0

فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد به چه علت است؟

مردم فکر می کنند لیزر موهای زائد یک فرآیند طولانی می باشد و وقتی معمولاً در مورد جلسات لیزر رفع موهای زائد فکر می کنند، زمان طولانی در واقع در مورد لیزر درمانی کامل درست است، اما ممکن است به کوتاهی ده دقیقه نیز باشد. استانداردهای صنعتی حداقل تعداد جلسات را 6 جلسه می داند. اما مراجعین معمولاً بین هشت تا دوازده جلسه درمانی را نیاز دارند. اغلب باید بین هر جلسه شش هفته صبر کنند. اما چرا باید قبل از جلسه بعدی لیزر موهای زائد تا این حد صبر کنند؟

لیزر موهای زائد چگونه عمل می کند؟

در درمان لیزر موهای زائد از فتوترمولیز انتخابی استفاده می شود. دستگاه لیزر پرتو نوری ایجاد می کند که اشیاء جذب کننده نور خاصی را بدون آسیب رساندن به بافت های پوست اطراف هدف قرار می دهد. این کار را می توان با استفاده از طول موج و مدت زمان پالس مشخصی انجام داد. در طول جلسه لیزر موهای زائد، پرتو نور یا لیزر رنگدانه های مو را هدف می گیرد.

هنگامی که انرژی توسط مو جذب و لیزر فعال می شود، پرتو آن از پوست گذشته، به سمت پایین حرکت می کند و به فولیکول های مو آسیب می رساند و در نهایت به انرژی حرارتی تبدیل می شود. به عبارت دیگر، لیزر رگ خونی تغذیه کننده فولیکول های مو را می سوزاند و اگر مو تغذیه نشود، نمی تواند فعال بماند.

فولیکول های مو باید به اندازه کافی آسیب ببینند تا از عدم بازسازی مجدد آن اطمینان حاصل گردد. برخی از فولیکول ها ممکن است به بیش از یک جلسه درمانی نیاز داشته باشند تا کاملا غیر فعال شوند. از آنجایی که لیزر رنگدانه ها را هدف قرار می دهد، پس روی موهای تیره بهتر تاثیر می گذارد. پوست روشن نیز یک تضاد شدید بین ملانین پوست و رنگدانه مو ایجاد می کند و بدین گونه مطمئن می شویم که لیزر فقط رنگدانه مو را هدف قرار می دهد.

«برای اینکه لیزر موهای زائد بتوانند همه موها را هدف قرار دهد باید دارای ملانین باشند تا امکان جذب نور لیزر وجود داشته باشد در غیر این صورت لیزر تأثیری بر موهای بلوند، خاکستری یا سفید ندارد

با این حال، پیشرفت فناوری لیزری در ساخت بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد، مانند از بین بردن موهای زائد با لیزر الکساندرایت، به افرادی که موهای روشن دارند نیز این امکان را می دهد که از لیزر موهای زائد بهره مند شوند. یک جلسه لیزر موهای زائد بین 18 تا 20 درصد از کل موهای بدن در ناحیه مورد نظر را از بین می برد که این امر به دلیل چرخه رشد مو می باشد.

چرا باید بین هر جلسه منتظر بمانید؟

دلایل مختلفی برای وقفه بین جلسات لیزر موهای زائد وجود دارد. اولین مورد این است که باید بگذارید پوست استراحت کرده و پس از لیزر درمانی بازسازی شود. در واقع، اشعه ماوراء بنفش برای پوست بسیار تهاجمی می باشد و استفاده بیش از حد از آن می تواند منجر به آسیب پوستی شود.

دلیل دوم بازسازی فولیکول می باشد. در واقع، برخی از فولیکول ها نسبت به سایرین در برابر لیزر مقاوم تر هستند. بنابراین، ممکن است به بیش از یک جلسه درمان برای حذف آنها نیاز باشد تا به طور غیر قابل برگشتی آسیب ببینند. زمانی که فولیکول مو کاملاً تخریب نشود، بازسازی شده و فادر است دوباره موهای جدیدی را ایجاد کند. هدف قرار دادن مکرر فولیکول های مقاوم، به آنها زمان کافی برای بازسازی را نمی دهد.

دلیل سوم، در اصل، چرخه رشد مو است که برای هر بیمار، برای هر ناحیه از بدن و همچنین برای هر موی بدن متفاوت می باشد. مو ممکن است تا شش سال در مرحله آناژن رشد باشد. حال چگونه بفهمیم کدام مو در کدام مرحله است و چه مدت در آن مرحله خاص خواهد ماند؟ دانشتن آن غیرممکن است.

چرخه رشد مو چیست؟

در حالت ایده آل، یک جلسه لیزر موهای زائد، تک تک موهای بدن را در ناحیه مورد نظر هدف قرار می دهد و خاتمه می یابد. سپس، جلسات بعدی فقط برای اطمینان از اینکه فولیکول های مقاوم تر برای همیشه تخریب شده اند و قادر به تولید موهای جدید نیستند، نیاز می باشد. ولی چرخه رشد مو تخریب کامل را غیرممکن می کند.

موهای بدن در سه مرحله رشد می کنند: آناژن، کاتاژن و تلوژن. مرحله آناژن رشد تنها زمانی است که مو به فولیکول مو متصل می گردد. بنابراین، این مرحله تنها زمانی است که لیزر می تواند به سمت هدف رفته و به آن آسیب برساند. اگر ریشه و فولیکول مو با هم تماس نداشته باشند، انرژی لیزر قادر نخواهد بود که به مقصد برسد. بنابراین، لیزر موهای زائد تنها زمانی اثر می کند که مو در فاز آناژن باشد و همچنین زمان رشد موهای غنی ترین ملانین را دارند و هدف قرار دادن آن ها آسان تر می شود.

مو می تواند تا شش سال در مرحله آناژن رشد بماند. متأسفانه، تنها 20 درصد از کل موهای بدن (یا تمام موهای ناحیه مورد نظر) در هر زمان مشخص در فاز آناژن خواهند بود. این موضوع توضیح می دهد که چرا یک جلسه می تواند تا 20 درصد از موها را از بین ببرد. مسئله این است که تقریباً غیرممکن است بدانید کدام مو دقیقاً در مرحله آناژن رشد است و چه مدت در آن بوده است. بنابراین، نمی توان گفت که کدام فولیکول مو نیز حذف شده است و کدام نه.

موهای ما به صورت مرحله ای رشد می کنند. در نقاط مختلف، برخی از فولیکول‌ها غیرفعال هستند، اما برخی دیگر در حال رشد می باشند و حذف تمام موها در ناحیه مورد نظر به یکباره غیرممکن می باشد. برنامه درمانی مختص شما این موضوع را در نظر گرفته و هر مو را در مرحله رشد فعال خود هدف قرار می دهد. در پیش درمان قبل از لیزر تراپی، می ‌توانید با پزشک در مورد منطقه درمانی و برنامه درمانی خود صحبت کنید.

چند جلسه مورد نیاز خواهد بود؟

لیزر رفع موهای زائد معمولا به ۶ تا ۸ جلسه نیاز دارد اما تعداد دقیق جلسات در جلسه مشاوره قبل از لیزر تعیین خواهد شد.  زیرا تعداد جلسات به به عوامل زیادی بستگی دارد: مثلا سن، ژنتیک، مسائل پزشکی، داروهای تجویز شده و عوامل هورمونی. افرادی که سال هاست اپیلاسیون می کنند ممکن است به جلسات کمتری نیاز داشته باشند. در اصل، گرچه اپیلاسیون یک روش دائمی برای از بین بردن موهای زائد نیست، اما بر رشد آنها در طولانی مدت تأثیر می گذارد. اپیلاسیون بعد از چندین سال به فولیکول مو آسیب می رساند و افراد متوجه کمتر شدن مو می شوند. بدون نظر گرفتن داشتن تجربه قبلی در مورد حذف موهای زائد، برخی از افراد فقط به شش جلسه درمانی برای یک ناحیه خاص نیاز دارند، اما برای برخی دیگر ممکن است به جلسات بیشتری احتیاج باشد.

در بین جلسات لیزر موهای زائد چقدر باید صبر کنم؟

معمولاً باید شش هفته قبل از جلسه بعدی لیزر موهای زائد خود صبر کنید. شش هفته وقفه بین جلسات لیزر موهای زائد به موهای بدن که در فاز آناژن نبوده اند زمان می دهد تا وارد این مرحله شوند. مجددا بیان می شود که از آنجایی که 20٪ از موها در هر زمان در مرحله مناسب هستند. یعنی برخی از فولیکول ها از این مرحله خارج شده و برخی دیگر هنگام رفتن به جلسه بعدی وارد این مرحله رشد می گردند.

اگر بین جلسات درمانی لیزر موهای زائد خیلی وقفه بگذارید چه اتفاقی می افتد؟

« قیمت لیزر موهای زائد در افراد مختلف و در شرایط مختلف متفاوت است. دلیل این امر این است که شرایط مختلفی می‌تواند بر قیمت لیزر موهای زائد تأثیر بگذارد.» برای مثال اگر بین جلسات درمانی وقفه بسیار طولانی بگذارید، فولیکول‌ های مو به اندازه کافی آسیب نمی‌ بینند و رشد مو متوقف نمی شود. نازک شدن اولیه ای را مشاهده خواهید کرد، اما نتایج پایدار نیستند و مدت زیادی طول نمی کشد که مو به رشد طبیعی خود برگردد، هزینه های لیزر موهای زائد ممکن است بالا باشد، بنابراین مطمئن شوید که نتایج دلخواه خود را بدست می آورید. اگر جلسات درمانی خود را تمام کنید و بین آن‌ها خیلی وقفه نیندازید، می‌ توانید انتظار داشته باشید که کاهش طولانی ‌مدت مو و حتی تغییر دائمی را داشته باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *