تبلیغات چیست :
تکنیکها و فعالیتهایی که برای معرفی یک محصول یا خدمات به کار گرفته میشوند تا مخاطب را به خرید تشویق کنند، تبلیغات نامیده میشوند. تبلیغاaت میتوانند در بسترهای مختلفی از جمله روزنامهها، مجلات یا شبکههای تلویزیونی ارائه شوند. امروزه، با گسترش دانش دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی، تبلیغات دیجیتالی هم جایگاه خود را در بازار کسبوکار پیدا کردهاند.
برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصه ها ، مزایده ها و استعلام ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.
اهمیت تبلیغات در بازار :
هر محصول یا هر کسبوکاری، برای موفقیت نیاز به تبلیغات دارد. اولین فایده تبلیغات، ایجاد مشتری جدید برای یک کسبوکار است. سازمانها نیاز به مشتری جدید دارند، زیرا بدون مشتریان جدید، کسبوکارها از بین میروند. به همین دلیل سازمانها از تبلیغات استفاده میکنند تا رفتار مشتری را تحت تاثیر قرار دهند و او را به خرید ترغیب کنند.
روشهایی که در بازاریابی تاثیرگذار میتواند باشد :
• معرفی محصول : ساخت تبلیغات برای معرفی یک محصول، اولین قدم در چرخۀ زندگی یک کالا است. تبلیغات روی یک محصول، باعث میشود که نام این برند سر زبانها بیفتد و مردم با این محصول نوظهور بیشتر آشنا شوند.
• ایجاد تقاضا : تبلیغات باعث میشود در بین مخاطبان، احساس نیاز برای داشتن یک محصول ایجاد شود. کسبوکارهای موفق از استراتژیهای تبلیغاتی استفاده میکنند تا محصول خود را به شیوهای بهینه به بازار عرضه کنند.
• ایجاد رقابت : تبلیغات موثر میتواند باعث برتری یک برند نسبت به رقبایش شود.
صاحبان کسبوکار، معمولا زمانهای طولانی را برای آنالیز کمپینهای تبلیغاتی صرف میکنند تا بتوانند بهترین استراتژی را برای تبلیغات پیدا کنند. همه کمپینهای تبلیغاتی، ویژگیهای مشترکی دارند که آنها را به تبلیغات موثر تبدیل میکند. در ادامه، به این ویژگیها پرداخته میشود:
• تبلیغ ترقیب کننده : یک تبلیغ موثر باید در مخاطب، هیجان خرید ایجاد کند. زیرا، بهطورکلی، خرید فرآیندی هیجانی و احساسی است.
• تبلیغ متقاعد کننده : تبلیغ متقاعدکننده، این باور را در مخاطب ایجاد میکند که محصول معرفی شده نسبت به رقیبانش بهتر است و همچنین، میتواند پاسخگوی نیاز او باشد.
• بخشی از استراتژی بازاریابی سازمان باشد : همه سازمانها، قبل از اجرای کمپینهای تبلیغاتی، استراتژیهای مختلفی را آنالیز میکنند. یک تبلیغ موثر در کنار معرفی محصول یا خدمات، توجهات را به سمت برند یا سازمان جلب میکند.
• تبلیغ هدفمند : در گذشته، تنها بستر موجود برای تبلیغات، رسانهها بودند. بنابراین عموم مردم تبلیغات یک برند را مشاهده میکردند. اما امروزه، تبلیغات دیجیتال، به شیوهای هدفمند، فقط به مخاطبان بالقوه یک محصول یا کسبوکار عرضه میشوند.
• تبلیغ منحصر به فرد : هر سازمان یا کسبوکاری، حتما باید از تبلیغات منحصربهفرد و خلاقانه استفاده کند. این کار تاثیر قابل توجهی در ماندگاری اسم برند در ذهن مخاطب دارد.
برای هر کسب و کاری، فروش بیشتر محصولات و جلب توجه مشتریان حائز اهمیت است. یکی از مؤثرترین روشها برای فروش بهتر محصولات یا معرفی خدمات، طراحی تبلغات حرفه ای است. تبلیغات از طریق روشهای مختلف انجام میشود. شما میتوانید با توجه به نیاز کسب و کار خود، هر یک از روشهای تبلیغاتی را امتحان کنید
انواع این روشهای تبلیغاتی عبارتند از:
• تبلیعات چاپی : تبلیغات چاپی نوعی بازاریابی است که با استفاده از رسانههای چاپی فیزیکی در مقیاس وسیعی به مشتریان میرسد. تبلیغات به صورت نسخه چاپی در انواع مختلف نشریات مانند روزنامهها، مجلات ، چاپ تراکت نیز صورت میگیرد یا پستهای مستقیم چاپ میشوند.
پنج نوع تبلیغات چاپی قدرتمند :
1. روزنامه : تبلیغات روزنامه همچنان به عنوان یک ابزار بازاریابی مفید برای رساندن پیام به مخاطبان خاص بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مصرفکنندگانی که روزنامه میخوانند، فعال و مشارکتی هستند. تبلیغات روزنامه همچنین مقرون به صرفه و قابلاعتماد است و تأثیری ماندگار به جا میگذارد.
2. مجله : تبلیغات مجلهای میتواند یک جایگاه اصلی برای برند شما در نشریات معروف در مناطق نزدیک یا ایالات متحده ایجاد کند. نمایشگرهای با وضوح بالا میتوانند یک جمعیت خاص یا صنعت خاص را هدف قرار دهند و مدتها پس از بسته شدن مجله همچنان در ذهن خوانندگان ماندگار خواهند ماند. به علاوه، وقتی صحبت از تبلیغات مجلهای میشود، شما فقط محدود به خلاقیت خود هستید.
3. پست مستقیم: اگر تحقیقات خود را انجام دهید، میتوانید جمعیتی خاصی را از طریق پست مستقیم هدف قرار دهید. همچنین میتوانید نتیجهی خود را با استفاده از روشهای مختلف اندازهگیری کنید. پست مستقیم مقرون به صرفه است و برای گیرنده بسیار شخصی شده است. به علاوه، گزینههای انعطافپذیر بسیار زیادی بر اساس معیارهای شما وجود دارد
4. بروشور : حتی در دنیای مبتنی بر فناوری، تعداد کمی از ابزار بازاریابی شما را در تماس مستقیم با مخاطبان و همچنین بروشورها قرار میدهند. بروشورها اقتدار، اعتبار و برند شما را در یک قالب یکسان تثبیت میکنند. آنها اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار میدهند که میتوانید در یک جلسه برای صدها نفر توزیع کنید. بعلاوه، بروشورها از جمله مقرون به صرفهترین روشها برای کسب اطلاع در مورد تجارت شما هستند.
5. بیلبورد ها : بیلبورد به تابلوهای بزرگی گفته می شود که در آن نصب آگهی صنعتگران و عرضه کنندگان خدمات و یا کالا ها سفارش داده شوند. گاهی بیلبوردها برای رساندن پیام خاص به مخاطب استفاده می شود.
• تبلیغات پیامکی: شکلی از تبلیغات است که با کمک پیامک انجام میشود. در این روش برای ارسال تبلیغات به همه (نه لزوماً مشتریان) از پیامک استفاده میشود.
• تبلیغات رادیویی : یک راه عالی برای اطلاع رسانی درباره یک محصول یا شرکت از طریق موج های رادیویی است. تبلیغات رادیویی معمولاً بین 30 تا 60 ثانیه طول میکشد و معمولاً برای جلب توجه مخاطب، از یک صدای به یاد ماندنی یا یک آهنگ کوتاه استفاده می شود.
• تبلیغات چریکی : بازاریابی پارتیزانی یا گوریلا مارتینگ که در بازاریابی چریکی نیز معروف است، یک مفهوم استراتژی مفهومی است که برای کسب و کارها طراحی شده تا محصولات و یا خدمات خود را به شیوه ای غیر متعارف و کم هزینه معرفی کنند. در این روش انرژی و تخیل زیادی لازم است که توجه مخاطبان را به صورتی شخصی و به یاد ماندنی جلب کند.
• تبلیغات آنلاین : هر فعالیتی که از اینترنت (و شاید همراه با کانال¬های دیگر) برای ایجاد آگاهی، علاقه یا انجام فعالیتی درباره محصولات و خدمات مشخصی استفاده می¬کند.
• تبلیغات بنری : نوعی از تبلیغات گرافیکی – بصری هستند که در قسمتهای مختلف وبسایتها قرار میگیرند تا بازگوکننده پیامی باشند. به طور معمول تبلیغات بنری در اشکال مستطیلی و مربعی در بالای سربرگ سایت، در امتداد پاورقی یا در نوار کناری یک وبسایت نمایش داده میشوند.
از کاربردهای تبلیغات و بازاریابی برای کسب و کارها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• افزایش میزان آگاهی از برند
• جذب مشتری
• ایجاد تمایز بین رقبا و برند شما
• افزایش میزان اعتبار برند
• افزایش فروش
نظرات کاربران