراست فوق العاده و روشنایی بینظیرش برای تصاویر HDR عالی است.

کلام آخر:

تلویزیون QNED MINI LED با کیفیت خیره کننده تصویری فراتر از آنچه که هست را برای کاربران خود به‌ نمایش می گذارد. ال جی با تولید تلویزیون QNED با فناوری روز جهان تلویزیونی کاملاً بی نقص و تکامل یافته را برای دوستداران خود ارائه کرده است. پیشنهاد ما به کاربران مشکل پسند تلویزیون برند ال جی QNED است. این تلویزیون دارای تصویر چشم نواز و کیفیت صدای خارق‌العاده ای است که مطمئنا شما از آن لذت می برید. همه این تکنولوژی ها را در سایت baneeh.com بررسی و مقایسه و انتخاب کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سیدحمید گفت:

    باعرض سلام وخسته نباشید، آیا مدل های نسل جدید ال جیQNED, مشکل پیکسل سوختگی رو همانند مدل هایOLD دارند یا خیر، لطفا کمی بیشتر راهنمایی بفرمایید، ممنونم از سایت خوبتان.

    1. تاپ کوپن گفت:

      سلام. ممنون که سایت خودتون رو دنبال میکنید. این مقاله یک متن تبلیغاتی برای شرکتی است که در این متن از اون نام برده شده. برای اطلاعات بیشتر به سایت خودشون رجوع کنید

  2. آرین کریمی گفت:

    با سلام.تلویزیون سونی یا ال جی یا سامسونگ کدام بهتر است کدام تکنلوژی این برندها از دیگری سرتر است.برای مثال نانوسل و کیوند الجی از کدام تکنولوژی سونی و سامسونگ بهتر است لطفا تمام این پنل های برندهای را به نسبت برتری باهم توضیح بدب ممنون میشم