0

یادگیری موسیقی را از کجا شروع کنیم؟

ما هرگز برای یادگیری نحوه نواختن یک ساز موسیقی، آواز خواندن یا یادگیری مهارت‌های جدید، پیر نخواهید بود. فقط باید بدانید که از کجا شروع کنید و چه مسیری را برای یادگیری و آموزش دنبال کنید. برای آنکه بدانیم چگونه یادگیری موسیقی را آغاز کنیم به‌سراغ آموزشگاه موسیقی آفرینش رفته‌ایم. آفرینش، یک مجموعه فرهنگی هنری در شمال تهران است که کلاس‌های گوناگون موسیقی، آواز، گروه کر و… را برای کودکان و بزرگسالان برگزار می‌کند. در این مقاله بیشتر از آموزش موسیقی و نکات مهم آن بخوانید.

تئوری موسیقی را بیاموزید

تئوری موسیقی زبان موسیقی است. تئوری، جنبه‌های اساسی موسیقی را تعریف می‌کند و سیستمی را برای موسیقی‌دانان فراهم می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. یادگیری تئوری موسیقی بخش مهمی از پیشرفت و آموزش است، زیرا به سمت حرفه‌ای شدن در موسیقی و پیشرفت، شما را سوق می‌دهد.

چه با یک نوازنده دیگر آهنگ بنویسید، چه با یک ارکستر یا فقط با دوستانتان بنوازید، باید بدانید که چگونه در مورد آنچه می‌نوازید با یکدیگر «صحبت کنید» و اینجاست که تئوری موسیقی مطرح می‌شود. در آموزشگاه موسیقی آفرینش در این باره به‌خوبی خواهید آموخت.

از اصول اولیه شروع کنید

تئوری موسیقی در واقع مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که به شما کمک می‌کند تا نحوه عملکرد موسیقی را بهتر درک کنید و همچنین درک کنید که چه چیزی خوب به نظر می‌رسد در مقابل چه چیزی بد به نظر می‌رسد. یادگیری مبانی تئوری موسیقی با یادگیری الفبای موسیقی یا نت‌ها – A، B، C، D، E، F، G –  و درک نحوه نمایش آنها در یک صفحه شروع می‌شود. این نت‌نویسی موسیقی به شما کمک می‌کند تا نقطه‌ها را بین آنچه می‌شنوید و چیزی که می‌نوازید متصل کنید.

درواقع موسیقی از فواصل تشکیل شده است: فاصله بین نت‌ها. فواصل ملودیک زمانی است که یک نت و سپس نت دیگر را می‌نوازید. مقیاس‌های موسیقی دنباله‌ای از فواصل کامل یا نیمه هستند. آنها مجموعه‌ای از آهنگ‌ها هستند که می‌توانید ملودی‌ها و هارمونی‌ها را بر اساس آ‌‌ن‌ها بسازید.

آکوردها، گروه‌بندی نت‌هایی هستند که همزمان نواخته می‌شوند. آکوردها فواصل هارمونیکی هستند که با نواختن آن‌ها یک صدا تولید می‌شود. این صداها به یک آهنگ ساختار، سازماندهی و شکل می‌بخشند. مجموعه‌ای از آکوردهای مرتب شده، «پیشرفت آکورد» نامیده می‌شود که پایه و اساس هماهنگی در موسیقی غربی و موسیقی کلاسیک است.

موسیقی به طور کلی با یک تناژ یا کلید خاص پخش می‌شود که با  کلید مخصوص نمایش داده می‌شود. کلید به شما می‌گوید که یک آهنگ از کدام نت‌ها استفاده خواهد کرد و چه نت هایی تیز یا صاف هستند. این به شما کمک می کند تا آهنگ را شناسایی کنید.

دانش خود را به کار بگیرید

یادگیری مبانی تئوری موسیقی بخش مهمی از پایه و اساس برای افرادی است که می‌خواهند در نواختن یک ساز تسلط داشته باشند، به ویژه برای کسانی که می‌خواهند نوازنده شوند.

پس از تسلط بر اصول اولیه، نوبت به پرداختن به تئوری موسیقی پیشرفته، مانند آکوردهای دیاتونیک، مقیاس‌های مینور، آرپژ، حالت‌ها و آکوردهای جابجایی می‌رسد. هر چه بیشتر در تئوری موسیقی مسلط باشید، خلاقیت بیشتری در موسیقی خواهید داشت. مرحله بعدی، خواندن موسیقی است، که دنیای کاملا جدیدی از ژانرهای موسیقی را به روی شما باز خواهد کرد.

نکاتی برای یادگیری موسیقی در بزرگسالی

موسیقی مورد علاقه خود را انتخاب کنید

زمانی که تصمیم به یادگیری موسیقی می‌گیرید، ساز و موسیقی را انتخاب کنید که از قبل دوست دارید. اگر چیزی را انتخاب کنید که صدای آن را دوست دارید و به آن علاقه دارید، این کار باعث می‌شود انگیزه تمرین را حفظ کنید و تمرین را سرگرم کننده‌تر می‌کند! آیا همیشه فکر نواختن پیانو را دوست داشتید؟ آیا از صدای کلارینت لذت می برید؟ آیا می‌خواستید در یک گروه راک درام بزنید؟ شما باید ابزاری را انتخاب کنید که با سبک زندگی شما همخوانی داشته باشد. اگر دائما در حال حرکت هستید، انتخاب ساز قابل حمل‌تری مانند کلارینت ممکن است بهتر باشد. اگر دیوارهای نازک و همسایه‌های بداخلاق دارید، یک پیانوی دیجیتال با حجم صدای قابل تنظیم ممکن است مناسب‌ترین باشد تا بتوانید در کلاس پیانو نیز به‌راحتی پیشرفت کنید.

اهداف تعیین کنید

اهداف واقع بینانه‌ای را برای آنچه می‌خواهید یاد بگیرید و اینکه چقدر می‌توانید برای تمرین صرف کنید، تعیین کنید. تنظیم هدف به شما کمک می‌کند تا تمرکز داشته باشید و به شما امکان می‌دهد تا پیشرفت‌هایتان را راحت‌تر دنبال کنید. در تعیین اهداف خود، در وهله اول به این فکر کنید که چرا می‌خواهید موسیقی بیاموزید: آیا این یک سرگرمی سرگرم کننده برای شماست که خودتان در خانه انجام دهید؟ آیا می خواهید با دوستان نوازنده خود باشید؟ سپس به نقشه و هدف خود فکر کنید تا خود را به آنجا برسانید.

تمرین مداوم

بهترین راه برای رسیدن به اهدافتان تمرین مداوم است. یک برنامه تمرینی تنظیم کنید تا به شما کمک کند تا به یادگیری خود ادامه دهید. جلسات تمرین باید منظم و زمان بندی شده باشد تا حواس پرتی به حداقل برسد. لازم نیست جلسات تمرین خیلی طولانی باشد، حدود 30 دقیقه در هر جلسه کافی است. اگر حتی 30 دقیقه خیلی طولانی است، می‌توانید چندین دوره رایگان در روز را جستجو کنید که در آن می‌توانید از 10 تا 12 دقیقه تمرین کنید. در حالی که باید تمرین منظم را برنامه‌ریزی کنید، باید انعطاف پذیر باشید. گاهی اوقات، ممکن است کارهای ضروری‌تری نسبت به تمرین موسیقی داشته باشید.

از مترونوم استفاده کنید

هر زمان که تمرین می‌کنید، از مترونوم استفاده کنید. مترونوم شما را در مورد زمان‌بندی خود صادق نگه می‌دارد – اینکه وقتی موسیقی سخت‌تر می‌شود سرعتتان را کاهش نمی‌دهید و وقتی موسیقی متن‌تر می‌شود سرعتتان را افزایش نمی‌دهید. حتی زمانی که در حال تمرین «تکه کردن» هستید، از مترونوم خود استفاده کنید. مترونوم را روی سرعت کمتری تنظیم کنید و به آرامی بخش های دشوار را تمرین کنید، به این ترتیب می توانید بر انگشت گذاری و زمان بندی مسلط شوید. سپس، به آرامی مترونوم را سرعت دهید تا زمانی که به سرعت برسید. شاید فکر نکنید که نواختن «به موقع» با مترونوم مهم است، اما اگر می‌خواهید با افراد دیگر بنوازید، باید عادت‌های بد زمان‌بندی را کنار بگذارید و بتوانید با مترونوم نوازندگی کنید.

ثبت‌نام در کلاس موسیقی

اگر می‌خواهید یادگیری موسیقی را آغاز کنید، هم‌اکنون می‌تواند وارد سایت آفرینش به آدرس afarineshschool.com  شوید. در اینجا می‌توانید برنامه همه کلاس‌ها را ببینید و با توجه به علاقه خود، آموزش موسیقی را آغاز کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *