0

مفهوم نیچ مارکتینگ چیست؟ نگاهی به مزایا و معایب Niche Marketing

در پاسخ به پرسش نیچ مارکتینگ چیست باید گفت که این مارکتینگ زیر مجموعه‌ای از بازارهایی بوده که تنها بر روی یک محصول خاص تمرکز دارند. این نوع بازاریابی ویژگی‌های محصول را با هدف برآوردن نیازهای خاص بازار با محدوده قیمت، کیفیت و جمعیت در نظر گرفته شده مشخص می‌کند و بخش کوچکی از بازار را تشکیل می‌دهد.
استراتژی گوشه دنج بازار با تمرکز بر یک محصول یا خدمات خاص می‌تواند بخش خاصی از مخاطبان را جذب کند. در حالی که بیشتر کسب‌وکارها سعی می‌کنند تا مشتریان بیشتری را برای کسب درآمد به دست آورند، این نوع بازاریابی تخصصی عملکردی متفاوت دارد.
با این توصیفات گاهی اوقات یک محصول یا خدمت می‌تواند تنها برای برآورده کردن یک بازار خاص طراحی شود و البته هر گونه محصولی را نمی‌توان در این بازار تعریف کرد. به کارگیری این استراتژی بسیار تخصصی بوده و با هدف بقا در میان رقابت شرکت‌های بزرگ به کار گرفته می‌شود.

نیچ مارکتینگ چیست؟

این شیوه بازاریابی برای مشاغلی که تخصصی هستند و به جای کمیت به مشتریان باکیفیت متکی هستند کمک می‌کند و منجر به ایجاد آگاهی از برند، هدایت مشتریان، فروش، ترافیک و تعامل با مخاطبان هدف می‎شود. به کارگیری استراتژی گوشه دنج بازار برای خرده فروشانی که به یک تخصص یا یک مخاطب خاص خدمت می‌کنند مناسب است. مشاغلی که از این نوع مارکتینگ بهره‌مند می‌شوند مشاغلی سودآور خواهند بود زیرا مخاطبان خاصی را تامین می‌کنند اما باید توجه داشت که این مشاغل در معرض قرارگیری حداقلی هستند.
درک جایگاه این بازار ضروری بوده زیرا به شناسایی نیازهای مخاطب بالقوه کمک می‌کند و در عین حال به صاحبان کسب‌وکارها نیز کمک می‌کند تا ایده‌های محصول جدید را مطابق با نیازها و مشخصات مشتری خود ایجاد کنند.
این شیوه بازاریابی اساسا بخشی از یک بازار بزرگ‌تر بوده که با ترجیحات، نیازها و شناسایی منحصر به فرد تعریف می‌شود و نیازها و ترجیحات مختلف را از بخش‌های بزرگ‌تر بازار جدا می‌کند. در این استراتژی شرکت‌ها بر بازارهای خاص تمرکز می‌کنند تا بتوانند بهتر به مصرف‌کننده خاص خود رسیدگی کنند و رقبایی که مخاطبان وسیعی دارند را مورد هدف قرار دهند.

عملکرد اصلی نیچ مارکتینگ

کلید ایجاد یک بازار خاص و بهره‌گیری از استراتژی نیچ مارکتینگ، تحقیق است. با تحقیق در بازارهای خاص یک کسب‌وکار می‌تواند مشخص کند که چه بخش‌های منحصر به فردی در حال حاضر وجود دارد و متوجه شود که در کجا می‌توان بخش‌های جدید را با موفقیت توسعه داد. حال زمانی که کارفرما بازار بالقوه‌ای را پیدا کرد باید بررسی کند که آیا این بازار می‌تواند سودآور باشد یا خیر.
اگر یک بازار خاص و بدون رقابت باشد، ممکن است کسب‌وکارها پیش‌تر متوجه سودآور نبودن آن شده باشند و بدانند که این بازار ارزش تلاش ندارد. حال اگر تعداد کمی از محصولات یا خدمات مشابه وجود داشته باشد این امر می‌تواند نشانه‌ای از سودآوری بالقوه برای ایده یک کسب‌وکار باشد.
ترفند سرمایه گذاری در یک بازار خاص شامل یافتن یا توسعه بخشی است که دارای مشتریان قابل دسترس، فضایی برای رشد و بدون رقابت غالب باشد. استراتژی گوشه دنج بازار بر اساس عوامل زیادی تعریف می‌شود که برخی از راه‌های رایج آن شامل موارد زیر هستند:

  • روانشناسی: بررسی نگرش‌ها، ارزش‌ها و علایق
  • جغرافیا: بررسی ساکن محله، شهر یا حتی کشور خاصی بودن
  • جمعیت شناسی: بررسی سن، جنسیت و تحصیلات یا سطح درآمد افراد
  • قیمت: محصولات دارای تخفیف، قیمت متوسط و یا لوکس
  • سطح کیفیت: اقتصادی، دست‎ساز و درجه یک بودن محصولات

با به کارگیری این موارد، برآوردن سودمندی خواسته‌های یک مخاطب نیازمند تخصص، تضمین کیفیت و ارتباط با مخاطبان هدف خواهد بود. به عنوان مثالی ساده از نیچ مارکتینگ می‌توان وبسایت logomotion.org را معرفی کرد که به صورت تخصصی تنها خدمات طراحی و ساخت لوگو موشن را ارائه می‌دهد.

معرفی مزایای نیچ مارکتینگ

به طور کلی چندین مزیت برای هدف قرار دادن یک بازار خاص وجود دارد که شامل موارد زیر است:

رقابت کمتر

زمانی که به مخاطب محدود یا خاصی خدمات ارائه داده شود، رقبای بسیار کمتری وجود دارند که همان پیشنهاد را ارائه دهند. به همین دلیل بسیار مهم است که مشتریان مناسب را مورد هدف قرار داد. کاهش رقابت تنها زمانی مفید خواهد بود که مخاطبان قابل توجهی وجود داشته باشند. اگر هیچ رقابتی نباشد یا به این دلیل است که رقبا نمی‌توانند به مشتریان خدمت کنند و یا به این دلیل است که بازار مورد نظر سودآور نیست. بدین منظور باید پس از در نظر گرفتن تمامی عوامل تصمیمی عاقلانه گرفت.

وفاداری به برند

با هدف قرار دادن یک بازار خاص، مخاطبان کمتری درگیر می‌شوند که این امر می‌تواند بر روی کیفیت خدمات مشتری تمرکز داشته باشد و موجب تقویت روابط شود. همان‌طور که یک کسب‌وکار نیازهای خاص مشتریان را برآورده می‌کند می‌تواند علاوه بر تامین کننده بودن به مانند یک شریک مناسب نیز عمل کند.

هزینه کمتر برای بازاریابی

این استراتژی، بازاریابی و تبلیغات را آسان‌تر می‌کند، به همین دلیل می‌توان با کمک این استراتژی به میزان قابل توجهی در بازاریابی و تبلیغات صرفه جویی کرد. در حالت کلی بازاریابی یک بازار خاص بسیار هدفمند بوده و مقرون به صرفه است.

سود بالاتر

مشاغلی که از این استراتژی بهره‌مند می‌شوند اغلب دارای حاشیه سود بالایی هستند زیرا نیازهای تخصصی مشتریان را برآورده می‌کنند. علاوه بر این نیز مشتریان محصول یا خدمات خود را از جایی دیگر دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل حاضر هستند تا برای دریافت خدمات مورد نظر هزینه بیشتری را نیز بپردازند.

تجربه و تخصص

هنگامی که کسب‌وکاری یک محصول تخصصی تولید می‌کند و به یک بازار خاص خدمت می‌کند، یک متخصص در زمینه خود خواهد بود. به کارگیری مهارت‌ها و تخصص در این زمینه می‌تواند به جذب مشتریان بیشتر برای رفع نیازهای خاص نیز کمک کند.

شناخت معایب نیچ مارکتینگ

از جمله معایب اصلی که می‌توان برای استراتژی گوشه دنج بازار (Niche Marketing) عنوان کرد شامل موارد زیر هستند:

  • رشد محدود: بهره‌گیری از این استراتژی می‌تواند بر روی فرصت‌های یک کسب‌وکار و رشد آن تاثیر بگذارد. بسته به جایگاه خاص کسب‌وکار، دستیابی به مشتریان یا مخاطبان هدف می‌تواند بسیار محدود باشد.
  • رقابت بالا: همان‌طور که کسب‌وکاری به دنبال فرصتی در یک موقعیت خاص باشد، دیگران نیز همین کار را خواهند کرد. در حالی که رقبای زیادی برای یک جایگاه خاص وجود نداشته باشد، ایجاد رقابت می‌تواند بر روی یک کسب‌وکار تاثیر بگذارد. این رقابت‌ها می‌توانند بر روی افرادی که بی‌تجربه هستند یا مهارت‌های لازم را برای بازاریابی موفقیت‌آمیز کسب‌وکار خود ندارند نیز تاثیر منفی گذارد.
  • رقبای جدید: زمانی که یک جایگاه جدید ایجاد می‌شود، رقبای جدید نیز به وجود می‌آیند. وجود یک رقیب جدید ممکن است تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان خاص داشته باشد. به همین دلیل وفاداری به برند و داشتن یک رابطه سالم می‌تواند برای محافظت از مشاغل بسیار سودمند باشد.
  • بازاریابی: بدون شک، بازاریابی برای تمامی مشاغل بسیار مهم است. بازاریابی برای مشاغل خاص ضروری بوده و ممکن است منجر به شکست یا موفقیت در ایجاد روابط با مشتریان هدف شود.
  • عدم تضمین ROI بالاتر: ارائه خدمات به یک بازار هدف کوچک‌تر گاهی اوقات می‌تواند کسب سود خوب را دشوارتر سازد به همین دلیل خدمت به مشتریان کمتر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
  • فرصت رشد کمتر: رشد و پیشرفت بدون هیچ رقابت نیز می‌تواند سخت باشد. اگر شما تنها کسب‌وکاری باشید که به یک جایگاه خاص خدمات ارائه می‌دهید نمی‌توانید بدون رقابت با سایر برندها پیشرفت کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *