0

ساندویچ پانل مصالح پیش ساخته مدرن | تونیکس پانل

در این مطلب قصد داریم یکی از مصالح پیش ساخته مدرن که به تازگی وارد بازار شده است با نام تونیکس و در طی همین زمان کوتاه بسیار در صنعت ساختمان و ساختمان سازی پرکاربرد شده است را مورد بررسی قرار دهیم. نام این مصالح پیش ساخته ساندویچ پانل می باشد که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

لوگو تونیکس پانل

با گشذت زمان و پیشرفت تکنلوژی بسیاری از صنایع و صنعت های جهان دگرگون شدند و پیشرفت کردند یکی از این صنعت ها صنعت ساختمان می باشد که باعث شد مصالح مدرن و جدید وارد بازار شوند. این مصالح به گونه مورد استقبال قرار گرفتند که تقریبا جایگزین مصالح سنتی و قدیمی مانند بتن و سیمان شده اند و بسیار مورد استفاده و کاربرد مهدنسان قرار گرفتند. یکی از این مصالح مدرن ساندویچ پانل می باشد که یک نوع مصالج پیش ساخته ساختمانی با وزن سبک می باشد که توانسته جایگزین سیمان و بتن شود ور در بسیرای از سازه ها همچون سوله و کانکس بسیار پرکابرد شده است. حال به توضیح ساندویچ پانل می پردازیم.

ساندویچ پانل چیست؟

در این بخش از مقاله پیش رو به دنبال این سوال خواهیم رفت که ساندویچ پانل چیست، ساندویچ پانل چه کاربردی دارد و همان طور که گفتیم یکی از مصالح نوظهور و مدرن ساندویچ پانل می باشد. ساندویچ پانل دارای ساختاری با سه لایه می باشد که لایه میانی آن که نام دیگر آن هسته است از جنس فوم عایق می باشد و این لایه نقش اصلی را در ساندویچ پانل دارد و بسیاری از ویژگی های ساندویچ پانل به دلیل فوم میان آن می باشد از معروف ترین فوم های مورد استفاده در ساندویچ پانل می توان به فوم پلی یورتان، XPS، پلی استایرن و پشم سنگ اشاره کرد. دولایه دیگر ساندویچ پانل که لایه های بیرونی آن می باشد از جنس ورق های فلزی می باشد که این دو لایه نقش محافظت و نگهداری از هسته یا لایه میانی را دارند که از مهم ترین ورق های فلزی پرکاربرد در ساندویچ پانل می توان ورق آلومینیوم، گالوانیزه و آلوزینک را نام برد. این سه لایه با یکدیگر ساختاری همانند یک ساندویچ همبرگر به وجود می آورند که به همین دلیل این مصالح را ساندویچ پانل یا پانل ساندویچی می نامند.

ساندویچ پانل نیز دارای انواعی می باشد که در ادامه به توضیح این انواع می پردازیم.

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل از نظر کلی و کاربردی به دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح این دو نوع ساندویچ پانل می پردازیم.

ساندویچ پانل دیواری

این نوع پانل همان طور که از اسمش مشخص است برای دیوار سازه ها به کار می رود و نقش پوشش یا عایق بندی دیوارها را دارد. از کاربرد های ساندویچ پانل دیواری می توان به ساخت سوله، کانکس، اتاق حمل بار، سردخانه، فرودگاه و… اشاره کرد.

ساندویچ پانل دیواری نیز دارای انواع محتلفی می باشد که از مهم ترین انواع آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ساندویچ پانل دیواری ساده
  • ساندویچ پانل دیواری طرح دار
  • ساندویچ پانل دیواری نرومادگی
  • ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی نیز همانطور که از نام آن میشه فهمید برای ساخت سقف سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد که نقش آن عایق بندی مناسب و پوشش سقف می باشد. از کاربرد های پانل سقفی می توان به استفاده در ساخت کانکس، سوله، اتاق حمل بار، فرودگاه، بیمارستان، ساختمان ها و… اشاره کرد که در این سازه ها بسیار پرکاربرد است.

ساندویچ پانل سقفی از نظر شکل دارای دو نوع می باشد که در کارخانه تولید می شوند که این دو نوع عبارت اند از:

  • ساندویچ پانل سقفی سه گام
  • ساندویچ پانل سقفی پنج گام

کاربرد ساندویچ پانل

از ساندویچ پانل برای ساخت سازه های مختلف استفاده می‌شوداین سازه ها عبارت اند از :

کاربرد ساندویچ پانل در کانکس

در قدیم برای ساخت کانکس از ورق گالوانیزه ویا آلومینیوم استفاده می‌کردند ولی امروزه با پیشرفت بشر در زمینه ساخت و ساز مواد مدرن وارد بازار شده اند و جایگزین این مواد قدیمی شده اند. یکی از این متریال ها ساندویچ پانل است که جایگزین بسیار مناسبی برای استفاده از ورق های گالوانیزه و آهنی در ساخت کانکس است. استفاده از ساندویچ پانل در ساخت کانکس ها باعث شده است که کانکس های مدرنی همچون کانکس مدیریتی، کانکس ویلایی، کانکس کارگاهی و… به وجود آیند که هر کدام دارای ورق و فوم خاص پانل می باشد.

کاربرد ساندویچ پانل در اتاق حمل بار

از کاربرد ساندویچ پانل در ساخت اتاق حمل بار برای انواع کامیون و نیسان استفاده می‌شود. ساندویچ پانل در اتاق بار این امکان را به ما می دهد که محیطی ایزوله و تمیز داشته باشیم، علاوه بر آن دمای اتاق را حفظ می کند و دمای خنکی دارد تا غذا و نوشیدنی ها خراب و فاسد نشوند و دمای اتاق حفظ می شود و هوای بیرون به داخل اتاق نفوذ نمی کند و دلیل این ویژگی وجود فومی  است که بین ساندویچ پانل ها وجود دارد.

کاربرد ساندویچ پانل در اتاق تمیز

یکی دیگر از انواع پانل که در صنعت داروسازی، آزمایشگاه ها و محیط های ایزوله بسیار پر کاربرد است، ساندویچ پانل اتاق تمیز می باشد.از جمله ویژگی های ساندویچ پانل اتاق تمیز می توان به عایق مناسب در برابر سرما و گرما اشاره کرد. ساندویچ پانل اتاق تمیز در صنایع بسیار حساس مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل داشتن محیط ایزوله و تمیز به نام  اتاق تمیز شهرت دارد. کاربرد اصلی ساندویچ پنل اتاق تمیزدر اتاق های عمل می باشد زیرا اتاق عمل محیطی است که باید ایزوله و عاری از هرگونه کثیفی باشد به همین دلیل از ساندویچ پانل اتاق تمیزاستفاده می شود.

کاربرد ساندویچ پانل در سوله

امروزه دیگر از مصالح قدیمی مانند سیمان و آجر برای ساخت سوله استفاده نمی شود، به خصوص سوله هایی که متراژ زیادی دارند، زیرا هم وقت گیربوده و هم گران هستند و به همین دلیل از ساندویچ پانل استفاده می شود. از ورق های پلی کربنات در سقف برخی  سوله های گلخانه ای استفاده می شود

ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات به عنوان سخت‌ ترین ماده شفاف شناخته می‌شود و به دلیل داشتن تنوع زیادی در ساختار خود می‌توان از آن در هر نوع صنعت و سازه‌ای استفاده کرد. همانطور که گفتیم این ورق دارای مزایای زیادی است که از جمله این مزایا می توان به وزن سبک، مقاومت بالا در برابر ضربه، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و رنگبندی متنوع آن اشاره کرد.

انواع ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات به دو دسته تقسیم می‌شوند

ورق پلی کربنات تخت

ورق پلی کربنات چند جداره

کاربرد ورق پلی کربنات

  1. ساخت سایه بان
  2. ساخته شیشه ضد گلوله
  3. صنعت نظامی
  4. صنعت هواپیماسازی
  5. ساخت ایستگاه اتوبوس و کیوسک های تلفن
  6. ساخت دیوار جداکننده

این محصول کاربرد فراوانی در صنعت ساخت و ساز دارد که ما به تعداد اندکی از ان اشاره کردیم.

قیمت و خرید ساندویچ پانل

برای مشاوره و خرید انواع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی یا انواع فوم عایق یا ورق پلی کربنات می‌توانید با مشاورین فروش تونیکس در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *