1

مراقبت های بعد از عمل دیسک کمر در پیشگیری از عوارض و درد آن

جراحی دیسک کمر جزو عمل هایی می باشد که سالانه بسیاری از افراد آن را انجام می دهند. برخی از افراد تصور می کنند که انجام دادن جراحی به تنهایی کافی است و پس از آن تمامی درد و علائم آن ها تمام می شود. اما این طور نیست و یکی از نکات مهم مربوط به مراقبت های بعد از عمل دیسک کمر به جهت کم شدن عوارض و رسیدن به نتیجه بهتر می باشد.
از این رو و با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به صورت کامل در خصوص تمامی موارد مربوط به مراقبت های بعد از جراحی دیسک کمر صحبت کنیم و بررسی نماییم که انجام دادن چه کارهایی برای شما ممنوع می باشد و بلعکس چه کارهایی توصیه می شود.
بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان قصد انجام این عمل را دارد توصیه می کنیم تا انتها مقاله همراه ما باشید تا تمامی سوالات شما پاسخ داده شود.

زمان بهبودی بعد از جراحی کمر

سوالی که در ابتدا برای همه ایجاد می شود این است که چه مقدار زمان لازم برای انواع جراحی دیسک کمر لازم است تا بهبودی کامل حاصل شود؟ در خصوص این موضوع باید بگوییم که این زمان برای هر شخص نسبت به شخص دیگری متفاوت است و نمی توان مدت مشخصی را برای همه عنوان کرد.
اما به صورت کلی انتظار می رود که طی 6 الی 8 هفته بهبودی برای شما اتفاق بیافتد. در صورتی که بیمار جوان و سالم باید، مراقبت های بعد از عمل را به خوبی انجام دهد و همچنین شغل سنگینی نداشته باشد قطعا در زمانی سریع تر به روال عادی خود باز خواهد گشت.
به صورت کلی در این جراحی و روند بهودی عوامل متعددی اثرگذار می باشند. نمی توان اتتظار داشت که روند جراحی تنها به اتاق عمل وابسته باشد، زیرا عوامل دیگری همچون سن بیمار، وضعیت بدنی، مراقبت ها و … نیز در این موضوع تاثیر بالایی دارند.

بلافاصله پس از جراحی

زمانی که جراحی شما به اتمام می رسد و به بخش منتقل می شوید برای 8 الی 12 ساعت باید از مصرف هر نوع ماده خوراکی و آشامیدنی خودداری کنید. دلیل این موضوع در این است که اثرات داروهای بیهوشی هنور در بدن شما قرار دارد و در صورت مصرف ماده غذایی ممکن است به راه های هوایی شما وارد شود و در نهایت حالت تهوع خواهید داشت.
به همین جهت به خاطر ایمنی و راحتی خود، بهتر است که تا زمان مشخص شده هیچ نوع ماده خوراکی مصرف نکنید.
این که چند روز در بیمارستان بستری باشید وابسته به نظر پزشک شده می باشد و معمولا بین 1 الی 5 روز متغیر است. در زمان بستری به جهت راحتی بیمار از سوند ادراری برای او استفاده می شود. همچنین توصیه می شود که بلافاصله پس از ترخیص بیمار کمربند های مخصوص را تهیه نماید تا نشستن و راه رفتن برای او راحت شود.
همچنین در این زمان دارو های تجویز شده توسط پزشک به بیمار داده می شود و پس از اطمینان از وضعیت سلامت بیمار و این که حداقل توانایی خود را به دست آورده است کارهای ترخیص انجام می شود.

هفته اول پس از جراحی کمر

یکی از مهم ترین زمان هایی که شما باید تمامی نکات لازم را رعایت کنید در روز های اول پس از جراحی می باشد، زیرا علت عود دیسک کمر بعد از جراحی برای بسیاری از افراد مربوط به همین دوران می باشد!
در طی این مدت زمان لازم است که آنتی بیوتیک های تجویز شده را به صورت مرتب مصرف کنید. اگر درد شما آزاد دهنده است و نمی توانید آن را تحمل کنید مسکن های تجویز شده را استفاده کنید.
اما این مورد را در نظر داشته باشید که نباید در مصرف مسکن زیاده روی کنید زیرا در روند بهبودی شما نیز اختلال ایجاد می شود. به این منظور می توانید در برخی مواقع از یخ برای کم کردن میزان درد استفاده کنید.
بهتر است در هفته اول در طول روز مقداری تنفس عمیق داشته باشید، این کار به شما کمک می کند تا ریه ها باز شوند. همچنین سعی کنید دائما در یک وضعیت نباید زیرا به درد عصلانی و اسپاسم عضلات دچار می شوید. بنابراین بهتر است حداقل چند دقیقه در طول روز قدم بزنید.

در طول روز به میزان کافی مایعات مصرف کنید تا تمامی دارو های بیهوشی از بدن شما خارج شود.
نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که بی حرکتی زیاد اصلا خوب نیست، بسیاری از افراد تصور می کنند که هرچقدر تحرک کمتری داشته باشند سریع تر خوب می شوند. در صورتی که این تصور غلط است.
توصیه ما به شما این است که در طول روز چند ساعت ساق پاها را حرکت دهید، حتی اگر حرکت برای شما سخت است از شخصی خواهید تا چند بار در روز پاهای شما را ماساژ دهد.

در صورت داشتن علائم زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

برخی شرایط پس از جراحی دیسک کمر طبیعی می باشد، اما ممکن است شرایط و علائمی برای شما ایجاد شود که نشان از مشکلات جدی باشد. در چنین شرایطی لازم است که سریعا پزشک خود را در جریان قرار دهید. این شرایط عبارت است از:

  • متوجه خارج شدن عفونت از بخیه های خود شده اید
  • بخیه های شما باز شده اند
  • پانسمان آغشته به خون می شود
  • تب شدید دارید (بیشتر از 38 درجه)
  • درد، بی حسی یا ضعف آزار دهنده در پاها، پشت یا باسن خود دارید
  • شما نمی توانید پاهای خود را حرکت دهید
  • نمی توانید ادرار کنید یا مثانه خود را کنترل کنید
  • سردرد شدید دارید
  • دچار تنگی نفس ناگهانی می شوید (این موضوع می تواند نشانه آمبولی ریه، ذات الریه یا سایر مشکلات قلبی و ریوی باشد)

مراقبت های بعد از جراحی دیسک کمر

در ادامه به شما توضیح می دهیم که پس از جراحی دیسک کمر به جهت درمان سریع دیسک کمر چه کارهایی باید انجام دهید.

1-مراقبت از ستون فقرات
به جهت مراقبت از ستون فقرات پیاده روی جرو حرکات مفید می باشد، البته لازم است که زمانی پیاده روی را شروع کنید که آمادگی این کار را دارید، اما به صورت کلی مقداری پیاده روی در طول روز به ایجاد ریکاوری، قدرت و حفظ توان عضلانی توصیه می شود.
از انجام فعالیت هایی که نیاز به خم شدن، پیچاندن، بلند کردن و یا هرکاری که به ستون فقرات شما فشار وارد می کند خودداری کنید. در خصوص بالا و پایین رفتن از پله ها از پزشک خود سوال بپرسید. اما عموما توصیه می شود تا دو هفته پس از جراخی از حرکت کردن در پله ها خودداری کنید.

2-مدریت درد
طبیعی است که تا مدتی پس از جراحی درد خواهید داشت، به همین جهت توصیه می شود مسکن های تجویز شده را حتما در زمان های مشخص مصرف نمایید. اگر درد شما حتی به کمک مسکن آرام نمی شود بهتر است در این خصوص با جراح خود صحبت داشته باشید.
همچنین می توانید از سایر روش های درمانی از جمله استفاده از کمپرس سرد و گرم، ماساژ، استراحت و ورزش نیز استفاده نمایید.

3-نحوه سفر کردن پس از جراحی
اگر در خصوص چگونگی مسافرت پس از جراحی سوال دارید باید بیان کنیم که معمولا توصیه می شود تا 4 الی 6 هفته استراحت کنید تا کمی وضعیت بدنی شما عادی شود. پس ار آن نیز بهتر است تا حداقل 3 ماه از رفتن به سفر های غیر ضروری خودداری کنید.
در صورتی که لازم و ضروری است که سفری داشته باشید، از هواپیما استفاده نمایید و در صورتی که به هر دلیلی امکان سفر هوایی نبود بیمار می تواند با رعایت نکاتی از قبیل اینکه روی صندلی عقب خودرو دراز بکشد و در هر ۴۵ دقیقه توقف کنند و بیمار استراحت کند، از سفر زمینی استفاده کند.

4-تغذیه سالم
یکی دیگر از نکاتی که تاثیر بسیاری در روند بهبودی شما دارد مواد غذایی است که مصرف می کنید، شما باید تغذیه ای مناسب که دارای سبزیجات و میوه های تازه است داشته باشید. از خوردن غذا های سنگین، پر کالری یا چاق کننده شدیدا پرهیز کنید. بهتر است مواد غذایی مصرف نمایید که دارای کلسیم بالایی می باشند.

5-استحمام و مراقبت از بخیه ها
معمولا ما بیماران خود توصیه می کنیم که پوست اطراف محل جراحی را تا 4 روز تمیز و خشک نگه دارند و تا زمانی که جای زخم به خوبی درمان نشده است از حمام استفاده نکتید. طبیعی است که شما تا چند روز درد داشته باشید و این موضوع اصلا جای نگرانی ندارد.
البته پس از گذشتن 4 الی 5 روز رفتن به حمام بلامانع است و می توانید این کار را انجام بدهید اما بهتر است فشاری به بخیه های شما وارد نشود. در صورتی که از بخیه های جذبی برای شما استفاده نشده است از پزشک خود بپرسید که چه زمانی برای کشیدن بخیه ها باید مراجعه کنید.

6-نحوه دراز کشیدن و استراحت پس از جراحی
خواب خوب به جهت تسریع در روند درمان بسیار موثر است. اما بسیاری از بیماران نمی دانند که پس از جراحی باید چگونه استراحت کنند تا فشاری به کمر وارد نشود. عموما این مورد پس از جراحی و هنگامی که بستری هستید به شما آموزش داده می شود.

اما اگر نمی داید می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • به پشت بخوابید ، پشت ، شانه ها و سر را کمی بالا ببرید ( با استفاده از یک تختخواب قابل تنظیم)
  • یک بالش زیر زانوها قرار دهید تا باسن و زانوها کمی خم شوند.

همچنین زمانی که قصد بلند شدن از خواب را دارید، بهتر است به این طریق این کار را انجام بدهید یعنی: زانوهای خود را خم کرده و کنار هم نگه دارید. به سمت پهلو بچرخید و باسن و شانه ها را در یک راستا قرار دهید و همزمان بچرخید، بنابراین ستون فقرات پیچ نمی خورد. با استفاده از بازوها خود را به سمت بالا هل دهید و بگذارید پاها از کنار تخت خم شوند تا در حالت نشسته قرار بگیرید.

7-نحوه نشستن پس از جراحی دیسک کمر
نشستن و برخواستن نیز جزو مواردی هستند که انجام دادن آن ها باید پس از زمان مشخصی انجام شود زیر فشار مستقیمی به ستون فقرات وارد می کنند. در حالت کلی باید از نشستن های طولانی مدت تا حد امکان خودداری کنید.
بهتر است تا مدتی برای نشستن و بلند شدن از وسیله های کمکی استفاده کنید تا مقداری از فشار وارد شده بر روی کمر برداشته شود.

8-استفاده از بریس های کمری


این مورد جزو گزینه هایی می باشد که برای تمامی افراد توصیه نمی شود. این که لازم است شما پس از جراحی از بریس استفاده کنید یا نه کاملا وابسته به نظر پزشک است. در صورتی که برای شما تجویز شده است حتما باید آن را انجام دهید. استفاده از بریس موجب می شود تا حرکات کمری شما محدود شود و این گه کمر شما کمتر دچار فشار می شود.

9-فیزیوتراپی
زمانی که شما جراخی ستون فقرات انجام می دهید احتمالا تا مدتی برای انجام دادن کار های مختلف مقاوت لازم را نخواهید داشت، در این جا رفتن به جلسات فیزیوتراپی بسیار توصیه می شود. همچنین در فیزیوتراپی به شما آمورش داده می شود که کارهای روزانه خود را چگونه انجام دهید تا کمترین میزان فشار به کمر شما وارد شود، بنابراین هرگز رفتن به این جلسات را بی اهمیت ندانید.

درد کمر و پا بعد از جراحی دیسک کمر

یکی از نگرانی هایی که برای اکثر بیماران ایجاد می شود مربوط به درد کمر و پاها پس از جراحی است، اغلب افراد نگران می شوند که این درد نشان دهنده این است که روند جراحی به خوبی پیش نرفته است، در صورتی که این طور نیست و داشتن درد در این دوران کاملا طبیعی است!
اگر شما تنها درد احساس می کنید به مروز زمان در طی یک الی دو هفته این درد کمتر می شود، اما اگر متوجه گزگز نیز در پاها می شوید ممکن است وضعیت متفاوت باشد.
البته این مورد هم چندان جای نگرانی ندارد، بلکه یا نشان از بیماری دیابت است و یا این که شما به استراحت بیشتری احتیاج دارید.
در هر حال درد مسئله نگران کننده ای بعد از جراحی دیسک کمر نیست و بخشی از مراحل بهبوی می باشد و تمامی افراد آن را تجربه می کنند.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مراقبت های بعد از عمل دیسک کمر در پیشگیری از عوارض و درد آن آشنا نماییم. در آخر توجه داشته باشید که عمل جراحی تنها پنجاه درصد راه جهت درمان می باشد و پنجاه درصد دیگر وابسته به مراقبت هایی که پس از جراحی انجام می دهید دارد.
در صورتی که شما نکات مراقبتی را رعایت نکنید و به توصیه های پزشک خود توجه نداشته باشید، قطعا نتیجه رضایت بخشی را به دست نخواهید آورد. بنابراین تمامی مراقبت های توصیه شده را به خوبی انجام دهید.
امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد

منبع: کلینیک خانه درد

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سارا طاهری گفت:

    سلام ممنونم از مقاله کاملتون من هفته دیگه تو کلینیک خانه درد جراحی دیسک کمر دارم یکم استرس دارم که اونم طبیعیه ولی خیالم دکترم راحته