0

راهنمای استفاده از سماور زغالی

قرار گرفتن در فضای نوستالژی همواره خوشایند است، از این رو می توان با استفاده از سماور زغالی، بر فضای خانه این حس را حاکم کرد. این سماور یکی از قدیمی ترین مدل های سماور است که با ذغال کار می کند. امروزه برخی مدل های این سماورها کاربرد دکوری دارند و بسیاری از مدل های دیگر نیز مناسب طبیعت گردی و باغ ها و میلاها طراحی شده اند. بنابراین استفاده از سماور ذغالی مستلزم دانستن روش کار با آن است. از این رو این مقاله به روش های روشن کردن سماور ذغالی اختصاص یافته است.

بررسی ساختار سماور ذغالی

قبل از پرداختن به روش استفاده از سماور زغالی لازم است که معرفی اجمالی از ساختار آن صورت گیرد. اگر عملکرد هر بخش از سماور مشخص باشد، کار کردن با آن آسان خواهد بود. سماور ذغالی برای اولین بار در دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار وارد ایران شد.

این سماور در واقع هدیه ای از طرف امپراطور فرانسه بود. امیر کبیر بعد از دیدن این سماور دستور داد در ایران نیز ساخت آن آغاز شود. به همین ترتیب این وسیله یه یکی از لوازم خانگی اعیان و اشراف تبدیل شد. اما بعد از مدتی علاقه وافر مردم ایران به چای موجب شد که استفاده از این سماور در تمامی خانه ها و مغازه ها رواج پیدا کند. این سماور پرطرفدار ساختاری به شرح زیر دارد:

  • آتشدان یا جازغالی: این بخش مخصوص قرار دادن ذغال است. بنابراین ساختار آن مشبک است.
  • خاکسترگیر: خاکسترگیر در بخش پایین سماور و در نزدیک کعب قرار گرفته است. در این بخش دریچه ای در نظر گرفته شده است که با باز و بسته کردن آن می توان خاکستر را خارج کرد.
  • تنوره: مخزن سوخت سماور یا به عبارت دیگر گرماخانه آن را تنوره می گویند.
  • بدنه: اصلی ترین و بزرگترین بخش سماور، تنه آن است. در این بخش آب ریخته می شود. این آب توسط تنوره ای که در وسط بدنه قرار دارد گرم می شود.
  • بخارکش: به منظور تخلیه بخار نیز یک قطعه کوچک در نظر گرفته شده است که به آن بخارکش می گویند.
  • بادگیر: این بخش به صورت شبکه ای طراحی شده است و وظیفه ی رساندن اکسیژن به ذغال ها را برعهده دارد. سطح بالایی این بخش به شکلی است که می توان قوری را بر روی آن قرار داد.
  • دسته: به منظور سهولت جابجایی سماور، در دو طرف آن دو دسته تعبیه شده است.
  • در: در وهله اول از در سمار می توان برای تمیز کردن سماور استفاده کرد. همچنین با کمک این بخش می توان حرارت سماور را محدود کرد و مانع جوشیدن آب شد.
  • میل و صراحی: برای برداشتن سماور دو دستگیره در نظر گرفته شده است که به آن میل و صراحی می گویند.
  • شیر: آب توسطه این بخش از سماور خارج می شود. این بخش از سماور بسیار حساس و ظریف است به همین دلیل بهتر است در استفاده از آن دقت لازم خرج شود.
  • پولکی: به نقطه ی اتصال شیر به بدنه ، پولکی می گویند.

روش های روشن کردن سماور زغالی

طریقه روشن کردن و استفاده از سماور زغالی بر خلاف باور عمومی بسیار آسان است. در ابتدا لازم است که کمی ذغال از قبل آماده شده باشد. البته می توان ذغال ها را در همان آتشدان سماور روشن کرد. بعد از این مرحله آب به جوش می آید. اما برای روشن کردن سماور ذغالی می توان از سه روش زیر استفاده کرد:

1- با کمک شعله اجاق گاز: در این روش، که آسانترین شیوه استفاده از سماور ذغالی است، کافیست کعب آن جدا و بر روی شعله گاز، پیک نیک و … قرار گیرد. بعد از روشن شدن ذغال ها می توان آن را به پایه متصل کرد. بهتر است بعد از این مرحله به تعداد ذغال ها افزوده شود.

2- با کمک آتش زنه: در این روش می توان از آتش زنه کمک گرفت. بدین منظور ذغال ها در آتشدان قرار داده و بر روی آن آتش زنه ریخته می شود. در نهایت با کمک کبریت می توان سماور را روشن کرد.

3- آماده کردن ذغال از قبل: در این روش ذغال ها از قبل آماده و از طریق در سماور به آتشدان منتقل می شوند.
البته بهتر است بدانید که کار با سماور زغالی طبیعت گردی راحت تر بوده و می توانید از چوب های خشک شده بجای ذغال استفاده کنید.

نکاتی مهم استفاده از سماور ذغالی

در هنگام استفاده از انواع سماور ذغالی در نظر گرفتن نکات زیر الزامی است:

1-زمان استفاده از سماور زغالی دقت داشته باشید که ذغال ها به خوبی در آتشدان قرار گرفته باشند. زیرا افتادن ذغال بر روی لوازم خانه علاوه بر آسیب وارد کردن به آنها، می تواند منجر به آتش سوزی شود.

2-اگر برای روشن کردن سماور زغالی از آتش زنه استفاده می شود باید به این نکته دقت شود که محتویات این ماده به داخل آب سماور وارد نشود.

3- مدت زمان جوشیدن آب در سماور تحت تاثیر نوع و جنس سماور، مقدار و داغی زغال ها و مقدار آب قرار دارد. از این رو بهتر است با توجه به عادت چای دم کردن خانواده و با کمک میزان مشخصی آب و ذغال، زمان تقریبی جوشیدن سماور را تخمین زد.

4-بهتر است در هنگام استفاده از سماور خاکستر و سایر مواد زاید آن زود به زود خارج شوند.

5-در هنگام استفاده از سماور زغالی، رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است. بدین منظور برای جلوگیری از حوادث احتمالی لازم است که سماور بر روی مکانی ثابت و بدون لغزش قرار گیرد. به خصوص زمانی که قوری روی آن قرار گرفته است.

6-با کمک سماور می توان اقدام به پخت و یا گرم کرن غذا کرد. اما نباید ظروف سنگین بر روی آن قرار داده شود.

7- تمیز کردن سماور باید با توجه به جنس آن صورت گیرد. در غیر این صورت ممکن است سماور آسیب ببیند.

زغال سماور ذغالی باید چه ویژگی های داشته باشد

کیفیت ذغال مصرفی نیز می تواند بر کارایی این سماور اثرگذار باشد. اگرچه در کار با سماور ذغالی می توان از ذغال های معمول (ذغال کباب و اسپند) استفاده کرد. اما بهتر است ذغال مصرفی ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • بتواند شعله را برای مدت طولانی نگه دارد.
  • فشرده باشد تا ریزدانه‌ها و خاک‌ اره فشرده ای تولید کند.
  • دود تولید نکند.

هنگام استفاده از سماور زغالی باید به این نکته دقت داشت که فضای آتشدان محدود است. پس بهتر است ذغال ها تا جای ممکن خرد شوند. از طرف دیگر نباید از ذغال های عطری استفاده کرد زیرا این ذغال ها کیفیت آب و چای سماور را پایین می آورند.

بدون شک با استفاده از این سماور می توانید یک چای متفاوت را تجربه کرده و در طبیعت گردی از آن استفاده کنید. بنابراین توصیه می شود که با خرید و استفاده از این سماور علاوه بر لذت بردن از یک چای خوش عطر، از یک فضای نوستالژی نیز لذت ببرید.

همچنین می توانید از این سماور به عنوان یک وسیله دکوری و تزئینی نیز استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، به سایت یکی از تولیدکنندگان این محصول نوستالژیک طبیعت گردی، یعنی سایت لاوا مارکت وارد شوید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *