0

تاثیر صندلی نامناسب بر کمردرد و نحوه درست نشستن روی صندلی

درمان کمردرد

سبک زندگی مدرن برای سلامت بدن ما مناسب نیست. در حال حاضر بسیاری از ما تمام روز را برای کار در یک دفتر می نشینیم و صندلی های اداری معمولا خیلی مناسب نیستند اما چگونه متوجه شویم که چه صندلی برای ما مناسب نیست؟ به طور کلی صندلی هایی که طراحی مناسبی ندارند در بیشتر موارد باعث کمر درد می شوند. وقتی روی یک صندلی نامناسب می نشینید تمایل دارید به سمت جلو خم شوید و رباط ها و دیسک ها را کشیده و تحت فشار قرار دهید، این کار می تواند باعث کمر درد شود.

چه چیزی باعث نامناسب بودن یک صندلی می شود؟

یک صندلی راحت ارگونومیک باعث بهبود وضعیت بدنی و از بین رفتن کمر درد می شود. تعادل میتواند مشخص کند که صندلی شما مناسب است یا خیر.

آیا صندلی ها می توانند باعث کمر درد شوند؟ چگونه؟

صندلی ها تاثیر زیادی بر ستون فقرات افراد می گذارند به همین علت پزشکان و متخصصان دیسک کمر، صندلی ها را جزو یکی از علت های کمر درد در زنان و مردان می شمارند و به افراد توصیه می کنند تا اقدام به تعویض صندلی محل کار خود نمایند. صندلی ها باید ویژگی هایی را برای جلوگیری از دیسک کمر و مشکلات ستون فقرات داشته باشند که در ادامه آنها را قید کرده ایم.

بدون تکیه گاه ارگونومیک

تکیه گاه صندلی عامل مهمی در تعیین کیفیت خوب صندلی است. اگر پشتی صندلی راحت است و به کمر فشار وارد نمی کند احتمالا از یک صندلی مناسب استفاده می کنید. پشتی صندلی باید تا حدی انعطاف پذیر باشد. شما باید بتوانید آزادانه به جلو و عقب حرکت کنید تا احساس محدودیت یا انقباض نداشته باشید. یک صندلی خوب صندلی است که از حالت طبیعی ستون فقرات حمایت کند. اما نقش ارگونومی بسیار بیشتر از تکیه گاه است. اگرصندلی فاقد تکیه گاه ارگونومیک برای لگن، زانو، آرنج و سایر قسمت های بدن باشد آن صندلی مناسب نیست. یک صندلی خوب باید دارای تکیه گاه با کیفیت و پشتی سر باشد. به بیان ساده هر چه حرکات شما محدودتر و وضعیت نشستن شما غیر طبیعی تر باشد احساس ناراحتی بیشتری خواهید داشت. این یکی از راه های تشخیص خوب یا بد نشستن روی صندلی است.

صدای جیر جیر

اگر مدتی است که از یک صندلی استفاده می کنید احتمالا صندلی صدای جیر جیر می دهد. این صدا نشان می دهد که احتمالا صندلی شما مناسب نیست و باید آن را تغییر دهید. چون صداهایی که از صندلی خارج می شوند ممکن است روی تمرکز شما تاثیر منفی داشته باشند. صدای جیر جیر مدوام تمرکز شما برای انجام کار را از بین می برد. علاوه بر این اگر صندلی می لرزد احتمالا ارگونومی و تکیه گاه آن فرسوده شده است و شما شرایط راحتی ندارید و اگر بخواهید به علت هزینه ها از خرید صندلی خودداری کنید ممکن است دچار مشکلاتی مانند بیرون زدگی دیسک کمر شوید که برای درمان آن باید هزینه ای چند برابر بیشتر از صندلی بپردازید.

جنس صندلی

جنس صندلی یک عامل مهم برای تعیین راحتی صندلی است. این روز ها پیدا کردن یک صندلی چوبی کار سختی است اما برخی از شرکت ها هنوز هم از صندلی های چوبی برای کارمندان خود استفاده میکنند. ناگفته نماند که صندلی های چوبی برای نشستن به خصوص برای مدت طولانی راحت نیستند.

یک صندلی راحت معمولا از چرم مصنوعی ، چرم و پارچه ساخته میشود. دسته ها و پایه های صندلی دارای ساختار فیبر کربنی است که واقعا دوام صندلی را افزایش میدهد. برخی از شرکت ها حتی از صندلی های استفاده میکنند که از چوب های سختی ساخته شده اند. این نوع صندلی ها معمولا راحت نیستند. در حالی که که صندلی های بالشتکی برای نشستن وضعیت راحتی را فراهم میکنند. اکثر صندلی های چوبی پشتی نرمی ندارند و معمولا پشتی آنها هم از چوب ساخته شده است.

بالشتک بد

فوم داخل صندلی هم یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در تعیین کیفیت صندلی است. اگر بالشتک صندلی لایه یا کف کافی نداشته باشد احتمالا شما احساس راحتی نخواهید داشت و به مروز زمان دچار کمر درد می شوید. بالشتک نشیمن نباید خیلی بزرگ باشد چون ممکن است به مرور زمان باعث درد در ناحیه لگن شود. همچنین اگر بالشتگ بیش از حد سفت باشد میتواند باعث درد لگن شود.

آیا صندلی بد باعث کمر درد می شود؟

درمان درد کمر

 

در حال حاضر که شما میدانید چه چیزی باعث نامناسب بودن یک صندلی میشود وقت آن است که به یک پرسش اصلی بپردازیم:

آیا یک صندلی بد میتواند باعث کمر درد شود؟

بله. یک صندلی بد قطعا میتواند باعث کمر درد شود.

یکی از دلایل آن این است که وقتی از یک صندلی نامناسب استفاده میکنید به جلو خم میشوید و این کار فشار مضاعفی به کمر شما وارد میکند.

خم شدن میتواند باعث کشیدگی دیسک ها و رباط ها شود که در موارد نادر ممکن است منجر به قوز دائمی شود. با این حال گاهی اوقات صندلی تنها مقصر این وضعیت نیست بلکه وضعیت نامناسب شما هم باعث فشار بیشتر میشود. بنابراین بهتر است نگاهی به توصیه های پزشکان متخصص در این زمینه بیاندازیم.

یک صندلی و شرایط نامناسب میتواند باعث ایجاد وضعیتی شود که میتواند منجر به مشکلات کمر مانند دیسک کمر، تنگی نخاع، کشیدگی عضلات و بیماری های عصبی مانند گرفتگی رگ سیاتیک شود.

مزایای یک صندلی ارگونومیک خوب

یک صندلی ترگونومیک خوب علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن کمر درد میشود بلکه روند کار شما را هم بهتر میکند. وقتی از هر گونه فشار خارجی مانند کمر درد یا ناراحتی رها شوید واقعا میتوانید روی کار خود تمرکز کنید. یک صندلی خوب نه تنها به شما کمک میکند تا در ساعات کاری احساس راحتی کنید بلکه به شما کمک میکند تا بعد از ساعت کاری سرحال باشید. معمولا ناراحتی که از نشستن روی یک صندلی بد تجربه میکنید حتی بد از اتمام کار و در راه رفتن به خانه شما را اذیت میکند. آن زمان است که کمر درد واقعا شروع به آسیب رساندن به سلامت جسمانی شما می کند. بنابراین یک صندلی خوب باعث جلوگیری از ناراحتی جتی بعد از ساعت کاری میشود.

وضعیت صحیح نشستن برای جلوگیری از کمر درد

مشکلات کمردرد

 

با پشت صاف و شانه ها به عقب بنشینید. باسن شما باید صندلی را لمس کند. هر سه انحنای طبیعی پشت باید هنگام نشستن وجود داشته باشند. میتوانید برای حفظ انحنای طبیعی کمر از یک حوله کوچک یا رول کمر استفاده کنید.

  • در انتهای صندلی بنشینید و کاملا شوید. خود را سمت بالا بکشید و انحنای پشت را تا جایی که ممکن است تکیه دهید. چند ثانیه در احالتین  بمانید.
  • موقعیت را کمی رها کنید (حدود ده درجه). این یک حالت نشستن خوب است.
  • وزن بدن خود را به طور مساوی روی هر دو لگن تقسیم کنید.
  • زانو های خود را با زاویه راست خم کنید. زانو های خود را حتی کمی بالا تر از لگن خود نگه دارید.
  •  پا های خود را روی هم قرار ندهید.
  • پاهای خود را صاف روی زمین نگه دارید.
  • سعی کنید بیشتر از سی دقیقه در یک حالت نشسته باقی نمانید.
  • در محل کار ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که بتوانید مانیتور یا هر چیز دیگری را  به سمت خود متمایل کنید. آرنج ها و بازو های خود را روی صندلی یا میز قرار دهید و شانه های خود را آرام نگه دارید.
  • اگر صندلی شما میچرخد برای چرخیدن از کمرتان استفاده نکنید بلکه تمام بدن خود را بچرخانید.
  • هنگام ایستادن از حالت نشسته به سمت جلوی صندلی حرکت کنید. با صاف کردن پاها بایستید. از خم شدن در ناحیه کمر خودداری کنید.

هنگامی که از یک رول کمر استفاده میکنید میتوانید وضعیت نشستن خوبی داشته باشید:

  • وزن بدن خود را به طور مساوی روی هر دو لگن تقسیم کنید.
  • زانو های خود را با زاویه راست خم کنید. زانوهای خود را حتی کمی بالاتر از لگن خود نگه دارید. پاهای خود را روی هم نگه ندارید.
  • پاهای خود را صاف روی زمین نگه دارید.
  • سعی کنید بیشتر از سی دقیقه در یک حالت نشسته نمانید.
  • در محل کار ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید تا بتوانید مانیتور یا هر چیز دیگر را به سمت خود کج کنید. آرنج ها و بازو های خود را روی صندلی یا میز قرار دهید و شانه های خود را آرام نگه دارید.
  • هنگام نشستن روی صندلی چرخدار برای چرخیدن از کمر تان استفاده نکنید در عوض تمام بدن را بچرخانید.
  • هنگام ایستادن از حالت نشسته به سمت جلوی صندلی حرکت کنید. با صاف کردن پاها بایستید. از خم شدن به جلو در ناحیه کمر خودداری کنید.

چه زمانی برای کمر درد باید به پزشک مراجعه کرد؟

دلایل کمردرد

کمر درد با درمان خانگی و خود مراقبتی به تدریج بهبود می یابد به خصوص اگر درد کمر ناشی از نشستن روی صندلی نامناسب باشد. در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر کمر در شما بیشتر از چند هفته ادامه دارد.
  • اگر درد کمر به سمت پایین یا هر دو پا سرایت کند به خصوص اگر درد به زیر زانو سرایت کند.
  • اگر درد کمر باعث ضعیف، بی حسی یا گزگز در یک یا هر دو پا می شود.
  • اگر کمر درد شما با کاهش ناگهانی وزن همراه است.

در موارد نادر کمر درد می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. اگر کمر درد شما با علائم زیر همراه است فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکلات جدید روده یا مثانه
  • تب
  • زمین خوردن، ضربه به کمر یا آسیب دیگر

در جلسه مشاوره پزشک آزمایش هایی مانند تست نوار عضله، ام آر آی و… را برای ارائه درمان مناسب انجام می دهد تا با تعیین محل آسیب، اقدامات درمانی مناسب را برای شما درنظر بگیرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *