0

نحوه ی اصولی کاشت بلال

نحوه ی اصولی کاشت بلال

در آفتاب کامل (حداقل 6 تا 8 ساعت زیر نور مستقیم خورشید) بکارید. گیاهان ذرت نسبت به خاک خود حساس هستند. باید زهکشی خوبی داشته باشد و در عین حال همیشه مرطوب باشد، زیرا ذرت تمایل به مکیدن مقدار زیادی آب دارد. خرید بلال عمده در زمان کاشت این محصول به سختی انجام می شود. در حالت ایده آل، کود یا کمپوست کهنه باید در پاییز در خاک کار شود. اگر انجام این کار ممکن نیست، به سادگی قبل از کاشت، کمپوست قدیمی را مخلوط کنید.

شروع ذرت در داخل خانه به طور کلی توصیه نمی شود. بهتر است آنها را مستقیماً در باغ شروع کنید تا ریشه های حساس آنها در هنگام پیوند به هم نخورد.

ذرت به سرما بسیار حساس است. دمای خاک را حداقل 60 درجه فارنهایت (16 درجه سانتیگراد) یا 65 درجه فارنهایت (18 درجه سانتیگراد) برای واریته‌های فوق‌العاده شیرین نکشید. معمولاً 2 یا 3 هفته پس از آخرین یخبندان در بهار است. کاشت زودهنگام حیاتی است، زیرا ذرت به دوره رشد طولانی و هوای بدون یخبندان نیاز دارد. میانگین تاریخ یخبندان و تقویم کاشت ذرت را بر اساس تاریخ یخبندان ببینید (به خاطر داشته باشید که این تاریخ ها متوسط ​​یا معمولی هستند و به سادگی یک راهنما هستند).

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که فصل رشد کوتاه‌تری دارد، یک رقم زودرس انتخاب کنید که قبل از اولین یخبندان پاییزی بالغ شود. همچنین، در مناطق سردتر،  زمین را می توان با یک پوشش پلاستیکی سیاه گرم کرد. بذرها را از سوراخ های پلاستیک بکارید. چند هفته پس از کاشت اولین دور ذرت، یک دور دیگر بکارید تا برداشت بیشتر شود.

زمان مناسب برداشت بلال

هر چه هوا گرمتر باشد، ذرت زودتر بالغ می شود. معمولاً حدود 15 تا 23 روز پس از ابریشم شدن و اگر درجه حرارت فوق العاده بالا باشد زودتر می رسد. هنگامی که دو گوش روی یک ساقه رشد می کنند، گوش بالایی 1 تا 2 روز قبل از گوش پایینی بالغ می شود. جالب است بدانید لیست قیمت کنسرو 1401 ذرت به قدری مقرون به صرفه می باشد که کمتر کسی به دنبال خرید بال می رود.

در هنگام برداشت، بلال ها باید گرد یا صاف باشند، نه نوک تیز، با منگوله ها قهوه ای و هسته های پر و شیری رنگ.

برای آزمایش، مقداری پوسته را پایین بیاورید و یک هسته را با ناخن سوراخ کنید. اگر سفید، یا شیری است، آماده است. مرحله شیر مختصر است. در هوای گرم (بیش از 85 درجه فارنهایت / 29 درجه سانتیگراد)، ذرت شیرین تنها 1 تا 2 روز در اوج است، بنابراین مرتباً آن را بررسی کنید. ذرت برداشت شده چند روز پس از مرحله شیر شیرین نخواهد بود.

گوش ها را به سمت پایین بکشید و بچرخانید تا از ساقه جدا شود. واریته های قندی (su) خیلی زود پس از برداشت شیرینی خود را از دست می دهند، بنابراین در اسرع وقت از آنها استفاده کنید.

بلافاصله پس از چیدن برای خوردن یا نگهداری آماده کنید. اگر ذرت نابالغ دچار سرمازدگی در اواخر فصل شود، گیاهان و بلال آسیب دیده و منجر به مرگ گیاه یا ذرت بد طعم می شود.

زمان مناسب برداشت بلال

مشکلات آفات و بیماری ذرت

عمده ترین مشکلات مرتبط با کشت ذرت عبارتند از:

شته ها، اگر این شیره های مکنده به مشکل تبدیل شوند، با یک حشره کش آلی اسپری کنید. این آفت برای گیاهانی مانند لیمو نیز وجود دارد به همین علت فروش عمده لیمو در زمان وجود این آفت انجام نمی شود.

حلزون ها و راب ها، اگر شاخه های ذرت در حال ظهور شروع به ناپدید شدن کنند، وقت آن است که به این آفات لزج شک کنیم. برای محافظت از نهال های ذرت ، مقداری گلوله های محافظ محیط زیست OCP بپاشید.

کرم گوش ذرت، نوعی  کاترپیلار که به آن کرم جوانه نیز می گویند، در حین گلدهی به انتهای بلال وارد می شود و از انتهای بلال تغذیه می کند. هنگامی که لکه دار شد آن را با دست بردارید یا انتهای آن را در زمان برداشت برش دهید و انتهای آن را همراه با کاترپیلار دور بریزید.

بلال با هسته از دست رفته، گرده افشانی ضعیف در هنگام رشد باعث رشد ضعیف هسته می شود. کاشت ذرت در بلوک همانطور که در بالا ذکر شد به به حداقل رساندن این اتفاق کمک می کند. شرایط گرمای شدید زمانی که ابریشم برای اولین بار ظاهر می شود یا کمبود آب عمومی نیز می تواند مقصر باشد.

ذرت مستعد ابتلا به برخی بیماری های خاکی است که پس از آلوده شدن، درمان آن دشوار است. با انجام تناوب زراعی در هر فصل از این مشکلات جلوگیری کنید.

بیماری های مختلف دیگری نیز وجود دارد که می تواند به شاخ و برگ و بلال ذرت حمله کند، اما استفاده منظم از  جلبک دریایی OCP و OCP eco-aminogro  گیاهان را سالم و قوی نگه می دارد و خطر را به حداقل می رساند.

مشکلات آفات و بیماری ذرت

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *