0

قند خون چند نیاز به انسولین دارد؟ (چه مقدار خطرناک است؟)

قند خون چند نیاز به انسولین دارد؟

نکاتی درباره اینکه قند خون چند نیاز به انسولین دارد؟

قند خون چند نیاز به انسولین دارد سوالی است که بسیاری از شما علاقمند به دانستن پاسخ آن هستید. میزان طبیعی قند خون برای عملکرد سالم بدن لازم است. برای اینکه بدانیم قند خون چند نیاز به انسولین دارد بهتر است نکات مهم این موضوع را بررسی کنیم. قند ( گلوکز) در خون یافت می شود و منبع اصلی تامین انرژی در بدن است. در پروسه هضم غذا، کربوهیدرات ها مانند قند، نشاسته و فیبر به گلوکز تبدیل می شوند.

در این وضعیت بدن برای تامین انرژی از گلوکز استفاده می کند. به دنبال آن هر موادی که اضافه می ماند و بدن از آن استفاده نمی کند، در سلول ها ذخیره می شود. میزان قند خون، تحت تاثیر عواملی مانند سن، استرس، غذا و فعالیت بدنی قرار می گیرد. معمولا اگر پس از 3 تا 6 ماه با مصرف داروهای خوراکی، قند خون تنظیم نشود، با مشاوره پزشک انسولین درمانی آغاز می شود. پاسخ به اینکه قند خون چند نیاز به انسولین دارد نیازمند بررسی شرایط و وضعیت بیمار می باشد.

چه میزان قند خون خطرناک است؟

چه میزان قند خون خطرناک است پاسخ به این سوال، نیاز به انجام تست و آزمایش دارد. معمولا قند خون اگر بیش از 300 میلی گرم در دسی لیتر باشد، منجر به بیماری می شود. میزان قند خون در هر فرد و هر سنی متفاوت است. بطور مثال میزان نرمال قند خون در سنین مختلف کودکان و بزرگسالان متفاوت است. به همین خاطر توصیه می شود که با پزشک مشورت کنید. آزمایشات ناشتا و آزمایشات بعد از غذا، می تواند کمک بسیار خوبی در تشخیص میزان قند خون باشد.

در ادامه موضوع قند خون چند نیاز به انسولین دارد باید گفت، در بزرگسالان بدون بیماری دیابت، قند خون بعد از غذا، باید کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر باشد. اما در کودکان، سطح قند خون می تواند بیشتر از قند خون بزرگسالان نوسان داشته باشد. آزمایشات قبل از خواب می تواند قند خون را تا حدودی نشان دهد. بدین منظور بهتر است که دستگاه تست قند خون در منزل داشته باشید. افزایش و تجمع قند خون در بدن برای طولانی مدت، منجر به عوارض حاد و مزمن می شود. که در نهایت می تواند باعث کاهش کیفیت و طول زندگی شود.

دلایل قند خون بالا

چه میزان قند خون خطرناک است بستگی به عوامل گوناگونی دارد. بالا بودن بیش از اندازه قند خون، هایپرگلاسمی نامیده می شود. اگر قند خون بیش از 180 میلی گرم در دسی لیتر باشد، هایپرگلاسمی بوجود می آید. قطعا علائم بالا بودن قند خون در بیماران دیابتی، خطرناک خواهد بود. دیابت یک نوع بیماری است که شیوع بسیاری دارد. دلایل بروز این بیماری گوناگون است. دیابت فقط به دلیل مصرف غذاهای شیرین نیست. بلکه وراثت و استرس هم در ایجاد دیابت موثر می باشند.

قند خون چند نیاز به انسولین دارد سوالی است که برای خانم های باردار هم مهم است. بیماری دیابت در خانم های باردار یک اختلال شایع محسوب می شود. بارداری می تواند عامل ایجاد دیابت باشد. نوزادان متولد شده از مادران دیابتی، بیشتر در معرض مبتلا شدن به این بیماری هستند. برای اندازه گیری قند خون دو راه وجود دارد. اولین روش تست قند خون است، بدین مفهوم که هر فرد می تواند قند خون خود را اندازه گیری کند. روش دوم آزمایش AIC است که باید در آزمایشگاه انجام شود. آزمایش AIC نشان می دهد که سطح قند خون در 3 ماه گذشته در چه شرایطی بوده است.

اندازه گیری قند خون

اگر میخواهید بدانید که قند خون چند نیاز به انسولین دارد باید علاوه بر مشاوره با پزشک، قند خون تان را اندازه گیری کنید. ساده ترین راه برای اینکار، استفاده از دستگاه مخصوص تست قند خون است. نحوه استفاده از این دستگاه بدین ترتیب است که یک قطره از خون خود را می گیرید. سپس روی نوار مخصوص قرار می دهید تا سطح قند خون تان مشخص شود.

این دستگاه یک عدد را نشان می دهد. هنگام مراجعه به پزشک، این عدد را اطلاع دهید. نوع دارو و نوع دیابت رابطه مستقیمی با تعداد دفعات این تست دارد. برای مثال، بیمارانی که مدام انسولین تزریق می کند، باید قند خون خود را به دفعات بیشتر تست کنند. این گروه از بیماران باید هنگام بیدار شدن از خواب، قبل از ناهار، دو ساعت بعد از ناهار و قبل از خوابیدن، تست قند خون انجام دهند. بعد از آزمایشات دقیق و نظر پزشک، می توان فهمید که قند خون چند نیاز به انسولین دارد.

اندازه گیری قند خون

انسولین چیست؟

در مورد اینکه قند خون چند نیاز به انسولین دارد لازم است بدانیم سلول های لوزالمعده، هورمونی را می سازند که نام آن انسولین است. انسولین کمک می کند که قند خون توسط سلول ها جذب شود. واحد سازنده قند، گلوکز می باشد که با استفاده از آنزیم ها و کربوهیدرات ها بوجود می آید. افزایش غلظت گلوکز در مایع خارجی سلولی، باعث می شود انسولین ترشح شود. انسولین در ساخت، ذخیره سازی و آزادسازی ترکیبات ضروری برای متابولیسم قند، نقش دارد. همچنین انسولین روی عملکرد دیگر هورمون ها تاثیر می گذارد.

چه میزان قند خون خطرناک است و نقش انسولین در میزان قند خون چیست؟ بدون انسولین، سلول ها توانایی استفاده از گلوکز خون را ندارند. به همین جهت بدن باید از مولکول دیگری انرژی خود را بگیرد. بعضی اوقات، انسولین به اندازه کافی در بدن ترشح می شود اما سلول ها واکنش مناسبی به آن ندارند. به این شرایط مقاومت انسولین می گویند. مقاومت به انسولین، یکی از علل ابتلا به دیابت نوع دو می باشد. برای اطلاع از اینکه قند خون چند نیاز به انسولین دارد و آیا قند خون شما شامل تکمیل فرآیند تزریق به وسیله سرنگ انسولین می باشد یا خیر باید آزمایشات مکرر و دقیق انجام داد.

عوارض افزایش قند خون

تشخیص اینکه قند خون چند نیاز به انسولین دارد فقط به عهده پزشک متخصص تان می باشد. زیرا هر فردی، سن و شرایط جسمانی متفاوتی دارد. دیابت نوع دو، دیابت نوع یک، دیابت بارداری و پیش دیابت از خطرات افزایش قند خون می باشند. همچنین زخم پای دیابتی، نوروپاتی دیابتی، کمای دیابتی، ابتلا به آلزایمر از دیگر عوارض دیابت هستند. مشکلات چشمی، تخریب کبد و کلیه، آسیب در اعصاب، بیماری های قلبی و عروقی از دیگر پیامدهای این بیماری می باشند.

دانستن اینکه چه میزان قند خون خطرناک است می تواند ما را در پیشگیری از برخی بیماریها کمک کند. با ابتلا به دیابت، احتمال سکته مغزی، قلبی و مشکلات کلیوی افزایش پیدا می کند. به منظور پیشگیری از افزایش قند خون مصرف کربوهیدرات ها را کاهش دهید. مصرف بیشتر فیبر، منیزیم و نوشیدن آب فراوان از دیگر راههای پیشگیری از افزایش قند خون هستند. با توجه به مطالب ذکر شده، می توانید راحت تر پاسخ اینکه قند خون چند نیاز به انسولین دارد را پیدا کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *