0

آیا استفاده از ضد یخ در تابستان هم لازم است؟

ضد یخ مایعی است که با نسبت 50/50 با آب ترکیب می‌شود و مایع خنک‌کننده را تشکیل می‌دهد. در تمام دنیا واژه‌های ضد یخ و خنک‌کننده به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. ما نیز در این مقاله ممکن است به جای خنک‌کننده از واژه ضد یخ استفاده کرده باشیم و یا بالعکس.

ضد یخ مایع رنگی است که از یخ زدن آب در سیستم خنک‌کننده موتور در ماه‌های سرد جلوگیری می‌کند. این مایع این کار را با کاهش نقطه انجماد آب انجام می‌دهد. ضد یخ با آب ترکیب می‌شود و مایع خنک‌کننده تولید می‌شود. مایع خنک‌کننده به کل بخش‌های موتور پمپ می‌شود تا دمای یکنواخت را در سیستم ماشین حفظ کند.

اما باید بدانید که وسیله نقلیه در کل ایام سال (و نه فقط در زمستان) به ضد یخ نیاز دارد. این ماده به محافظت از موتور در برابر خوردگی و همچنین به انتقال حرارت کمک می‌کند و از طرفی هم از ایجاد زنگ‌زدگی و رسوب جلوگیری می‌کند. در دماهای گرم مثل روزهای تابستان، نقطه جوش آب را در سیستم خنک‌کننده بالا می‌برد و از گرم شدن بیش از حد موتور شما جلوگیری می‌کند.

چرا ضد یخ را در تابستان هم باید چک کرد

به طور کلی دمای بالا، منجر به تولید گرمای بیش از حد در کل سیستم خودرو (هم قطعات مکانیک و هم فضای داخلی) می‌شود. با فرا رسیدن ماه‌های گرم تابستان، زمان مناسبی است که ماشین خود را آماده کنید و روی برنامه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری تمرکز کنید تا از هر گونه اتفاق ناگوار جلوگیری کرده باشید. در تابستان از استفاده از ضد یخ غافل نشوید.

باید بدانید که نیازهای تعمیر و نگهداری ماشین فقط به “فشار باد لاستیک، روغن یا پمپ آب در وسیله نقلیه” محدود نمی‌شود.

ضد یخ در تابستان، یک عنصر حیاتی برای خودرو

موتورهای احتراقی در وسایل نقلیه، در حین کار گرمای زیادی از خود خارج می‌کنند و برای کنترل حرارتی خود به مایع خاصی نیاز دارند. همان‌طور که از نام آن پیداست، وظیفه اصلی مایع خنک‌کننده (ترکیب آب و ضد یخ)، انتقال گرما از سیستم خنک‌کننده خودرو به بیرون است. وجود ضد یخ از تبخیر مایع خنک‌کننده جلوگیری می‌کند و یا میزان آن را کاهش می‌دهد؛ با این کار، موتور در دمای بهینه کار می‌کند و از گرم شدن بیش‌ازحد، خرابی و خوردگی قطعات جلوگیری می‌شود.

علاوه بر این، مایع خنک‌کننده به لطف جریان ثابتی که در رادیاتور دارد، به عنوان یک روان کننده مضاعف نیز در سیستم عمل می‌کند.

مهم است بدانید که ضد یخ نیز مانند تمام مایعات موجود در ماشین، به مرور زمان خراب و در نهایت اسیدی‌تر می‌شود. این مسئله باعث خوردگی می‌شود و می‌تواند به رادیاتور و سایر اجزای مهم سیستم خنک‌کننده (مانند پمپ آب، شیلنگ‌ها، ترموستات و درپوش رادیاتور) آسیب برساند. بنابراین، اگر این مایع خواص خود را از دست بدهد، خطر آسیب دیدن عناصر سیستم نیز وجود دارد. علاوه بر این، دمای موتور افزایش می‌یابد و کل سیستم به سرعت دچار آسیب می‌شود.

ضد یخ در تابستان چگونه عمل می‌کند

گرمای هوا در تابستان، ممکن است برای سیستم ماشین غیر قابل تحمل شود. حتی در حالی که در داخل وسیله نقلیه با تهویه مطبوع، احساس خنکی و راحتی می‌کنیم، ممکن است موتور آن بیش از حد گرم شده باشد.

چه چیزی موتور ماشین را در تابستان خنک می‌کند

سیستم خنک‌کننده تنها بخش موتور، برای دفع گرمایی است که در داخل بلوک موتور ایجاد می‌شود. آبی که با ضد یخ مخلوط شده است، گرمای موتور را به رادیاتور می‌برد و در آنجا به پره‌های فلزی منتقل می‌کند؛ سپس این گرما به هوا دمیده می‌شود.

هنگامی که مایع خنک‌کننده آلوده می‌شود، مخلوطی از زنگ‌زدگی، رسوب و سایر مواد مضر در سیال وجود دارد. این مخلوط می‌تواند با خوردگی و مسدود کردن راه‌های عبور و خفه کردن جریان آب از طریق رادیاتور، آسیب زیادی به موتور وارد کند.

به چراغ‌های هشداردهنده داشبورد توجه کنید، اگر چراغ یا گیجی(gage)  را دیدید که نشان می‌دهد موتور بیش از حد گرم شده است، بلافاصله رانندگی را متوقف کنید. آسیبی که به خاطر گرم شدن بیش از حد به موتور وارد می‌شود، اغلب بسیار هزینه‌بردار است و در برخی موارد حتی قابل تعمیر هم نیست.

آیا در تابستان می‌توان به جای خنک‌کننده از آب معمولی استفاده کرد

ضد یخ شما کم شده است و هیچ مایع دیگری در دسترس ندارید – سؤال اینجاست که آیا می‌توانید از آب استفاده کنید؟ اگرچه این کار ممکن است در درجه اول منطقی به نظر برسد، اما قطعاً چیزی نیست که سازندگان خودرو توصیه کنند – پیش از هر چیز بهتر است از آسیب‌های میلیونی در اثر کمبود ضد یخ آگاه باشید.

ابتدا اجازه دهید تعریف کنیم که خنک‌کننده چیست. این مایع مخلوطی است با نسبت 50/50 از آب و ضد یخ که به کاهش نقطه انجماد و افزایش نقطه جوش آب کمک می‌کند. همچنین حاوی چندین افزودنی است که به محافظت از موتور در برابر خوردگی کمک می‌کنند. بنابراین به طور کلی برای تنظیم دمای موتور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن، به مایع خنک‌کننده نیاز دارید.

اگر سطح مایع خنک‌کننده خودروی شما کم است، احتمالاً به دلیل نشتی در جایی در سیستم خنک‌کننده رخ داده است؛ در نتیجه به دلیل گرمای بیش از حد، به موتور آسیب می‌رسد.

از طرفی، آب نقطه جوش بالایی ندارد. بنابراین در تابستان به تنهایی نمی‌تواند کار خنک‌کننده را انجام دهد. به علاوه، گرما را به خوبی جذب نمی‌کند. در شرایط اضطراری مطلق، می‌توانید از آب در سیستم خنک‌کننده استفاده کنید. با این حال، ما اکیداً به شما توصیه می‌کنیم که در اسرع وقت در خصوص شارژ مجدد خنک‌کننده (ترکیب ضد یخ مناسب و آب) اقدامات لازم را انجام دهید.

جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور در تابستان

بهترین راه برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور، بازرسی منظم مایع خنک‌کننده است تا رسوباتی که می‌توانند شلنگ‌ها را مسدود و دچار خوردگی کنند، بررسی شوند. از تکنسین‌های مرتبط بخواهید که خنک‌کننده را چک کرده و هرگونه رسوب یا خوردگی را بررسی کند.

همچنین بپرسید مایع خنک‌کننده (ترکیب آب و ضد یخ) سالم و تمیز چه رنگی باید باشد. همه انواع ضد یخ لزوماً سبز نیستند. سازنده خودروها معمولاً ضد یخ مخصوص را توصیه می‌کند که برای موتور بهترین عملکرد را دارد. این نوع ضد یخ در دفترچه راهنمای مالک نوشته شده است.

منابع

https://www.edentyres.com/why-antifreeze-is-so-important-for-your-vehicle-this-winter/#:~:text=Your%20vehicle%20needs%20anti-freeze,water%20in%20the%20cooling%20system

https://titanautotire.com/how-does-antifreeze-work-in-summer/

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *