0

انواع مداد طراحی و کاربرد آن

اگر رویای طراح شدن را دارید، بهتر است ابتدا انواع مداد طراحی و کاربرد آن را بشناسید. در افسانه‌های ژاپنی نقل است یک سامورایی قبل از یادگیری هنر مبارزه، باید با شمشیرش آشنا شود.
برای این منظور، روزها و شب‌ها به شمشیر نگاه می‌کند تا از تمام جزئیاتش باخبر شود. یک سامورایی بدون شناخت شمشیرش، مبارز خوبی نخواهد بود!
دنیای طراحی نیز به همین ترتیب است؛ اگر می‌خواهید طراح خوبی شوید، بهتر است اسلحه خودتان را که مدادها هستند بشناسید. با ادامه این مطلب از چی بخونم ما را همراهی کنید تا همه مدادهایی را که هر طراحی لازم است بشناسد به شما معرفی کنیم.

اجزای تشکیل‌دهنده مداد چیست؟

اجزای تشکیل دهنده مداد شامل موارد زیر می‌شوند:

بدنه چوبی

برای ساخت بدنه و رویه مداد از چوب و به‌ویژه چوب درخت سرو استفاده می‌شود؛ زیرا این نوع چوب تراشیدن آسان‌تری دارد. معمولا چوب مداد را با مقطع گرد یا شش ضلعی برش می‌زنند.
به غیر از چوب، بدنه بسیاری از مدادهای امروزی از کاغذ و روزنامه باطله ساخته می‌شوند تا از این طریق به حفظ درختان کمک شود.

گرافیت

گرافیک در واقع یکی از دگرشکل‌های کربن است که به دلیل سیاه و نرم بودن، از آن در ساخت مداد استفاده می‌شود.

خاک رس

از آنجا که بافت گرافیک خالص خیلی نرم است، اگر به تنهایی در تهیه مداد استفاده شود، کنترل میزان رنگ دهی را دشوار می‌کند. برای رفع این مشکل، گرافیک مداد با خاک رس ترکیب می‌شود.
هرچه میزان خاک رس بیشتر باشد، مداد سخت‌تر است و سیاهی کمتری دارد. هرچه از خاک رس کمتری در ترکیب با گرافیک استفاده شود، مداد نرم‌تر و سیاه‌تر خواهد بود.

موم

برای اینکه مداد کارایی بهتری داشته باشد و ماندگارتر شود، مغزی آن را بعد از پخت به موم آغشته می‌کنند و سپس این مغزی را با چسب، در داخل چوب محکم می‌کنند.

انواع مداد

مدادها دارای انواع متنوعی بوده و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند:

مداد طراحی

انواع مداد طراحی در 4 دسته «مداد H»، «مداد B»، «مداد HB» و «مداد F» جای می‌گیرد. در ادامه با انواع مداد طراحی و کاربرد آن آشنا خواهیم شد

مداد H

مدادهای گروه H در دسته مدادهای سخت قرار می‌گیرند؛ به این معنا که اگر محکم کشیده شوند، ممکن است کاغذ طراحی را خط بیندازند یا پاره کنند.
این دسته از مدادهای طراحی قابل پاک شدن هستند، اما رد آن‌ها روی کاغذ می‌ماند. در مدادهای گروه H از درصد رس بیشتری استفاده شده و مناسب طرح‌های ظریف و دقیق هستند.
مدادهای این دسته از عدد 1 تا عدد 9 متغیر هستند. هرچه عددی که کنار حرف H نوشته می‌شود بالاتر باشد، مداد سختی بیشتری دارد.

مداد HB

این دسته از مدادها ترکیبی از مدادهای H و B هستند. سختی آن‌ها متوسط است و برای کارهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مدادهایی که با آن‌ها مشق می‌نویسیم، معمولا جزء مدادهای HB هستند.

مداد F

مدادهای گروه F یا همان Fine Point دارای ترکیبات متفاوتی نسبت به سایر مدادها هستند و نوع سخت آن‌ها نسبت به مدادهای HB دیرتر فرسوده می‌شود؛ به همین دلیل کمتر نیاز به تراشیدن دارند.
از طرف دیگر، از آنجا که میزان سختی این دسته از مدادها بیشتر است، درصد روان بودن آن‌ها نیز پایین‌تر خواهد بود.

مداد B

مدادهای این دسته دارای گرافیک بیشتری هستند. خطوطی که این مدادها بر جای می‌گذارند، خطوط نرم با سیاهی زیاد است. از مدادهای دسته B برای سایه زنی و هاشور استفاده می‌شود و نوک آن‌ها دارای قطر زیادی است. برخلاف مدادهای گروه H، هرچه عددی که کنار B نوشته می‌شود کمتر باشد، مداد نرم‌تر و سیاه‌تر خواهد بود.

انواع مداد بر اساس میزان سیاهی

انواع مداد طراحی و کاربرد آن بر اساس میزان سیاهی، با توجه به مدادهای خانواده H و B تعیین می‌شود. مدادهای خانواده B سیاه‌ترین و مدادهای خانواده H، کمرنگ‌ترین مدادهای موجود در بازار هستند.

انواع مداد بر اساس کاربرد

انواع مداد طراحی بر اساس کاربردی که دارد متفاوت است. به عنوان مثال، مدادهای گروه H توسط مهندسان و طراحان فنی برای ترسیم نقشه‌های دقیق و حساس مهندسی استفاده می‌شود.
مدادهای گروه B هم بیشتر توسط طراحان و نقاشان حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع مداد بر اساس ترتیب میزان سختی

انواع مداد طراحی و کاربرد آن بر اساس میزان سختی از 9H(بسیار سخت) تا 9B(بسیار نرم) متغیر است.
· 6H تا 9H(فوق‌العاده سخت) : قابل استفاده در نقشه‌برداری و منبت‌کاری روی چوب.
· 3H تا 5H(بسیار سخت) : قابل استفاده در نقشه‌های دقیق فنی
· H تا 2H(سخت) : قابل استفاده در طرح‌های فنی و ریاضی
· HB(متوسط) : قابل استفاده در نوشتن و طراحی کردن
· B تا 3B(نرم) : قابل استفاده در طراحی آزاد و خطاطی
· 4B تا 9B(خیلی نرم) : قابل استفاده در طراحی هنری و پرتره

انواع مداد بر اساس قطر نوشتاری

مدادهای خانواده H در قطر 2 میلی‌متری به بازار عرضه می‌شوند و مدادهای نرم گروه B، قطر نوشتاری 3 الی 4 میلی‌متری دارند.

مداد معمولی

مدادهای معمولی از مغز گرافیک یا رس ساخته شده‌اند و بدنه آن‌ها از چوب یا کاغذ تشکیل می‌شود. اگر نوک آن‌ها بشکند یا تمام شود، از طریق تراشیدن با مداد تراش، قابل استفاده مجدد خواهند بود.

مداد گرافیت

مدادهای گرافیکی ترکیبی از گرافیک و خاک رس هستند و در دو دسته زیر جای می‌گیرند:

مداد گرافیت جامد

طراحان از مدادهای گرافیکی جامد برای سایه زدن یک سطح وسیع استفاده می‌کنند. این دسته از مدادها دارای مغزی گرافیک بوده و یک پوشش پلاستیکی یا کاغذی دارند. مدادهای گرافیکی جامد نسبت به مدادهای معمولی راحت‌تر پاک می‌شوند.

مداد گرافیت مایع

به کمک این نوع محصول می‌توانید جلوه‌های مداد گرافیک و طرح‌های مداد را با استفاده از مایع ایجاد کنید. این نوع مداد، سایه‌های مختلفی دارد، قابل رقیق شدن با آب است و با قلم‌مو، نوک یا سایر ابزارهای هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
علاوه بر این، از گرافیک مایع به عنوان «سرب مایع» در خودکار استفاده می‌شود.

مداد نجاری

از این نوع مدادها در حرفه ساختمانی و تجاری استفاده می‌شود. این نوع مدادها دارای قلمی بیضی شکل بوده و علامت زدن با آن‌ها راحت‌تر است.
از طرف دیگر، طرح ایجاد شده توسط آن‌ها خیلی زود از بین می‌رود و می‌توانند در کارگاه‌ها جایگزین خوبی برای مدادهای معمولی باشند.

مداد ذغالی

مدادهای ذغالی محصولاتی هستند که توسط هنرمندان استفاده می‌شوند و از شکل دیگری از کربن که بیشتر شبیه به ذغال است ساخته شده‌اند.
مدادهای ذغالی نسبت به مدادهای گرافیکی نرم‌تر هستند و هنرمندان با استفاده از آن‌ها تیرگی‌های زیادی را روی کاغذ ایجاد می‌کنند.

مداد کربنی

این نوع مداد طراحی از مغزی زغال و گرافیک تشکیل شده و در طراحی‌هایی که به خطوط واضح نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مداد گلف

اندازه مداد گلف بسیار کوچک بوده و نصف مدادهای معمولی است؛ به همین دلیل به راحتی در جیب جای می‌گیرد و می‌توان از آن برای فرم‌های نظرسنجی، کیوسک‌های قرعه‌کشی، قطب‌نما و موارد دیگر استفاده کرد.

مداد رنگی

مداد رنگی انواع دیگری از مداد است که توسط هنرمندان، کودکان و دانش آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در ترکیبات این محصول پودر رنگ، خاک رس و موم به کار رفته است. مدادهای رنگی در مجموعه رنگ‌های متنوعی همچون 12،24،36،48 و 120 رنگ موجود هستند.

مداد آبرنگ

مدادهای آبرنگی یا همان مدادهای محلول در آب، محصولات فوق‌العاده‌ای هستند که هم می‌توان آن‌ها را به صورت خشک و هم به صورت مرطوب استفاده کرد.
در کاربردهای مرطوب، ابتدا هنرمند رنگدانه خشک را می‌ریزد و سپس با یک مسواک مرطوب روی آن می‌کشد تا رنگ‌ها گسترش یابند. مدادهای آبرنگی در 60 تا 72 رنگ ارائه می‌شوند.

خرید اینترنتی لوازم تحریر

اکنون که در این مطلب با انواع مداد طراحی و کاربرد آن آشنا شدید، می‌توانید راحت‌تر مداد مورد نیازتان را تهیه کنید. همان‌طور که خواندید، هر یک از مدادها کاربرد خاص خودشان را داشته و برای مصارف متنوع استفاده می‌شوند.
اگر به دنبال بهترین و باکیفیت‌ترین مدادها می‌گردید، می‌توانید به فروشگاه لوازم تحریر چی بخونم مراجعه کنید و محصول مورد نظرتان را در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین قیمت، درب منزل یا محل کارتان تحویل بگیرید.
چی بخونم فروشگاه آنلاینی است که علاوه بر فروش انواع کتاب‌های کمک آموزشی، درسی و عمومی، در زمینه فروش انواع لوازم تحریر مانند خودکار، دفتر و غیره نیز فعالیت دارد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *