0

لنز دائمی بهتره یا عمل لیزیک؟

دو روش رایج جهت اصلاح خطاهای بینایی، کاشت دائمی لنز و انجام عمل لیزیک است. شاید برای شما هم سوال باشد که کدام یک از روش‌ها بهتر و تاثیرگذارترند؟ ما در ادامه قصد داریم به مقایسه لنز دائمی چشم و عمل لیزیک بپردازیم.

لیزیک چیست؟

لیزیک یک روش موثر و پرطرفدار است که جهت اصلاح مشکلات بینایی مانند دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم استفاده می‌شود. با استفاده از این روش، فرم قرنیه تغییر پیدا می‌کند تا نور به درستی روی شبکیه چشم قرار گرفته و دید چشم واضح‌تر شود.

این عمل بدون درد انجام می‌شود. میانگین زمانی که طول می‌کشد تا عمل لیزیک بر روی هر دو چشم انجام شود، 15 دقیقه است. پس از این عمل شما دیگر نیاز به استفاده از عینک یا لنز طبی نخواهید داشت. بینایی شما پس از این عمل با گذشت تنها چند روز بهبود پیدا کرده و تثبیت خواهد شد.

کاشت لنز دائمی چشم چیست؟

عدسی‌های مصنوعی و یا لنزهای داخل چشمی را در این عمل داخل چشم قرار می‌دهند یا به اصطلاح می‌کارند. در واقع این عدسی‌ها جایگزین عدسی طبیعی شما شما می‌شود و موجب بهبود بینایی خواهد شد. به عنوان مثال، بیماری که دچار مشکل آب مروارید باشد، عدسی چشمش کدر گشته و دیدش تار می‌شود. چنین مشکلات بینایی تنها با تعویض عدسی بهبود پیدا می‌کند. با تعویض عدسی چشم با یک عدسی مصنوعی و سالم مشکلاتی مانند خطاهای انکساری و نزدیک بینی نیز اصلاح خواهد شد.

مقایسه لنز دائمی چشم و عمل لیزیک از لحاظ عملکرد

در عمل لیزیک شکل قرنیه تغییر می‌کند تا نواقص و اختلالات آن درمان شود. کاشت لنز دائمی در مقایسه با عمل لیزیک تهاجمی‌تر است. جراحی لیزیک در سطح چشم انجام می‌شود و تغییرات ایجاد شده در این روش قابل بازگشت نخواهد بود. عمل لیزیک به نسبت کاشت لنز دائمی سریع‌تر انجام شده و مشکلات هر دو چشم را رفع می‌کند.

لنز مصنوعی که جایگزین عدسی چشم می‌شود اصولا از جنس سیلیکون، پلاستیک و اکلریک است. کاشت لنز دائمی چشم یک روش تهاجمی می‌باشد؛ اما برگشت پذیر است. با انجام این عمل، چشم شما در برابر اشعه UV محافظت می‌شود.

مقایسه لنز دائمی چشم و عمل لیزیک از لحاظ معضلات قابل درمان

در عمل لیزیک مواردی مانند نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، قوز قرنیه، قرنیه نازک و پیوند قرنیه اصلاح می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که برای انجام این عمل لازم است بینایی شما به اصلاح 6 تا 8 دیوپتر احتیاج داشته باشد.

در کاشت لنز دائمی مشکلاتی مانند خطاهای انکساری با درجه و شدت بالا، بیماری آب مروارید و پیرچشمی قابل درمان خواهد بود. در این روش ضعف در بینایی از 3 تا 20 دیوپتر اصلاح می‌شود.

مقایسه لنز دائمی چشم و عمل لیزیک از لحاظ خطرها و عوارض

در عمل لیزیک ریسک نابینایی کمتر از 1 درصد است؛ اما مشکلاتی مانند خشکی چشم پس از عمل نسبتا شایع می‌باشد که به صورت کوتاه مدت و با درمان دارویی برطرف خواهد شد. در موارد نادر این عوارض ممکن است دائمی باشد. در دیگر عوارض عمل لیزیک می‌توان به درد مزمن چشم یا عفونت‌های جدی اشاره کرد که تنها در برخی بیماران بروز پیدا می‌کند.

درصد بالایی از بیمارانی که با عمل لیزیک اقدام به درمان بینایی خود می‌کنند، درمان شده و بینایی 20/20 خود را باز می‌یابند.

در عمل کاشت لنز دائمی چشم برخی عوارض مانند عفونت، خونریزی و جداشدگی شبکیه با احتمال بسیار کم برای بعضی بیماران مشاهده شده است. احساس وجود یک جسم خارجی در چشم، خشکی چشم، دیدن هاله نور و… را می‌توان از دیگر عوارض این عمل دانست.

در برخی بیماران، پس از عمل کاشت لنز دائمی چشم، استفاده از عینک مطالعه برای بدست آوردن بینایی کامل لازم است.

مقایسه لنز دائمی چشم و عمل لیزیک از لحاظ رضایت بیماران

به طور کلی بیمارانی که با استفاده از عمل لیزیک مشکلات بینایی خود را درمان کرده‌اند درصد رضایت بیشتری دارند نسبت به بیمارانی که روش کاشت لنز دائمی را انتخاب کرده‌اند. درصد بیمارانی که پس از عمل کاشت لنز از تابش خیره کننده و هاله نور دچار مشکل می‌شوند و یا در شب مشکلات بینایی پیدا می‌کنند، قابل توجه است. به همین منظور خرید عینک آفتابی یا عینک دید در شب برای افرادی که عمل کاشت لنز انجام می‌دهند یکی از ضروریات خواهد بود.

مقایسه لنز دائمی چشم و عمل لیزیک از لحاظ هزینه

انجام عمل کاشت لنز دائمی هزینه بیشتری داشته و عمل زمان‌بری است. این عمل معمولا برای هر چشم در یک روز مجزا انجام می‌شود و در مقایسه با عمل لیزیک تهاجمی‌تر است.

مزایا و معایب عمل لیزیک

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به بررسی مزایا و معایب عمل لیزیک بپردازیم.

مزایای لیزیک

  • بدست آوردن بینایی کامل بدون نیاز به عینک یا لنزهای طبی در روز بعد از عمل
  • احتمال پایین بروز عفونت‌های چشمی
  • قیمت پایین‌تر نسبت به کاشت لنز و کنترل هزینه‌ها در بلند مدت

معایب لیزیک

  • احتمال بروز درد مزمن چشم پس از عمل
  • احتمال بروز خشکی چشم موقت
  • احتمال بروز تاری دید در برخی بیماران
  • احتمال بروز حساسیت نسبت به نور
  • احتمال بروز عفونت و تاخیر بهبود قرنیه

مزایا و معایب کاشت لنز دائمی چشم

در این بخش نیز بررسی می‌کنیم که عمل کاشت لنز دائمی می‌تواند چه مزایا و معایبی را به دنبال داشته باشد.

مزایای لنز دائمی چشم

  • امکان مشاهده اشیا بدون احتیاج به لنز یا عینک طبی
  • امکان رفع مشکلاتی مانند آستیگماتیسم و پیرچشمی از طریق این عمل

معایب لنز دائمی چشم

  • احتمال تاری دید در برخی بیماران
  • احتمال بروز خشکی چشم
  • احساس تابش خیره کننده یا هاله نور
  • بروز مشکلات دید در شب
  • احتمال حساسیت به نور

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *