0

اشتباهات جبران‌ناپذیر در فرایند سئو سایت

اشتباهات سئو سایت یکی از چالش‌هایی است که در فرایند سئو و بهینه‌سازی سایت اتفاق می‌افتد. بسیاری از این اشتباهات سئو رایج هستند و با راه‌حل‌هایی ساده اصلاح می‌شوند. اما بعضی از این خطاها و اشتباهات سئو بسیار خطرناک هستند و آسیب جدی به سایت می‌زنند. اصلاح آنها زمان بر و نیازمند هزینه است.

البته گاهی هم این اشتباهات جبران‌ناپذیر هستند و راهی برای جبران وجود ندارد. در این مقاله قصد داریم به اشتباهات خطرناک و جبران‌ناپذیر سئو بپردازیم.

 

بنیادی‌ترین اشتباه سئو سایت؛ عدم شناخت مخاطب

یکی از اشتباهات سئو سایت این است که بدون شناخت مخاطب اقدام به بهینه‌سازی سایت خود نمایید. تمام کسانی که یک کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کنند، و یا اقدام به بهینه‌سازی یک کسب‌وکار می‌کنند گمان می‌کنند مخاطبان و مشتریان خود را می‌شناسند.

با این خیال برای سئو سایت خود استراتژی می‌چینند و آن را اجرا می‌کنند. اما این شناخت چقدر دقیق است؟ نتایج حاصل از بهینه‌سازی در رشد کسب‌وکار، خود گویای همه چیز خواهد بود. در بسیاری از موارد پس از سئو سایت و حتی رسیدن کلیدواژه‌های موردنظر به صفحه اول افزایش فروشی اتفاق نمی‌افتد. این ناشی از همین عدم شناخت کافی مشتریان هدف است.

هزینه بالایی صرف رساندن کلیدواژه‌های سختی به صفحه اول شده است. استراتژی غلطی که بر مبنای عدم شناخت رفتار مشتری باشد همین می‌شود. خب آیا راهی برای رفع این اشتباه وجود دارد؟

 

چطور رفتار مخاطبان هدف سایت را بشناسیم؟

با وجود زمان و هزینه بالایی که بر اساس عدم شناخت مخاطبان صرف می‌شود، اما می‌توانید نتایج این اشتباه را رفع کنید. شما به‌عنوان کسی که بهینه‌سازی سایت یک کسب‌وکار را انجام می‌دهید می‌توانید با استفاده از ابزارهای سئو رفتار مخاطبان و مشتریان را درگذشته و امروز تحلیل کنید. ببینید که مخاطبان برای رسیدن به خدمات و محصولات شما چه کوئری‌هایی را بیشتر سرچ می‌کنند. برای این منظور می‌توانید از سرچ کنسول استفاده کنید.

 

گران‌ترین اشتباه سئو سایت؛ نداشتن استراتژِی صحیح

یکی از پرهزینه‌ترین اشتباهات سئو سایت نداشتن یک استراتژی سئو یا بدتر از آن داشتن استراتژی سئو غلط است. اقدام به سئو سایت بدون استراتژی درست مانند حرکت با چشم‌های بسته است. نه‌تنها به انتهای مسیر نمی‌رسید بلکه آسیب هم می‌بینید.

زمان و هزینه بالایی از دست می‌رود و شما به صفحه اول نرسیده‌اید. یا اگر رسیده‌اید افزایش فروشی اتفاق نمی‌افتد! فرقی نمی‌کند استراتژِی سئو برای یک کسب‌وکار کوچک چیده شود و یا یک کسب‌وکار بزرگ. مهم‌ترین نکته این است که باید دقیق و بر اساس شناخت آن کسب‌وکار و البته مخاطبان و مشتریان آن کسب‌وکار تدوین شود.

 

خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج

این جمله در مورد نداشتن یک استراتژی درست به‌راستی اغراق نیست. برای جلوگیری از این اشتباه سئو سایت که بسیار گران است، سعی کنید از ابتدا در این مورد بسیار دقت کنید.

شما به‌عنوان یک سئوکار با شناخت و تحلیل رفتار مخاطب و مشتریان یک کسب‌وکار، همچنین با بررسی و آنالیز رقبای خود و استفاده از ابزارهای تحلیلی سئو و درنظرگرفتن اهداف و سایت‌های کسب‌وکار موردنظر بهترین استراتژی را برای بهینه‌سازی سایت و رشد کسب‌وکار موردنظر بچینید.

 

نداشتن نقشه سایت؛ پنهان شدن از چشم عنکبوت‌ها!

یکی از اشتباهات سئو سایت این است که سایت شما از نظر ربات‌های گوگل مخفی بماند. برای اینکه یک سایت بتواند در نتایج جستجو حضور داشته باشد باید چشم عنکبوتی‌های گوگل بتوانند آن را ببینند. تنها راهی که وجود دارد این است که یک سایت را از طریق نقشه سایت با فرمت XML به این ربات‌ها نشان دهید.

اگر سایتی نقشه سایت نداشته باشد به‌احتمال زیاد صفحات آن به دلیل دیده نشدن ایندکس نمی‌شود. دیگر تولید محتوا و هر بهینه‌سازی دیگری که در سایت انجام می‌شود اصلاً معنایی ندارد!.

 

اشتباهات جبران‌ناپذیر سئو سایت؛ ره صد‌ساله را یک‌شبه رفتن!

محصول استراتژی غلط سئو زمانی به بار می‌نشیند که سئوکار موظف است در یک‌زمان مشخص یک سری کلیدواژه را به صفحه اول برساند. این جاست که ممکن است تلاش کند گوگل را دور بزند و از تکنیک‌های سئو کلاه‌سیاه استفاده کند.

اما گوگل با آپدیت‌های منظم و الگوریتم‌های پیچیده‌ای که دارد دیگر تقریباً غیرممکن است که متوجه این حرکت شما نشود. تمامی اقدامات سیاه از جانب گوگل مشمول جریمه می‌شود. جریمه‌هایی که گاهی جبران آن‌ها به قیمت راه‌اندازی مجدد آن وب‌سایت تمام می‌شود.

ریسپانسیو نبودن سایت؛ اشتباه رایج سئو سایت

تمام سئو محتوا نیست! تمام سئو بک‌لینک نیست! یکی از اشتباهات سئو که شاید رایج هم باشد این است که هنوز هم هستند سئوکارانی که به کاربران موبایل توجهی ندارند و سایت را برای موبایل بهینه نمی‌کنند.

باتوجه‌به این که از سال 2015 به بعد تعداد کاربرانی که از موبایل برای جستجو در موتور جستجوی گوگل و ورود به سایت‌ها استفاده می‌کنند افزایش چشم‌گیری داشته. دیگر داشتن سایتی که در موبایل زیبا و خوانا باشد یک پوئن مثبت نیست یک ضرورت است!

اگر سایتی برای موبایل ریسپانسیو نباشد در واقع تعداد زیادی از کاربران و بهتر بگوییم مقدار زیادی پول را از دست می‌دهد!.

 

اشتباه مرگبار سئو سایت؛ بالارفتن اسپم و اسکور

یکی از اشتباهات سئو که معمولاً سئوکارهای تازه‌کار که تخصص کافی ندارند و مرتکب آن می‌شوند عدم توجه به نکاتی است که می‌تواند موجب بالارفتن اسپم اسکور سایت می‌شود. اگر اسپم اسکور سایت بالا برود پایین آوردن آن تقریباً ممکن نیست.

 

پیشگیری تنها راه درمان است!

گاهی پیشگیری تنها راهی است که وجود دارد. برای اینکه میزان اسپم و اسکور سایت شما بالا نرود باید به‌عنوان سئوکار به این نکات توجه کنید:

  • از سایت‌هایی که اسپم و اسکور بالایی دارند به سایت خود لینک نگیرید و تمام لینک‌های دریافتی از این سایت‌ها را Disavow کنید.
  • سعی کنید تعداد صفحات سایت شما کم نباشد.
  • نسبت تعداد صفحاتی که دارید با بک‌لینک‌هایی که برای سایتتان دریافت می‌کنید مناسب باشد.
  • حتماً برای سایت خود از SSL استفاده کنید.
  • از محتواهای کپی در سایت خود به‌هیچ‌وجه استفاده نکنید.
  • حتماً برای سایت خود گوگل آنالیتیکس را پیاده‌سازی کنید.

 

نتیجه‌گیری …

سئو به‌عنوان یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال یکی از روش‌های بهینه‌سازی سایت است که برای رشد و پیشرفت سایت و کسب‌وکار استفاده از آن دیگر یکی از الزامات محسوب می‌شود. شما با شناخت اشتباهات سئو که ممکن است آنها را انجام دهید تا حد زیادی می‌توانید از وقوع آنها جلوگیری کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.