0

در ابتدای کلاس چهارم چگونه یادگیری ریاضی را شروع کنیم؟

در ابتدای کلاس چهارم چگونه یادگیری ریاضی را شروع کنیم؟

به نقل از سایت دبستانک، یادگیری ریاضی  کلاس چهارم برای همه‌ی دانش‌آموزان کار آسانی‌ست و می‌توانند یادگیری مفاهیم درسی ریاضی چهارم را با کیفیت بالایی پشت سر بگذارند. آنان اگر می‌خواهند در این مسیر موفق باشند در گام اول باید مرور ریاضی سوم برای ورود به چهارم را با دقت انجام دهند در این صورت کار آنان هم‌چنین به تقویت روخوانی کلاس سوم و تقویت روخوانی کلاس چهارم نیز منجر می‌شود. کتاب ریاضی یک متن برای تقویت روخوانی است.

چگونه ریاضی سوم را مرور کنیم؟

قبل از آن‌که فصل به فصل مطالب ریاضی را مرور کنیم، باید نگاهی کلی اما دقیق به  عنوان‌های فصل‌های مختلف و تیترهای مربوط به هر فصل کتاب درسی کلاس سوم داشته باشیم. مرور عنوان‌های سرفصل‌ها و تیترهای هر فصل کتاب ریاضی از ابتدا تا انتهای کتاب باعث می‌شود بتوانیم ارتباط افقی مفاهیم درسی مباحث ریاضی کتاب سوم را با سیر کتاب‌های کلاس سوم به‌ویژه  علوم و ریاضی سوم دبستان دریابیم و سپس هنگام یادگیری مطالب کتاب درسی ریاضی کلاس چهارم ارتباط عمودی مباحث درسی کلاس سوم را  با  مباحث ریاضی کتاب چهارم متوجه شویم.

درباره‌ی ارتباط‌های افقی و عمودی

هر مبحث درسی در هر کتاب درسی در هر پایه‌ی درسی  با برخی از مباحث درسی در سایر درس‌های همان پایه ارتباط افقی دارد و در آن مباحث، کم یا بیش استفاده می‌شود. به این ترتیب، دامنه‌ی یادگیری دانش‌آموز گسترش می‌یابد و بینش او  همه‌جانبه‌تر می‌شود.

ارتباط عمودی مباحث درسی یعنی ارتباط هر  مبحث درسی در  برخی از مباحث همان درس در پایه‌های دیگر با عمق بیشتری مطرح و بررسی شده است. این ارتباط عمودی باعث می‌شود که عمق یادگیری دانش‌آموز بیشتر شود.

وقتی مطالعه یا مرور یا هر یک از مباحث درسی (به ویژه در ریاضی) را  به دانش‌آموز توصیه می‌کنیم خودمان باید متوجه ارتباط‌های عمودی آن مطلب با پایه‌های سال‌های قبل و بعد باشیم تا در  تعمیق یادگیری ریاضی نقش خوبی ایفا کنیم.

پس از مرور عنوان‌ها و تیترها

پس از آن‌که دانش‌آموز همه‌ی عنوان‌ها و تیترهای ریاضی سوم را از ابتدا تا انتها مرور کرد، باید متن‌های زیر هر تیتر  را مرور کند. ضروری است که شما علاوه بر آن با عنوان‌های هر فصل و تیترهای آن در کتاب ریاضی چهارم آشنا شده باشید تا در مرور هر مبحث، بتوانید روی ارتباط‌های عمودی و افقی هر مبحث از ریاضی سوم با مباحث درسی ریاضی چهارم تاکید کنید.

دو مثال:

  1. ارتباط عمودی میان فصل سوم ریاضی سوم دبستان با فصل دوم ریاضی چهارم دبستان.

دانش‌آموز در کلاس سوم پس از آشنایی با مفهوم کسر، کاربرد آن را در اندازه‌گیری یاد می‌گیرد. در قسمت بعدی  او به بحث تساوی کسرها می‌رسد و در نهایت کسرها را با هم مقایسه می‌کند.

همین مطالب در کلاس چهارم ادامه می‌یابد و او پس از مرور مفهوم کسر و آشنایی بیش‌تر با آن عملیات مربوط به کسرها (جمع و تفریق و سپس ضرب) را یاد می‌گیرد.

به همین دلیل در مرور فصل سوم کتاب درسی ریاضی سوم دبستان باید متوجه این ارتباط عمودی باشیم و دقت کنیم که مرور و یادگیری بهتر  مفاهیم تساوی کسرها و مقایسه‌ی کسرها بسیار در درک مباحث  کلاس چهارم  به دانش‌آموز کمک می‌کند و در عملیات کسری از آن‌ها استفاده می‌کند.

مرور ریاضی سوم دبستان برای یادگیری بهتر ریاضی چهارم بسیار موثر و پرفایده است.

  1. ریاضی سوم ( در فصل هفتم: آمار و احتمال) با ریاضی چهارم (فصل هفتم) ارتباط عمودی دارد. دانش‌آموز در کلاس سوم جدول داده‌ها و مفهوم احتمال را یاد می‌گیرد (هم‌چنین نمودار دایره‌ای را).

مرور این قسمت باعث می‌شود که یادگیری فصل هفتم کتاب ریاضی چهارم که مربوط به نمودار خط شکسته و تعمیق مفهوم احتمال است، بهتر و عمیق‌تر باشد.

دانش‌آموز می‌تواند هر فصل‌های ریاضی سوم را با به همین ترتیب و با  توجه به ارتباط‌های عمودی و افقی آن با کتاب‌های سوم و چهارم مرور کند.

معرفی کتاب دبس‌نامه ریاضی برای پایه‌های سوم و چهارم دبستان انتشارات دبستانک

انتشارات دبستانک یک عنوان کتاب با نام دبس‌نامه‌ی ریاضی دارد که برای پایه‌های اول تا ششم دبستان منتشر شده است. این کتاب‌ها با روش‌های جذاب، متنوع و کاربردی به آموزش مباحث ریاضی در هر پایه پرداخته‌اند. برای آشنایی بیشتر با این کتاب‌ها و خرید آن‌ها می‌توانید به سایت دبستانک dabes.ir مراجعه کنید.

در ابتدای کلاس چهارم چگونه یادگیری ریاضی را شروع کنیم؟

 ارسال پستی رایگان به همه جای ایران

خرید کتاب کودک از سایت دبستانک بدون هزینه ارسال است و هر جای ایران که باشید با ارسال پستی رایگان به دست شما خواهد رسید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *