0

نحوه تنظیمات وب سرویس (Api) پیامک وردپرس

هنگامی که از یکی از برنامه‌های موجود روی تلفن همراه یا کامپیوتر خود را باز کرده و استفاده می‌کنید،‌‌ آن‌ها به اینترنت متصل شده و داده‌ها را به سرور ارسال می‌کنند. سپس سرور آن داده‌ها را بازیابی و تفسیر کرده و اقدامات لازم را انجام داده و‌‌ آن‌ها را به گوشی شما می‌فرستد. حالا برنامه آن داده‌ها را تفسیر و اطلاعات مورد نظر شما را به روشی قابل خواندن به شما ارائه می‌دهد. رابط انجام تمام این عملیات و ارتباطات ایجاد شده، وب ‌سرویس‌ها هستند. وب‌ سرویس‌ها یا APIها (Application Programming Interface) نقش رابط را در وب بازی کرده و با استفاده از پروتکل‌های استاندارد و مکانیسم‌های مختلف، امکان تبادل اطلاعات را بین سیستم‌های مختلف ایجاد می‌کنند. برقراری ارتباط بین نرم‌افزارها، سرورها و کلاینت‌ها، همه به عهده وب ‌سرویس‌ها است.

وب سرویس چیست؟

در عبارت Application Programming Interface، اگر بخواهیم دقیق‌تر نگاه کنیم Application به هر نرم‌افزاری با عملکرد مشخص اشاره دارد و Interface را می‌توان به عنوان یک قرارداد ایجاد سرویس بین دو اپلیکیشن یا نرم‌افزار در نظر گرفت. این قرارداد چگونگی ارتباط این نرم‌افزارها را بر اساس درخواست‌ها و پاسخ‌ها تعریف می‌کند. خلاصه بگوییم می‌توانیم وب ‌سرویس را یک رابط بدانیم که به درخواست اجرای نرم‌افزارها پاسخ داده و کلاینت را به اطلاعات موجود در سرور متصل می‌کند.

معمولاً وب ‌سرویس‌ها روی پروتکل‌های Https و http اجرا می‌گردند و با ارسال درخواست از سوی کلاینت، آن دستور را اجرا کرده و نتیجه را به کلاینت بر می‌گردانند. مثال عمومی وب ‌سرویسی که تقریباً همگان از آن استفاده می‌کنند؛ دریافت پیامک برداشت، پرداخت، انتقال و یا واریز به حساب‌های بانکی است که این اطلاعات توسط وب ‌سرویسی خاص از سرور بانک دریافت شده و برای شما ارسال می‌شود و شما آن را روی تلفن همراه خود که دارای اپلیکیشن آن بانک است مشاهده می‌کنید. وب ‌سرویس‌های فروشگاه‌های اینترنتی، آژانس‌های مسافرتی و تورهای تفریحی و اجاره خودرو همه نمونه‌هایی از انواع وب ‌سرویس‌ها هستند.

معرفی افزونههای وب ‌سرویس

اگر بخواهیم افزونه‌های وب ‌سرویس را معرفی نماییم، شاید بد نباشد ابتدا توضیح مختصری دربارۀ افزونه بدهیم تا بتوانیم بهتر افزونه‌های وب‌ سرویس را معرفی کنیم. پلاگین (plugin) یا افزونه مؤلفه‌ای است که قابلیت یا ویژگی خاصی را به یک برنامه کامپیوتری اضافه می‌کند. حتماً شما نیز به این مورد برخورده‌اید که برای باز کردن یک متن یا یک فایل ویدئویی خاص نیاز باشد که حتماً از یک افزونۀ مشخص استفاده کنید.

افزونه‌ها یا پلاگین‌ها هر یک امکانات خاصی را ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال در وب ‌سرویس ارسال پیامک که موضوع اصلی ما در این مقاله است، افزونه‌ها یا پلاگین‌هایی وجود دارند که کار ارسال و دریافت پیامک‌ها و بررسی عملیات مربوط به ارسال پیامک انبوه را آسان‌تر و به نوعی کاربردی می‌سازند و این فرصت را به وجود می‌آورند که روندی دقیق‌تر و منسجم‌تر در استفاده از این وب‌ سرویس ایجاد گردد.

اگر بخواهیم افزونه‌های وب ‌سرویس ارسال پیامک را معرفی نماییم، می‌توانیم بدین ترتیب از‌‌ آن‌ها نام ببریم:

  • افزونۀ پیامکی جوملا؛ جوملا را می‌توانیم یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند در حیطۀ محتوا بدانیم که استفاده از آن نیاز به داشتن دانش تخصصی نداشته و برای کاربران آسان است. جوملا که با زبان فارسی نیز سازگاری دارد، قابلیت افزودن افزونه‌ها یا پلاگین‌های مختلفی را داشته و به‌‌ آن‌ها مجهز می‌شود. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از پنل پیامکی آموت و افزودن این افزونۀ قدرتمند، از امکانات آن بهره برده و امکان مدیریت سامانۀ پیامکی خود را داشته باشید. با استفاده از افزونۀ پیامکی جوملا امکان ارسال و دریافت پیامک به شکل انبوه و فردی، امکان ذخیرۀ دفتر تلفن و جستجو در آن، بهینه‌سازی کدها، مشخص کردن تعداد پیامک‌های ارسالی و دریافتی و بسیاری قابلیت‌های دیگر برای شما فراهم است.
  • افزونۀ دیتالایف انجین؛ یکی دیگر از افزونه‌ها یا پلاگین‌های پیامک وردپرس، دیتالایف انجین است که بسیار کاربردی و قدرتمند است. قابلیت‌های زیادی دارد که می‌توان با این موارد اشاره کرد: برخلاف ظاهر سادۀ آن، افزونه‌ای پیشرفته است که به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی سایت خود را به یک فروشگاه اینترنتی و یا یک وب‌هاستینگ تبدیل کنید و بسیار انعطاف‌پذیر است. امکان مدیریت راحت و سادۀ سایت از موارد دیگر است که بدون اطلاع از برنامه‌نویسی کاربر می‌تواند وب‌سایت خود را مدیریت کند. اگرچه حرفه‌ای‌ست، ولی با وجود داشتن محتوای پیشرفته، سرعت بالایی دارد و همچنین این افزونه از امنیت خوبی برخوردار است.

افزونۀ دیتالایف انجین، ماژول‌هایی را به صورت پیش‌فرض در خود دارد که نیاز به نصب نرم‌افزارهای جانبی را برطرف کرده و قابلیت استفاده از بخش‌هایی مانند بهینه‌سازی، امتیازدهی و ارسال نظر در آن وجود دارد. در کنار تمام این موارد که به مدیریت آسان وب‌سایت شما کمک می‌کند، این افزونه با قابلیت‌هایی که در آن گنجانده شده است به ایندکس شدن وب‌سایت شما کمک کرده و قابلیت ارسال و دریافت پیامک به شکل تک و انبوه، ارسال پیامک به کاربران و اعضاء سایت، ارسال پیامک عضویت و همچنین ارسال پیام تبریک به مناسبت‌های مختلف برای کاربران، مدیریت پیامک و ارسال خبرنامه را به اعضاء نیز دارد.

 

  • افزونۀ پیامک گرویتی‌فرم؛ گرویتی‌فرم افزونۀ دیگری است که امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. فرم‌های پرداخت آنلاین، دریافت تأییدیۀ تلفن همراه یا فرم‌های ثبت‌نام همه با استفاده از افزونۀ گرویتی‌فرم وردپرس قابل‌دسترس هستند. زمان عضویت کاربر در وب‌سایت، این افزونه امکان احراز هویت از طریق تلفن همراه و همچنین ارسال پیام عضویت برای مدیر سایت و کاربر را فراهم می‌کند. موضوع امنیت و اطمینان مشتری شما یا کاربر وب‌سایت شما یکی از مهم‌ترین موضوعات است که با قابلیت افزونۀ گرویتی‌فرم این امکان فراهم است که بعد از ثبت‌نام در سایت، رمز عبور و نام کاربری برای او اس‌ام‌اس شود و هر بار که وارد وب‌سایت گردید با ارسال پیامک به او، او را از اطمینان دسترسی ایمن خودش نه شخص دیگری به حساب کاربری او مطلع نمایید. همچنین بعد از پرکردن فرم ثبت‌نام اطلاعات کاربر و خبررسانی از عضویت او برای مدیر سایت پیامک می‌شود تا بدین صورت هم اطلاعات ذخیره گردد و هم امکان دسترسی راحت به کاربر به جهت اطلاع‌رسانی‌های بعدی و نظرخواهی فراهم شود.
  • افزونۀ دیجیتس؛ در گذشته کاربران برای عضویت در یک وب‌سایت، اطلاعات خود را از طریق ایمیل ارسال می‌کردند که این پروسه زمان‌بر بود و این امکان وجود داشت که کار عضویت به سرانجام نرسد. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که امروزه تنها با استفاده از شماره تلفن همراه، حین ورود کاربر این امکان هست که به راحتی تنها با همان شماره تلفن همراه، عضویت فرد قطعی شده و رمز عبور نیز بدون نیاز به اینکه به خاطر سپرده شود، هر بار برای کاربر پیامک شود. این افزونه وردپرس به آسانی با خرید پنل اس ام اس به سامانه‌های پیامکی متصل می‌گردد و می‌توانید از قابلیت‌های آن با اتصال پنل پیامکی به سایت خود استفاده ببرید.
  • افزونۀ ووکامرس؛ یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های وردپرس، ووکامرس است. این افزونه با قدرت بالای خود این قابلیت را دارد که بدون نیاز به کدنویسی به آسانی از سوی کاربران معمولی نیز استفاده شده و در مدیریت سایت و تبدیل یک وب‌سایت به یک فروشگاه اینترنتی بسیار کارآمد است. این افزونه با نصب و تنظیمات آسان خود بسیار کاربردی و منعطف است. با استفاده از افزونۀ ووکامرس امکان ارسال پیامک در حین فرآیند خرید در هر یک از مراحل وجود دارد. ثبت سفارش و تغییر وضعیت آن، امکان ارسال پیامک قطعی شدن و یا حتی کنسل سفارش، ارسال پیامک در هر مرحله برای مشتری، مدیر سایت و یا فروشنده، پیامک پرداخت و ارسال کد رهگیری خرید و همچنین ارسال خبرنامه و اطلاع‌رسانی فروش کالاهای جدید و یا تبلیغ آن‌ها. افزونۀ ووکامرس سایت شما را تبدیل به یک فروشگاه تمام عیار می‌سازد و برای مشتری نیز این اطمینان خاطر را ایجاد می‌کند که در طی تمامی فرآیند خرید از روند مطلع شود و با آسودگی تا انتها پروسه خرید را تکمیل نماید. جالب اینجاست که ووکامرس به صورت پیش‌فرض درگاه‌های پرداخت را در خود دارد و به شما اجازه می‌دهد به راحتی سایت فروشگاهی خود را مدیریت کنید.

نحوه تنظیمات وب ‌سرویس در افزونه چگونه است؟

آنچه مسلم است بعد از خرید سامانه یا پنل پیامکی می‌بایست ان را به وب سرویس متصل ساخت و به اصطلاح وب سرویس را فعال کرد. در cmsهای وردپرس نحوۀ انجام تنظیمات به دلیل استقبال خریداران پنل پیامکی با توجه به قابلیت‌هایی که افزونه‌ها به آن اضافه می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. افزونه‌های مختلفی که وجود دارند و شما اقدام به انتخاب‌‌ آن‌ها می‌نمایید، تنظیمات و کانفینگ یکسانی دارند.

برای اعتبارسنجی دو شناسه وجود دارد که شامل کد امنیتی و کلید وب سرویس هستند. شما می‌توانید از منوی برنامه‌نویسان اقدام به دریافت این دو شناسه نمایید. نیاز به یک شماره اختصاصی است که همان شمارۀ پنل خریداری شدۀ خودتان را می‌توانید قرار دهید. از طریق لیست خطوط و منوی تنظیمات آن می‌توانید اقدام به انتخاب و تمدید شماره نمایید. اگر تنظیمات را به درستی وارد نمایید به راحتی وب سرویس فعال شده و می‌توانید تعداد پیامک‌های موجود در پنل پیامکی خود را مشاهده کنید. با فعال شدن وب سرویس تمام افزونه‌ها به پنل پیامکی متصل شده و می‌توانید از این طریق خدمات‌‌ آن‌ها را دریافت کنید.

آموزش فعال‌سازی وب ‌سرویس پیامکی

بعد از خرید وب سرویس پیامکی از پنل پیامکی آموت، حالا نوبت به فعال‌سازی این وب سرویس می‌رسد. شما می‌بایست درخواست خود را مبنی بر فعال‌سازی وب سرویس به پنل ارسال نمایید و درخواست شما پس از دریافت به مخابرات ارسال می‌گردد. پس از انجام تنظیمات از سوی مخابرات، پیامک‌هایی که شما برای مخاطبین خود ارسال می‌کنید یا مخاطبین و کاربران سایت شما برایتان ارسال می‌کنند به سرور شرکت فروشندۀ وب سرویس پیامکی ارسال می‌گردد و از آن طریق این پنل نقش برقرار کننده این ارتباط را به عهده می‌گیرد.

از سوی شما نیاز است تا تنظیماتی در این راستا اعمال شود. به همین منظور وارد پنل مدیریتی می‌شوید و اطلاعات خود را در سامانه یا پنل پیامکی وارد می‌نمایید، نام کاربری و رمز عبور را پنل پیامکی در اختیار شما قرار می‌دهد. بعد از ورود حالا از طریق منوی تنظیمات شماره فرستندۀ پیامک‌ها و دیگر تنظیمات را وارد کرده و یا تغییر می‌دهید. به عنوان مثال به عنوان گیرندۀ پیامک می‌توانید شماره را تغییر داده و همچنین از متن‌های پیش‌فرض جهت ارسال برای مدیریت وب‌سایت یکی را انتخاب نمایید.

تنظیمات وب ‌سرویس خدماتی

همانطور که در بخش فعال‌سازی وب سرویس ذکر شد، این امکان وجود دارد که از طریق منوی وب سرویس، تنظیماتی که مدنظر شماست را وارد کرده و یا تغییر دهید. شمارۀ گیرندۀ پیامک‌های ارسالی از سوی مخاطبین یا کاربران، سفارشی ساختن متن ارسالی برای کاربران یا برای مدیریت، انتخاب اینکه در چه موقعیتی چه پیامکی برای کاربر ارسال شود و دیگر موارد، همه قابل تغییر و تنظیم هستند. به عنوان مثال می‌توانید انتخاب کنید که هنگام ورود کاربر به وب‌سایت برای او پیامک ارسال شود؛ قبلاً هم گفتیم این حالت باعث می‌گردد که کاربر بداند که فقط خودش امکان ورود و دسترسی دارد و اگر شخص دیگری به حساب کاربری او وارد گردد از طریق وب سرویس پیامکی شما مطلع می‌گردد. این تغییرات و تنظیمات به چه شکل قابل انجام است؟ این امکان وجود دارد که با استفاده از کدهای دستوری مربوط به وب سرویس‌ها تنظیمات را اعمال کرد.

نحوه انجام تنظیمات وب سرویس بر روی کد USSD

کد USSD یک کد دستوری است که از طریق آن پیام یا دستوری بین موبایل و یک برنامه کامپیوتری مبادله می‌گردد. این کدها که مستقیماً به سرور اپراتورها وصل هستند، ابزاری برای درخواست مرحله به مرحلۀ یک دستور و یک درخواست به حساب می‌آیند. از سوی دیگر وب سرویس‌ها نیز رابط انتقال اطلاعات بین برنامه‌ها و نرم‌افزارها هستند و درخواست را از کلاینت دریافت کرده و پس از تحلیل و اجرای آن، پاسخ و نتیجۀ درخواست را برای کلاینت مجدد ارسال می‌کنند.

حالا اگر قرار باشد کاربر سایت شما با ارسال کد دستوری اطلاعاتی را دریافت کند، کد دستوری از طریق مخابرات برای سرور پنل پیامکی ارسال شده و مجدد پس از دریافت اطلاعات از آن سرور، از سوی مخابرات برای کاربر فرستاده می‌شود. البته لازم است تا کد وب سرویس که اطلاعات لازم در آن است توسط برنامه‌نویسان، روی کد USSD قرار داده شود. برای انجام تنظیمات لازم است تا از طریق منوی پنل پیامکی به منوی خدمات و سپس خدمات USSD مراجعه کرده و روی گزینۀ مربوط به مدیریت کد USSD کلیک نمایید. حالا چون قصد دارید وب سرویس را بر روی کد USSD تنظیم کنید، گزینۀ تنظیم وب سرویس را انتخاب می‌کنید. حالا در این قسمت کادری ظاهر می‌شود که در آن می‌توانید مسیر وب سرویس را تعیین و سپس دکمه یا گزینۀ ذخیره را بفشارید.

wsdl و uddi در وب سرویس چیست؟

اگر بخواهیم خلاصه در مورد wsdl و uddi اطلاعات بیان کنیم می‌توانیم بگوییم wsdl زبانی برای خدمات وب است و اطلاعات لازم در مورد خدمات وب را به بیانی ساده عنوان می‌کند. از سوی دیگر uddi یک پروتکل زبان نشانه‌گذاری است که فهرستی در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد تا از طریق آن بتوانند لیستی از وب سرویس‌های خود را منتشر کنند. این فایل مبتنی بر  XML این اجازه را می‌دهد نه تنها وب سرویس‌های خود را معرفی نمایند، بلکه نحوۀ عملکرد‌‌ آن‌ها را نیز معرفی کرده و همچنین وب سرویس‌های معرفی شده از سوی دیگر کسب و کارها را نیز جستجو کرده و بیابند. معرفی خدمات از طریق wsdl صورت می‌گیرد.

انواع وب سرویس‌ها چیست؟

در عنوان قبلی گفتیم که کسب و کارها با استفاده از uddi به معرفی وب سرویس‌های خود می‌پردازند و همچنین می‌توانند دیگر وب سرویس‌ها را نیز جستجو کرده و بیابند. اما سؤال این است که انواع وب سرویس‌ها چیست؟ در دنیایی که در زندگی روزمره با انواع و اقسام وب سرویس‌ها در ارتباط هستیم و بسیار از کارها از طریق وب سرویس‌ها انجام می‌شود، پاسخ به این سؤال از اهمیت زیادی برخوردار است. وب سرویس‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به‌‌ آن‌ها می‌پردازیم.

وب سرویس  Api REST

این وب سرویس جهت ارسال پیامک به مشتریان فضای لازم را ایجاد می‌کند. کار کردن با این وب سرویس ساده‌تر از کار کردن با وب سرویس‌های دیگری مانند SOAP است. این وب سرویس شامل یک سری دستورالعمل‌ها برای انتقال داده‌ها و اطلاعات است. در واقع این یک وب سرویس برای ایجاد، حذف، خواندن یا بروز کردن اطلاعات موجود روی یک سرور است و مدلی از طراحی برنامه‌های شبکه‌ای بین کلاینت و سرور است. REST روشی برای ایجاد API هایی است که سازماندهی مشخص دارند و از درخواست JSON استفاده می‌کند و از این طریق پیام دریافتی یا ارسالی را تعریف کرده و پاسخ می‌دهد.

وب سرویس صوتی

وب سرویس صوتی نوعی از وب سرویس است که به شما این امکان را می‌دهد تا پیام صوتی برنامه‌ریزی شده‌ای را با هدفی خاص مانند احراز هویت حین ثبت‌نام برای مشتری خود ارسال کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از این وب سرویس در صورتی که تمایل داشته باشید برای کاربران و مخاطبین خود پیام صوتی ارسال نمایید که خوب ابزار مناسبی برای تبلیغات برای شما محسوب می‌شود. از وب سرویس صوتی می‌توانید علاوه بر تبلیغات، ارسال کد تأیید نرم‌افزاری در زمینۀ اطلاع‌رسانی نیز استفاده کنید.

وب سرویس برنامه سایت

وب سرویس یک ماژول نرم‌افزاری است که برای انجام مجموعه‌ای از وظایف که در یک سایت نیاز به انجام است طراحی شده. ارسال پیامک با اهداف مختلف یکی از همین وظایف است که برای طی فرآیندهای مختلف و در مجموع کمک به بهبود رویه و روند سایت و ایندکس شدن آن که منجر به افزایش بازدید می‌شود نیز کمک بزرگی محسوب می‌شود. ارسال بسیاری از پیامک‌های انبوه تبلیغاتی، ارسال تأییدیه عضویت در سایت، روند فروش و پرداخت در سایت‌های فروشگاهی، سایت‌های مسافرتی، بیمه و انواع و اقسام خدمات در کنار ایجاد یک دایرکتوری از کاربران و مخاطبین، همه از خدمات وب سرویس است.

وب سرویس خدماتی

همانطور که در بالا و در مطلب otp token چیست اشاره کردیم، بسیاری از وب‌سایت‌های ارائه دهندۀ خدمات مختلف مانند خدمات حمل و نقل و مسافرتی، خدمات بیمه‌ای، تبلیغاتی و بسیاری دیگر همگی تحت این قالب قرار می‌گیرند. پنل‌های پیامکی مانند پنل پیامکی آموت نیز خدماتی را به کمک وب سرویس‌ها ارائه می‌دهند. ما در پنل یپامکی آموت این امکان را برای شما فراهم می‌کنیم که در هر زمینۀ خدماتی مشغول به کار هستید و هر سرویسی را که قصد دارید در اختیار کاربران خود قرار دهید، با استفاده از پنل پیامکی ما و وب سرویس ارسال پیامک اطلاع‌رسانی و تبلیغ نمایید و تعامل سودمند و مفید با کاربران خود داشته باشید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *