0

آیا خرید تتر یک سرمایه گذاری محسوب می‌شود؟

خرید تتر (USDT) یکی از دغدغه‌های امروز کاربران حوزه کریپتو است. بسیاری از افراد برای اهداف مختلفی نظیر حفظ ارزش سرمایه، خروج از بازار در هنگام ریزش شدید قیمت ارزهای دیجیتال و مقابه با تورم به خرید تتر روی می‌آورند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا خرید USDT مانند دیگر رمز ارزها یک سرمایه گذاری محسوب می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید با ماهیت تتر به‌عنوان یک استیبل کوین آشنا شویم.

تتر یک استیبل کوین با قیمت ثابت

برای پاسخ به این سوال که آیا خرید رمز ارز تتر سرمایه گذاری خوبی است یا خیر، ابتدا باید از نظر فنی به بررسی ماهیت این رمز ارز بپردازیم. تتر با نماد USDT یک استیبل کوین است. استیبل کوین‌ها که به آن‌ها ارزهای باثبات نیز می‌گویند، نوعی ارز دیجیتال هستند که ارزش‌شان به ارزش یک پول فیات در دنیای واقعی نظیر دلار، یورو، ین، پوند و دیگر موارد گره خورده است. قیمت تتر به‌عنوان یک ارز باثبات، به قیمت دلار آمریکا گره خورده است و ارزش هر واحد آن همیشه در نزدیکی 1 دلار نوسان می‌کند.

حالا این گره‌خوردگی یعنی چه؟ یعنی بر خلاف ارزهای معروفی نظیر بیت کوین، اتریوم و ترون که قیمت‌شان با عرضه و تقاضا بالا و پایین می‌شود، قیمت USDT همیشه نزدیک به 1 دلار است و قرار است همیشه هم ثابت باقی بماند. در واقع خرید تتر مشابه خرید دلار دیجیتال است. البته از نظر استفاده از فناوری بلاک چین، تراکنش‌های تتر نیز روی بلاک چین ثبت می‌شوند و مشابه تمام دیگر ارزهای دیجیتال، تمام فعالیت‌های مربوط به آن برای همه افراد قابل مشاهده است.

اکثر افراد با هدف کسب سود از نوسانات قیمت رمز ارزها به خرید و فروش آن‌ها اقدام می‌کنند. علاوه بر ترید و معامله، بسیاری نیز به‌خاطر پتانسیل متحول‌سازی سیستم بانکی دنیا و علاقه‌ای که به رمز ارزها خصوصا بیت کوین دارند، به نگهداری بلند مدت آن‌ها می‌پردازند. مثلا طی سال‌های گذشته، افراد بسیاری با صرفا خرید بیت کوین در بازارهای نزولی، مشابه سال 98 که این رمز ارز تا نزدیکی 3،600 دلار سقوط کرد و سپس نگهداری و رشد قیمت آن تا سال 2020 به محدوده 68,000 دلاری، سودهای خوبی به جیب زده‌اند.

اما چنین چیزی برای استیبل کوین USDT مطرح نیست. شما هر چند سال هم که به نگهداری تتر بپردازید، باز هم قیمت آن افزایش نخواهد داشت و به‌خاطر نوسانات آن کسب سود نخواهید کرد. پس همانطور که مشخص است، خرید و فروش تتر با هدف سرمایه گذاری بلند مدت از نظر فنی کار منطقی محسوب نمی‌شود.

نقش تتر در بازارهای نزولی

سوای عدم سودآوری USDT به‌خاطر ثبات قیمت از نظر فنی، فروش رمز ارزهای نوسانی و تبدیل آن‌ها به تتر طی دوران نوسان شدید قیمت‌ها و خصوصا زمانی که بازار نزولی می‌شود، یکی از استراتژی‌های پرکاربرد میان معامله‌گران است.

در این حالت، بسیاری از افراد حتی با اعمال استراتژی‌های مناسب در تبدیل ارزهای دیجیتال خود به تتر، سودآوری نیز دارند. مثلا، برخی با مشاهده سیگنال‌های نزولی، بیت کوین‌های خود را به تتر تبدیل کرده و از بازار خارج می‌شوند. حالا با ادامه نزول قیمت‌ها، از آنجایی که قیمت USDT ثابت و برابر 1 دلار، این افراد چیزی از دست نمی‌دهند. سپس با صعودی شدن مجدد بازار، این افراد تترهای خود را مجددا به بیت کوین تبدیل کرده و شروع به معامله می‌کنند.

البته این روش نیاز به دانش و تجربه کافی دارد و برای تازه‌واردان شاید کاربرد آنچنان زیادی نداشته باشد.

عملکرد تتر مشابه دلار فیزیکی برای سرمایه گذاری

حالا اجازه دهید از منظر دیگری به خرید تتر به‌عنوان سرمایه گذاری نگاه کنیم. طی سال‌های گذشته، تورم افسارگسیخته در ایران بسیاری از مردم را به سرمایه گذاری در دارایی‌هایی نظیر ملک، طلا، خودرو و حتی دلار ترغیب کرده است. از آنجایی که نگه داشتن سرمایه به‌صورت ریالی دیگر کار منطقی نیست، خرید دلار فیزیکی به یکی از راه‌های جالب توجه برای ایرانیان تبدیل شده است.

حالا به‌دلیل کمبود ذخایر ارزی در ایران، دولت نیز با هدف محدودسازی خرید دلار توسط مردم، ابتدا خرید این ارز را به 2,000 دلار در ماه از طریق کارت ملی محدود کرد. در ابتدا شما با مراجعه به صرافی‌ها و ارائه کارت ملی به‌راحتی می‌توانستید در سال 2,000 دلار خریداری کنید. پس از مدتی، این کار به دریافت نوبت از صرافی‌ها محدود شد و مشکلات بیشتری را برای افراد به‌همراه آورد. در حال حاضر از ابتدای سال 1402، خرید دلار به افتتاح حساب ارزی در بانک‌ها منوط شده است؛ اتفاقی که بیش از پیش شرایط خرید دلار را برای ایرانیان دشوار کرده است.

اما بر خلاف دلار فیزیکی، محدودیت خاصی برای خرید و فروش تتر در صرافی‌ها وجود ندارد؛ شما صرفا با ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال می‌توانید بر اساس قوانین پلتفرم مورد نظر، به خرید USDT پرداخته و سرمایه ریالی خود را به دلار دیجیتال تبدیل کنید.

با در نظرگیری همه این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که خرید دلار اگرچه از نظر فنی و بازاری به‌خاطر عدم نوسانات قیمت آن سودآوری به‌همراه ندارد، اما به‌خاطر ارائه قابلیت خروج از بازارهای نزولی و همچنین حفظ ارزش سرمایه در راستای تورم‌های رو به رشد در کشورهایی نظیر ایران، به یکی از راه‌های جذاب برای ورود به بازار کریپتو در عین محافظت از ارزش سرمایه تبدیل شده است.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *