0

راه حل اساسی برای نیفتادن سنگ از نمای ساختمان

یکی از مشکلاتی که امروزه برای هر ساختمان بیش از پیش رخ می دهد، افتادن سنگ از نما یا نورگیر یا ستون های پارکینگ است. اما راه چاره چیست؟ چطور می توان از این فاجعه و خطرات جانی و مالی ناشی از آن پیشگیری نمود. برای اطلاع و جلوگیری از حادثه ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

دلیل ریزش سنگ نمای ساختمان چیست؟

دلایل زیادی برای افتادن سنگ از نما وجود دارد که در زیر به طور خلاصه و تیتر وار به مهمترین آنها اشاره شده است.

  1. ملات و سیمان نامرغوب
  2. نشست ساختمان
  3. انجام کارهای غیر اصولی در داخل ساختمان
  4. نفوذ آب به پشت سنگ
  5. سرد و گرم شدن هوا و متعاقبا انقباض و انبساط
  6. وزش باد و طوفان
  7. استفاده از سیمان خشک هنگام سنگ کاری

جبران خسارت و مسولیت ریزش نما به عهده چه کسی است؟

به طور خلاصه و طبق قوانین موجود اگر ساختمان در حال ساخت باشد،  مسئولیت آن بر عهده سازنده است. اما اگر بعد از ساخت و اتمام  پروژه ای ساخت و ساز، نمای ساختمان ریزش کند، جبران خسارت های آن به عهده مدیر ساختمان است. در غیر این صورت اگر ساختمان به دلایل مختلف فاقد یک مدیر رسمی باشد، مسئول جبران خسارت ها صاحبان آن ساختمان هستند.

بهترین راه چاره برای جلوگیری از ریزش سنگ نما چیست؟

راه کارهای موجود برای پیشگیری از ریزش سنگ نما به دو قسمت تقسیم می شوند. راه کار اول رعایت نکات فنی در حین سنگ کاری است. به عنوان مثال حتما سنگ ها را اسکوپ نمود و از استفاده سیمان خشک حتما جلوگیری نمود.

راه کار بعدی هنگامی است که سنگ کاری به اتمام رسیده است. تنها کاری که می توان انجام داد این است که سنگ ها را توسط پیچ و رولپلاک محکم کاری نمود.

انجام پیچ و رولپلاک را می توان قبل از هرگونه ریزشی به منظور جلوگیری از خطر انجام داد. اما چنانچه سنگی شل شود و یا ریزش کند در این صورت انجام پیچ کردن سنگ نمای ساختمان امری اجتناب ناپذیر است و به طور قطع باید کل نما پیچ شود.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان بدون داربست

در قدیم برای انجام خدمات در ارتفاع و نمای ساختمان از نصب داربست استفاده می شد. این کار علاوه بر داشتن هزینه بالا ویژگی های دیگری هم دارد که اصلا به صرفه و عقلانی نخواهد بود.

نصب داربست و باز کردن آن زمان بر است. داربست جلوی رفت وآمد عابرین و وسایل نقلیه را می گیرد. از طرفی استفاده از داربست در بازه زمانی اجرای کار استرس ورود دزد به ساختمان را افزایش می دهد.

از همین رو بهره بردن از نصب داربست امروزه به هیچ وجه توجیهی ندارد.

محکم کاری و تثبیت نما با طناب یا راپل

کار با طناب یا همان خدمات راپل در عصر حاضر بهترین و شایسته ترین جایگزین برای داربست است. با ورود تکنیک راپل یا همان “rope access  به ایران انجام امور در ارتفاع و نمای ساختمان ها به سهولت و سرعت و با هزینه مقرون به صرفه قابل انجام است.

برای کار تثبیت سنگ نما راپل کار ها توسط ادوات کار راپل از نما آویزان یا معلق می شوند. سپس با استفاده از دریل های مخصوص سنگ را سوراخ کرده و پیچ و رلپلاک را داخل سوراخ تعبیه می کنند. در انتها پیچ های مربوطه توسط دریل های پیچ بند بسته خواهد شد. به همین راحتی کار پیچ و رولپلاک نما با طناب قابل انجام خواهد بود.

اولین اقدام ضروری پس از مشاهده ریزش سنگ از نما

بعد از اینکه سنگ نمای ساختمان دچار ریزش شد اولین کاری که می بایست انجام دهیم محصور نمودن پایین نما و جلوگیری از تردد می باشد، چرا که به علت خالی شدن بخشی ازسنگ نما همچنان احتمال ریزش سنگ مخصوصا از قسمت بالای بخش ریزش کرده وجود دارد. دلیل این موضوع هم خالی شدن تکیه گاه آن سنگ بالایی می باشد.

اقدام بعدی تماس با یک شرکت معتبر برای ترمیم و تثبیت سنگ های نما با استفاده از “پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان” می باشد. بعد از تماس شما می توانید با فرستادن عکس از نما و یا دادن آدرس، توضیحات و براورد هزینه را از کارشناسان این شرکت دریافت نمایید.

ادوات و مصالح مورد نیاز برای اجرای کار

همانند انجام هر کاری برای مهار و محکم سازی سنگ های نما نیاز به یک سری ادوات و مصالح می باشد که در زیر به آنها اشاره شده است.

  • ادوات کار راپل (شامل طناب، هارنس، آی دی، شانت، کارابین و …)
  • پیچ (پیچ حتما باید از جنس گالوانیزه ضد زنگ بوده و اندازه آن به فراخور قطر سنگ مناسب انتخاب شود.)
  • رولپلاک (اندازه رولپلاک باید به اندازه 1 سانت از اندازه پیچ کوتاه تر باشد.)
  • دریل سوراخ کاری (دریل ها باید به گونه ای باشند که هنگام سوراخ کاری آسیبی به سنگ وارد نکنند. دریل های مورد استفاده برای سنگ های با عرض کم باید بدون لرزش و از نوع گیربکسی باشند.)
  • دریل پیچ بند ( دریل های سبکی که برای بستن و پیچاندن پیچ در رولپلاک استفاده می شود.)
  • مته (انتخاب مته مناسب باعث می شود سوراخکاری سرعت بهتری داشته و به سنگ آسیبی وارد نشود.)
  • سیم سیار بلند برق ( جهت اتصال ادوات برقی کار می باشد. این سیم معمولا به بالای پشت بام متصل می شود و طول آن باید به گونه ای باشد که تا پایین ساختمان را پوشش دهد.)
  • بتونه (بتونه برای پوشش روی پیچ ها برای همسان سازی با سنگ به کار می رود تا ظاهر نما تحت تاثیر قرار نگیرد.)

محل قرار گیری پیچ ها به شکل است؟

مطمئنا تعداد پیچ استفاده شده برای کار یک استانداردی دارد که باید حتما لحاظ شود. همانطور که تعداد پیچ کمتر از استاندارد مضر است و سنگ را خوب مهار نمی کند، پیچ بیش از اندازه نیز منجر به آسیب سنگ و ترک خوردن سنگ در همان موقع یا در آینده خواهد شد.

تعداد پیچ برای هر سنگ بستگی مستقیم به ابعاد هر سنگ دارد. معمولا اندازه عرض سنگها یکسان می باشد. در قدیم عرض سنگها معمولا 15، 20 و یا 30 سانت بود اما در زمان حال معمولا عرض سنگها 40 سانت است مگر اینکه سنگها به صورت ابزار کار شود که در آن صورت عرض های کوچکتر استفاده می شود. اما تعداد پیچ به طول سنگها وابسته است نه عرض آنها. چنانچه طول سنگ زیر 50 سانت باشد یک پیچ، اگر بین 50 تا 100 سانت باشد دو عدد پیچ، اگر بین 100 تا 150 سانت باشد سه عدد پیچ و همینطور الی آخر.

مهار کردن سنگ های شل شده در ابتدای کار

اکثریت مشتریان زمانی برای پیچ کردن سنگ نمای خود اقدام می نمایند که یک یا چند سنگ از نما دچار ریزش شده است. مطئنا هنوز وجود دارند سنگ هایی که بسیار شل هستند و هنوز نیفتاده اند. از همین رو ابتدایی ترین کار این است که این سنگ ها را پیدا کرده و توسط چسب های مخصوص مهار کنیم تا از خطرات و هزینه های بیشتر جلوگیری نماییم.

دریل مناسب اصلی اساسی در انجام کار!

توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که نمی توان سنگ های کوچک و برجسته را با همان دریلی سوراخ نمود که سنگهای بزرگ سوراخ می شود. استفاده از دریل های بزرگ با لرزش غیر استاندارد برای سنگ های کوچک چیزی به جزء شکستن و ترک خوردن سنگ را در پی نخواهد داشت.

از این رو حتما به این موضوع مهم توجه حداکثری داشته و قبل از شروع کار از پیمانکار راجع به این موضوع پرس و جو نمایید. تا بحال زیاد دیده ایم که سنگ های باریک با دریل های نا مناسب سوراخ شده اند و بعضا تا یکسال هم اتفاقی نیفتاده است. اما به مرور زمان ترک های مویرگی بزرگ و بزرگتر شده و نهایتا از همان جایی که پیچ نصب شده سنگ ترک خورده و یک طرف آن دچار ریزش می شود.

حفظ زیبایی نما پس از انجام کار، رفع دغدغه عموم!

یکی از مواردی که در موضوع پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان بسیار برای مشتری حائز اهمیت است از دست نرفتن زیبایی نما پس از اتمام کار است. درآوردن رنگ متناسب با سنگ نما امری است که فقط تجربه بالا در کار و رنگ شناسی و علم ترکیب رنگ می تواند در آن راه گشا باشد.

نحوه درست کردن بتونه به این ترتیب است که سیمان سفید با پودر رنگ های مختلف ترکیب می شود تا همسان با رنگ سنگ نما شود. باید توجه داشت که این کار را باید قبل از مخلوط کردن با آب انجام داد چرا که پس از ترکیب با آب کلا رنگ بتونه تیره تر می شود. پس از گذاشتن بتونه روی پیچ و خشک شدن بتونه همرنگ می شود.

هزینه پیچ رولپلاک نمای ساختمان با طناب

قیمت و هزینه پیچ کردن نما تنها پس از بازدید و رویت کار مقدور می باشد. براورد قیمت به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که در زیر به آنها اشاره شده است.

  • تعداد طبقات نما
  • متراژ بر نمای ساختمان
  • جنس سنگ های کار شده
  • عرض سنگ های کار شده
  • حجم ابزارهای کار شده(سنگهای برجسته کار شده) و عرض آنها
  • فاکتورهای سختی و راحتی هر کار با توجه به شرایط خاص نما

شش مورد ذکر شده در بالا مهمترین عوامل تاثیرگذار در براورد هزینه رولپلاک نمای ساختمان می باشد. بدیهی است پس از در نظر گرفتن این عوامل مشخص می شود که کار به چقدر مصالح و چند روز زمان نیاز دارد. بعد از در نظر گرفتن این موارد قیمت دقیق محاسبه و به کارفرما اعلام خواهد شد.

بیمه بودن پرسنل کار در ارتفاع

تمامی پرسنل و تکنسین های مشغول به کار در ارتفاع می بایست دارای بیمه نامه مسئولیت مدنی یا همان بیمه حوادث می باشند و مسئولیت کاملا از کارفرما در این خصوص سلب شود.

به طور معمول اکثر پیمانکارها یا دارای بیمه نمی باشند و یا خودشان برای خودشان بیمه رد می کنند که در صورت بروز حادثه دوباره مسئولیت به عهده کارفرما می باشد.

گارانتی کار به منظور خیال راحتی کارفرما از کیفیت کار

انجام کار پیچ رول پلاک نمای ساختمان حتما می بایست توسط پیمانکار گارانتی شود. گارانتی باعث می شود که کارفرما بابت کار انجام شده خیال راحتی داشته باشد.

البته لازم به ذکر است که این گارانتی فقط من باب این موضوع است که در صورت ریزش مجدد سنگ، پیمانکار موظف به ترمیم رایگان نما خواهد بود.

انتخاب بهترین پیمانکار برای انجام رولپلاک نما

به طور قطع انتخاب شرکتی که کار پیچ رولپلاک نما را به نحو احسن انجام دهد، دغدغه بسیاری از مردم است. معیار های زیادی برای این انتخاب وجود دارد که باید آن ها را مد نظر قرار داد. در جدول زیر به برخی از این معیارها اشاره شده است.

شرکت بودن یا شخص بودن از آنجا که کار پیچ کردن نما در نقاط غیر قابل دسترس انجام می شود باید پیمانکاری را انتخاب نمود تا در صورت نقص در کار دسترسی به مجریان مقدور باشد. پس چه بهتر که با شرکت وارد کار شد تا شخصی که تنها با یک موبایل اعتباری کار می کند!
تجربه و رزومه به طور قطع داشتن تجربه و رزومه کاری قوی یکی از مواردی است که حتما در انتخاب پیمانکار باید به آن توجه نمود.
عقد قرارداد با ذکر جزئیات قبل از اجرای کار پیمانکار حتما باید قراردادی معتبر، حاوی جزئیات کار با شما به امضاء برساند.
بیمه بودن پرسنل پرسنل مشغول به کار حتما می بایست توسط شرکت بیمه باشند نه اینکه خودشان خود را بیمه نمایند.
متریال مورد استفاده استفاده از متریال مرغوب و استاندارد امری است که حتما باید به آن توجه نمود.
تمیزی کار در کنار ایمن سازی درست است که انجام پیچ و رولپلاک نما به منظور ایمن سازی و جلوگیری از خطر انجام می شود اما دقت در اجرای بتونه به منظور از دست نرفتن زیبایی نما موضوعی است که حتما باید به آن توجه نمود.

شرکت کار در ارتفاع نماسازان پیشرو

گروه کار در ارتفاع نماسازان پیشرو مجری خدمات راپل و نمای ساختمان از سال 1388 مشغول در این حیطه می باشد. این شرکت دارای 5 شعبه در سطح شهر تهران است که انجام خدمات در تمامی شهرهای استان تهران و البرز را انجام می دهد.

عمده ترین حیطه فعالیت این شرکت در کنار دیگر خدمات، بحث پیچ رولپلاک نما می باشد. انجام و اتمام بیش از 8000 پروژه تا کنون این شرکت را در زمره با تجربه ترین ها در این حرفه ساخته است.

برای ارتباط با این شرکت کافی است با شماره 09128316620 تماس گرفته و یا نماسازان پیشرو رو را در گوگل سرچ نمایید. نماسازان پیشرو مجری پیچ رولپلاک نما پس از تماس شما از ساختمان و محل پروژه به طور رایگان بازدید نموده و سپس با ارائه توضیحات کامل هزینه براوردی را خدمت شما اعلام خواهد نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *