0

درمان آرتروز زانو با طب سنتی و تاثیر آن

درمان آرتروز زانو با طب سنتی و تاثیر آن

اگر مبتلا به آرتروز زانو هستید، ممکن است بخواهید برای درمان  این عارضه طب سنتی را در نظر بگیرید. بسیاری از این درمان‌ها را می‌توان در خانه انجام داد و ممکن است به کاهش درد مفصل، افزایش تحرک و بهبود زندگی روزانه کمک شایانی نمایند.

این درمان‌ها در زیر توضیح داده شده‌اند و در کل برای اکثر مبتلایان به آرتروز زانو بی‌خطر می‌باشند. هرچند این درمان‌ها نیازی به تجویز ندارند، اما بهتر است ابتدا با یک متخصص زانو یا طب فیزیکی مشورت کنید. متخصص می‌تواند شرایط مختص بیمار را در نظر گرفته و راه حلی را برای دریافت بیشترین فواید و کمترین خطر احتمالی در درمان ارائه دهد.

طب سوزنی

عمل باستانی طب سنتی بر اساس این اعتقاد است که بدن الگوهایی از جریان انرژی دارد که به کی (qi) معروف است. زمانی که بیماری جریان طبیعی انرژی را مسدود می‌کند، درد ایجاد می‌گردد. با وارد کردن سوزن‌های نازکی در مفاصل خاص، پزشک مسیرهای مورد نظر را مجددا باز کرده و جریان طبیعی qi را دوباره بازیابی می‌کند.

هرچند تئوری وجود qi ثابت نشده است، اما تحقیقات نشان می‌دهند که طب سوزنی می‌تواند به درمان زانو درد ناشی از آرتروز بپردازد. این درمان در مجموع بی‌خطر بوده و ممکن است بیمه هزینه‌های آن را پوشش دهد.

تحقیقات بسیار زیادی برای حمایت از استفاده از طب سوزنی برای درمان آرتروز وجود ندارند، تحقیقات موجود ممکن است کم بوده یا به خوبی طراحی نشده باشند. بنابراین برای درک مزایای حقیقی این درمان تحقیقات بیشتری نیاز است. تقریبا شبیه دیگر درمان‌های بدون جراحی، می‌توانید این روش را امتحان کرده و ببینید که آیا برای شما موثر است یا خیر. برای این تصمیم‌گیری چند جلسه کافی است.

مکمل زردچوبه (کورکومین)

مکمل زردچوبه (کورکومین)

تحقیقات مصرف زردچوبه – به ویژه یکی از ترکیبات آن به نام کورکومین – را توصیه می‌کند که ممکن است به کاهش التهاب و درد آرتروز کمک کند.

زردچوبه از گیاهی از خانواده زنجبیل تهیه می‌شود، ادویه پودری بوده و یک ماده اصلی در ادویه غذاها می‌باشد. استفاده مقدار کافی زردچوبه برای دیدن فواید آن ممکن است سخت باشد. مکمل‌هایی که حاوی سطح غلیظ شده کورکومین هستند در اکثر مغازه‌های مواد غذایی سالم، داروخانه‌ها و خار و بار فروشی‌ها یافت می‌شوند.

هرچند این مکمل‌ها برای اکثر افراد بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند، اما معمولا برای بانوان باردار توصیه نمی‌گردند. (خوردن غذاهایی که حاوی زردچوبه و ادویه کاری هستند، در زمان بارداری بی‌خطر می‌باشند).

ماساژ درمانی

شواهد تحقیقاتی کمی نشان می‌دهد که ماساژ درمانی به درمان درد مفصل ناشی از آرتروز و دیگر انواع آرتروز مانند، روماتیسم مفصلی و فیبرومیاگلیا موثر می‌باشند.

در کل بر این باور هستیم که ماساژ جریان خون را بهبود بخشیده و فشار عضلانی را کاهش می‌دهد. شواهد بیانگر این هستند که ماساژ ممکن است فشار خون را کاهش داده و باعث رهایی اندورفین شود که به طور بلقوه خلق را بهتر کرده و احساس درد را کمتر می‌کند.

ماساژ درمانی توسط پزشکان مختلف مانند متخصصان ماساژ و دیگر متخصصان معتبر مانند متخصص فیزیوتراپی و کایروپرکتیک توصیه می‌شود. وقتی متخصص ماساژ درمانی را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید شخصی است که برای انجام درمان شما مجوز فعالیت دارد.

مفاصل آرتروزدار می‌توانند حساس باشند، بنابراین بهتر است با افرادی که به آرتروز آشنایی دارند مراجعه کنید.

کرم‌ها، ژل‌ها و دیگر محصولات موضعی

برخی داروهای سنتی و درمان‌های گیاهی به صورت کرم، ژل، بسته یا کمپرس وجود دارند که می‌توانید روی پوست ناحیه‌ای که درد می‌کند آنها را بمالید یا قرار دهید. ژل‌های آرنیکا و کامفری برای تسکین درد ناشی از آرتروز و رفع درد جلوی زانو که راه رفتن را دچار اختلال می‌کنند، مفید هستند. کرم‌های ساخته شده با فلفل تند، کپسایسین؛ نیز می‌توانند به تسکین درد کمک کنند، اما ممکن است عوارض جانبی مانند حس سوزش و تحرک پوستی را نیز ایجاد کنند.

مقدار توصیه شده برای مصرف این محصولات، معمولا روی بسته آنها ذکر شده است.

Tai chi / تای چی

Tai chi / تای چی

همانند فیزیوتراپی، تای چی ثابت کرده که درد و خشکی مفصل را کاهش می‌دهد و عملکرد مبتلایان به آرتروز زانو را بهبود می‌بخشد. این ورزش ذهنی – جسمانی ریشه چینی داشته و شامل موارد زیر است:

  • استفاده از حرکات آهسته و ظریف و تغییر به حرکات خاص دیگر
  • تنفسی که با حرکت هماهنگ است.
  • داشتن تمرکز ذهنی و انجام تکنیک‌های آرامش بخش

شواهد نشان می‌دهد که تای چی تعادل را بهبود می‌بخشد که مهمترین مزیت برای مبتلایان به آرتروز و کسانی که در معرض زمین خوردن هستند می‌باشد. تای چی تقریبا برای همه بی‌خطر است – حتی می‌توان آن را در حالت نشسته نیز انجام داد.

ورزش ذهنی – جسمانی دیگر که از چین نشئت می‌گیرد، کی گانگ نام دارد که همانند تای چی روی آن مطالعه نشده اما ممکن است همانند تای چی علائم آرتروز را تسکین دهد.

درمان موفق درد آرتروز مزمن اغلب نیاز به روش‌های درمانی سنتی و مرسوم دارد.

دمنوش‌ها و چای‌ها

دمنوش‌ها و چای‌ها با افزودن آب به محصولات گیاهی خشک و تازه (ساقه، برگ‌ها یا گل‌ها) و خیساندن آنها برای رهاسازی مواد مفید آنها ساخته می‌شوند. پوست درخت بید و زنجبیل دو نوع چایی هستند که برای آرتروز استفاده می‌شوند، زیرا خواص ضدالتهابی دارند.

برای مصرف مقدار مناسب گیاهان طبی خودرو، می‌توانید با پزشک یا متخصص زانو مشورت کنید. با این حال، امروزه می‌توان بسیاری از دمنوش‌های گیاهی را به صورت بسته‌ای از فروشگاه‌های غذای سالم و سوپرمارکت‌ها تهیه کرد.

وقتی می‌خواهید چای خود را دم کنید، مدت زمان 15 تا 20 دقیقه را برای خیساندن گیاه توصیه می‌شود. این زمان به اندازه‌ای است که بیشترین فواید محصول را بدون زیاده‌روی در آن بدست بیاورید. مثلا چای سیاه حاوی تانن‌هایی است که در صورت دم کردن به مدت یک ساعت، می‌توانند سرطان‌زا شوند.

اثر درمان سنتی بر روی آرتروز زانو

درمان‌های سنتی می توانند مکمل موثری برای درمان‌های سنتی باشند. با این حال، همیشه باید قبل از امتحان کردن درمان‌های جدید با پزشک مشورت کنید تا از بی‌خطر و مناسب بودن آن برای خود مطمئن شوید.

آرتروز زانو می‌تواند ناتوان کننده باشد، پس باید درمان مناسب با میزان آسیب مفصلی و مقدار درد و تحلیل عملکردی که دارید، انتخاب کنید. یعنی برای مشخص کردن بهترین روش‌ها برای شما با متخصص مشورت کنید و سپس آنها را انجام دهید. انجام این کارها می‌تواند به معنی تفاوت در بهبود توانایی راه رفتن و تحرک و در نهایت نیاز به جراحی زانو باشد.

منبع: مقالات سایت دکتر جعفر پورقاسمیان

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *