0

اکسپرس اینتری کانادا چیست؟ چگونه آن را دریافت کنیم؟

برنامه ورود سریع یا اکسپرس اینتری (Express Entry) کانادا برنامه مهاجرت الکترونیکی است که دولت کانادا آن را طراحی کرده است. مردم تمام کشورهای جهان در قالب این برنامه می‌توانند براساس مهارت‌های خاصشان برای مهاجرت به کانادا درخواست بدهند. با توجه به این‌ نکته که کانادا در بسیاری از حرفه‌ها به نیروی کار ماهر نیاز دارد، برنامه اکسپرس اینتری برای جذب بیشترین تعداد ممکن از نیروی کار ماهر و شایسته تدوین شده است. در این مقاله برای‌تان توضیح می‌دهیم که برنامه ورود سریع چیست و چگونه باید برای برخورداری از مزایای آن درخواست بدهید.

برنامه اکسپرس اینتری کانادا چیست؟

تمام مراحل برنامه اکسپرس اینتری کانادا به‌طور آنلاین در وب‌سایت دولت کانادا کامل می‌شود. متقاضیان می‌توانند پرونده مهارت‌ها، سوابق تحصیلی و شغلی‌شان را ارسال کنند تا از طریق ماشین‌حساب خاصی که توسط دولت کانادا طراحی شده است، امتیاز کسب کنند. متقاضیان براساس ویژگی‌های‌شان با توجه به عامل‌های متعدد رتبه‌بندی می‌شوند و امتیاز می‌گیرند. از متقاضیانی که بیشترین امتیاز را می‌گیرند، دعوت می‌شود برای دریافت اقامت دائم کانادا درخواست بدهند.

چنانچه درخواست متقاضی برای اقامت دائم تأیید شود، متقاضی می‌تواند برای مهاجرت به کانادا اقدام کند و از تمام مزایای اقامت قانونی، از قبیل حق درخواست شهروندی کانادا پس از کسب شایستگی، برخوردار شود. بنابراین برنامه ورود سریع کانادا مهاجرت به کانادا و کار در این کشور را برای نیروی کار ماهر ممکن می‌سازد و آنان را در مسیر شهروندی قرار می‌دهد.

گونه‌های مختلف برنامه‌های مهاجرت اکسپرس اینتری کانادا

چون چند سطح مختلف از نیروی کار ماهر وجود دارد، دولت کانادا چهار برنامه مختلف را در قالب ورود سریع تدوین کرده است. از این برنامه‌ها با اصطلاح برنامه‌های مهاجرت اقتصادی نیز یاد می‌شود، چون نیروی کار ماهری را جذب می‌کنند که موجب ارتقاء و توسعه اقتصاد کانادا می‌شود. این چهار برنامه عبارت است از:

  • برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSWP)
  • برنامه نیروی کار ماهر فنی فدرال (FSTP)
  • کلاس تجربه کانادا (CEC)
  • برنامه نامزدهای استانی (PNP)

معیارهایی که در هر یک از چهار برنامه فوق برای تعیین شایستگی متقاضیان تعیین شده است، با هم تفاوت دارد. تفاوت‌های اصلی بین این چهار برنامه به مهارت‌های زبانی، حرفه واجد شرایط و تجربه شغلی مربوط می‌شود.

برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSWP)

برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSWP) برای کارکنان ماهری طراحی می‌شود که تجربه کار در کشورهای خارجی را دارند و می‌خواهند به کانادا مهاجرت کنند. برای بهره‌مندی از این برنامه باید تسلط بالایی بر زبان انگلیسی یا فرانسوی (سطح 7) داشته باشید و کارتان در یکی از گروه‌های شغلی مدیریتی و حرفه‌ایِ نیازمند داشتن مدرک دانشگاهی یا شغل‌های فنی یا حرفه‌هایی قرار بگیرد که اشتغال در آنها مستلزم داشتن دیپلم یا گذراندن دوره کارآموزی است. در نهایت در ده سال گذشته باید یک سال تجربه کار مستمر در یک شغل خاص داشته باشید.

برنامه نیروی کار ماهر فنی فدرال (FSTP)

برنامه نیروی کار ماهر فنی فدرال (FSTP) برای کارکنان ماهر و متخصصی تنظیم می‌شود که سابقه کار در یک کشور خارجی دارند. برای شمول در این برنامه باید در سطح 4 یا 5 بر زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط باشید، کارتان در دسته مشاغل فنی نیازمند کارآموزی یا دیپلم قرار بگیرد و در 5 سال گذشته دو سال سابقه کار داشته باشید. افزون بر این متقاضیان باید پیشنهاد شغلی معتبری از یک شرکت کانادایی داشته باشند و گواهی یا مدرکی داشته باشند که ثابت کند مهارت بالایی در حرفه‌شان دارند.

کلاس تجربه کانادایی (CEC)

کلاس تجربه کانادایی (CEC) برای نیروی کار ماهر با سابقه کار در کانادا تدوین می‌شود. متقاضیان باید در سطح 5 یا 7 بر زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط باشند و شغلشان در یکی از طبقه‌های مشاغل مدیریتی، حرفه‌ای یا فنی قرار بگیرد. همچنین متقاضیان باید در سه سال گذشته یک سال سابقه کار در کانادا داشته باشند.

برنامه نامزدهای استانی (PNP)

برنامه نامزدهای استانی (PNP) برای استان‌های کانادا تدوین می‌شود تا استان‌ها نیروی کار ماهر خاصی را که نیازهای‌شان را برآورده می‌کند، نامزد و گزینش کنند. متقاضیانی که از آنان برای ارسال درخواست دعوت به عمل می‌آید، پس از پذیرش درخواستشان باید در همان استانی کار و زندگی کنند که آنان را نامزد کرده و تحت حمایت قرار داده است. استان‌ها این برنامه را مدیریت می‌کنند و فقط از درگاه اکسپرس اینتری برای دریافت آنلاین پرونده‌ها استفاده می‌شود.

شرایط لازم برای استفاده از برنامه اکسپرس اینتری کانادا

اگر هدفتان این است که از طریق برنامه اکسپرس اینتری به کانادا مهاجرت کنید، باید معیارهای خاصی را داشته باشید تا واجد شرایط شناخته شوید. سه برنامه اول معیارهای تعریف‌شده‌ای دارند، اما برنامه نامزدهای استانی چند شرط دیگر هم دارد که خاص هر استان است.

برای آن‌که مطلع شوید آیا شایستگی استفاده از برنامه اکسپرس اینتری را دارید یا خیر، می‌توانید به وب‌سایت دولت کانادا مراجعه کنید. کافی است روی دکمه «Check your eligibility» یا بررسی صلاحیت کلیک کنید تا به صفحه‌ای حاوی یک پرسش‌نامه کوتاه هدایت شوید. در این پرسش‌نامه سؤالاتی درباره جزئیات و مشخصات فردی، از قبیل موارد زیر مطرح شده است:

  • ملیت
  • سن
  • مهارت‌های زبانی
  • تحصیلات
  • تجربه شغلی
  • اعضای خانواده
  • جزئیات پیشنهاد شغلی دریافتی از کانادا

ماشین‌حساب CRS امتیازتان را براساس پاسخ‌تان به سؤالات فوق محاسبه می‌کند. دادن پاسخ‌های متفاوت باعث می‌شود امتیازتان فرق کند؛ برای آن‌که شرایط لازم را برای استفاده از هر کدام از برنامه‌های ورود سریع پیدا کنید، باید امتیازتان از آستانه معینی بالاتر برود. برای مثال حداکثر امتیاز 100 است و برای واجد صلاحیت شناخته شدن در برنامه نیروی کار ماهر فدرال باید حداقل 67 امتیاز کسب کنید.

پس از آن‌که پرسش‌نامه را تکمیل کردید، وب‌سایت کد خاصی را مخصوص شما تولید می‌کند. می‌توانید پس از ایجاد حساب کاربری از این کد برای ساخت پروفایل استفاده کنید.

برای استفاده از برنامه نامزدهای استانی باید علاوه بر معیارهای تعیین‌شده در برنامه اکسپرس اینتری، چند شرط دیگر را نیز برآورده کنید. باید تصمیم بگیرید در کدام استان کانادا می‌خواهید زندگی کنید و با مقامات مسئول تماس بگیرید.

در سایت شایستگی PNP فهرستی از تمام استان‌های کانادا و پیوندهای مرتبط با صفحه تماسشان قرار دارد. با استان منتخبتان تماس بگیرید تا از شرایط لازم مطلع شوید و ارزیابی کنید که آیا صلاحیت لازم را برای نامزد شدن در آن استان دارید یا خیر. اگر شرایط لازم را داشتید، استان باید شما را نامزد کند تا بتوانید درخواست مهاجرتتان را ارسال کنید.

چطور برای برنامه اکسپرس اینتری کانادا درخواست بدهیم؟

فرایند درخواست چهار برنامه اکسپرس اینتری یکسان نیست. یک فرایند درخواست برای سه برنامه اول وجود دارد، اما برنامه نامزدهای استانی روال متفاوتی دارد. همه حتی متقاضیانی که تجربه ریجکت ویزای کانادا را داشته‌اند، می‌توانند برای برنامه ورود سریع درخواست بدهند.

درخواست مهاجرت به کانادا از طریق نیروی کار ماهر فدرال، نیروی کار ماهر فنی فدرال یا تجربه کلاس کانادایی طی مراحل زیر انجام می‌شود:

آماده کردن مدارک

برای ارسال درخواست جهت استفاده از برنامه ورود سریع باید مدارک مثبته زیر را آماده کنید:

  • سند مسافرتی یا پاسپورت معتبر
  • نتیجه آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • گزارش ارزیابی مدارک تحصیلی برای نیروی کار ماهر فدرال و تجربه کلاس کانادایی
  • نامه پیشنهاد شغلی (جاب آفر) از کارفرمای کانادایی (در صورت دریافت)
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • نتایج معاینه پزشکی
  • گواهی تمکن مالی که ثابت کند اگر از شما برای درخواست دعوت شود، بودجه کافی را برای پوشش دادن هزینه‌های‌تان در مدت زمان اقامت در کانادا در اختیار دارید.

ارائه درخواست

روال کار در برنامه ورود سریع به این شکل است که چند پرونده از میان پرونده‌های مختلف ارائه‌شده از سوی متقاضیان بالقوه انتخاب می‌شود. بنابراین باید پرونده‌تان را ارائه و شایستگی‌تان را اثبات کنید.

برای ارائه پرونده باید ابتدا حساب کاربری شخصی‌تان را در وب‌سایت دولت کانادا بسازید. کدی را که از پرسش‌نامه صلاحیت دریافت کرده‌اید، وارد می‌کنید و به پرسش‌های درج‌شده در پرونده پاسخ می‌دهید. جزئیاتی را درباره سن، ملیت، تحصیلات و سابقه کارتان می‌نویسید و مدارک گردآوری‌شده در مرحله اول را ارائه می‌کنید. 60 روز برای تکمیل پرونده فرصت دارید و پس از آن باید پرونده را ارسال کنید. اگر تکمیل پرونده را بیش از 60 روز به تعویق بیاندازید، نمی‌توانید آن را ارسال کنید و مجبور می‌شوید همه چیز را دوباره از اول شروع کنید.

پس از ارسال پرونده باید صبر کنید تا  ببینید که آیا انتخاب می‌شوید یا خیر. دولت کانادا هر سال پرونده‌هایی را که بر اساس صلاحیت‌های‌شان بالاترین رتبه و امتیاز را دارند، از میان پرونده‌های دریافتی انتخاب می‌کند. فرایند انتخاب 6 ماه یا بیشتر طول می‌کشد و در این مدت می‌توانید برای افزایش امتیاز و به‌روز کردن پرونده‌تان اقدام کنید. برای مثال می‌توانید مجدداً در آزمون زبان شرکت کنید تا نمره بهتری بگیرید یا اگر پیشنهاد شغلی از کانادا نداشته‌اید، پیشنهاد شغلی دریافت کنید.

دعوت شدن برای ارسال درخواست

اگر در زمره متقاضیانی با بیشترین امتیاز قرار بگیرید، دولت کانادا از شما دعوت می‌کند که درخواست مهاجرتتان را ارسال کنید. به‌علاوه اگر شایسته باشید و شرایط لازم را داشته باشید، استانی که پرونده‌تان را برایش فرستاده‌اید، از شما دعوت می‌کند که درخواستتان را برای برنامه نامزدهای استانی ارسال کنید.

وقتی از شما دعوت می‌شود که درخواستتان را ارسال کنید، باید دعوت را بپذیرید تا شایستگی اقامت دائم را پیدا کنید. همچنین اگر برای برنامه‌ای برگزیده شدید که انتخاب اولتان نبود، می‌توانید دعوت را رد کنید. اگر دعوت را رد کنید، باید تمام فرایند را دوباره طی کنید، پرونده‌تان را ارسال کنید و منتظر انتخاب شدن بمانید.

درخواست برای اقامت دائم

دولت کانادا فرم‌هایی را که باید برای درخواست اقامت دائم تحویل بدهید، برای‌تان ارسال می‌کند. باید این فرم‌ها را پر کنید و مدارک مثبته‌ای را که برای بررسی درخواست اقامت لازم است، ارائه کنید. ضمناً باید هزینه بررسی درخواست را بپردازید، هزینه برنامه‌های مختلف متفاوت است. 60 روز فرصت دارید تا درخواست اقامت دائم را تکمیل کنید، پس از آن‌که درخواست را ارائه کردید، فقط اجازه ایجاد تغییرات مهم را دارید.

سپس دولت کانادا درخواست اقامت دائمتان را ظرف شش ماه بررسی می‌کند و شما را از تصمیمش آگاه می‌کند. اگر درخواستتان تأیید شود، می‌توانید برای همیشه به کانادا بروید. اگر درخواستتان رد شود، دلایل رد درخواست به شما اطلاع داده می‌شود، می‌توانید درخواستتان را با توجه به این دلایل اصلاح و دوباره ارسال کنید. افزون بر این می‌توانید در دادگاه به رد شدن درخواست ویزایتان اعتراض کنید.

هزینه اکسپرس اینتری چقدر است؟

هزینه مهاجرت به کانادا از طریق برنامه ورود سریع تقریباً 2300 دلار کانادا برای هر متقاضی یا حدود 4500 دلار کانادا برای یک زوج است. ریزهزینه‌ها به شرح زیر است:

  • آزمون زبان: متوسط هزینه 300 دلار است.
  • ارزیابی مدارک تحصیلی (ECA): متوسط هزینه 200 دلار است.
  • زیست‌سنجی (بیومتریک): 85 دلار برای هر نفر.
  • حق‌الزحمه دولت برای هر فرد بزرگسال 1325 دلار و برای هر کودک 225 دلار است.
  • هزینه معاینه پزشکی: متوسط هزینه 450 دلار برای هر فرد بزرگسال و 250 دلار برای هر کودک است.
  • گواهی عدم سوءپیشینه: متوسط هزینه در کشورهای مختلف متفاوت است.

دولت کانادا هنگام ارائه پرونده اولیه اکسپرس اینتری هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. دولت صرفاً در صورتی هزینه مطالبه می‌کند که از شما دعوت شود درخواست اقامت دائم کانادا را ارسال کنید. اگر از طریق برنامه نامزدهای استانی درخواست بدهید، باید هزینه‌های مهاجرت استانی را نیز علاوه بر هزینه‌های پردازش دولتی پرداخت کنید.

همچنین لازم به ذکر است که اگر از طریق برنامه کلاس تجربه کانادایی درخواست نکنید یا پیشنهاد استخدام هماهنگ‌شده و معتبری نداشته باشید، باید ثابت کنید که بودجه کافی را برای تأمین مخارج اقامتتان در کانادا دارید. این مبلغ را نباید به دولت پرداخت کنید، بلکه باید به آن دسترسی داشته باشید تا ویزای اقامت دائمتان پذیرفته شود. مبلغ مورد نیاز بر حسب تعداد اعضای خانواده در تصویر زیر آورده شده است:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *