0

علائم خطرناک دیسک گردن چیست و چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

علائم خطرناک دیسک گردن چیست و چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت بروز درد در گردن و قسمت بالایی کمر که تا کنون آن را تجربه نکرده بودید احتمال می‌رود که به دیسک گردن مبتلا شده باشید. دیسک گردن با این که نگران‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما در افرادی که پا به سن می‌گذارند بیماری رایجی محسوب می‌شود. در حقیقت امکان دارد که شما بدون هیچ‌گونه نشانه و علائمی به دیسک گردن مبتلا باشید. در این مقاله در خصوص دیسک گردن، عواملی که می‌توانند باعث بروز آن شوند، علائم این بیماری و زمانی که باید به پزشک مراجعه نمایید صحبت شده است.

انواع فتق دیسک گردن و علائم آن

انواع فتق دیسک گردن و علائم آن

الگوی درد به طور کامل به محلی که فتق دیسک گردن رخ‌داده است بستگی دارد. در ادامه در خصوص رایج‌ترین انواع فتق دیسک گردن و علائمی که بیمار باتوجه‌به این که کدام سطح از ستون فقرات آسیب‌دیده است تجربه می‌کند صحبت شده است.

  • فتق دیسک مهره‌های C4 _ C5این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که هستة پالپوس که درون دیسک‌های بین مهره‌ای قرار گرفته است پاره شده و از حلقه‌ای که آن را احاطه کرده است خارج می‌شود. فتق در این سطح می‌تواند باعث درد شانه و ضعف عضلات دیلتوئید در قسمت بالایی بازو شود. در این مرحله بیماران به طور معمول بی‌حسی و احساس مورمور شدن را تجربه نمی‌کنند.
  • فتق دیسک مهره‌های C5_C6این یکی از رایج‌ترین انواع فتق دیسک گردن محسوب می‌شود و از علائم آن می‌توان به ضعف در عضلات دو سر بازو و عضلات بازکننده مچ دست اشاره کرد. به‌علاوه بیماران درد، بی‌حسی و احساس مورمور شدن را که تا انگشت شصت نیز بروز پیدا می‌کند را تجربه می‌کنند.
  • فتق دیسک گردن مهره‌های C6_C7در این نوع از فتق دیسک بیماران در عضلات سه سر و عضلات پشت بازو که تا ساعد کشیده شده‌اند احساس ضعف خواهند کرد. به‌علاوه این ضعف می‌تواند در ماهیچه‌های بازکننده انگشتان نیز کشیده شود. به جز این بی‌حسی و درد انگشت اشاره و حلقه از دیگر علائم این فتق دیسک می‌باشد. فتق دیسک مهره‌های C6_C7 نیز از رایج‌ترین انواع فتق دیسک محسوب می‌شود.
  • فتق دیسک گردن مهره‌های C7_T1این سطح در قسمت پایینی گردن واقع شده است و دقیقاً نقطه‌ای است که ستون فقرات گردنی به ستون فقرات قفسه سینه پیوند می‌خورد. با فتق دیسک در این قسمت قدرت گرفتن اجسام کاهش می‌یابد و بیماران به‌سختی می‌توانند اجسام را با دست بگیرند. به‌علاوه بی‌حسی، احساس مورمور شدن و دردی که به بازو و انگشت کوچک نیز سرایت می‌کند از دیگر علائم این نوع فتق دیسک می‌باشد.

علائم فتق دیسک گردن

حال که برخی علائم مربوط به انواع مختلف فتق دیسک گردن را شناختیم باید در خصوص دیگر علائم این بیماری که می‌توانند توانایی‌ها و زندگی روزانه افراد را مختل کند صحبت کنیم. شناخت این علائم بسیار مهم است و بیمار باید بلافاصله بعد از شناخت آن‌ها برای درمان به پزشک متخصص مراجعه نماید.

  • سرویکالژیا: سرویکالژیا به درد شدید گردن گفته می‌شود که با کشش گردن یا قراردادن گردن در حالت اشتباه رخ می‌دهد. این درد هر بار شدیدتر از قبل می‌شود و مدت طولانی‌تری زمان می‌برد تا برطرف گردد و دوباره سریع‌تر از قبل باز می‌گردد. به‌علاوه گاهی با سرگیجه همراه است.
  • رادیکولوپاتی (براکیالژی گردنی): که به آن عصب فشرده نیز گفته می‌شود زمانی رخ می‌دهد که عصب در محلی که از نخاع منشعب می‌شود فشرده شده و یا تحریک شود. این عارضه باعث بروز گردن دردی می‌شود که به شانه، بازوها و انگشتان نیز سرایت می‌کند. این یک عارضه دنباله‌دار است که می‌تواند خواب فرد را تحت‌تأثیر قرار داده و باعث بی‌خوابی و احساس درد و سوزن‌سوزن شدن در دست و یا بازوها شود. در موارد شدیدتر فرد دچار ضعف شده و حس دست خود را از دست می‌دهد.
  • میلوپاتی: زمانی رخ می‌دهد که نخاع در محدوده گردن فشرده می‌شود. این عارضه توانایی راه‌رفتن طبیعی فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهدبه‌علاوه بیمار ممکن است کنترل اسفنکترها و یا حس درون بازوها و پای خود را از دست دهد. این علائم بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

فتق دیسک بیماری رایجی است و وقوع آن در مردان بیشتر از زنان می‌باشد. خطر بروز این عارضه در افراد با گروه سنی 35 تا 55 سال بیشتر از دیگران می‌باشد. در صورت داشتن گردن دردی که با علائم بالا همراه بود و فعالیت‌های روزانه شما را مختل می‌کرد، فورا به پزشک مراجعه نمایید. پزشکان ابتدا آزمایش‌هایی مانند MRI، نوار عصب و عضله، سی تی اسکن و… را برای شما تجویز می‌کند تا با استفاده از این آزمایش‌ها بهترین روش‌های درمانی دیسک گردن متناسب با وضعیت‌تان را برای شما درنظر بگیرند.

چرا در صورت بروز علائم فتق دیسک گردن باید به پزشک مراجعه نمود؟

فتق دیسک گردن می‌تواند به عصب‌ها فشار وارد کند. زمانی که دیسک به عصب‌ها و یا نخاع فشار وارد می‌کند فرد دچار بی‌حسی، احساس ضعف و درد شدید شده که می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی وی بگذارد. هرچه سریع‌تر عصب‌های تحت‌فشار درمان شوند فرد زودتر سلامتی خود را به طور کامل به دست خواهد آورد. اما در صورت درمان نکردن به‌موقع این بیماری خطر آسیب‌دیدگی طولانی‌مدت یا دائمی عصب‌ها افزایش پیدا می‌کند.

به‌علاوه یک مطالعه در سال 2011 نشان داده است که صبر کردن بیش از اندازه برای درمان فتق دیسک گردن آسیب بیشتری به فرد خواهد رساند. این مطالعه دو گروه از بیماران که به فتق دیسک لومبار مبتلا بودند را مورد مقایسه قرار داد. برای این اساس افرادی که بیش از 6 ماه برای درمان علائم فتق دیسک خود صبر نموده‌اند در مقایسه با افرادی که سریع‌تر برای درمان این بیماری اقدام کرده‌اند پاسخ کمتری به روش‌های درمانی داده‌اند.

درسی که بیماران باید از این تحقیق فرابگیرند این است که در صورت داشتن فتق دیسک شدید باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایند. در صورت داشتن کمردرد یا گردن درد مداوم مراجعه زودهنگام به پزشک به درمان کامل آن کمک خواهد کرد.

منبع: مقالات سایت دکتر مهسا مظاهری، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *