0

فهرست بها چیست؟ + دانلود فهرست بها 1401

فهرست بها چیست؟ طبق ماده 23 قانون برنامه و بودجه که توسط سازمان برنامه و بودجه تنظیم و تهیه می‌شود، به انجام معامله‌های پایه در طرح عمرانی فهرست بها گفته می‌شود. فهرست بها مقدار ریالی حجم واحد مصالح و خدمات قابل ارائه توسط پیمانکاران در ساخت‌وساز است. لازم به ذکر است که هر ساله فهرست بها توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود. در این میان بهتر است درنظر داشته‌باشید که مبلغ تمامی قراردادها برمبنای حاصل ضرب قیمت تمامی اقلام و مصالح یا خدمات قابل ارائه محاسبه و در قراردادنامه پیمانکاری لحاظ می‌شود. اگر می‌خواهید در رابطه با فهرست بها اطلاعاتی کامل کسب کنید و بفهمید فهرست بها چیست، مجموعه ساختمون 24 این محتوا را در اختیار شما قرار داده‌است.

طرح عمرانی چیست؟

بعد از فهمیدن این‌که فهرست بها چیست، بهتر است برای آشنایی بیشتر با فهرست بها با طرح عمرانی نیز آشنا شوید. در حالت کلی طرح عمرانی به مجموعه پروژه‌هایی گفته می‌شود که پیمانکار آن، دولت است و ردیف بودجه به پرداخت هزینه‌های آن اختصاص داده می‌شود. طرح عمرانی در سه دسته عنوان می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته خواهد شد.

بررسی انواع طرح‌های عمرانی

طرح عمرانی در حالت کلی به سه دسته ذکر شده در زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • طرح عمرانی انتفاعی

هدف از اجرای این نوع طرح عمرانی، کسب سود و درآمد بیشتر است. این طرح باید به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شود که پتانسیل ایجاد سود و تامین هزینه‌های مختلف مانند ساخت و استهلاک را پس از اتمام مدت زمان تعیین‌شده داشته‌باشد.

  • طرح عمرانی غیرانتفاعی

هدف از اجرای طرح عمرانی غیرانتفایی، ایجاد زیرساخت و گسترش رفاه‌ است. در این نوع از طرح‌های عمرانی، کارفرما به‌هیچ عنوان به‌دنبال کسب سود بیشتر و لحاظ‌کردن فهرست بهای با بالاترین رقم در قرارداد ساخت پروژه نیست.

  • طرح عمرانی مطالعاتی

هدف از اجرای طرح عمرانی معاملاتی، مطالعه و بررسی موضوعاتی مختلف است که طبق قرارداد عقد‌شده بین دستگاه‌های اجرایی و مراکز علمی و آموزشی اجرا می‌شود.

فهرست بها بر چه مبنایی تعیین می‌شود؟

دستمزد تمامی کارگران، هزینه مورد نیاز برای خرید و تعمیر ماشین‌آلات، میزان نرخ مصالح ساختمانی و به‌طور کلی بهای انجام کارهای عمرانی، مطابق با میزان تورم در طول سال به‌طور مداوم درحال تغییر است. در راستای دریافت فهرست بها، هر سال از قیمت‌های سه ماه پایانی سال گذشته برای تعیین این فهرست استفاده می‌شود که قیمت‌های این سه ماه اخیر به‌عنوان مبنا شناخته می‌شود. مبنای تهیه براورد اولیه طبق تبصره ۱ ماده ۸۰ قانون، محاسبات عمومی فهرست بها است که سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند تا پس ‌از انتشار اولین سری فهرست بها و ابلاغ آن به سازمان‌ها، اجرای عملیات خود را برای ساخت پروژه بر اساس این فهرست برآورد کند. در تعیین‌کردن بهای هر واحد در فهرست بها از گزارشات مرکز، آمار دقیق قیمت‌های عرف بازار استفاده می‌شود؛ بنابراین قیمت‌های درج‌شده در فهرست دهم متوسط قیمت تمام‌شده در هر پروژه بوده و کلیه عملیات مورد نیاز و قابل اجرا در طی اجرای پروژه را به‌طور کامل پوشش می‌دهد. به عنوان مثال هزینه‌های مورد بررسی قرار گرفته در فهرست بها می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • ماشین‌آلات و نیروهای انسانی
  • تهیه و حمل مصالح قابل استفاده در ساخت پروژه به کارگاه

بررسی انواع فهرست بها

اگر بخواهید بدانید انواع فهرست بها چیست فهرست بها در حالت کلی به دو شاخه رسته و رشته دسته‌بندی می‌شود که به مراتب می‌تواند نقشی اساسی در راستای تعیین میزان این فهرست در عقد قرارداد ایفا کند. در حالت کلی رسته در سطح کلی‌ترین تقسیم‌بندی شده و یک پله جزیی تر از آن، رشته‌ است که به شرح جزئیات می‌پردازد. هم‌چنین لازم به ذکر است که هر رسته از چندین رشته تشکیل می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، فهرست بها در کلی‌ترین حالت ممکن به انواع مختلفی اعم از موارد ذکرشده در زیر تعریف می‌شود:

ساختمان، شاملتاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات بنای تاریخی

مهندسی آب ،شاملچاه، قنات، سد سازی، خطوط انتقال آب، آبیاری

مهندسی کشاورزی، شاملآبیاری تحت فشار

راه، شاملراهداری، نوار حفاری، خطوط راه اهن

دانلود رایگان فهرست بها

اگر قصد دانلود رایگان فهارس بها را دارید به می توانید به وبسایت نظام فنی و اجرایی کشور سری بزنید و از آن جا فایل های pdf فهرست بها را دانلود نمایید که البته فرایند طولانی و خسته کننده ای دارد.

شما عزیزان می توانید با ورود به لینک های زیر تمامی فهارس بهای منتشر شده را به صورت رایگان و در فرمت های pdf و اکسل در کوتاه ترین زمان دانلود نمایید.

دانلود فهرست بهای 1401

دانلود فهرست بهای 1400

بررسی ساختار فهرست بها

پس از آشنایی با انواع این فهرست، حال نوبت آن رسیده‌ است که به بررسی ساختار آن بپردازیم. بخش‌های اساسی در ساختار فهرست‌ بها به شرح زیر است:

دستورالعمل کاربرد

این بخش از ساختار فهرست‌بها، به بررسی چگونگی و استفاده از این فهرست در پروژه‌هایی می‌پردازد که در کلی‌ترین حالت به موارد ذکر شده در زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • آیتم
  • آیتم ستاره‌دار
  • نحوه تقسیم‌بندی و شماره‌گذاری آیتم‌‌ها
  • اعمال و بررسی برخی از محدودیت‌های درصدی در انواع آیتم‌ها

کلیات

این بخش نیز در ساختار فهرست‌بها به مواردی که در زیر ذکر شده‌اند، وابسته‌است:

فصل‌های فهرست بها

  • مواد و تمامی مصالح مورد استفاده در هر کدام از آیتم‌ها پروژه
  • مشخصات فنی پروژه
  • شیوه پرداخت هزینه مصالح پای کار
  • شیوه تنظیم صورت جلسه قرارداد
  • شیوه پرداخت هزینه‌های مورد نیاز برای حمل مصالح

مقدمه هر فصل در فهرست

در این بخش عموما به بررسی معیار انتخاب آیتم‌های مختلف پروژه، اضافه بها، شیوه پرداخت‌ها و در نهایت مستندات و مدارک مورد نیاز برای راه‌اندازی و شروع پروژه به‌عنوان مقدمه ارائه می‌شوند.

ردیف

در کلی‌ترین حالت ممکن ردیف در فهرست بها به شرح تمامی آیتم‌های مختلف پروژه و بهای آن می‌پردازد.

پیوست در لیست فهرست بها

بخشی دیگر از ساختار این فهرست، پیوست آن است. این بخش به ارائه 5 مورد اساسی و مورد نیاز در شروع پروژه و عقد قرارداد می‌پردازد که به شرح زیر است:

  • مصالح پای کار و مورد نیاز
  • ضریب طبقات موجود و درج‌شده در قرارداد
  • اعلام و شرح کارهای جدید
  • شرح اقلام و هزینه‌های مورد نیاز برای بالاسری شامل مواردی همچون:
  1. هزینه دستمزد نیروهای انسانی دفترها مرکزی مدیریت پروژه
  2. هزینه بیمه‌های عمومی تمامی افراد در حال کار در پروژه
  3. هزینه وسایل نقلیه
  • دستورالعمل تجهیز، برچیدن و آماده‌سازی کارگاه شامل مواردی همچون:
  1. ‌راه‌های ارتباطی‌
  2. ورودی کارگاه
  3. ساختمان‌های عمومی
  4. انبار کارگاه‌
  5. محوطه‌سازی
  6. ساختمان‌های پشتیبانی

کلام آخر

در این محتوا به بررسی و معرفی فهرست بها پرداخته شدتا متوجه شوید فهرست بها چیست. از‌این‌رو اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که با عقد قراردادهای پیمانکاری، به ساخت‌وساز انواع پروژه‌ها می‌پردازند یا در وهله اقدام به این کار هستید، بدون شک این محتوا اطلاعاتی کامل را در راستای معرفی این فهرست در اختیار شما قرار خواهد داد. اگر در این مورد ابهامی برایتان به‌وجود آمد، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ساختمون 24 ارتباط برقرار کنید تا به‌طور کامل مورد راهنمایی قرار گیرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *