0

درمان زگیل تناسلی در مردان چه مدت طول می‌کشد؟

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است که در نتیجه ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی (HPV) ایجاد می شود. این طور نیست که همه افراد مبتلا به اچ پی وی (HPV) به زگیل تناسلی دچار شوند بلکه زگیل تنها یکی از علائم عفونت است که ممکن است در برخی افراد ظاهر شود و سپس خود به خود برطرف گردد زیرا این ویروس‌ها انواع مختلفی دارند و بعضی از انواع ویروس HPV تناسلی منجر به ایجاد زگیل تناسلی و بعضی دیگر منجر به بروز سرطان دستگاه تناسلی می ‌شوند.

هرچند زگیل های تناسلی می توانند به مرور زمان خود به خود ناپدید شوند اما معمولاً با درمان، سریعتر بهبود می یابند. درمان می تواند زگیل تناسلی را از بین ببرد و به کاهش شیوع بیماری کمک کند. بااین حال حتی در صورت درمان هم امکان بازگشت زگیل ها وجود دارد.

زگیل تناسلی چیست؟

اگر متوجه برجستگی‌های صورتی ملایم یا گوشتی در اطراف ناحیه تناسلی خود شده‌اید، ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شده باشید. زگیل های تناسلی زائده های کوچک گوشتی و مانند گل کلم هستند که معمولاً درد یا ناراحتی ایجاد نمی کنند.

شیوع زگیل تناسلی در مردان کمتر از زنان است. اما این بدان معنا نیست که نیاز به درمان آن ندارند بلکه مردان باید در صورت مشاهده علائم زگیل تناسلی در خود فورا به پزشک مراجعه نمایند تا ویروس تکثیر پیدا نکند.

زگیل های تناسلی در زنان به صورت زائده های گوشتی یا خاکستری در اطراف واژن، مقعد یا قسمت بالای ران هستند و علائمی مانند خارش یا خونریزی از واژن یا مقعد ایجاد می کنند. گاهی اوقات عفونت های HPV را می توان در اطراف و داخل دهان و گلوی افرادی که با یک فرد آلوده رابطه دهانی داشته اند مشاهده کرد. به علت اینکه زنان بیشتر از مردان به زگیل تناسلی دچار می‌شوند، باید مرتبا آزمایش‌های مشخصی را برای تشخیص و پیشگیری از زگیل تناسلی انجام دهند.

راه‌های ابتلا به زگیل تناسلی

در صورتی که اندام تناسلی شما با دستگاه تناسلی فرد دیگری که ناقل ویروس اچ پی وی HPV)) است در تماس قرار بگیرد، ممکن است به زگیل تناسلی دچار شوید. به خاطر داشته باشید که فرد ممکن است به ویروس مبتلا باشد اما زگیل تناسلی نداشته باشد.

حتی اگر از کاندوم استفاده می‌کنید یا رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید، ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوید، زیرا کاندوم تمام پوست دستگاه تناسلی را نمی‌پوشاند.

آیا زگیل‌ها برطرف می‌شوند؟

اچ پی وی (HPV) قابل درمان نیست و ممکن است برای برخی به یک عفونت مزمن و مادام العمر تبدیل شود و نتوان برای همیشه از شر آن خلاص شد اما زگیل تناسلی ناشی از آن تنها یکی از  علائم اچ پی وی (HPV) است و قابل درمان می باشد. حتی اگر عفونت اچ پی وی (HPV) از بین برود، احتمال ابتلا به عفونت از سویه مشابه یا متفاوت وجود دارد. حتی ممکن است فرد به طور همزمان به یک عفونت چندین سویه مبتلا شود. ابتلای مجدد معمولاً به نوع اچ پی وی (HPV)، میزان ویروس، واکسیناسیون و سیستم ایمنی فرد بستگی دارد.

برخی از سویه ها پرخطر هستند و  منجر به سرطان سلول سنگفرشی می شوند و ممکن است تا مدت ها  علائم نداشته باشند و فرد نداند که به  یک سویه اچ پی وی (HPV) پرخطر مبتلاست.

درمان زگیل تناسلی چقدر طول می‌کشد؟

زگیل تناسلی در مردان می تواند بدون درمان خود به خود از بین برود. این پروسه ممکن است دو سال یا بیشتر زمان ببرد. اما در صورتی که مردان به درمان اقدام کنند می توانند زگیل تناسلی را بسیار سریعتر از بین ببرند. همچنین احتمال عود زگیل های درمان شده کمتر است. در صورت استفاده از کرم ممکن است چند ماه طول بکشد تا زگیل تناسلی از بین برود و در صورت جراحی ممکن است سریعتر از بین برود.

آیا درمان ضروری است؟

علائم اچ پی وی(HPV) معمولاً بلافاصله خود را نشان نمی دهند، بنابراین زگیل ممکن است تا هفته ها یا ماه ها پس از عفونت ظاهر نشود. در برخی موارد، ممکن است سال ها طول بکشد تا زگیل تناسلی ظاهر شود.

زگیل تناسلی می تواند اطراف واژن یا مقعد، در دهانه رحم، در ناحیه کشاله ران یا ران، یا در آلت تناسلی یا کیسه بیضه رخ دهد. اچ پی وی (HPV )همچنین می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی در گلو، زبان، دهان یا لب شود. برای برخی افراد، زگیل تناسلی ممکن است طی دو سال خود به خود برطرف شود، اما درمان به تسریع روند از بین رفتن زگیل تناسلی کمک می کند.

درمان همچنین می تواند برخی عوارض ناشی از اچ پی وی (HPV) را بهبود دهد، از جمله:

  • درد، خارش و سوزش را کاهش دهد.
  • خطر گسترش اچ پی وی (HPV) را کاهش دهد.
  • زگیل های تناسلی را از بین ببرد.

درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی باید تحت نظر پزشک یا پرستار انجام شود. نوع درمانی که به شما پیشنهاد می شود بستگی به نوع زگیل شما دارد. درمان هایی که ممکن است توسط پزشک به شما توصیه شود عبارتند از:

  • کرم یا لوسیون
  • سرمادرمانی
  • عمل جراحی

کرم یا لوسیون

این کرم ها معمولاً چند بار در هفته مورد استفاده قرار می گیرند و درمان به مدت چند هفته ادامه می یابد.

سرما درمانی

طی این روش یک پزشک یا پرستار زگیل ها را با نیتروژن مایع منجمد می کند. این درمان معمولاً به مدت 4 هفته باید انجام شود.

عمل جراحی

یک پزشک یا پرستار می تواند زگیل ها را بریده، بسوزاند یا لیزر کند. این روش معمولاً فقط در صورتی توصیه می شود که درمان های دیگر مانند کرم و سرما درمانی جواب ندهند یا زگیل های تناسلی بیش از حد بزرگ باشند. عوارض جانبی این درمان ها عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت زخم
  • اسکار (جای زخم)

چه زمانی درمان زگیل تناسلی (HPV)  ضروری است؟

اگر زگیل تناسلی دارید، به یک متخصص مراجعه کنید و در مورد روش های درمان با او مشورت نمایید. زگیل هایی که دچار خونریزی شده اند و قابل کنترل نیستند باید توسط یک متخصص معاینه شوند. زگیل هایی که دهانه مجرای ادرار را مسدود می کنند و مانع دفع ادرار می شوند یک مورد اورژانسی به حساب می آیند و باید در اسرع وقت درمان شوند.

اگر زگیل تناسلی درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

اکثر عفونت های اچ پی وی (HPV) که باعث زگیل تناسلی می شوند حتی اگر درمان نشوند طی چند ماه تا دو سال خود به خود از بین می روند. اما ممکن است ویروس همچنان در بدن وجود داشته باشد. هنگامی که زگیل تناسلی درمان نشود، می تواند بسیار بزرگ شود و احتمال بازگشت آن با شدت بیشتر وجود دارد.

کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی

  • برای کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی باید از کاندوم برای رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی استفاده کنید.
  • حتی در صورت استفاده از کاندوم هم ممکن است به زگیل مبتلا شوید، زیرا کاندوم کل ناحیه تناسلی را نمی‌پوشاند.
  • واکسیناسیون خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی (HPV) را که باعث زگیل می شود، کاهش می‌دهد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *