0

امسال دیگه شب یلدا دست خالی نریم

شب یلدا مثل هر سال با اون حس و حال خاص خودش میاد و باز هم همه درگیر می شن و دوست دارن امسال دیگه با یه ایده کادو خاص توی دورهمی خانواده حاضر بشن و عشق و محبتشون رو تو این طولانی ترین شب سال به عزیزانشون هدیه بدن.

شب یلدا و اهمیت آن در تاریخ ایران

چیزی که همیشه دل ما رو گرم می کنه توجه و اهمیتیه که مردم ایران به سنت ها و رسم و رسوم باستانی خودشون نشون میدن و با یه تعصب خیلی خوشایند سعی می کنن تا این جشن ها رو زنده نگه دارن و به بچه هاشون هم یاد می دن که این رویه رو ادامه بدن. طولانی ترین شب سال ، یلدا یکی از همین جشن های باستانیه که هر سال باعث میشه مردم دور همدیگه جمع بشن و اکثرا خونه بزرگان فامیل بگن و بخندن و فال حافظ بگیرن. یه بهانه ی زیبا و ساده برای کنار هم بودن و شاد بودن. کلی هم خوراکی های خوشمزه و متنوع داره این جشن قشنگ که با نوش جان کردن کنار عزیزان طعم بهتر و لذت بیشتری هم به آدم میدن. اما یادمون نره که هر جشنی با کادو دادن و کادو گرفتنش لذت و هیجانش چندین برابر میشه و باعث میشه خیلی خاطره انگیز توی ذهنمون باقی بمونه برای همینه که بیشتر افراد آذر ماه که می رسه به کادو چی بخرم برای شب یلدا فکر می کنن و باز هم درگیر پیدا کردن یه جواب خاص و مناسب می شن. ما که همه این احساسات رو خوب درک می کنیم باز هم این جا کنارتون هستیم تا توی این مقاله به همین موضوع بپردازیم.
حتما منتطرین تا مثل بقیه مناسبت ها بریم سراغ تاریخچه این جشن باستانی. خب باید بهتون بگیم که سخت در اشتباهید. این بار متفاوت عمل می کنیم چون مطمئنم که همه دیگه داستان پیروزی روشنایی بر تاریکی و … اینا رو از بر هستن و هر سال شب آخر آذر ماه تاریخچه از طرق مختلف ، تلویزیون و شبکه های اجتماعی و…. براتون تکرار میشه. نمی خوایم درگیر محتواهای تکراری بشین و سرتون رو درد بیاریم برای همین از این قسمت می پریم و می ریم به وظیفه ی اصلی که دادن ایده برای برای شب یلدا هستش برسیم تا توی این جشن هم با اعتماد به نفس از هدیه ای که توی دستتون گرفتین حاضر بشین و هم خودتون حس خوبی داشته باشین هم میزبان جشن!
همیشه یادتون باشه که خرید برای مناسبت ها رو چندین روز یا حتی چندین هفته زودتر انجام بدین. این جوری وقت بیشتری دارین که هم خوب فکر کنین تا ایده های مناسب تری پیدا کنین هم این که برای تهیه کردنشون به مشکل بر نمی خورین. مناسبت ها که همیشه روزشون ثابت و مشخصه و با یه برنامه ریزی دقیق و خوب می تونین همیشه دست پر برین به جشن و مهمونی.
تو این مقاله ی ویژه که به هدیه شب یلدا اختصاصش دادیم ، با ترتیب رده سنی و نسبت عزیزانتون پیش می ریم و سعی می کنیم کسی رو از قلم ننذازیم.

یلدا برای پدر بزرگ و مادر بزرگ ها

یکی از خونه های دوست داشتنی بچه ها معمولا خونه پدر بزرگ مادربزرگش هاشون هست. شاید به خاطر اینه که نوه همیشه خیلی عزیزه و از سمت این بزرگواران عشق و علاقه ی ویژه ای می گیره. دورهمی های شب یلدا هم که معمولا توی این خونه های گرم و دلپذیر انجام میشه. همه ی فامیل از بزرگ و کوچیک میان اونجا و یه تجدید دیدار شادمانه با هم می کنن و با پذیرایی صمیمانه و خالصانه این عزیزان همه چیز لذتش چند برابر میشه.
خب هیچ وقت بهش فکر کردین که می تونین توی شب به این قشنگی بابت حضور گرمشون توی زندگیتون با خرید یک کادوی مناسب به بهانه ی شب یلدا ازشون تشکر کنین و این عشق و احساسی که بهتون می دن رو با این کار دو طرفه ش کنین؟
کادو برای پدر بزرگ مادر بزرگ ها بند عینک زیبا با طرح یلدایی هست که خودتون هم می تونین درستش کنین و کار خیلی راحتیه.
درست کردن یه گلدون زینتی خشگل با انارهای مصنوعی کوچولو که اتفافا توی بخش محصولات سایتمون هم ازشون براتون گذاشتیم. گلدونی که عمر طولانی داره و گوشه ی خونه یا روی طاقچه یادآور عشق و محبت نوه ی عزیزشون هست.

شب یلدا برای والدین

از خرید کادو برای پدربزرگ مادربزرگ های مهربون و دوست داشتنی گفتیم و همون طوری که قرار گذاشتیم به ترتیب می ریم سراغ نسبت بعدی و الان می خوایم براتون از کادو برای والدین بگیم. کادویی که می تونه تمام عشق و احساس شما رو به اون ها نشون بده و حتی شده با خرید یک هدیه کوچیک بهشون یادآوری کنیم که ما همیشه قدردان همه ی زحماتی که برای ما کشیدن هستیم و دوست داریم به هر طریقی که از دستمون بر میاد هم تشکر کنیم و هم جبران.
کادو شب یلدا برای مادر های زحمت کشی که همیشه با فداکاری های بی حد و اندازه شون از ما محافظت و مراقبت کردن به اون صورت نیاز نیست گرون و پر هزینه باشه. چیزی که اهمیت داره اینه که دست خالی نباشین و هدیه ای خاص و زیبا تقدیم کنین.
برای اون تیپ شخصیتی مادرهایی که به زیبا بودن ظرف و ظروف آشپزخونه ای اهمیت زیادی میدن ما بهتون ایده خرید طرف های سرامیکی با طرح های میوه های یلدایی رو می دیم. می تونن برای پذیرایی از مهمون تو شب یلدا ازش استفاده کنن. یه سر به محصولاتمون بزنین می بینین ازشون.
یه حرکت خیلی جالب و خوب دیگه که میشه انجام داد و به عنوان ایده کادو در نظر گرفت ، لوح طرح انار با نوشته ای عاشقانه و تبریک این جشن باستانی برای مادرتون هست. خیلی تر و تمیز و قشنگ براتون این لوح ها رو درست می کنن. این میشه دقیقا یک هدیه موندگار که همیشه جلوی چشم های فرشته ی زندگیتون می مونه و هر بار که بهش نگاه می کنن به یاد محبت شما میفتن.
مجسمه های زینتی زیادی با انواع جنس های مختلف با طرح هندونه و انار هست که برای دکور خونه یا حتی اتاق خواب خیلی مناسبن و یه هدیه ی موندگار به حساب میان. دیگه متناسب با سلیقه مادر عزیزتون می تونین از بینشون انتخاب کنین.
حتی شمع های معطر با تم یلدایی می تونین بخرین و در کنار وسایل اسپای دیگه یه کادو برای مادر به منظور کمک به استراحت کردن بیشتر ایشون فراهم کرده باشین.

از خرید شب یلدا برای پدر های مهربان و زحمتکش غافل نشین که خیلی حق به گردن ما فرزندان دارن و بهترین موقعیته که بتونیم یه جورایی قدم کوچیکی برای جبران محبت هاشون برداریم.
ایده لوح تم یلدا رو که برای کادو شب یلدا برای مادر بهتون دادیم اینجا هم می تونین استفاده کنین . حتی برای این که کادوتون خیلی دیگه خاص تر بشه یک عکس که با پدرتون گرفتید رو همراه متن تبریک یلدا درخواست بدین براتون روی لوح چاپ کنن. وای که عجب کادوی قشنگی بشه!
ایده کاربردی اگر بخواین ما بهتون قاب گوشی رو پیشنهاد می کنیم ! معمولا پدرها زیاد به عوض کردن فاب گوشی خودشون اهمیت چندانی نمیدن . قاب گوشی موبایل طرح یلدایی یه کادوی قابل دسترس و کاربردی برای شب یلدا برای پدر هست. یا حتی یه آویز برای جلوی ماشینشون با همین تم طراحی. یه جا کلیدی خاص و خشگل.
اگر پدرتون از عینک استفاده می کنه ، جا عینکی شفاف خشگلی براشون بخرین و خودتون با آبرنگ یا هر چیز دیگه ای بهش نقش و نگار یلدایی بدین و در شب یلدا تقدیمشون کنین.

شب یلدا برای همسر

شب یلدا از اون دسته مناسبت هاییه که آدم ها خیلی معمولا احساساتی میشن و کلا حس صمیمیت و عشق بین افراد انگار به خاطر حال و هوای خوب شب یلدا بیشتر میشه. به همین دلیل هم هست که کادوهای یلدایی بیشتر عاشقانه و رومانتیکن تا ساده یا همراه با شوخی و طنز و اینجور چیزها. آدم ها برای انتخاب ایده برای شب یلدا بیشتر حساسیتشون مثل ولنتاین میشه و کلا انگار یه جورایی این دو تا مناسبت بهم شبیه هم هستن. حتی دقت کرده باشین تم اصلی رنگ هر دوشون قرمزه.
بحث از حس و حال عاشقانه و رومانتیک شد پس میریم ببینیم که شب یلدا برای همسر چی میشه خرید ؟
اولین گزینه بدون چک و چونه زیور آلاته. حتما که دیدین توی بازار خیلی زیاد از این مدل جواهرات تم یلدایی هست ولی خودتون هم می تونین با سلیقه و انتخاب شخصی خودتون یه چیز خشگل سفارش بدین تا برای همسرتون درست کنن. اینم بگیم که ضرورتی نداره این زیورآلات جواهر و طلا باشه. بدلیجات با همین تم باز هدایایی قشنگ و موندگارن و همسرتون رو قطعا خوشحال می کنن.

عزیزانی که همچین اعتقادی به کادوهای گرون قیمت برای شب یلدا ندارن می تونن جا کلید و یا ماگ های طرح یلدایی برای عزیزانشون بخرن میشه صرفا یه هدیه بابت یادگاری و انتقال پیام دوستت دارم ! اصلا هم بد نیست.
با یه کاردستی قشنگ هم می تونین برای همسر خودتون درست کنین و از خلاقیت های خودتون استفاده کنین. دیگه بعد از این همه تکرار باید بدونین منظورمون چیه . بله همون نت جار معروفی که بارها و بارها بهتون پیشنهادش دادیم.
البته این جا هم باز اضافه کنیم که کلمه همسر منظورمون هردو جنسیت هست. هم برای شوهر و هم برای زن.
می دونستین که بعضی از قومیت های عزیز کشورمون برای یلدا برای تازه عروس رو یه رسم خیلی مهم می دونن و حتما باید اجراش کنن ؟ حالا می خواد تازه عروسی باشه که سال اولیه که رفته توی خونه خودش یا می خواد نامزد و یا عقد باشه و هنوز خونه ی پدر و مادر خودش زندگی می کنه.
ممکنه که اوقوام مختلف توی جزئیات برگزاری این جشن و شیوه اهدای کادو به عروس خانم تا حدی با هم تفاوت داشته باشن اما قسمتی که میشه گفت برای همه شون یکسانه این مدلیه که خانواده ی داماد با جمعی از بزرگان فامیل و همراه دخترهای جوان به خونه ی تازه عروس یا پدر و مادرعروس می رن و معمولا با تقدیم کردن زیورآلات طلا به تازه عروس این شب باستانی رو با جشن و رقص تبریک می گن. کادوها فقط به طلا محدود نمی شه. بلکه تمامی خوراکی های شب یلدا تزئین شده و چیده شده توی ظرف های قشنگ هم تقدیم خانواده ی عروس می شه.
نکته ای که خانواده داماد باید توی خرید برای شب توجه کنن اینه که سعی کنن اون قطعه طلا رو با تم یلدایی بگیرن تا خاطره ی خوب اون شب هیچ وقت از خاطر عروس خانم بیرون نره و همیشه با دیدنش به یاد عشق و محبتی که شما نسبت بهش ابراز کردید بیفته.

شب یلدا برای کودکان

خوشبختانه که توی اکثر مدارس دبستان برای بچه ها جشن یلدا برگزار می کنن و به اونا کمک می کنن کاردستی های مربوط به این شب رو درست کنن.
خریدن لباس های راحتی یا حتی اسپرت با طرح یلدایی برای بچه ها ایده خیلی خوبی هست که بچه ها علاقه زیادی به پوشیدن این جور ست ها نشون میدن. تو محصولات ما هم می تونین از این مدل لباس ها پیدا کنین. واقعا بچه ها با پوشیدن این مدل لباس ها با مزه و با نمک میشن.
بچه ها دوست دارن نوشیدنی هاشون رو توی لیوان های جالب نوش جان کنن. برای همین براتون توی محصولات یه مدل لیوان طرح هندونه ی نی دار اورده که چراغ هم دارن و کلا حس یلدایی خیلی خوبی رو منتقل می کنن.

یه نکته رو قبلا هم توی مقاله لیست کادوهایی که نباید بخریم براتون توضیح دادیم. این که وقتی قصد خرید دارین که فرزند خودتون نیست مراقب اصول تربیتی والدین شون باشین و متناسب با طرز فکر اون ها هدیه رو تهیه کنین.

سفره ی رنگارنگ یلدایی

جمع شدن کنار خانواده و اکثرا خونه ی مادر بزرگ و پدر بزرگ ها و یا دیگر بزرگان فامیل توی شب یلدا یه رسمیه که همیشه اجرا شده و معمولا اصالت خانواده های ایرانی رو نشون میده و این دورهمی ها به خاطر دغدغه های زندگی ممکنه توی سال زیاد اتفاق نیفته. اما این طولانی ترین شب سال کاری می کنه تا افراد در کنار عزیزانشون شب خوبی داشته باشن و اوقات خودشون رو به شادی سپری کنن. همه ی اینا رو خوراکی های خوشمزه و مخصوص شب یلدا برامون دل پذیر تر می کنه.
افرادی هستن که اصلا دوست ندارن وقتی خونه ی کسی دعوت می شن دست خالی برن. اگر شما جزو این دسته هستید و برای جشن شب یلدا دعوت شدید با درست کردن خوراکی های خوشمزه یلدایی و تزئین ویژه و خاص اون ها می تونین این عادت خوب خودتون رو همچنان عملی کنین.
تزئین هندونه ، درست کردن ژله های چند رنگ به شکل هندونه ، انار دون شده ، آش رشته و …. خیلی چیزهای دیگه توی این دسته هستن که انتخابشون آسونه.

یکی از دوستان عزیز یک سال برای جشن شب یلدا کار خیلی قشنگ و به یاد موندنی ای انجام داد. به تعداد افرادی که به مهمانی دعوت کرده بود فال کاغذی حافظ خریدن و با یه تزئین قشنگ و بسته بندی بی نظیر به همه تقدیم کردن. حس و حال جالبی با خوندن فال حافط توی مهمونی شکل گرفته بود و آخر شب هم تمام مهمان ها فال های خودشون رو به عنوان یادگاری از اون شب بی نظیر همراه خودشون بردن.به هر حال گرفتن فال حافظ توی این شب از رسم و رسومیه که به هیچ عنوان حذف شدنی نیست و بیشتر به چشم یه سرگرمی بهش نگاه می شه.

حالا که بحث خوراکی ها رو داریم تمام می کنیم اجازه بدین قبلش یه چیز جالب هم براتون بگیم . می دونستین مردم بعضی از شهرهای ایران معتقدن که اگر قبل از شروع زمستون هندونه بخورن دیگه توی این فصل امکان نداره سرما بخورن ؟ و همین رو دلیلی برای خوردن هندونه توی شب یلدا می دونن. جالبه نه؟
امیدواریم که امسال شب یلدای خیلی خوبی در کنار عزیزانی که دوستشون دارین داشته باشین و حسابی بهتون خوش بگذره . مراقب باشین که زیادی هم پرخوری نکنین که فرداش دچار عواقبش نشین! از ما گفتن بود از شما… ؟

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *