0

مزوتراپی صورت و مو چه عوارضی دارد؟

اولین بار مزوتراپی در سال ۱۹۵۲ توسط پزشک فرانسوی، مایکل پیستور، به عنوان روشی کم تهاجم برای تسکین درد معرفی شد. در این روش با تزریق ترکیبی خاص از ویتامین ها، مواد معدنی ،آمینو اسید ها و عوامل رشد پروسه درمان که مبتنی بر تحریک نواحی مختلف بدن به سلول سازی بیشتر است صورت میپذیرد.

مزوتراپی چیست؟

«مزوتراپی عبارتی است که از دو کلمه لاتین “Meso” و “Therapy” گرفته شده است. مزوتراپی که به معنای (درمان ملایم) است» و امروزه به عنوان شیوه ای درمانی در عمل‌های زیبایی محسوب می شود. این روش در لایه میانی پوست انجام می شود و با استفاده از یک سوزن بسیار نازک این فرآیند انجام می‌گیرد. تزریق آمینو اسید، مواد معدنی، آنزیم ها، ویتامین‌ها به لایه میانی پوست با کمک این سوزن‌ها انجام می‌شود بنابراین به آن مزوتراپی  می گوییم.

برای آشنایی بیشتر با نحوه تزریق و موادی که در ناحیه تحت درمان تزریق میشوند خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

کاربردهای مزوتراپی

مزوتراپی  یک روش درمانی است و با توجه به ناحیه ای که به آن تزریق می شود مزایای مختلفی دارد. این درمان مشکلات زیادی مثل ترک ها، چین و چروک ها و لکه های ناشی از نور خورشید، مشکلات و لکه های پوستی چربی های منطقه ای سلولیت در نواحی مختلف بدن برطرف می کند. مزوتراپی درمان جایگزین لیپوساکشن و غیر جراحی است که برای حذف چربی های ناخواسته انجام می شود. علاوه بر درمان چروک ها و حذف چربی های ناخواسته، مزوتراپی برای پرپشت شدن موی سر نیز استفاده می‌شود تا اثرات ریزش موی ناشی از آلوپسی برطرف شود. در این درمان از عصاره طبیعی گیاهان، ویتامین‌ها و داروهایی مثل فیناستراید و ماینوکسیدیل برای سر درمان استفاده می شود.

درمان مزوتراپی قبل و بعد از کاشت مو

 

مزوتراپی را می توان قبل و بعد از کاشت مو انجام داد تا به بهترین نتیجه بعد از کاشت مو برسند. مزوتراپی قبل از کاشت مو برای حفظ موهای موجود و پرپشت شدن آنها داشتن موهای براق روشن و جلوگیری از ریزش مو موثر است.

بعد از کاشت مو مزوتراپی موجب ایجاد رگ های جدید می شود و رشد آنها را تسریع می کند و فاکتورهای رشد گرافت موی کاشته شده را تغذیه می کند و باعث تحریک آنها می شود. بعد از ریزش مو ناشی از شوک این روش به شما کمک می کند تا سریعتر موهای خود را بازیابی کنید. به دلیل مواد معدنی، اسیدهای آمینه در مواد ترکیبی تاثیر مثبتی روی ضخامت و بافت مو ها دارد.

عوارض جانبی مزوتراپی

عوارض جانبی مزوتراپی مانند کبودی، ورم در قسمت هایی که درمان انجام شده است دیده می شود. ممکن است کمی خارش در این قسمت ها داشته باشید اما باید کمتر از یک روز ادامه داشته باشد. برای تسکین این عوارض؛ پزشک شما کرم های خاصی را پیشنهاد می کند تا استفاده کنید اما هیچگونه کرمی را بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید چون ممکن است موجب تحریک پوست شود. به علاوه برای استفاده از کرم ها شما باید لباس های گشاد را تا دو روز اول پس از عمل بپوشید و از انجام فعالیت های شدید مثل ورزش های قلبی عروقی یا وزنه برداری بلافاصله بعد از آن خودداری کنید.

خیلی مهم است که شما به توصیه های پزشک خودتان عمل کنید تا از بروز کبودی پس از آن جلوگیری کنید. اگر کبودی از بین نرود شما نمی توانید درمان مزوتراپی بعدی را انجام دهید. یکی از عوارض جانبی شایع بین افراد ورم است. که اغلب در ناحیه تزریق ایجاد می شود اکثر این ورم‌ها کوچک هستند و به صورت جوشهای برآمده دیده می شوند و نباید حساس به لمس باشند این برآمدگی ها باید تا چند روز بعد از تزریق فروکش کنند. اگر شما راجع به عوارض بعد از درمان مزوتراپی نگران هستید باید سریعتر با پزشک خودتان تماس بگیرید تا مطمئن شوید هیچ گونه عوارض جانبی مضری را تجربه نخواهید کرد.

چگونه عوارض جانبی مزوتراپی را کاهش دهیم؟

برای کاهش عوارض جانبی بعد از مزوتراپی نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد فردی که مزوتراپی انجام می‌دهد نباید از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین قبل و بعد از این عمل استفاده کند. نباید ۱۰ تا ۱۵ ساعت اول بعد از عمل مزوتراپی به این ناحیه آب برسد لباس های تنگ مثل شلوار های جین نباید پوشید چون بر روی گردش خون تاثیر منفی دارد.

در دو روز اول بعد از عمل مزوتراپی فرد نباید از لحاظ فیزیکی خودش را تحت فشار قرار دهد. ۱۰ تا ۱۵ ساعت بعد از مزوتراپی هیچ گونه آرایشی نباید روی پوست انجام داد، هیچ گونه داروی ضد التهابی قبل و بعد از مزوتراپی نباید مصرف کرد شما باید قبل و بعد از عمل مزوتراپی غذاهای سالم بخورید. مصرف مشروبات الکلی، کافئین، سیگار کشیدن و غذاهای غنی از پروتئین باید متوقف شود.

برای جلوگیری از ورم، کبودی و قرمزی در ناحیه عمل میتوانید از پک سرد روی این قسمت و اطراف استفاده کنید چون بسیار موثر است. کمپرس چای بابونه سرد یا ژل سرد برای این مرحله مناسب است. محلی که مزوتراپی روی آن انجام شده است نباید خراشیده شود، هیچگونه نباید فشاری روی نواحی مربوطه وارد شود تا جای ممکن این ناحیه را نباید لمس کرد چون ممکن است عفونت کند قبل از دست زدن به این ناحیه باید دستها شسته شوند. تمام توصیه‌های پزشک باید مد نظر قرار گرفته شوند و انجام شوند.

در طی عمل مزوتراپی آیا درد احساس می‌کنم؟

قبل از عمل پزشک برای شما مسکن و کرم بی حس کننده استفاده می کند و تا جای ممکن موجبات آسایش شما فراهم می شود اما با این وجود ممکن است بیمار با توجه به آستانه درد خود مقداری درد احساس کند نوک سوزن هایی که برای مزوتراپی استفاده میشود نازک و ظریف است.

چه کسانی می توانند مزوتراپی انجام دهند؟

مزوتراپی برای افراد بالای ۱۸ سال با توجه به ناحیه تحت درمان و وضعیت سلامتی آن ها انجام می شود پس از بررسی وضعیت سلامتی افراد انتخاب می شوند.

منبع: سایت دکتر الناز احمدی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *