0

جهان باید به جنگ پلاستیک ها برود

از حدود بیش از صد سال پیش که پلاستیک کشف شد و به عنوان یک محصول با کیفیت و مقاوم مورد استفاده قرار گرفت شاید کمتر کسی فکر می کرد این فرزند ناخلف نفت و پتروشیمی روزی به مشکل شماره یک محیط زیست کره زمین تبدیل شود.

امروزه معضل پلاستیک تا حدی جدی است که راه خود را به هر چیزی که فکرش را بکنید باز کرده اند، پلاستیک ها به آب، خاک و هوا نفوذ کرده اند و از طریق این عناصر که جزو عناصر اصلی نظام طبیعت هستند خود را به چرخه مواد غذایی انسان ها و حیوانات و گیاهان رسانده اند.

متاسفانه امروزه زمانی که به یک محل طبیعی مثل جنگل، بیابان، کوه و غیره می روید به جای این که طبیعت زیبایی خودش را به رخ بکشد زشتی وجود پلاستیک اولین چیزی است که چشم مشاهده می کند چون توسط گردشگران قبلی به حال خود رها شده اند.

ظروف صنعتی پلاستیکی به چند صورت مختلف به طبیعت آسیب می رسانند و مشکلاتی را برای موجودات زنده به وجود می آورند، زمانی که پلاستیک در جایی رها می شود به علت دیر تجزیه بودنش سال ها در آن محل باقی می ماند و مشکلاتی ایجاد می کند.

طبق گفته دانشمندان اولین پلاستیک هایی که تولید شد هنوز در چرخه وجود دارد و از بین نرفته اند، بسیاری از آنها زیر خاک، داخل آب و اینجور جاها رها شده اند و در بسیاری از اوقات بعضی از افراد که تیزبین هستند با آنها مواجه می شوند و از شکل و ظاهرشان پی می برند که قدمت زیادی دارند.

رابطه سیاست و تولید انبوه پلاستیک:

بزرگ ترین عاملی که در سالیان اخیر به تولید بیشتر پلاستیک مجوز می دهد و کمک می کند دولت ها هستند، دولت ها از هر جایی فقط به فکر تامین بودجه مورد نیاز خود برای استفاده در جاهای مختلف هستند و هیچ اهمیتی به زیست بوم زمین نمی دهند.

در صنعت پلاستیک به علت این که پول بسیار زیادی سالانه جابجا می شود به سختی دولت ها حاضرند از سود حاصل از آن که با فروش نفت نیز ارتباط دارد دست بکشند، در حقیقت هر چه پلاستیک بیشتری تولید شود آنها نفت بیشتری خواهند فروخت.

نفت به پتروشیمی ها می رود و آنها ماده اولیه پلاستیک ها که پلی اتیلن، پروپیلن و غیره هستند را تولید می کنند و در اختیار کارخانه های ساخت پلاستیک قرار می دهند تا اقدام به تولید محصولاتی کنند تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

سوای از مسائل فروش نفت به صورت غیر رسمی ادعا شده است که بسیاری از پتروشیمی ها برای این که دولت قوانینی تصویب نکند تا جلوی تولید بیشتر مواد اولیه که به پلاستیک ربط دارد را بگیرد سالانه مبالغی را به صورت پنهان به سیاستمداران می پردازد تا در جهت منافع آنها قدم بردارند.

همان طور که مشاهده می کنید سیاستی که در حال حاضر توسط دولت ها پیگیری می شود به هیچ عنوان نمی تواند جلوی تولید این ماده سمی را بگیرد بلکه بیشتر به تولید انبوه پلاستیک کمک می کند تا محیط زیست را بیشتر از قبل دچار تخریب قرار دهد.در این بین شرگت هایی هم هستند گه با استفاده از مواد اولیه تجدیدپذیر و قابل بازیافت دست به تولید محصولاتی چون گالن 5 لیتری و بطری 1 لیتری میزنند و در بازار جهانی نیاز سرمایه و مشتریان را تامین میکنند.

چرا دنیا باید به جنگ پلاستیک ها برود؟

دلایل زیادی وجود دارد که باید دنیا تغییر سیاست بدهد و معضل پلاستیک را بسیار جدی تر از گذشته دنبال کند، اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند طبق بعضی پیش بینی ها دنیا صد سال آینده را نخواهد دید و پلاستیک ها کاملا محیط زیستش را نابود می کنند. برای این که درک کنید چرا دنیا باید در قبال این ماده سمی سیاست جدید اتخاذ کند به نکات زیر توجه کنید.

پلاستیک راهش به آب دریاها باز شده است:

متاسفانه از همان ابتدا که پلاستیک تولید شد بخش زیادی از آنها راهش را به دریا و آب های آزاد باز کرد و اگر بستر دریا را مورد کنکاش قرار دهید با پلاستیک هایی مواجه می شوید که در همان سالیان اول تولید شده بودند و هنوز از بین نرفته اند.

سوای از این مسائل آب های آزاد با معضل میکرو پلاستیک مواجه است، زمانی که دانشمندان معده بعضی از موجودات دریایی را باز کردند متوجه شده اند که توده هایی به صورت پلاستیک در آنجا گرد آمده است که نشان می دهد آلودگی تا چه حد به آنجا نفوذ نموده است.

بخشی از این موجودات دریایی که تحت تاثیر پلاستیک هستند به عنوان غذای دریایی سالانه شکار می شوند و خود را وارد چرخه غذایی می کنند که همین خود می تواند مشکلات بزرگی را برای سلامتی انسان ها به وجود بیاورد، به همین دلیل اهمیت دارد دنیا به جنگ پلاستیک ها برود قبل از آن که برای تغییرات مناسب دیر شود.

خاک دچار آلودگی شده است:

بیشترین میزان پلاستیکی که سالانه رها می شود بر روی بستر خاک می باشد، این پلاستیک ها در وهله اول به علت این که سخت تجزیه می شوند موجب زشتی محیط زیست شده و به مرور زمان که فرآیند تجزیه شان آغاز می شود راه خود را به خاک باز می کنند.

آلودگی خاک از این نظر اهمیت دارد که بخش بسیار بزرگی از مواد غذایی جوامع مختلف از این طریق تامین می شود، زمانی که خاک آلوده باشد به طور قطع آلودگی خود را به گیاهان منتقل می کند و به مرور زمان این آلودگی ها از طریق غذا به انسان منتقل می شود.

از آنجایی که پلاستیک ها سمی هستند از طریق غذا آدم ها را دچار بیماری می کنند، سالانه هزینه های زیادی را معمولا دولت ها مجبور می شوند به این بخش اختصاص دهند تا بیماریهایی که سرمنشاش پلاستیک ها هستند را بتوانند کنترل کنند.

میزان بیماری ها افزایش یافته است:

متاسفانه از زمانی که پلاستیک کشف شد تا به امروز بیماری های زیادی در جوامع مختلف ظهور کرد که به نوعی با معضل پلاستیک ارتباط مستقیم دارد اما به علت این که لابی تولید کنندگان این صنعت بسیار قوی است، با دادن پول های کلان دهان سیاستمداران و سازمان هایی مثل بهداشت را که در قبال سلامت جامعه وظیفه دارند می بندند تا اخبار بد در مورد این صنعت به بیرون درز نکند.

تا زمانی که این سیاست ها ادامه داشته باشد به طور قطع در هر دوره این بیماری ها ظهور می کند و موجب مرگ انسان های زیادی می شود، قطعا تا زمانی که سیاست مداران و تاجران فقط به منفعت کوتاه مدت خود فکر می کنند این مشکلات به هیچ عنوان رفع نخواهد شد.

تا وقت و فرصت هست و کار به جاهای باریک نکشیده است دنیا باید به جنگ پلاستیک ها برود تا ذره ذره به سمت پرتگاه نیستی و نابودی حرکت نکند، چه بسیار موجودات و گونه های گیاهی صد سال پیش وجود داشتند که به خاطر این ماده سمی از بین رفتند و چه بسا اگر دنیا تغییر سیاست ندهد و تصمیمات مناسبی اتخاذ ننماید این سموم موجب نابودی ما انسان ها نیز شوند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت زرپلاست با سال ها تجربه در زمینه تولید پلاستیک آمادگی دارد تا محصولاتش را برای شما مشتریان عزیز به در منزل ارسال نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *