0

دستور پخت خورش کدو و بادمجان

دستور پخت خورش کدو و بادمجان

این غذای لذیذ و خوش عطر به نام خورش کدو و بادمجان با مرغ و زعفران ایرانی یک غذای خوشمزه ایرانی است که به شرح زیر طبخ می شود. بادمجان ها را پوست بگیرید و هر بادمجان را به 4 قسمت از طول برش دهید. روی بادمجان ها نمک بپاشید و به مدت 15 دقیقه در یخچال قرار دهید. سپس آبکشی کنید. سپس بادمجان ها را در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.

پیاز را که از مراکز فروش عمده پیاز تهیه کرده اید خرد کرده و با مقداری روغن، زردچوبه، نمک و فلفل تفت دهید تا سرخ شود. سپس کدو حلوایی خرد شده را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

تکه های مرغ را با مقداری روغن، سیر خرد شده، پودر زیره سیاه، نمک و فلفل به مدت 5 دقیقه تفت دهید. سپس 4 لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید مرغ با حرارت ملایم بپزد. بعد از نصف شدن آب مرغ، رب گوجه فرنگی، زعفران دم کرده، مخلوط پیاز و کدو تنبل تفت داده شده را اضافه کنید.

در پایان پخت، بادمجان ها و گوجه فرنگی های سرخ شده را به خورش اضافه کنید (مخلوط نکنید) و بعد از 20-30 دقیقه که خورش جا افتاد، با برنج سرو کنید، می توانید بادمجان و گوجه فرنگی را سرخ کنید و در حین سرو روی خورش بریزید.

چگونه یتیمچه خوشمزه درست کنیم؟

کدو ها را شسته و به صورت مکعبی یا دایره ای خرد کنید. کدو های خرد شده را با مقداری نمک بپوشانید. با توجه به قیمت کدو قلمی و طعم خوشمزه ای ک دارند بهتر است آن ها را انتخاب کنید.

پیاز و گوجه فرنگی را به مکعب های کوچک یا دایره ای خرد کنید. حبه های سیر را پوست بگیرید و خرد کنید. برای اینکه پیازها را چند دقیقه تفت دهید، مقداری روغن یا کره به تابه اضافه کنید. شروع به تفت دادن کنید و وقتی طلایی شد آنها را از ماهیتابه خارج کنید. سیر را در ماهیتابه بریزید و چند دقیقه آن را هم تفت دهید. پس از اتمام باید آنها را از تابه خارج کنید.

در این مرحله کدو ها را به تابه اضافه کرده و تفت دهید تا طلایی شوند. سپس آن ها را از ماهیتابه خارج کرده و گوجه ها را تفت دهید تا پژمرده و نرم شوند. همه مواد را با هم در قابلمه بریزید و مقداری آب، نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید. بگذارید همه با هم حدود نیم ساعت بپزند. یتیمچه شما آماده است.

یتیمچه خوشمزه

نکات مهم پخت یتیمچه

هر کدام از مواد باید جداگانه تفت داده شود، زیرا زمان آماده سازی هر کدام متفاوت است. یتیمچه اصالتا شیرازی است اما یتیمچه با با بادمجان در شهرهای دیگر ایران نیز رایج است. یتیمچه را می توان با بادمجان نیز تهیه کرد که طرفداران خاص خودش را دارد.

به منظور درست کردن یتیمپه با بادمجان از قیمت بادمجان قلمی صادراتی اطلاع کسب کرده و سپس اقدام به خرید کنید.

روش دیگر پخت یتیمچه، شکار غیرقانونی است. در این روش مقدار کمی روغن داخل تابه ریخته و تمام مواد را به صورت دایره ای خرد کرده و به صورت لایه لایه روی هم می گذاریم. بهتر است آنها را به ترتیب زیر بچینید: پیاز، گوجه فرنگی و کدو. سپس مقداری آب اضافه کنید و بگذارید بپزند. هر چند وقت یکبار مواد را به آرامی هم بزنید تا از سوختن آنها جلوگیری شود. در این روش می توان از سس گوجه فرنگی برای طعم دهی استفاده کرد.

نکات مهم پخت یتیمچه

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *