0

منتورینگ کسب و کار چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

صاحبین مشاغل مختلف برای موفقیت در زمینه کسب‌وکار خود نیازمند دانش کافی از نحوه عملکرد آن حرفه بوده و همین موضوع آن‌ها را برای شرکت در دوره‌ های آموزشی ترغیب می‌‌کند.
با وجود اینکه این دوره‌ها مفید هستند، ولی بهتر است به جای اینکه زمان زیادی صرف یادگیری در کلاس‌های آموزشی کنند، از یک منتور حرفه‌‌ای برای پیشبرد اهداف خود کمک بگیرند. منتورینگ علاوه بر کمک به پیشرفت سریع‌ تر شما در شغل‌تان، در روند توسعه فردی شما نیز تاثیر قابل توجهی دارد.
در منتورینگ کسب و کار شخصی که تجربه کافی در حرفه مورد نظر دارد، راهنمایی‌‌های جامعی را به مالک کسب‌وکار مورد نظر ارائه داده و باعث می‌‌شود که انگیزه کافی برای تلاش و موفقیت در وی شکل بگیرد. مجموعه ابر زندگی در راستای حرفه ای سازی صاحبین مشاغل و امور مربوط به توسعه کسب‌وکارها، فعالیت خود را آغاز کرده و مشاورین باتجربه‌‌ای را برای همراهی شما معرفی خواهد کرد.
در ادامه مقاله قصد داریم در مورد مزایای منتورینگ کسب و کار با شما صحبت خواهیم کرد. همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

تعریف کلی منتورینگ کسب و کار

زمانی‌که که شخصی با به اشتراک گذاشتن مهارت و تجربه خود، موجب پیشرفت و رشد شخصی یا شغلی سایر افراد می شود، به‌عنوان منتور شناخته خواهد شد. به دلیل اهمیت این موضوع در پیشرفت و موفقیت کسب‌وکارها منتورینگ را این‌گونه تعریف می‌کنند:
یک ارتباط دوطرفه که با توافق طرفین اتفاق می افتاد و در آن یک کارمند ارشد با یک کارمند رده پایین به تعامل و مشورت می‌‌پردازند. هدف از برقراری این رابطه دو سویه، رشد، یادگیری و پیشرفت کارمند کم مهارت و رده پایین خواهد بود.

منتور چه وظایفی دارد؟

آن دسته از کسانی که تجربه و دانش شخصی خود را در اختیار سایر افراد قرار می‌دهند تا به پیشرفت آن‌ها کمک کنند، منتور نام دارند و افرادی که این تجربه‌ها را دریافت می‌کنند منتی هستند. یک منتور وظایف مختلفی داشته که با اجرا و پیاده‌سازی آن‌ها، به مخاطب خود در رسیدن به هدف کمک می‌کند. برخی از این وظایف در ادامه ذکر شده‌اند.
• هدف گذاری: یک منتور در جلسه اول به مسئله هدف‌گذاری می‌پردازد تا مسیر مشخصی را پیش روی مخاطب خود قرار دهد.
• ارائه منابع مفید و پیشنهادات: منتورها علاوه بر تجربه شخصی که در اختیار منتی قرار می دهند باید منابع مفیدی را برای توسعه بیشتر وی معرفی کنند و در دسترسش قرار دهند.
• پاسخگو کردن: یکی از وظایف منتور پاسخگو نگه داشتن منتی است که باید با ارتباط مستمر به این هدف دست پیدا کنند.
• تشویق کردن: تشویق کردن افراد توسط منتور آن‌ها را ترغیب به یادگیری بیشتر می‌کند، لذا یک منتور باید بداند که چه موقع منتی نیاز به تشویق دارد.
• طرح سوالات ویژه: از مهمترین وظایف منتور، وا داشتن منتی به تفکر عمیق است. آن‌ها با طرح سوالات تفکر برانگیز، منتی ها را به یافتن پاسخ اصولی و منطقی ترغیب می کنند.
• در دسترس بودن: از وظایف یک منتور در دسترس بودن آن است و اختصاص دادن یک زمان برای گفتگو با منتی.

مزایای منتورینگ کسب و کار

منتورینگ از خدماتی است که می تواند برای بهتر شدن شرایط شغلی و همچنین بالا رفتن کیفیت خدمات ارائه شده توسط کسب‌وکارها مفید واقع شود.داز مزایای منتورینگ کسب و کار می توان این موارد را نام برد:

1- پرسش و پاسخ

یکی از مهمترین مزیت‌ های استفاده از منتور کسب و کار، بهره‌مندی از کسی است که بتوانیم از وی سوالات خود را بپرسیم و مشورت و راهنمایی دریافت کنیم. این کار باعث می ‌شود که از تجارب منتور استفاده کرده و موفقیت خود را در کسب و کارمان تضمین کنیم.

2- رشد دیدگاه‌ها

منتورینگ کسب و کار می ‌تواند دیدگاه ما را نسبت به مشکلات و موقعیت‌ های شغلی مان تغییر دهد و از دیدی حرفه‌ای‌تر به آن‌ها نگاه کنیم. یک منتور به دلیل اینکه تجربه زیادی در این زمینه دارد، می‌‌تواند به ما درمورد دیدگاه سازمان‌ها و مشتریان مختلف در مورد کسب‌وکارمان اطلاعات لازم را بدهد و در روند پیشرفت کارمان کمک شایانی کند.

3- تقویت مهارت های فردی

یک منتور از مهارت بیشتری نسبت به مشاور کسب‌وکار برخوردار بوده و پشتیبانی وی وسیع تر از مشاور خواهد بود. منتور علاوه‌بر اینکه به حرفه ما اهمیت می دهد به ما در تقویت مهارت‌هایمان نیز کمک خواهد کرد.

4- گسترش شبکه ارتباطی صاحبین مشاغل

منتور به ما برای برقراری ارتباط با افرادی که در پیشرفت کارمان مفید واقع می شوند کمک می کند. گسترش شبکه ارتباطی باعث می شود که ما با افراد بیشتری در زمینه فعالیت خود آشنا شویم و در صدد برطرف کردن مشکلات کسب‌وکارمان برآیم.

5- استراتژی های پیشنهادی

منتورینگ کسب و کار مجموعه‌ای از روش‌ها و استراتژی‌های مفید را که حاصل سال‌ها تجربه حضور وی در حرفه مرتبط با کسب‌وکارمان است را در اختیار ما قرار می دهد. این روش ها باعث می شود ما در پیشبرد اهداف شغلی خود فعال‌تر باشیم و در مدیریت کسب‌وکارمان خلاقانه عمل کنیم. از سایر مزایای منتورینگ کسب و کار می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم.

6- بهره‌مندی از رابطه طولانی مدت و مفید

7- اطمینان به اتخاذ تصمیمات بهتر

8- برخورداری از آمادگی برای مواجه شدن با چالش ها

مزایای منتورینگ در شرکت ها و سازمان ها

از مزایای استفاده از منتور در سازمان‌ها می‌توان به مواردی که در ادامه آمده است اشاره کرد:
• تعهد شغلی
• بهره‌وری بیشتر
• جذب استعداد
• رضایت پرسنل
• ارتقا فرهنگ یادگیری
• حفظ کارکنان فعال
به‌طورکلی می توان گفت که یک منتور در کاهش زمان یادگیری کارکنان شرکت نقش مهمی داشته و موجب می‌شود که افراد بدون گذراندن آزمون و خطا و اتلاف وقت در مسائل مربوط به حرفه خود مهارت کسب کنند. برای اطلاع از مزایای بیشتر منتورینگ کسب و کار می‌توانید به سایت ابر زندگی جهت مشاوره و دریافت خدمات ویژه مراجعه کنید.

مزایای استفاده از منتور برای افراد

علاوه بر اینکه منتورینگ کسب و کار می ‌تواند در پیشرفت و موفقیت مشاغل مفید واقع شود، استفاده از منتور برای پیشبرد اهداف شخصی و بهتر شدن شرایط زندگی نیز پیشنهاد می‌شود. از مزایای منتورینگ برای افراد مواردی را به‌صورت فهرست‌وار در ادامه ذکر کرده‌ایم.
1- توسعه شخصی
2- دستیابی به اهداف در سایه بهبود مهارت های هدف گذاری
3- افزایش اعتماد به نفس و بهبود مهارت برقراری ارتباط
4- افزایش خود آگاهی
5- مدیریت زمان و برقراری تعادل بین کار و زندگی
6- آشنایی با روش‌های جدید و مفید
باید بگوییم که بهره‌مند شدن از یک مربی حرفه‌ای، یک ایده عالی برای یادگیری در زندگی محسوب می‌شود. شما در هر مقام و جایگاهی که باشید، برای اینکه به موفقیت دست پیدا کنید نیازمند کمک دیگران خواهید بود. پس یک منتور می‌تواند با در اختیار قرار دادن دانش و تجربه خود به شما، نقش یک پشتیبان باتجربه را ایفا کند و در توسعه شخصیت و آگاهی شما مفید واقع شود. با منتورینگ کسب و کار توسط مجموعه ابر زندگی، از دانش و تجربه منتورهای حرفه ای بهره‌مند خواهید شد و شاهد رشد و توسعه کسب‌وکار خود خواهید بود.

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *