0

نکات مهم هنگام خرید سنگ نما و بررسی ویژگی‌های بهترین سنگ نمای ساختمان

خرید سنگ نما

نمای ساختمان معرف یک ساختمان است؛ به همین دلیل باید دقت و وقت زیادی برای طراحی و نصب آن صرف کرد. عدم توجه به طراحی آن باعث می‌شود افراد در نگاه اول نتوانند جذب ساختمان نشوند. همچنین نداشتن اطلاعات در مورد ویژگی‌های سنگ نما و عدم توجه به نکاتی که باید هنگام انتخاب و خرید سنگ نما در نظر داشته باشید باعث می‌شود نتوانید هزینه‌های خود را کنترل کرده و بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها، قیمت و نکات مهم هنگام خرید سنگ نما ساختمان می‌پردازیم.

سنگ نمای ساختمان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یکی از بهترین مصالحی که می‌توانید برای نمای ساختمان انتخاب کنید، سنگ است. اما از میان سنگ‌های طبیعی مانند مرمر، گرانیت، مرمریت، ترامیت و تراورتن تنها برخی از آن‌ها بهترین گزینه برای خرید سنگ نما ساختمان هستند. از آنجایی که هر کدام از این سنگ‌ها نیز انواع مختلفی داشته و ویژگی‌های خاص خود را دارند، در ادامه برای اینکه با بهترین سنگ های نما آشنا شوید، به بررسی ویژگی‌های سنگ نمای ساختمان می‌پردازیم.

سنگ نما باید مقاومت کافی در برابر رطوبت داشته باشد

نمای ساختمان به طور مداوم در معرض تابش نور خورشید، بارش‌های جوی، رطوبت و گرد و غبار قرار می‌گیرد؛ در این میان هم رطوبت و آب بیشترین آسیب را به بافت سنگ خواهد زد. بنابراین ابتدایی ترین معیاری که هنگام خرید سنگ نما باید در نظر داشته باشید، مقاومت سنگ در برابر رطوبت است. این به این معنی است که سنگ یا باید تخلخل مناسبی داشته باشد یا باید با استفاده از بهترین روش‌های پرداخت سنگ، آبگریز و ضد آب شده باشد.

خرید سنگ نمای ساختمان

سنگ نما باید از استحکام و کیفیت مناسبی برخوردار باشد

میزان فشاری که هر کدام از سنگ‌های طبیعی تحمل می‌کنند و میزان مقاومت آن‌ها در برابر سایش متفاوت است. درست است که نیازی نیست سنگ نما فشار و سایش زیادی را تحمل کند، اما کیفیت آن نباید به گونه ای باشد که به مرور زمان و در مواجهه باد وزش بادهای سنگین، مواد اسیدی و تابش نور خورشید فرسوده شده، ترک بخورد و از دیواره جدا شود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات بهترین کار این است که هنگام خرید سنگ نما به دنبال سنگ‌هایی با درجه کیفی عالی و سوپر باشید.

رنگ سنگ نما باید یکدست و مناسب باشد

سنگ‌های ساختمانی بر اساس مواد تشکیل دهنده و محیطی که در آن تشکیل شده اند، سورت‌های رنگی مختلفی دارند. نمای ساختمان نیز به گونه ای است که رگه‌هایی مانند رگه‌های سنگ مرمر در آن چندان دیده نمی‌شود و صرف هزینه زیاد برای خرید سنگ نما ساختمانی که رگه‌های زیبایی مانند رگه‌های مرمر دارد کار بیهوده ای است. اما اگر دقت کرده باشید، تفاوت رنگ سنگ و بازی رنگ در بافت آن به خوبی دیده شده و باعث می‌شود نمای ساختمان شما یکدست دیده نشود.
بنابراین هنگام خرید سنگ نما باید به دنبال سنگ‌هایی باشید که کمترین میزان بازی رنگ را داشته باشند، صاف و یکدست بوده و زیبایی نما را چند برابر کنند. برخی از انواع سنگ های ترامیت مانند ترامیت همدان، بهترین سنگ از نظر یکدستی و میزان بازی رنگ هستند.

هنگام خرید سنگ نما باید به وزن و روش نصب آن دقت کنید

معیار دیگری که باید هنگام خرید سنگ نما در نظر داشته باشید، وزن و نحوه نصب سنگ است. نصب سنگ‌های سنگین در ارتفاعات و به عنوان نمای ساختمان می‌تواند خطرآفرین باشد. سنگ‌های سنگین زودتر از دیواره جدا می‌شوند؛ مگر اینکه توسط اسکوپ و با دقت بالایی نصب شده باشند. اما سنگ‌های سبک وزن را به راحتی می‌توان بدون اسکوپ و با استفاده از ملات برای نما استفاده کرد.
علاوه بر این برخی از انواع سنگ‌های ساختمانی چسبندگی بالاتری به ملات دارند و به همین دلیل بهترین گزینه برای نمای ساختمان هستند.

قیمت یکی از مهترین معیارهای خرید سنگ نما است

مساحت نمای ساختمان معمولا زیاد است، به خصوص اگر ساختمان چندین طبقه باشد. به همین جهت خرید سنگ نما ساختمان هزینه زیادی در بر دارد. اما باید بدانید نیازی نیست با خرید سنگ گرانیت، بودجه زیادی برای نمای ساختمان صرف کنید. بلکه با خرید سنگ‌های ارزان قیمتی که کیفیت مناسبی برای نما دارند می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و زیباترین نمای ساختمان را نیز داشته باشید.

ارزان ترین سنگ نما کدام است؟

ماهیت سنگ به گونه ای است که قیمت بالایی دارد؛ چراکه کیفیت بالایی نسبت به مصالح دیگر داشته، طبیعی است، مقاومت و استحکام بالایی داشته و از تنوع طرح و رنگ زیادی نیز برخوردار است. اما حتی با وجود خرید این مصالح با کیفیت نیز، معیار قیمت، می‌تواند حرف اول و اساسی را بزند. اگر شما هم هنگام خرید سنگ نما به دنبال سنگ‌هایی هستید که قیمت مناسبی دارند، شناخت ارزان ترین سنگ نما می‌تواند به شما در انتخاب سنگ کمک کند.

خرید سنگ نما ارزان

به طور کلی امروزه سنگ ترامیت به عنوان ارزان ترین سنگ نما شناخته شده است. اما این به این معنا نیست که کیفیت آن پایین باشد یا خرید آن به عنوان سنگ نما توصیه نشود. علی الخصوص اینکه امروزه با استفاده از تکنولوژی نانو، معایب این سنگ مانند تخلخل زیاد و مقاومت پایین در برابر رطوبتی که دارد رفع شده است.
در مقابل، کیفیت و مقاومت این سنگ در برابر قیمت بسیار مناسب آن به گونه ای است که بسیاری از کسانی که قصد خرید سنگ نما را دارند و می‌دانند سنگ ترامیت چیست و چه مزایایی دارد، آن را به عنوان اولین گزینه در نظر می‌گیرند. با این حال باز هم توصیه می‌کنیم اگر هنگام خرید سنگ نما، ترامیت را انتخاب کرده اید، بالاترین درجه کیفی آن را انتخاب کرده و بهترین نوع آن را بخرید.

آیا برای نما باید از سنگ های نانو شده استفاده کرد؟

در بالا به این اشاره کردیم که سنگ‌های نانو شده آبگریز هستند و این ماده از ورود آب به منافذ سنگ، ترک خوردن و آسیب دیدن بافت آن و حتی تغییر رنگ سنگ جلوگیری می‌کند. سوال اساسی این است که آیا همیشه برای خرید سنگ نما باید به دنبال سنگ‌های نانو شده باشیم؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم استفاده از تکنولوژی نانو برای سنگ‌هایی که آبگریزی بالایی داشته و تخلخل پایینی دارند ضرورتی ندارد. این سنگ‌ها معمولا سنگین بوده، با اسکوپ به دیواره نما نصب می‌شوند و قیمت بالاتری نیز دارند. اما استفاده از مواد نانو هنگام پرداخت سنگ نمایی که تخلخل بالایی دارد بسیار ضروری بوده و باعث می‌شود کیفیت و مقاومت آن‌ها بیشتر شده و تا حد بسیار زیادی آبگریز شوند. این سنگ‌ها که شامل سنگ‌های ترامیت و تراورتن و برخی از سنگ‌های مرمریت هستند، وزن کمی داشته و نسبت به سنگ های گرانیت و مرمر قیمت پایین تری دارند.

هنگام انتخاب و خرید سنگ نما باید به چه نکاتی توجه کنید؟

اگر قصد خرید سنگ نما را دارید بهترین کار این است که با کارشناسانی که در این زمینه متخصص هستند مشورت کنید. در کنار آن می‌توانید با در نظر داشتن نکات مهمی که در ادامه در مورد خرید سنگ نما گفته می‌شود، بهترین و مناسب ترین انتخاب را از نظر ظاهر، کیفیت و هزینه داشته باشید.

خرید سنگ ترامیت

• اگر در شهرهای سردسیر زندگی می‌کنید باید برای نمای خود به دنبال خرید سنگ نمایی باشید که علاوه بر اینکه مقاومت کافی در برابر رطوبت دارند، با تغییرات جوی نیز ترک نخورده و خراب نشوند. اگر سنگ تخلخل زیادی داشت باشد و مانند نانو سنگ ترامیت منافذ آن با مواد نانو گرفته نشده باشند، با نفوذ آب و سرد شدن هوا، آب داخل منافذ یخ زده و سنگ ترک می‌خورد.
• ویژگی اصلی سنگ نمای برای شهرهای مرطوب ضد آب بودن و تخلخل کم آن است. چراکه رطوبت و بارش باران در این شهرها زیاد است و نفوذ آب به منافذ باعث نمدار شدن دیوارهای داخلی ساختمان، خراب شدن سنگ و پوسیدن آن و تغییر رنگ سنگ می‌شود.
• رنگ سنگ نما در شهرهای گرمسیر باید سفید و روشن باشد. سنگ‌هایی مانند گرانیت که رنگ تیره ای دارند گرمای بیشتری به خود جذب کرده و در نهایت محیط را گرم‌تر خواهند کرد.
• بهترین سنگ‌ها برای نمای ساختمان سنگ‌هایی هستند که وزن کمی دارند. در این صورت نصب تنها با ملات انجام شده و امکان رها شدن سنگ از دیواره بسیار کم است. سنگ‌هایی با وزن بالا را باید با اسکوپ نصب کرد تا افتادن آن‌ها از دیواره باعث وارد شدن زیان جانی و مالی نشود.
• هنگام خرید سنگ نما باید سنگ‌هایی را انتخاب کنید که درجه کیفی بالایی داشته باشند. این سنگ‌ها برش دقیق، ضخامت مناسب، تخلخل مناسب برای نمای ساختمان، مقاومت و استحکام مناسب در برابر رطوبت، گرد و غبار و فشار را دارند.
• هنگام خرید سنگ نما به سبک طراحی نما که در نظرتان است دقت کنید. به طور مثال بهترین سنگ برای نمای رومی، سنگ های سفید و یکدستی مانند سنگ ترامیت و برخی از سنگ‌های تراورتن هستند.
در انتها پیشنهاد می‌کنیم برای خرید سنگ ترامیت سفید یکدست و نانو شده به لینک زیر مراجعه کرده و با ویژگی‌ها و کاربردهای این سنگ نما آشنا شوید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *