0

درمان دیابت در سالمندان چگونه است و چگونه باید از آنها پرستاری کنیم؟

همانطور که جمعیت به سمت سالخوردگی می رود، تعداد افراد 65 سال و به بالایی که دچار دیابت می شوند افزایش می یابد. تخمین زده شده که 33 % افراد 65 سال و بالاتر دیابت دارند. این جمعیت نسبت به جمعیت جوانتر مبتلا به دیابت، بیشتر در معرض احتمال ابتلا به عوارض مربوط به دیابت مانند هیپوگلیسمی (قند خون پایین) ناکارآمدی کلیه و بیماری قلبی قرار دارند. اطلاعات جدید و در حال توسعه ای برای بهبود درک درمان دیابت در سالمندان وجود دارد. توجهات ویژه ای باید به پشتیبانی از سلامت کلی و کیفیت زندگی این بیماران شود. سالمندان اغلب یک یا چند بیماری دیگر مانند اختلال شناختی، بیماری قلبی عروقی و دیگر بیماری هایی که روی درمان و بررسی دیابت تاثر می گذارند، نیز دارند.

درمان دیابت در سالمندان

بسیاری از سالمندان مبتلا به دیابت می توانند سطح قند خون خود را تنها با ورزش و رژیم غذایی کنترل کنند. بقیه ممکن است به قرص های دیابت یا تزریق انسولین همراه با داروهایی برای کنترل بیماری های دیگر مانند فشار خون و کلسترول بالا نیاز داشته باشند.

با گذشت زمان، بیمار دیابتی ممکن است نیاز به تغییر داروها و سبک زندگی خود داشته باشد. وقتی عزیزی به دیابت مبتلا شد، تیم مراقبت های پزشکی با او به منظور ایجاد برنامه ای برای کنترل بیماری کار می کند. این برنامه بر اساس سبک زندگی، ذائقه، اهداف سلامتی و بیماری های دیگری که بیمار دارد خواهد بود.

به عنوان بخشی از برنامه آنها، پزشک بیمار ممکن است یک یا چندین دارو تجویز کند. متخصصان پزشکی دیگر نیز ممکن است در این کار شرکت کنند. مثلا متخصص دیابت ممکن است به درک دیابت و ایجاد پشتیبانی برای شما در مراقبت از فرد سالمند مبتلا به دیابت کمک کند. متخصص تغذیه ممکن است در مورد برنامه غذایی کمک کند. مربی ورزشی احتمالا به فعال تر بودن سالمندان از لحاظ جسمی کمک کند.

چگونه از سالمند مبتلا به دیابت مراقبت کنید؟

اگر از سالمند مبتلا به دیابت مراقبت می کنید، این چک لیست هشت موردی در مورد کنترل دیابت به شما در کمک به آنها برای داشتن سلامتی و سبک زندگی بهتر کمک می کند.

تا جایی که می توانید در مورد دیابت اطلاعات کسب کنید.

شروع هر چالش مراقبتی با یادگیری آغاز می شود. یادگیری در مورد بیماری سالمند، کنترل و درمان آن به شما اطلاعات و ابزار لازم برای مقابله با آن را می دهد. با این حال، اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، وب سایت های بسیاری، اطلاعات بیشتری در مورد دیابت می توانند به شما بدهند. ممکن است بتوانید کلاس هایی در مورد دیابت در کلینیک های محله یا بیمارستان خود پیدا کرده و به همراه بیمار خود در آنها شرکت کنید.

با هم سبک زندگی را تغییر دهید.

تغییر سبک زندگی مانند ورزش بیشتر یا خوردن غذاهای سالم تر برای بیمار و همچنین خود شما مفید خواهد بود. تعهد به تغییرات کوچکتر می تواند نشانه حمایت از نیازهای فرد سالمند به منظور حرکت به سمت زندگی سالمتر باشد.

در مورد ورزش کردن فعال باشید.

فعالیت جسمانی نقش اصلی در پایین نگه داشتن سطح قند خون دارد و به کاهش وزن کمک می کند. اما باید بدانید که این امر در صورتی که سطح قند خون پایین باشد، می تواند خطرناک است. دستورالعمل فعالیت جسمانی را در ذهن خود داشته باشید، مثلا برنامه ورزشی در حدود یک ساعت یا بیشتر بعد از غذا و در هنگامی که سطح قند خون معمولا بالا است، انجام شود و همیشه لوازم اضطراری، مانند قرص های گلوکز، آب و تنقلات غنی از کربوهیدرات را در هنگام ورزش با سالمند مبتلا به دیابت، همراه داشته باشید.

تکنیک های رفع استرس را تمرین کنید.

آیا می دانستید که افزایش سطح استرس تاثیر منفی روی سطح قند خون دارد؟

واکنش ستیز یا گریزی که به وسیله استرس تغییر می کند، در افراد دیابتی به درستی فعالیت نمی کند و می تواند باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون شود. به بیمار سالمند کمک کنید تا تکنیک های خود مراقبتی مثبت، مانند مدیتیشن، یوگا، ایجاد سرگرمی جدید یا حتی ماساژ گرفتن را انجام دهد. انجام این نوع فعالیت ها نیز به شما در کاهش فشار پرستاری کردن کمک می کند.

ترغیب به خود نظارت گری

به عنوان پرستار خانواده، ممکن است حس کنید همراه با پزشک، متخصص و بیمار خود را وقف سالمند مبتلا به دیابت کرده اید. برای شخصی که با دیابت نوع 2 مواجه شده است و قدرت و آگاهی کامل مبارزه با آن را دارد ممکن است سخت باشد. کمک به بیماران با خود نظارت گری کنترل اوضاع را به خود سالمندان می دهد. آنها را تشویق به استفاده از دستگاه کنترل قند خون در خانه کنید تا هر روز سطح دقیق گلوکز خون را بسنجند و در مورد تاثیر رژیم غذایی، ورزش و استرس روی خود در گذر زمان یادداشت بردارند.

داروهای مربوطه

در کنترل دیابت ممکن است سالمند نیاز به مصرف دارو داشته باشد.  از دستگاه برنامه ریز قرصی استفاده کنید تا هر روز دوز مورد نظر استفاده گردد و از استفاده تصادفی، زیادی یا کمتر پرهیز کنید. تا حد امکان همراه سالمند در جلسات ویزیت شرکت کنید و مطمئن شوید که متخصص و پزشک داروهایی که با داروهای فعلی دیابت تداخل دارند را تجویز نمی کنند.

سلامت روحی و جسمی

افسردگی در افرادی که بیماری طولانی مدت دارند مرسوم تر است، اما در افراد مسن با بیماری های پیچیده ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. آسیب عصبی دردناک، زخم پا و اثرات منفی داروها همگی ممکن است به افسردگی کمک کنند. احتمال زوال عقل نیز با بالا رفتن سن وجود دارد که منجر به ناتوانی در کنترل کردن عمل دفع  و بی اختیاری ادرار شده و بدون نظافت مناسب ممکن است موجب بروز عفونت دستگاه ادراری و بیماری های جدی بیشتری گردد. هر موردی که روی سلامت روحی شما تاثیر بگذارد ممکن است روی توانایی شما در کنترل دیابت نیز اثر کند.

از دیگران برای مراقبت کمک بخواهید.

در مورد درخواست کمک از دیگران خجالت نکشید. قطعا شما تنها مراقبی نیستید که به بیمار مبتلا به دیابت کمک می کند. اگر فکر می کنید آماده ارائه مراقبتی با کیفیت خوب را برای سالمند بیمار خود نیستید، بنابراین احتمالا انتخاب یک پرستار خانگی برای کمک به شما فکر خوبی باشد. اغلب اوقات سالمندان بیش از یک بیماری دارند و کنترل فشارهای وارده می تواند سخت باشد. اگر سالمند شما بی اختیاری مدفوع دارد، جای نگرانی نیست زیرا پرستار برای نحوه تعویض پوشک سالمند و بردن سالمندان به سرویس بهداشتی آموزش دیده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *