1

هندزفری القای استخوانی یا bone conductor چیست؟ – آموزش از استایل آپ

هندزفری القای استخوانی

هدفون‌های بی‌سیم در سال‌های اخیر به‌شدت محبوب شده‌اند. شاید شما هم از آن‌ها استفاده می‌کنید. اما آن‌ها تنها فناوری بی‌سیم موجود نیستند. هندزفری القای استخوانی هم یک تکنولوژی بی‌سیم دیگر است. این فناوری قدمت نسبتا زیادی هم دارد.

اگر اسم هندزفری القای استخوانی به‌گوشتان هم نخورده، خیالتان راحت از ابتدا شروع می‌کنیم و همه چیز را می‌گوییم.

همان‌طور که در تصویر می‌بینید این هندزفری‌ها داخل گوش نمی‌روند بلکه روی استخوان بیرونی گوش قرار می‌گیرند. این مهم‌ترین تفاوت هندزفری‌های بون کانداکتور با دیگر هندزفری‌هاست. به همین دلیل شیوه‌ی تولید صدا در آن‌ها به‌کل با بقیه‌ی هندزفری‌هایی که می‌شناسیم فرق می‌کند.

این مطلب توسم تیم تخصصی لوازم جانبی استایل آپ برای شما آماده شده است. استایل آپ به عنوان مرجع تخصصی لوازم جانبی بهترین و باکیفیت‌ترین اکسسوری را برای شما فراهم کرده است. اطلاعات کامل انواع هندزفری، اسپیکر، قاب، گلس و … برای شما آماده شده‌اند و می‌توانید با خیال راحت خریدی امن و مطمئن داشته باشید. 7 روز هم مهلت تست دارید که اگر محصول دچار نقص یا ایراد باشد به راحتی می‌توانید آن را برگردانید.

هندزفری القای استخوانی

هندزفری القای استخوانی چگونه کار می‌کند؟

قطعا بعد از آشنا شدن با این هندزفری‌ها شیوه‌ی کار آن‌ها برایتان سوال می‌شود. وقتی داخل گوش نیستند پس چطور صدا را به ما می‌رسانند؟ این‌جا بحثمان کمی به آناتومی گوش هم مربوط می‌شود. هدفون‌ها و هندزفری‌های معمولی با لرزش‌هایی هوا را به حرکت در می‌آورند. این هوا باعث لرزش پرده‌ی گوش می‌شود و اطلاعات را به قسمت حلزونی منتقل می‌کند. اما هندزفری‌های القای استخوانی کاری با پرده‌ی گوش ندارند. این‌ها دقیقا روی استخوان گونه قرار می‌گیرند. این بار لرزش‌ها از طریق استخوان و لاین‌های زنبوری به قسمت حلزونی منتقل می‌شوند.

از آن جایی که پرده‌ی گوش در کار هندزفری bone conductor نقشی ندارد، پس برای افرادی که دچار مشکلات شنوایی هستند هم می‌تواند مناسب باشد. در واقع برای این هندزفری‌ها و سمعک‌ها از یک نوع تکنولوژی مشابه استفاده می‌شود.

مشکلات اصلی

  • مهم‌ترین اشکالی که کاربران از این هندزفری‌ها می‌گیرند، عدم ایزوله‌ی صدا است. مثلا از یک هندزفری معمولی که استفاده می‌کنید، آن را داخل گوش قرار می‌دهید. همین‌طور صدا از طریق پرده‌ی گوش منتقل می‌شود. پس به‌دلیل همین ساختار صدای محیط بیرون را خیلی کمتر می‌شنوید. این یعنی صدای هندزفری تا حد زیادی به‌صورت ایزوله از محیط خارج پخش می‌شود.
  • موضوع بعدی انتقال صداهای زیر و بم است. چون هندزفری القای استخوانی، صدا را از طریق استخوان انتقال می‌دهد، کلا در انتقال صوت‌های بم بهتر عمل می‌کند. به صدای خودتان دقت کنید. تا حالا بادقت به صدای ضبط‌شده‌ی خودتان هم گوش کرده‌اید؟ اگر نه این بار دقت کنید. صدای ضبط‌شده از چیزی که فکر می‌کنید زیر‌تر است. دقیقا به همان دلیلی که بالاتر گفتیم. چون صدای خودتان را از طریق لرزش استخوان می‌شنوید. اگر موسیقی گوش دادن عادت همیشگی شما باشد احتمالا این موضوع برایتان خوشایند نیست. ترجیح می‌دهید صداها را همان‌طور که هستند بشنوید.
  • در نهایت به کیفیت صدا می‌رسیم. باز هم به‌دلیل نحوه‌ی انتقال صدا، به‌طور کل صدا را باکیفیت پایین‌تری می‌شنوید.

چرا از هندزفری بون کانداکتور استفاده کنیم؟

چرا از هندزفری بون کانداکتور استفاده کنیم؟

با تمام صحبت‌های مربوط به کیفیت صدا شاید با خودتان فکر کنید اصلا چرا کسی باید سراغ آن‌ها برود؟! برای این موضوع چند دلیل وجود دارد:

  • مشکلات شنوایی – این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که از ساخت این هندزفری‌ها حمایت می‌شود. چون افرادی که بعضی از مشکلات شنوایی را دارند می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
  • ورزش – ورزشکارانی مثل دونده‌ها که در فضای باز تمرین می‌کنند نیاز دارند که برای ایمنی بیشتر صدای محیط را بشنوند. مثلا اگر کنار خیابانی می‌دوید تا برای یه ماراتن خودتان را آماده کنید بهتر است بتوانید صدای ماشین‌ها را بشنوید. به‌هرحال نمی‌شود امکان یک حادثه را نادیده گرفت.
  • استفاده از سمعک – بعضی افرادی که دچار کم‌شنوایی هستند از سمعک استفاده می‌کنند. هدفون‌ها و هندزفری‌های معمولی ممکن است در کار سمعک اختلال ایجاد کنند. با استفاده از هندزفری‌های القای استخوانی این اختلال به‌وجود نمی‌آید. به‌علاوه افرادی که توانایی شنوایی یک گوششان را از دست داده‌اند، می‌توانند از صدای استریو لذت ببرند. چیزی که به‌وسیله‌ی هندزفری‌های معمولی برای آن‌ها ممکن نیست.

چند سوال مهم

  • آیا این هندزفری‌ها ممکن است آسیب بیشتری به گوش بزنند؟ (از دست رفتن توانایی‌های شنیداری به‌دلیل صدای زیاد) در جواب این سوال باز هم باید کمی به ساختار گوش برگردیم. در داخل قسمت حلزونی گوش موهای بسیار ریزی (در ابعاد میکروسکوپیک) وجود دارد. آن‌ها روند شیمیایی پردازش صدا توسط مغز را شروع می‌کنند. آسیب شنوایی در اثر صدای بلند، به‌دلیل آسیب به آن‌ها است. پس هر چیزی که باعث حرکتشان شود می‌تواند باعث آسیب هم شود. هم هندزفری‌های معمولی و هم بون کانداکتورها باعث حرکت این موها می‌شوند. پس به یک اندازه باید مراقب باشید.
  • دویدن در مسیرهای شهری و کنار ماشین‌ها با استفاده از این هندزفری‌ها امن‌تر است؟ روی کاغذ بله. چون در نهایت کانال گوش شما باز است. پس صداهای محیط را می‌شنوید. اما باز هم باید حواستان باشد. در نهایت پردازش صدا توسط مغز انجام می‌شود. اگر به موسیقی با صدای خیلی بلند گوش کنید، می‌تواند صدای محیط را تا حد زیادی بپوشاند.

در آخر می‌توان این‌طور به ماجرا نگاه کرد. این هندزفری‌ها گزینه‌ی بسیار مناسبی برای افرادی هستند که از نظر شنوایی مشکلاتی دارند. برای عاشقان موسیقی که کیفت صدا در الویت اول است، این هندزفری‌ها راه زیادی پیش‌رو دارند تا به یک استاندارد تبدیل شوند.

منبع: AndroidAuthoity

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. هومن توسکی گفت:

    برای انجام مکالمه چگونه است ؟
    چون استفاده هر روزه و چندین ساعت در روز از هندزفری باعث عرق کردن و مشکلات گوش میانی میشود
    آیا از این هندزفری با توجه به این که مجرای گوش باز هست و در معرض هوا میتوان برای طولانی مدت در روز برای مکالمه استفاده کرد ؟