0

بهترین مارک جوراب واریس و تاثیر آن در درمان واریس پا

جوراب‌های واریس جزو یکی از بهترین روش‌های درمانی رگ‌های واریسی به شمار می‌آیند که به طور تخصصی برای اعمال فشاری ملایم به پاها و مچ پاها، طراحی شده‌اند. این جوراب‌ها به کاهش درد و تورم پاها کمک می‌کنند. این جوراب‌ها با فشاری که به پا وارد می‌کنند، مانع از تجمع مایعات در پا شده و تورم پا را کاهش می‌دهند و در نهایت موجب بهبود گردش خون در پاها و برگشت خون سیاهرگ‌ها به قلب می‌شوند.

بهترین جواب‌های واریس، جوراب‌هایی هستند که به طور کامل رگ‌های واریسی را بپوشانند و فشاری در حدود 15 تا 50 میلی‌متر جیوه را به پاها وارد کنند. ممکن است پزشک با توجه به شرایط، نوع خاصی از جوراب واریس را به شما توصیه کند؛ اما معمولا در اکثر موارد علائم واریس با استفاده از جوراب‌های واریس تا بالای زانو که فشار ملایمی ایجاد می‌کنند، بهبود می‌یابد.

آیا استفاده از جوراب واریس رگ‌های واریسی را از بین می‌برد؟

جوراب‌های واریس ممکن است به طور موقت عوارض ناشی از واریس، مثل عوارض پوستی و رگ‌های عنکبوتی را کاهش دهند؛ همچنین فشاری که این جوراب‌ها ایجاد می‌کنند؛ می‌تواند تورم پا‌ها را کاهش دهد و به بهبود گردش خون کمک کند. اما استفاده از جوراب‌ واریس بسیار دشوار است و فقط به طور موقتی عوارض واریس را کاهش می‌دهد. بهتر است جوراب‌های واریس را به طور ایستاده بپوشید.

پیش از استفاده از جوراب‌های واریس باید با یک متخصص عروق درباره اینکه جوراب واریس برای درمان رگ‌های واریسی پا، مناسب شما است یا خیر مشورت کنید. متخصص عروق می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره روش‌های موثر برای درمان واریس، به شما ارائه دهد و شاید به شما بگوید روش دیگری مناسب شما می‌باشد.

بهترین مارک جوراب واریس

شرکت‌های متعددی هستند که جوراب‌های واریس را به افراد ارائه می‌کنند. در نظر داشته باشید قبل از خرید جوراب واریس باید با پزشکتان در خصوص گزینه مناسب برای خودتان، مشورت کنید. برخی از معتبرترین مارک‌های جوراب واریس عبارتند از:

  • سیگواریس ساخت کشور سوییس
  • مدی ساخت کشور آلمان
  • ریلکسان ساخت کشور ایتالیا

چه نوع جوراب واریسی برای من مناسب است؟

جوراب‌های واریس انواع متنوعی دارند؛ اما نکاتی که باید در نظر داشته باشید شامل: نوع فشار، میزان فشار و طول جوراب می‌شوند. بیایید تا جوراب‌های واریس را دقیق‌تر بررسی کنیم.

جوراب‌های واریس براساس نوع فشار

  • جوراب‌هایی با اعمال فشار یکسان: این جوراب‌ها همانطور که از نامشان پیداست؛ فشار یکسانی را در تمام طول پا اعمال می‌کنند. فشار یکنواختی که این جوراب‌ها ایجاد می‌کنند؛ باعث منقبض شدن عضلات و حفظ خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود و نیز موجب می‌شود که خون از طریق سیاهرگ‌ها به سمت قلب بازگردد.
  • جوراب واریس مختص مچ پا: این نوع جوراب‌ واریس‌ها، عمده فشار را به نواحی اطراف مچ پا وارد می‌کنند و به تدریج میزان فشار کمتری را در نواحی بالاتر ساق پا اعمال می‌کنند. فشاری که جوراب واریس به پا وارد می‌کند، با جذابه زمین مقابله کرده و اجازه نمی‌دهد که مایعات در پاها جمع شوند.

میزان فشار

میزان فشار با علامت “mmHg” که مخفف میلی متر جیوه است؛ اندازه‌گیری شده و نشان داده می شود. این واحد برای اندازه‌گیری فشار خون هم استفاده می‌شود.

  • فشار خفیف: جوراب واریس‌هایی که فشاری کمتر از 15 میلی‌متر جیوه اعمال کنند؛ در این دسته قرار می‌گیرند. جوراب واریس‌هایی با این میزان فشار، برای افرادی مناسب هستند که در پاهایشان تورم ندارند و فقط برای رفع خستگی پا از جوراب واریس استفاده می‌کنند.
  • فشار متوسط: این جوراب واریس‌ها فشاری در حدود 15 تا 20 میلی‌متر جیوه را اعمال می‌کنند و برای افرادی مناسب هستند که دچار تورم جزئی در پاها بوده یا اینکه در خطر ابتلا به ترمبوز وریدی عمقی هستند.
  • فشار زیاد: جوراب‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند فشاری در حدود 20 تا 30 میلی‌متر جیوه اعمال می‌کنند و برای افرادی با تورم پا متوسط تا شدید، تورم به دلیل مشکلات لنفی، واریس شدید و رفلاکس وریدی، مناسب هستند.
  • سطح فشار جوراب‌های واریس بر اساس شرایط پزشکی:
    • جوراب‌های واریسی که فشاری در حدود 20 تا 30 میلی‌متر جیوه اعمال می‌کنند، برای افرادی با تورم پا متوسط تا شدید، تورم به دلیل مشکلات لنفی، واریس شدید و رفلاکس وریدی، مناسب هستند. ممکن است بتوانید این نوع جوراب واریس‌ها را بدون نسخه و تجویز پزشک، از فروشگاه‌ها تجهیزات پزشکی خریداری کنید.
    • جوراب‌هایی با فشار 30 تا 40 میلی‌متر جیوه، معمولا برای تورم شدید و تورم به دلیل مشکلات لنفی، استفاده می‌شوند. شما برای تهیه این نوع جوراب‌های واریس به نسخه پزشک نیاز دارید؛ همچنین شما می‌توانید درباره اینکه آیا بیمه هزینه خرید این جوراب‌ها را تقبل می‌کند یا خیر، با فروشنده تجهیزات پزشکی، مشورت کنید.

طول جوراب واریس

شما باید طول جوراب واریس را هم در نظر بگیرید. جوراب‌های واریس در مدل‌های، تا بالای زانو، تا بالای ران، جوراب شلواری یا جوراب ساق بلند، موجود هستند. استفاده و تحمل جوراب‌های واریسی که بلندی تا زانو دارند؛ بسیار راحت‌تر است. اگر برای بار اول می‌خواهید از جوراب واریس استفاده کنید؛ این نوع جوراب‌ها بهترین گزینه هستند.

مواد سازنده

جوراب‌های واریس معمولا از پارچه‌های مصنوعی مانند نایلون، اسپندکس و الاستکس ساخته می‌شوند. این پارچه‌ها به راحتی کشیده می‌شوند؛ اما ممکن است باعث تحریک شدن پوست‌های حساس شوند.

اگر به جوراب‌های واریسی که با الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند؛ حساسیت دارید، می‌توانید از جوراب واریس‌های نخی استفاده کنید. این نوع جوراب‌های واریس کمتر پوست را تحریک می‌کنند. و در ضمن می‌توانند فشار مناسبی را هم به پا اعمال کنند و برای افرادی که علائم خفیفی دارند مناسب‌ هستند.

نحوه انتخاب سایز مناسب جوراب واریس

انتخاب سایز مناسب جوراب واریس، برای راحتی در هنگام استفاده، بهره بردن از تمام مزایا جوراب واریس و حفظ خاصیت کشسانی جوراب واریس، ضروری است. برای انتخاب سایز مناسب، شما باید اندازه‌گیری انجام دهید. در ادامه مقاله به روش اندازه‌گیری پرداخته می‌شود:

  • صبح قبل از اینکه از تخت پایین بیایید، ابعاد پاهای خود را اندازه بگیرید.
  • اگر قصد خرید جوراب‌ واریس تا زانو را دارید، باید باریک‌ترین قسمت مچ پا و پهن‌ترین قسمت ساق پا را اندازه‌گیری کنید. سپس روی تخت بنشینید و پاهای خود را به گونه‌ای روی زمین قرار دهید که زانو زاویه 90 درجه بسازد. بعد فاصله بین زانو تا کف پا را اندازه بگیرید.
  • اگر قصد خرید جوراب‌ واریس تا ران را دارید؛ در ابتدا اندازه‌گیری را مشابه جوراب تا زانو انجام دهید. سپس بایستید و  قطر ران‌ها را تا زیر باسن اندازه بگیرید و در آخر فاصله بین بالای ران تا کف پا را اندازه بگیرید.

انجام این اندازه‌گیری‌ها ممکن است کمی دشوار باشد بنابراین می‌توانید برای این کار از اطرافیان یا پزشک خود کمک بگیرید.

روش نگهداری جوراب واریس

مراقبت از جوراب‌های واریس کار سختی نیست؛ اما باید برای اینکه جوراب ماندگاری خود را حفظ کند و خاصیت خود را از دست ندهد؛ چند نکته را رعایت کنید:

  • برای شستن جوراب از آب سرد یا آبی با دمای ملایم استفاده کنید.
  • جوراب‌های واریس را در ماشین لباسشویی نیندازید و آن‌ها را با دست بشورید.
  • برای شستن آن‌ها از صابون و شوینده‌های ملایم استفاده کنید و از مصرف نرم‌کننده‌ها پارچه خودداری کنید.
  • هرگز برای خشک کردن جوراب‌های واریس از خشک‌کن استفاده نکنید. برای خشک کردن جوراب‌ها بهتر است فقط آن‌ها را آویزان کنید.

ممکن است جوراب‌های واریس نتوانند از ایجاد رگ‌های واریسی، جلوگیری کنند؛ اما می‌توانند به بهبود جریان خون در پاها کمک کنند و علائم آزار‌دهنده واریس را، در صورت استفاده طولانی مدت، کاهش دهند.

آیا جوراب‌های واریس گران هستند؟

ممکن است پس از اینکه پزشک متخصص عروق برای شما جوراب‌های واریس را تجویز نماید به این فکرکنید که شاید قیمت ‌آنها بالا باشد اما باتوجه به اینکه شرکت‌های بسیاری جوراب‌های واریس را تولید می‌کنند، بنابراین هر شرکت قیمت متفاوتی برای این جوراب‌ها درنظر می‌گیرد. معمولا قیمت جوراب واریس در ایران از 60 هزارتومان تا 1.5 میلیون تومان می‌باشد.

منبع: مقالات سایت کلینیک جامع قلب و عروق و واریس

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *