0

آیا پریود نامنظم نشانه بیماری است؟

پریود برای شروع تخمک گذاری مجدد در هر ماه و فراهم کردن شرایط بارداری ضروری است و باید به صورت منظم انجام شود؛ اما گاهی اوقات و در برخی از زنان، قاعدگی به صورت غیرمنظم و با حجم بالایی از خونریزی رخ می‌دهد. در این حالت، پزشک برای تشخیص علت پریود نامنظم، درخواست انجام آزمایشات مختلفی از جمله آزمایش LH را خواهد داشت. در این مقاله، به معرفی این آزمایش، دلایل انجام آن، محدوده نرمال نتایج این آزمایش برای زنان و همچنین علت افزایش هورمون LH در زنان و مردان خواهیم پرداخت.

LH در آزمایش خون چیست؟

بهتر است پیش از پاسخگویی به این سوال، درباره این موضوع که LH چیست و چه نقشی را در بدن ایفا می‌کند، صحبت کنیم. هورمون LH یکی از هورمون‌های محرک جنسی است که در بدن زنان باعث تحریک رشد فولیکول‌ها و آزاد سازی تخمک شده و در بدن مردان نیز، به همراه هورمون تستوسترون در تولید اسپرم نقش دارد.

این هورمون از بخش پیشین هیپوفیز در مغز آزاد شده و به جریان خون وارد می‌شود. در حالت نرمال، مقادیر مشخصی از این هورمون در خون فرد وجود دارد اما در صورت بروز مشکل در بخش‌های مختلف بدن به ویژه غده هیپوفیز، مقادیر این ماده تا حد زیادی افزایش یا کاهش خواهد یافت که توسط آزمایش LH به راحتی قابل اندازه‌گیری است.

دلایل انجام آزمایش LH

آزمایش LH یکی از آزمایشاتی است که به عنوان قسمتی از آزمایشات ناباروری از سوی پزشک درخواست می‌شود. علاوه بر این مورد، در زمانی که پزشک با مواردی مانند علائم مربوط به اختلالات غده هیپوفیز (ضعف، کاهش اشتها و وزن و خستگی زیاد)، پریودهای نامنظم، خونریزی شدید در هنگام پریود، بررسی شرایط یائسگی، توده عضلانی کم حجم در آقایان، سطح پایین هورمون تستوسترون، میل جنسی کم و مواردی از این قبیل روبرو شود، درخواست انجام این آزمایش را خواهد داشت.

میزان LH نرمال در زنان چقدر است؟

میزان نرمال هورمون LH در زنان، با توجه به وضعیت‌های مختلف آنها در طول ماه، متفاوت خواهد بود که در جدول زیر، به تفکیک ذکر شده است:

نام مرحله

مقدار LH بر حسب IU/L

مرحله فولیکول *

۱.۹-۱۲.۵

مرحله پایانی چرخه قاعدگی**

۸.۷-۷۶.۳

فاز لوتئال چرخه قاعدگی***

۰.۵-۱۶.۹

دوران بارداری

کمتر از ۱.۵

دوران یائسگی

۱۵.۹-۵۴

در صورت مصرف داروهای ضد بارداری

۰.۷-۵.۶

* از روز آغاز خونریزی تا زمان تخمک‌گذاری

** زمان تخمک گذاری (هنگامی که تخمک بالغ آزاد می‌شود.)

*** نیمه دوم چرخه قاعدگی که پس از آزاد سازی تخمک شروع شده و با اولین روز پریود، به اتمام می‌رسد.

تذکر: به دلیل اینکه معمولا آزمایش LH به همراه سایر تست‌های هورمونی توسط پزشک درخواست می‌شود، لذا هرگونه تفسیر از نتایج این آزمایش بر عهده پزشک معالج خواهد بود و توصیه می‌کنیم که اکیدا از تفسیر غیر تخصصی این آزمایش و مصرف خود سرانه هر نوع دارو بر این اساس، خودداری نمایید.

دلایل بالا بودن LH در زنان

در زنان، آزمایش LH به تنهایی انجام نمی‌شود و معمولا همراه با آزمایش اندازه گیری سطح هورمون FSH توسط پزشک درخواست خواهد شد. اگر در نتایج این آزمایش، مقدار هورمون LH بیش از حد نرمال باشد، معمولا بیانگر یکی از مشکلات زیر خواهد بود:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان
  • سندرم ترنر (نوعی ناهنجاری ژنتیکی)
  • تومورهای تخمدان
  • دریافت دزهای مخرب از اشعه
  • سابقه ابتلا به هر نوع سرطان و دریافت شیمی درمانی
  • کم کاری تیروئید یا مشکلات غدد فوق کلیوی
  • اختلالات خود ایمنی

تمامی این موارد، بیانگر نارسایی اولیه در تخمدان هستند. در صورتی که مقادیر آزمایشات LH و FSH کمتر از حالت نرمال باشد، پزشک با شک به نارسایی ثانویه تخمدان که می‌تواند در اثر مشکلات مغزی در فرد ایجاد شود، درخواست انجام آزمایشات و بررسی‌های بیشتری را خواهد داشت.

دلایل بالا بودن LH در مردان

اگر در آزمایش LH میزان این هورمون در خون مردان بیشتر از میزان نرمال باشد، به معنای وجود مشکل در بیضه یا نارسایی در آن است که می‌تواند در اثر یکی از دلایل زیر ایجاد شود:

  • سندرم کلاین فلتر (نوعی ناهنجاری ژنتیکی)
  • دریافت دزهای مخرب از اشعه
  • تومورهای بیضه
  • سابقه ابتلا به هر نوع سرطان و دریافت شیمی درمانی
  • اختلالات خود ایمنی
  • مشکلات ژنتیکی و عدم رشد کافی و صحیح بیضه

شرایط انجام آزمایش LH

آزمایش LH نوعی آزمایش هورمونی است که اگر به تنهایی یا همراه با سایر آزمایشات هورمونی درخواست شود، معمولا نیازمند رعایت شرایط خاصی (مانند ناشتا بودن) نخواهد بود؛ اما در صورت مصرف هرگونه دارو به ویژه داروهای هورمونی از جمله قرص‌های ضد بارداری یا هرگونه داروی حاوی هورمون‌های جنسی، لازم است تا پیش از نمونه گیری، نوع داروی مصرفی خود را به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید. این آزمایش، از طریق دریافت نمونه خون از ورید بازو انجام می‌شود و نتایج آن بین ۱ روز تا ۱۴ روز بعد (بر اساس نوع آزمایشگاه این زمان بندی متفاوت است.) اعلام خواهد شد.

تشخیص دلایل قاعدگی نامنظم در منزل با هومکا!

مجموعه سلامت هومکا به عنوان یک آزمایشگاه شبانه روزی در منزل، امکان انجام این آزمایش را توسط پرسنل مجرب خود در استان تهران یا هر یک از شهرهای کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، اهواز، قزوین و تبریز فراهم کرده است. در صورتی که در یکی از این شهرها ساکن هستید و تمایل به استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا دارید، می‌توانید به آدرس هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید یا با شماره‌گیری ۰۲۱۶۷۳۷۱ با کارشناسان ما در هومکا تماس بگیرید. در این تماس، تمام راهنمایی‌های مورد نیاز برای انجام این آزمایش به شما ارائه می‌شود و در صورت نهایی شدن سفارش این آزمایش، هماهنگی‌های لازم برای زمان و مکان مورد نظر برای دریافت نمونه آزمایش با شما انجام خواهد شد.

شایان ذکر است که در مجموعه هومکا، آزمایش LH مانند بسیاری از آزمایشات دیگر این مجموعه، تحت پوشش خدمات بیمه پایه و تکمیلی خواهد بود و می‌توانید بدون نیاز به نگرانی از بابت هزینه‌های این آزمایش، آن را انجام دهید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *