0

تاربه تار زندگی ام را با الیاف به ثروت دوختم

تولید الیاف یکی از تاثیر گذار ترین کارهایی بود که در زندگی ام انجام دادم و این امر توانست مرا به فردی ثروتمند و موفق تبدیل کند که امروز کار خود را تا مرزهای دیگر کشورها گسترش داده و برای بسیاری از افراد ایجاد اشتغال کرده و در این مقاله به معرفی پر فروش ترین الیاف خواهیم پرداخت.

الياف اكريليك

به طور کلی الياف اكريليك، پلیمرهایی هستند که با پلیمریزاسیون اضافی حداقل ۸۵% توسط وزن یک ماده شیمیایی مانند آکریلونیتریل یا سیانور وینیل ایجاد می‌شوند. جهت پلیمر کردن سیانور وینیل، پیوند دوگانه‌ی بین اولین دو اتم کربن شکسته می‌شود و مولکول‌ها خودشان در یک زنجیره‌ی خطی به‌ یکدیگر متصل می‌شوند. اکریلیک، الیاف نهایی ماست. این الیاف می‌تواند نوعی پشم مصنوعی نیز در نظر گرفته شود. بعید است که این نوع الیاف از طریق ترکیباتی مانند زغال‌سنگ، هوا، آب و سنگ‌آهک ساخته شود. الیاف اکریلیک برای اولین‌بار توسط دوپونت (DuPont) در سال 1944 کشف شد و تولید تجاری آن در سال 1950 آغاز گردید. این الیاف یا توسط نخ‌ریسی خشک یا به‌وسیله‌ی نخ‌ریسی مرطوب ریسیده می‌شوند. در نخ‌ریسی خشک، پلیمرهای حل‌شده در هوای گرم اکسترود می‌شوند. الیاف‌ها به‌وسیله‌ی بخار سفت می‌گردند. در نخ‌ریسی مرطوب، پلیمرها در درون حمام آبی حل می‌شوند و اکسترود می‌گردند و سپس خشکانیده می‌شوند.

الیاف پلی استر

می توان گفت الیاف پلی استر به عنوان الیاف مصنوعی وجایگزین پنبه و نخ طبیعی دارای کاربردهای فراوانی است. این نوع الیاف دارای انواع مختلف و متفاوتی است که بر حسب روش تولید و ویژگی مواد اولیه مورد استفاده در فرآیند تولید دارای خواص متنوع و کارکردهای گوناگونی است.‌ چنانچه مشاهده می‌نمایید محصولاتی که به آنها اشاره شد، باید از جنسی باشد که رطوبت را به خود جذب نکند، و در برخی موارد باید از موادی استفاده کرد که قابلیت شستشو داشته باشند و بو نگیرند. همچنین بهداشتی و ضد آلرژی باشد که تمامی این موارد جز ویژگی‌های بارز این نوع الیاف پلی استر است.‏

جذب رطوبت پلی استر بسیار کم و در شرایط استاندارد حداکثر 5/0 درصد است. الیاف پلی استر در مقابل حرارت مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. در حرارت 250 درجه سانتیگراد ذوب می‌شوند. الیاف پلی استر در مقابل نور خورشید مقاومت خوبی دارند. اگر پلی استر برای مد تی طولانی در مقابل نور آفتاب قرار گیرد مقدار بسیار کمی از استحکام خود را از دست می‌دهد و رنگ آن تغییر نمی‌کند.

الیاف طبیعی

در واقع الیاف طبیعی از موادی در طبیعت ساخته می‌شوند. این که واضح است. اما اجازه بدهید درباره ریشه طبیعی‌شان برایتان بگوییم. الیاف طبیعی یا منشأ حیوانی دارند یا گیاهی یا معدنی. مواد طبیعی و خام به شکل تاروپود درمی‌آیند و به شکل‌های مختلف بافته می‌شوند و در نهایت پارچه و منسوجات مختلف تولید می‌کنند. الیاف طبیعی جانوری به‌طور کلی از پروتئین درست شده‌اند. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، ابریشم و پشم نمونه‌هایی از این الیاف‌اند. از موارد دیگر می‌توان به موی شتر الپاکا، موهِر (الیاف گرفته‌شده از پشم نژادی از بز یا نوعی خرگوش) و موی خرگوش اشاره کرد.

از جنگ جهانی دوم، تولید الیاف مصنوعی رشد قابل‌توجهی کرد. استفاده از الیاف طبیعی هم کمتر شد. اما در سال‌ها و دهه‌های اخیر، با توجه به افزایش دغدغه‌های بشر درباره محیط زیست و مشکلات مختلف در تولید الیاف مصنوعی بر پایه موادی چون نفت، دوباره نقش الیاف طبیعی در صنایع گوناگون پررنگ شده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *