0

هنگام خرید تلویزیون باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید تلویزیون باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از دغدغه‌های کاربران در هنگام خرید محصول این می‌باشد که نمی‌دانند محصولات کدام برند بهتر هستند و می‌توانند خدمات متنوع‌تری را ارائه دهند. خب واقعا انتخاب یک تلویزیون ایده آل و کارآمد که بتوان نتایج عالی را از آن دریافت کرد کمی مشکل است. حجم گسترده‌ای از تلویزیون‌ها با فناوری‌های متنوع و دیزاین منحصر به فرد توسط هر کدام از برندها وارد بازار شده‌اند که این موضوع باعث شده است تا نه تنها رنج قیمت‌ها با هم متفاوت باشد بلکه حوزه انتخابی وسیع‌تری در اختیار کاربران قرار بگیرد. می‌توانید شاهد حضور این وسیله برقی در اکثر خانه‌ها باشید. در حقیقت این محصولات ارتباط شما را با دنیای بیرونی حفظ خواهند کرد و به سمت و سویی بهتر هدایت می‌کنند. فروشگاه اینترنتی بامیرزا یکی از بزرگ‌ترین مرجع‌های فروش آنلاین تلویزیون در ایران است که متناسب با بودجه و سلیقه‌تان تجربه خریدی مطمئن و به صرفه را برای شما فراهم می‌کند.

می‌توانید این محصول را در ابعاد و اندازه‌های مختلف و کیفیت تصویر گوناگون و … در بازار مشاهده نمایید که توسط برندهای مختلف تولید و روانه بازار شده‌اند که در این بین برند سونی، سامسونگ و ال جی توانسته‌اند سهم بزرگی از فروش بازار را به خود اختصاص دهند. فاکتورهای اساسی وجود دارد که خریداران در هنگام تهیه این محصول باید به آن توجه کنند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پراخت.

بررسی بودجه برای انتخاب تلویزیون

اولین نکته‌ای که پیش از خرید هر وسیله‌ای می‌بایست مد نظر قرار دهید قیمت محصول است. قبل از خرید تلویزیون بودجه خود را بررسی کنید. بدیهی است که برای خرید تلویزیون باید هزینه بیشتری را در نظر بگیرید. البته قیمت تلویزیون به متغیرهای زیادی از جمله برند، امکانات و سایز بستگی دارد و با توجه به بودجه‌ای که دارید، پیشنهاد خرید تلویزیون‌های متفاوتی از طرف فروشنده به شما داده می‌شود.

از بین تمام تلویزیون‌های بازار که حرفی برای گفتن دارند، تلویزیون‌ سامسونگ ، ال جی، سونی، پاناسونیک و فیلیپس از نام ‌آشناترین، معتبرترین و باکیفیت‌ترین‌ها هستند. پس از بررسی بودجه در نظر گرفته شده، باید دید که چه انتظارات دیگری از تلویزیون دارید.

سایز تلویزیون

اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش اولین نکته‌ای ا‌ست که به ذهن خریدار می‌رسد. خوشبختانه امروزه در بازار، تنوع بالایی در زمینه‌ی سایز صفحه‌ی نمایش به چشم می‌خورد؛ از ۱۴ اینچ گرفته تا ۱۰۰ اینچ و بالاتر.

پر فروش‌ترین تلویزیون‌های ۵۵ اینچی هستند. با این حال صفحه‌ی نمایش‌های ۶۵ و ۷۵ نیز طرفداران خود را دارد. اصلا فکر نکنید اگر سراغ تلویزیون ۳۲ یا ۴۰ اینچی رفتید، یعنی یک تلویزیون کوچک به ‌درد نخور خریده‌اید.

مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب اندازه‌ی مناسب صفحه‌ی نمایش، ابعاد اتاقی می‌باشد که تلویزیون قرار است در آن جای بگیرد پس حواستان باشد، خرید تلویزیون ۵۵ اینچی برای یک اتاق ۱۲ متری دلیل بر مناسب‌ بودن انتخاب شما نیست.

توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به خرید، ابعاد دیوار و اتاقی که تلویزیون قرار است در آن قرار بگیرد را مورد توجه قرار دهید. نکته‌ی مهم بعدی، فاصله‌‌ای است که قرار است در مقابل تلویزیون بنشینید. در این مورد باید به مبحث فاصله‌ی نشستن و اندازه‌ی صفحه توجه داشته باشد. اگر شما بخواهید تلویزیونی FULL HD تهیه نمایید نزدیک‌ترین فاصله‌ی شما تا تلویزیون باید 1.6 برابر اندازه‌ گیری مورب از تلویزیون باشد. پس اگر شما تلویزیونی 60 اینچی دارید باید در فاصله‌ی تقریباً 2.43 متری آن قرار بگیرید.

امروزه، بیشتر تلویزیون‌هایی که بازار عرضه می‌شوند، 4K هستند که علت آن به نیاز بازار برمی‌گردد ولی در واقع شما با خرید یک تلویزیون 4K علاوه بر اینکه با پرداخت هزینه‌ای معقول از امکانات بسیار مناسبی بهره خواهید برد از طرفی هم صفحه‌ نمایش شما با وضوح بالا به نمایش تصاویر می‌پردازند. این بدان معنی است که با خرید و استفاده از این تلویزیون شما به هنگام نشستن و دیدن فیلم در هر فاصله‌ای که باشید انگار نزدیک‌تر به تلویزیون نشسته‌اید و فاصله شما به اندازه‌ی مورب صفحه نمایش تلویزیون باشد.

نوع صفحه نمایش

تلویزیون‌های تولیدی بازار با دو تکنولوژی غالب نمایشگر LED و OLED ارائه می‌شوند. در تلویزیون‌های LED از فناوری نور پس زمینه برای روشنایی پنل استفاده می‌شود. سونی و ال‌ جی تولید کنندگان اصلی تلویزیون اولد هستند. در تلویزیون OLED به جای استفاده از نور پس زمینه از پیکسل خود نورده برای ایجاد روشنایی و رنگ استفاده می‌شود. این تلویزیون‌ها برای ارائه رنگ مشکی کامل فوق‌العاده استثنایی هستند بنابراین به دوستداران فیلم و سریال خیلی پیشنهاد می‌شوند.

اگر اندکی پیگیر اخبار دنیای تکنولوژی هستید از اینکه از تکنولوژی QLED صحبت نکردیم متعجب شدید. تکنولوژی QLED که در تلویزیون‌های بالا رده سامسونگ به کار گرفته می‌شود در واقع همان LED است که با فناوری نقاط کوانتومی ترکیب شده است. فناوری کوانتوم دات موجب شده است این تلویزیون‌ها برای ارائه حداکثر روشنایی و رنگ بی‌نظیر عمل کنند بنابراین به مراتب بهتر از LED معمول هستند.

کمپانی‌های ال‌ جی و سامسونگ در سال 2021 بار دیگر پیشتاز تحول بوده و از فناوری نوین مینی LED در تعدادی از  تلویزیون‌های خود رونمایی کردند. تلویزیون‌های نئو کیولد جدید سامسونگ یک رده ارتقاء یافته‌تر از تلویزیون‌های کیولد هستند اما تلویزیون‌های QNED جدید ال‌ جی حد واسط تلویزیون‌های LED و OLED هستند یعنی در واقع هنوز به پای تلویزیون‌های اولد نخواهند رسید. تلویزیون‌های QNED برای افرادی ایده‌آل هستند که قادر به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید تلویزیون OLED نیستند اما دوست دارند تلویزیون‌های یک رده بالاتر ازLED خریداری نمایند.

توجه کنید: تلویزیون‌های OLED برای محتوایی همچون بازی و فیلم بی‌نظیر هستند اما مشکلی که دارند این است که در صورت تماشای محتوای تکراری در طولانی مدت ممکن است دچار پیکسل سوختگی شوند. کاربرانی که از هدر رفتن سرمایه خود واهمه دارد ممکن است از خرید این نوع تلویزیون‌ها صرف نظر کنند.

کیفیت تصویر تلویزیون

امروزه تلویزیون‌ها را با کیفیت تصویر HD، Full HD، 4K و 8K در بازار مشاهده می‎کنید. اما تفاوت کیفیت تصویر در چه حدی است؟ آیا تفاوت کیفیت آنقدر قابل توجه است که بودجه بیشتری را برای خرید تلویزیون صرف کنیم؟ در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم.

یک صفحه نمایش با رزولوشن HD، از 720 پیکسل پشتیبانی می‌کند. به عبارت ساده تر این نوع از صفحه نمایش فقط 720 خط افقی پیکسلی را اسکن خواهد کرد در حالی که رزولوشن تصویر Full HD از 1080 پیکسل پشتیبانی می‌کند.

تلویزیون‌های 4K از رزولوشن تصویر 3840×2160 پیکسل برخوردار هستند. بزرگترین مزیت تلویزیون‌های 4K نشان دادن تصاویر با جزئیات و کیفیت بیشتر است. کیفیت تصویر 4K تصاویر واقعی، غنی و زنده‌تری نسبت به تلویزیون‌های HD و Full HD نشان می‌دهد.

تماشای فیلم در تلویزیون‌های 4K لذت فوق‌العاده‌ای دارد. شبکه های نتفلیکس،آمازون و برخی ویدیوهای یوتیوب از کیفیت تصویر 4K پشتیبانی می‌کنند. تلویزیون‌های 4K قابلیت افزایش رزولوشن دارند و می‌توانند محتوای HD و Full HD را افزایش داده و با کیفیت بهتری نمایش دهند.

کیفیت تصویر تلویزیون‌های 8K بسیار بهتر از تلویزیون‌های 4K است. اما قیمت بسیار گرانی دارند. از طرفی تولید محتوای 8K در حال حاضر بسیار محدود است. بنابراین اگر بودجه کافی برای خرید تلویزیون 8K ندارید نگران نباشید. بهترین گزینه برای خرید همان تلویزیون 4K است.

پنل تلویزیون

تلویزیون‌ها از دو پنل IPS و VA برخوردار هستند. انتخاب بین این دو پنل هنگام خرید تلویزیون به شما و محل قرار دادن تلویزیون بستگی دارد. شما می‌توانید با توجه به فضای مورد نظر خود پنل مناسب را هنگام خرید تلویزیون انتخاب کنید.

پنل IPS برای محیط‌های روشن مناسب است و زاویه دید گسترده‌ای را ارائه می‌دهد. در حالی که پنل VA رنگ‌های مشکی را عمیق‌تر نمایش داده و کنتراست تصویر بهتری نسبت به پنل IPS دارد. همچنین زاویه دید پنل VA محدودتر است و بیشتر برای تماشا از رو به رو پیشنهاد می‌شود.

زاویه دید گسترده باعث می‌شود از زوایای مختلف کیفیت تصویر یکسانی را مشاهده کنید. همچنین دقت رنگ 100% را در زوایای مختلف تضمین می‌کند. بنابراین اگر از تلویزیون را برای محیط‌های بزرگ استفاده می‌کنید، یا به صورت دسته جمعی به تماشای فیلم و بازی می‌پردازید خرید تلویزیونی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که از زاویه دید گسترده پشتیبانی کند.

نرخ نوسازی تصویر

نرخ تازه سازی که با هرتز مشخص می‌شود نشانگر این موضوع است که چند بار در ثانیه یک تصویر روی صفحه نمایش تازه سازی یا رفرش می‌شود. نرخ تازه سازی استاندارد ۶۰ بار در ثانیه یا همان ۶۰ هرتز است. با این وجود، در صحنه‌هایی که اشیاء با سرعت حرکت می‌کنند، یک نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی می‌تواند باعث مات و ناواضح بودن تصاویر شود، به ویژه در تلویزیون‌های ال سی دی دارای کیفیت HDTV. از این رو برای خلق یک تصویر واضح تر، سازندگان نرخ تازه سازی را دو برابر کرده و به ۱۲۰ رسانده اند و حتی در بعضی موارد تا ۲۴۰ هرتز نیز افزایش یافته است.

برخی مدل‌های جدید نیز دارای پشتیبانی بیشتری از High-Frame Rate (HFR) هستند که بدان معناست که دارای نرخ تازه سازی بیشتر و پشتیبانی بیشتر محتوایی با نرخ فریم بالاتر از ۶۰ هرتز هستند. با توجه به اینکه محتوای HFR بزودی در قالب فیلم و خبر‌های زنده ارائه خواهد شد و اینکه HFR به طور ویژه برای ورزش‌های زنده مناسب خواهد بود، پس این قابلیت باید یکی از چیز‌هایی باشد که به دنبال آن باشید. گیمر‌ها نیز به دنبل نرخ تازه سازی بالاتری هستند.

حرف آخر: گیمر‌ها از تلویزیون‌های دارای نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز می‌توانند به راحتی استفاده کافی ببرند، اما کسانی که دنبال تلویزیون برای تماشای برنامه‌های سرگرمی هستند باید به سراغ تلویزیون‌هایی با نرخ تازه سازی کمتر از ۱۲۰ هرتز نروند.

کیفیت صدا

کیفیت صدا یکی دیگر از نکات حائز اهمیت هنگام خرید تلویزیون است. طراحی تلویزیون‌ها و باریک شدن آن‌ها باعث شده است تا طراحی بلندگوها نیز دستخوش تغییر شود. یکی از مشکلات داشتن طراحی‌های باریک و ظریف پنل‌های صاف این است که جایی برای اسپیکرهای بزرگ وجود ندارد. بنابراین نمی‌توانند صدای زیاد و کاملا با کیفیت تولید کنند.

حداقل میزان صدا در تلویزیون‌ها معمولا 20 وات و حداکثر تا 90 وات نیز وجود دارد. بنابراین در صورت ضعیف بودن صدا شما 3 انتخاب دارید: صدای تلویزیون را قبول کنید. هدفون بزنید. از ساندبار یا سیستم صوتی حرفه‌ای کنار تلویزیون استفاده کنید. ساندبار و سیستم‌های صوتی قیمت‌های متفاوتی دارند و می‌توانند تجربه سینمایی شما را خیلی بهتر کنند.

زاویه دید

با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته، بسیاری از تلویزیون‌ها هنوز دارای نقص‌های نسبتاً قابل‌ توجهی هستند و آن‌ هم این است که زاویه دید محدودی دارند. این بدان معنی است که تصویر فقط از یک زاویه مستقیم و درست در مقابل صفحه ‌نمایش بهترین کیفیت را دارد. در این راهنمای خرید تلویزیون توصیه می‌‌کنیم با تماشای یک تلویزیون از اطراف و از بالا و پایین، زاویه دید را بررسی کنید. ممکن است با دور شدن از مرکز صفحه نمایش، تصویر کمرنگ شود و دقت رنگ را از دست بدهد. البته میزان کاهش کیفیت تصویر از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. ما دریافته‌‌ایم که تلویزیون‌‌هایی که از پنل‌های IPS استفاده می‌‌کنند، زاویه دید وسیع‌‌تری نسبت به تلویزیون‌های LCD ارائه می‌‌دهند. در مقابل، تلویزیون‌های OLED تقریباً مانند تلویزیون‌‌های پلاسما دارای زاویه دید نامحدود هستند و کاهش کیفیت را در زاویه‌های غیر مستقیم ندارند.

اخیراً، برخی از تلویزیون‌‌های سامسونگ و سونی را دیده‌ایم که دارای زاویه دید متوسط ​​برای یک صفحه ‌نمایش LED بدون استفاده از پنل IPS هستند. تا زمان نگارش این راهنمای خرید تلویزیون‌های موجود در دو سری QLED سامسونگ مانند (مدل Q80 و Q90 سامسونگ) دارای بیشترین زاویه دید هستند. اگر می‌خواهید که زاویه دید تلویزیون را در فروشگاه بررسی کنید، توجه داشته باشید که تنظیمات تلویزیون به‌ طور معمول روشنایی را تغییر می‌‌دهند و رنگ‌ها را به سطوح غیر طبیعی افزایش می‌دهد و این تغییرات باعث بهبود زاویه دید اما نه به صورت طبیعی می‌شود. پس زمانی که تلویزیونی را خریداری می‌کنید در خانه هم بعد از تنظیمات تصویر، دوباره آن را از لحاظ زاویه دید بررسی کنید.

تلویزیون هوشمند

مورد دیگر در راهنمای خرید تلویزیون که می‌بایست آن را در نظر گرفت قابلیت هوشمند سیستم عامل تلویزیون‌های اسمارت یا هوشمند است. تلویزیون‌های هوشمند، که گاهاً به آن تلویزیون اینترنتی نیز می‌گویند، پل شما به دنیایی از محتوای آنلاین است که می‌توانید مستقیماً از خود تلویزیون به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. این‌ روزها بیشتر تلویزیون‌های هوشمند به‌ شما امکان دسترسی به چندین سرویس ویدئویی مانند Amazon Prime ،DirectTV Now ،Hulu ،Netflix Sling TV ،YouTube TV و Vudu را می‌دهند، همچنین یک یا چند سرویس موسیقی آنلاین همانند Pandora و Spotify باید به این موارد افزود. بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند همچنین به شما اجازه می‌دهند به سایت‌ رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر بروید و یا چندین بازی آنلاین را تجربه کنید. معمولاً قیمت تلویزیون هوشمند بالاتر از مدل‌های معمولی است.

امکانات تلویزیون هوشمند

این تلویزیون‌ها به طور قابل چشمگیری می‌‌توانند به محتوای آنلاین مانند پخش خدمات ویدئویی از Amazon Prime و Netflix دسترسی پیدا کنند. تلویزیون‌های هوشمند ابتدایی ممکن است به محبوب‌ترین سرویس‌ها محدود شود، اما دستگاه‌های دیگر مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌ها را ارائه می‌دهند. بسیاری از این تلویزیون‌ها مرورگرهای وب دارند و تلویزیون‌های هوشمند پیشرفته‌تر می‌توانند به دستورات صوتی پاسخ دهند، توصیه‌‌هایی برای تماشای برنامه‌ها را ارائه می‌دهند و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که محتوای تلفن هوشمند خود را در صفحه‌ی تلویزیون مشاهده کنید.

بیش از 70 درصد تلویزیون‌‌هایی که این روزها فروخته می‌‌شوند تلویزیون‌های هوشمند هستند. اما اگر تلویزیون ساده‌تری را در نظر دارید یا تلویزیون شما هوشمند نیست، می‌‌توانید به‌ راحتی با استفاده از یک پخش‌ کننده رسانه‌‌ای جداگانه مانند Amazon Fire TV ،an Apple TV ،Google Chromecast اینترنت را به‌ راحتی به تلویزیون خود اضافه نمایید.

سیستم‌ عامل‌های تلویزیون هوشمند

برخی از تولیدکنندگان، سیستم‌ عامل‌ تلویزیون هوشمند خود را توسعه داده‌‌اند، در حالی‌ که برخی دیگر ممکن است از یک سیستم دارای مجوز مانند Android TV مربوط به Google یا Roku TV استفاده کنند. تلویزیون‌هایی که به‌ صورت هوشمند تولید می‌شوند دسترسی به محتوا را آسان می‌نمایند یعنی فقط یک کنترل از راه دور جدا وجود دارد. اما یک پخش‌ کننده رسانه‌ای جداگانه، ممکن است امکانات بیشتری برای پخش محتوا داشته باشد، یا از رابط کاربری استفاده می‌کند که پیدا کردن و دسترسی به محتوا را آسان‌‌تر می‌کند.

گیم را فراموش نکنیدقابلیت‌ها مهم است

در حالی که تماشای سریال و فیلم مهم‌ترین عامل برای خرید یک تلویزیون جدید است، اما در سال‌های اخیر گیمینگ تمرکز بیشتری را از تولید کنندگان تلویزیون دریافت کرده است. یک تلویزیون گیمینگ تنها تصویر و صدای بهتری ندارد بلکه باید به گزینه‌های اتصال، ویژگی‌های و قابلیت‌های گیمینگ و به طور کلی واکنش کلی تلویزیون نیز توجه داشته باشید. داشتن پورت‌های HDMI کافی در این زمینه بسیار مهم است. در شرایطی که HDMI ۲.۱ هنوز بسیار جدید است، این یک قابلیت ضروری برای بسیاری از کنسول‌های بازی نسل آینده به شمار می‌آید.

تلویزیون را فقط با کارت گارانتی بخرید

فراموش نکنید که هر محصولی از جمله تلویزیون را حتما با کارت گارانتی آن خریداری کنید و محصولاتی که فاقد امکان پشتیبانی شرکت سازنده و کارت گارانتی هستند، به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند.

قبل از خرید، اطلاعات کافی بدست آورید

حتما قبل از خریداری تلویزیون، سری به وب سایت‌های مختلف برای آگاهی از برندهای معتبر، مدل‌های مختلف و قیمت‌های آنان بزنید تا بدون اطلاعات کافی به فروشگاه‌های تلویزیون نرفته و گرفتار آن دسته از فروشندگانی که با اطلاعات اشتباه و نادرست به کلاهبرداری از مشتریان ناآگاه اقدام می‌کنند، نشوید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *