0

راه اندازی خط تولید مواد شوینده و بهداشتی با سرمایه کم

احداث خط تولید یکی از راهکارهای سرمایه گذاری است؛ اما به منظور احداث یک مجموعه با سرمایه کم و سود بالا، توجه به نکات متعددی لازم است. برخی خط تولیدها نسبت به دیگر موارد، هزینه کمتری داشته و از پیچیدگی کمتری نیز برخوردارند. به عنوان مثال، خط تولید قطعات ماشین گرچه سودآوری بسیار بالایی خواهد داشت؛ اما سرمایه اولیه زیادی نیز نیاز دارد. اما برخی دیگر مثل خط تولید شوینده، سرمایه اولیه کمی نیاز داشته و بسرعت به مرحله سودآوری خواهند رسید.
در ادامه، به معرفی برخی خط تولیدهایی که نیاز به سرمایه اولیه کمی دارند، مثل راه اندازی خط تولید مواد شوینده و بهداشتی با سرمایه کم پرداخته شده است.

معرفی خط تولیدهایی با کمترین سرمایه اولیه

افرادی که از سرمایه اولیه کمتری برخوردارند، بهتر است برای شروع، سراغ تولیدی‌هایی با وسعت کمتر و صنایع کوچک‌تر بروند. هرچقدر که مواد اولیه ارزان تر، تولید ساده‌تر و تجهیزات کمتری برای یک خط تولید نیاز باشد، طبیعتا نیاز به سرمایه اولیه نیز کمتر خواهد بود.
از جمله خط تولیدهایی که در این حد ساده بوده و نیاز به تجهیزات خط تولید کمی دارند، می‌توان به خط تولید مواد شوینده و بهداشتی اشاره کرد. این صنعت معمولا حاصل ترکیب چند ماده شیمیایی، رنگ و … با یکدیگر بوده که پس از ترکیب در مقیاس‌های تعیین شده، اماده بسته بندی و ارائه به بازار می‌شوند.
در این شرایط، نیاز به خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات پیچیده وجود نداشته و با کمک سرمایه اولیه در حد چند میلیارد، می‌توان این واحد را راه اندازی کرد.

توجیه اقتصادی خط تولید مواد شوینده و بهداشتی

یکی از خط تولیدهای ساده و کم هزینه، صنعت تولید مواد شوینده و بهداشتی است. راه اندازی این صنعت، از لحاظ متعددی می تواند سود اقتصادی توجیه پذیری داشته باشد:
• بازار مصرف این مواد پایدار بوده و به طور مداوم، به انواع شوینده‌ها و مواد بهداشتی نیاز است.
• شوینده‌ها گرچه از قیمت بالایی برخوردار نیستند ؛ اما به طور گسترده توسط تمام اقشار جامعه مورد استقبال قرار گرفته و بازار پر رونقی دارد.
• در بحث خط تولید، ساخت ماده اولیه این محصولات معمولا از پیچیدگی کمتری برخوردار بوده و با کمک یک فرمولاسیون خاص، می توان تولیدات منعطفی را انتظار داشت.
• دستگاه‌ها و ماشین آلات این لاین، از تنوع بسیار بالایی برخوردار نبوده و با کمک چند دستگاه، می توان خط تولید را راه اندازی کرد.

معرفی کلی خط تولید مواد شوینده و بهداشتی

در یک نگاه کلی، خط تولید این محصولات عبارتند از:
• مرحله تحقیقات و تعیین فرمولاسیون
• تهیه مواد اولیه اعم از مواد سازنده محصولات بهداشتی، و ماشین آلات خط تولید
• فرآیند تولید
• کنترل کیفی
• تولید انبوه
• بسته بندی
• توزیع و انتقال به بازار و انبار داری
کیفیت محصول نهایی به کیفیت اجرای هریک از این مراحل بستگی دارد.

مرحله تحقیق و توسعه در تولید مواد شوینده و بهداشتی

در این مرحله، فرمولاسیون، مواد اولیه، تجهیزات و … مشخص می‌شود. تجهیزاتی که در این خط لازمند، عبارتند از انواع تجهیزات اندازه گیری رنگ و ترکیبات، سیستم تحلیل ترکیب مواد، سنجش زاویه تماس، تجهیزات آزمایشگاه پژوهش و توسعه و … .
در بخش تحقیقات، علاوه بر فرمولاسیون مواد، سیستم‌ها و تجهیزات خط تولید نیز باید معرفی شوند. این بخش، پیش نیازی بر مرحله بعد یعنی تهیه مواد اولیه و خرید تجهیزات خط تولید است.
پس از تعیین تمامی ضروریات خط تولید، باید تجهیزات لازم خریداری شده و در محل آماده بهره برداری گردد.

بررسی مرحله تولید در خط تولید مواد شوینده و بهداشتی

در واحد تولید، تجهیزات و مواد اولیه آماده بوده؛ فرمولاسیون تعیین شده و باید مواد را به طور استاندارد با یکدیگر ترکیب نمود. از جمله تجهیزاتی که در این واحد نیاز است، می‌توان به انواع:
• میکسرها
• لوله و پمپ‌های انتقال مواد
• سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به منظور کنترل دمای محصولات
• انواع تجهیزات اندازه گیری حجمی و وزنی به منظور ریختن دقیق و بر اساس استاندارد
• انواع مخازن
• و …
هستند. در اثر کارکرد صحیح تجهیزات و مواد اولیه با کیفیت در این بخش، محصولی با کیفیت تولید خواهد شد.

واحد کنترل کیفی

محصول تولید شده پیش از تولید انبوه، باید تحت نظارت و کنترل کیفی اولیه قرار بگیرد. به همین منظور، نمونه ای از محصولات تولید شده را به آزمایشگاه کنترل کیفی تحویل می‌دهند. در آزمایشگاه، باید تجهیزاتی همچون:
• دما سنج‌ها
• تجهیزات تست پارامتر
• تعیین ناخالصی
• میکروسکوپ‌ها
• و … آماده باشند.
در صورتی که نتایج در این مرحله تایید شوند و محصول تمامی استانداردها را دارا باشد، می‌تواند مجوز برای تولید انبوه را به دست آورد. در غیر این صورت، باید مجدد به بخش تولید اولیه برگشت داده شده تا ایرادات آن رفع شده و این روند مجدد تکرار شود؛ تا جایی که تطابق کامل با استاندارد ها و فرمولاسیون تعیین شده را داشته باشد.

واحد بسته بندی

در این بخش، محصولات تولید شده باید درون بسته بندی‌ها قرار بگیرد؛ که این بسته‌ها ممکن است از نوع قوطی، شیشه، و … باشد. برای انتقال از مخازن به درون قوطی و بطری و … ، باید از دستگاه پرکن مایعات بر اساس غلظت محصول استفاده شود. پس از پر شدن بر اساس مقدار تعیین شده (این روند ممکن است تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک باشد )، باید درب قوطی‌ها توسط دستگاه درب بند بسته شود.
در نهایت، محصولات آماده شده به واحد لیبل زنی و حک تاریخ ارسال می‌شوند.
بسته‌های آماده را می‌توان به صورت تکی در کارتن قرار داده و یا بسته‌های شش تایی، دوازده تایی و … در یک بسته بندی پلاستیکی قرار بگیرند.

واحد انبارداری و توزیع

این واحد شامل انواع تجهیزات حمل و نقل داخلی است؛ مثل پالت و ترانس پالت ‌ها، نقاله و … . همچنین به منظور مدیریت دقیق‌تر و نظارت بر سیستم انبارداری، می‌توان از تجهیزاتی به این منظور استفاده کرد.

راهکارهایی برای کاهش سرمایه اولیه در خط تولید مواد شوینده و بهداشتی

در صورتی که سرمایه اولیه شما برای احداث یک خط تولید مواد شوینده کم است، راهکارهایی در این زمینه می تواند مفید باشد؛ از جمله:
انتخاب دستگاه‌های تمام اتوماتیک و چند منظوره، از جهات متعددی کاربردی‌تر است. چرا که در مرحله اول، نیاز به استخدام نیروی کار انسانی، و ارائه دوره آموزشی برای این افراد را از بین می‌برد. همچنین برخی دستگاه‌ها چند منظوره بوده و می توانند به جای چند دستگاه کار کنند.
از طرف دیگر، با کمک تولید هدفمند و محدود در ابتدای کار، می‌توان سرمایه را صرف بهبود کیفیت کرد و تجهیزات و مواد اولیه با بالاترین سطح کیفی آماده کرد. این کار، منجر به تولید محصولاتی با کیفیت شده که در بازار، مورد پسند واقع شده و فضا را برای استقبال از محصولات متنوع آینده ایجاد خواهد کرد.
این موارد کمک می‌کند تا با سرمایه محدود، خط تولید را راه اندازی کرده و به مرور، کار را وسعت داد.

نحوه خریداری تجهیزات خط تولید

اصلی‌ترین فاکتورهای سرمایه گذاری برای احداث خط تولید، ماشین آلات و قطعات خط تولید هستند. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، کیفیت دستگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است . به همین دلیل نیاز است تا تمامی تجهیزات از مراکزی معتبر خریداری شود.
شرکت رادان ماشین ارائه کننده تمامی تجهیزات خط تولید از صفر تا صد است. این شرکت تمامی تجهیزات را با تنوع در برند و مدل و قیمت، در اختیار مشتری قرار می‌دهد. در نتیجه افراد از محدوده انتخاب بالایی برخوردار بوده و می‌توانند بر حسب نیاز، بودجه و هدف خود، اقدام به انتخاب بهترین تجهیزات نمایند. با خرید از این شرکت، می‌توان تمامی اقلام مورد نیاز را به صورت یکجا خریداری کرده و درب محل مورد نظر تحویل گرفت.
آدرس: تهران، کیلومتر 19 جاده مخصوص، بعد از سه راه سنگی، نبش کوچه فجر، شماره 8، مجتمع ایرانیان، طبقه سوم، واحد 329
مشاوران فروش: 09120550895
تلفکس: 02146801050 – 02146801060
تمامی محصولات ارائه شده، دارای گارانتی، ضمانت و خدمات پس از فروش هستند تا تجربه خریدی مطمئن و با کیفیت را داشته باشند.

سوالات متداول

ضروری‌ترین دستگاه‌های اولیه در خط تولید مواد بهداشتی و شوینده‌ها کدام دستگاه‌ها هستند؟
اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین تجهیزات در یک خط تولید، شامل انواع میکسرها، دستگاه‌های اندازه گیری و کنترل، سیستم‌های انتقال مواد، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات بسته بندی ، ماشین‌های برش و شکل دهی، تجهیزات آزمایشگاهی و … هستند. بدون حضور این تجهیزات، عملا راه اندازی خط تولید ممکن نیست.

دستگاههای تمام اتوماتیک هزینه کمتری دارند یا استخدام نیروی انسانی در کنار دستگاههای نیمه اتوماتیک؟
خرید دستگاه‌های تمام اتوماتیک گرچه نیاز به سرمایه اولیه نسبتا بیشتری دارد؛ اما در طی روند تولید، سرعت تولید بالاتری داشته، و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می‌دهد. همین مساله، افزایش سود را به همراه خواهد داشت.

بهترین مخازن برای نگهداری و ترکیب مواد اولیه شوینده ها و مواد بهداشتی کدام نوع مخازن هستند؟
مخازن باید نسبت به اکسیداسیون مقاوم بوده؛ هوا را از خود عبور نداده و جنس آن با مواد درون مخزن وارد فعالیت‌های شیمیایی نشود. به همین منظور، مخازن دو جداره و سه جداره، پلاستیکی، فایبرگلاسی، استیل ضد زنگ، گالوانیزه و … گزینه های مناسبی خواهند بود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *