0

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور با کیفیت از دای تک

امروزه در فضاهای کاری مدرن ارائه محتوای تصویری جز ضروری ترین ابزارهایی است که به وسیله آن جلسات مختلف را برگزار کرده و سخنرانی انجام می‌دهند. این امر در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است زیرا در خانه یا در مجموعه‌های کوچک اداری و محیط‌های جلسه استفاده زیادی از پروژکتورهای مختلف می‌شود. با توجه به محبوبیت پروژکتور، در فرآیند خرید اینترنتی ویدیو پروژکتور خانگی با کیفیت باید نکاتی را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

در هنگام خرید ویدیو پروژکتور باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

علیرغم افزایش اندازه مانیتورهای تخت در سال‌های اخیر، دستیابی به تصاویر بزرگتر از 75 یا 85 اینچ در یک اتاق کنفرانس یا حتی یک محیط کار خانگی با نمایشگر بسیار گران خواهد بود. مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین راه برای دستیابی به تصاویر 100 اینچی یا بزرگ‌تر ویدیو پروژکتورها هستند که با صرف هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از تلویزیون یا مانیتورهای بزرگ، می‌توانید تصویر بزرگ مورد نظر خود را بر روی دیوار نمایش دهید. پروژکتورهای امروزی می‌توانند خروجی نور بسیار بالاتری را در فرم کوچک‌تر و سبک‌تر تولید کنند تا تصاویر واقعاً جذابی را در اتاق‌هایی با نور روشن ایجاد کنند. در این بخش از راهنمای خرید پروژکتور به شما کمک می‌کنیم تا پروژکتوری مناسب برای استفاده خود را پیدا کنید.

وضوح تصویر

وضوح یک پروژکتور تعداد پیکسل‌هایی است که پروژکتور برای ایجاد تصویر استفاده می‌کند. هرچه پیکسل‌های بیشتری استفاده شود، رزولوشن بالاتر و رندر جزئیات برای هر اندازه تصویر خاص بهتر است. رزولوشن با دو عدد بیان می‌شود، مانند 1920*1200 که در آن عدد اول به پیکسل‌های افقی در سراسر صفحه اشاره داشته و عدد دوم به پیکسل‌ها عمودی از بالا به پایین اشاره دارد؛ این رزولوشن WUXGA نیز نامیده می‌شود. هر یک از فرمت‌های رایج وضوح تصویر نامی مانند این دارند تا نیاز به نقل قول اعداد نباشد. پروژکتورهای با وضوح بالا می‌توانند جزئیات تصویر بیشتری را نسبت به پروژکتورهای با وضوح پایین نشان دهند. پروژکتورهای با وضوح پایین‌تر با هزینه کمتری در دسترس هستند اما این روزها، پروژکتورهای با وضوح HDTV به قدری مقرون به صرفه شده‌اند که خرید پروژکتورهای پایین‌تر از آن منطقی نیست. در هر صورت انتخاب وضوح تصویر پروژکتور به نیازهای خود شما بستگی خواهد داشت. رزولوشن یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی طبیعتا متفاوت از پروژکتوری خواهد بود که برای مدرسه خریداری می‌کنید.

پروژکتور 4K

بهترین وضوح ارائه شده در بین پروژکتورهای تجاری،  4K(2160*4096) و UHD (2160*3840) است. پروژکتورهای 4K حداقل چهار برابر تعداد کل پیکسل پروژکتورهای Full HD 1080p ارائه می‌دهند. آن‌ها سطح بسیار بالایی از جزئیات و پیکسل‌های تقریبا غیرقابل شناسایی را در اندازه‌های تصویر بزرگ نمایش داده و برتری قابل‌توجهی نسبت به مدل‌های WUXGA و 1080 دارند. اگر استفاده شما از پروژکتور شامل تصاویر مهم علمی یا مهندسی یا شاید نمایش محتوای سرگرمی باشد، این جزئیات اضافی ممکن است مهم باشد اما برای اکثر برنامه‌های معمولی مانند ارائه اسلایدهای تجاری یا جلسات مجازی، وضوح 4K شاید زیاد ضروری نباشد.

پروژکتور WUXGA

پروژکتور WUXGA (1920×1200) تقریباً معادل فرمت Full HD (1920×1080) است که برای پخش دیجیتال استفاده می‌شود، با این تفاوت که تصویر کمی بلندتر است تا با نسبت تصویر 16:10 مطابقت داشته باشد. این فرمت با ظهور مانیتورهای کامپیوتری و لپ تاپ‌ها با وضوح بالا محبوب شد. مزیت پروژکتورهای WUXGA نسبت به رزولوشن 4K قیمت مناسب آن‌ها برای شرکت‌هایی است که نمی‌توانند بودجه زیادی هزینه کنند. این پروژکتورها بهترین قیمت را به نسبت شدت روشنایی بالا و کیفیت تصاویر خروجی دارند.

پروژکتور Full HD 1080p

Full HD 1080p (1920×1080) با نسبت تصویر 16:9 به طور خاص برای استفاده تجاری طراحی شده‌اند. همچنین ممکن است آن‌ها به جای پروژکتورهای WUXGA مشاهده شوند.

پروژکتور WXGA

پروژکتورهای  WXGA (1280×800)دارای نسبت تصویر 16:10 مشابه با پروژکتورهای WUXGA هستند اما رزولوشن پایین تری داشته و در نتیجه قیمت کمتری دارند. معرفی پروژکتورهای جدید در WXGA و رزولوشن‌های پایین‌تر مانند XGA روز به روز کمتر خواهند شد اما این پروژکتورها هنوز به طور گسترده در دسترس بوده و زمانی که بودجه یک فاکتور کلیدی در خرید است، گزینه خوبی به شمار می‌روند. برای مثال در مدارس که نیاز به خرید 12 پروژکتور دارند و از سمت دیگر بودجه آن‌ها محدود است، این دسته از پروژکتورها بهترین انتخاب هستند. در برخی شرایط هم ممکن است برای اتاق‌های روشن یا کنفرانس‌ها شدت روشنایی پروژکتور اهمیت بیشتری پیدا کند و موضوعی که نمایش داده می‌شود نیازی به ارائه وضوح بالا ندارد، در نتیجه این پروژکتورها کاربردی هستند.

پروژکتور XGA

رزولوشن XGA (1024×768) از دهه 1990 وجود داشته و از نسبت تصویر 4:3 معمولی در تلویزیون‌های قدیمی استفاده می‌کند که قبل از استاندارد HDTV صفحه عریض بودند. امروزه این پروژکتورها عمدتاً برای آن دسته از موقعیت‌های حساس به بودجه که در بالا ذکر شد، یا برای کاربردهایی که وضوح بالاتر لازم نیست، استفاده می‌شوند. رزولوشن‌های پایین‌تری مانند WXGA، XGA و حتی SVGA را در پروژکتورهای کوچک قابل حمل می‌بینید، جایی که روشنایی کمتر باعث می‌شود اندازه‌های تصویر کوچک‌تر و نیاز کمتری به وضوح بالاتر باشد.

پروژکتور SVGA

پروژکتورهای SVGA (800×600) وضوح بسیار پایینی دارند و مانند XGA دارای نسبت تصویر 4:3 هستند. این پروژکتورها در حال ناپدید شدن از بازار هستند اما جذابیت اصلی آن‌ها روشنایی بالا با قیمت بسیار پایین است.

شدت روشنایی پروژکتور

مقدار نوری که یک پروژکتور می‌تواند از خود ساطع کند با انسی لومن یا به اختصار فقط “لومن” اندازه گیری می‌شود. هر چه نور پروژکتور بیشتر باشد، مقدار ANSI lumens بالاتر است. میزان نوری که از پروژکتور خارج می‌شود، مشخص خواهد کرد آیا آن پروژکتور برای شما مناسب است یا خیر. ممکن است شما پروژکتور خود را برای تماشای فیلم و سریال خریداری کرده و هنگام خرید بتوانید اتاق را به صورت کامل تاریک کنید، در این صورت حتی اگر پروژکتور روشنایی پایینی داشته باشد، بدون هیچ مشکلی می‌توانید از آن استفاده کنید. در مقابل برای استفاده در اداره یا شرکت که معمولا نور زیادی در اتاق است، باید پروژکتوری تهیه کنید که شدت روشنایی بیشتری داشته باشد و بتواند حتی در محیط‌های غیر تاریک هم تصویر با کیفیتی ارائه دهد.

فاصله پرتاب پروژکتور

با فرض اینکه در مورد میزان وضوح مورد نیاز، میزان روشنایی که برای محیط خود نیاز دارید و اندازه صفحه نمایش خود تصمیم گرفته‌اید، باید بدانید که کدام پروژکتورها صفحه‌ای که در نظر دارید را پر می‌کنند. ممکن است از قبل یک صفحه نمایش نصب کرده باشید و ابعاد دقیق آن را بدانید. در غیر این صورت احتمالاً بر اساس محیط تماشای خود ابعاد تقریبی اندازه صفحه مورد نظر خود دارید. این اندازه می‌تواند ابعاد دیواری باشد که قرار است به عنوان صفحه نمایش پروژکتور مورد استفاده قرار گیرد.

با این داده‌ها می‌توان لیست پروژکتورهایی که متناسب با فضا و اندازه صفحه نمایش شما هستند را محدود کرد. اجازه دهید با یک مثال پیش رویم. فرض کنید یک اتاق کنفرانس بزرگ دارید و یک صفحه نمایش 170 اینچی 16:10 قبلاً نصب کرده‌اید. شما تصمیم گرفته‌اید که یک پروژکتور WUXGA خریداری کنید که شدت روشنایی آن حدود 5000 لومن باشد. در این مورد ممکن است انتخاب بین انواع مختلف پروژکتور سخت باشد و به همین دلیل باید فاصله پرتاب و نسبت آن را هم به معیارهای خرید خود اضافه کنید. به بیان ساده فاصله پرتاب، فاصله لنز تا صفحه نمایش است. لنز نصب شده بر روی پروژکتورها تا حد مشخصی قادر به پرتاب نور هستند و بیشتر از آن تصویر بی کیفیتی را ارائه می‌دهند. اگر فاصله پروژکتور و صفحه نمایش بیش از فاصله پرتاب پروژکتور باشد، تصویر کدر خواهد بود و نمی‌توانید جزئیات آن را با کیفیت بالا مشاهده کنید. اگر این معیار را در خرید مورد بررسی قرار دهید، هیچ مشکلی برای تماشای با کیفیت تصاویر نخواهید داشت.

لامپ در مقابل لیزر

در مرحله‌ای از فرآیند انتخاب و پس از تعیین الزامات رزولوشن، روشنایی، و اندازه پرتاب تصویر، باید تصمیمی اساسی در مورد استفاده از یک پروژکتور نوری سنتی مبتنی بر لامپ یا یک مدل لیزری بگیرید. اگرچه قیمت‌های پایه‌ای‌ترین پروژکتورهای لیزری سال به سال کاهش می‌یابد اما این پروژکتورها نسبت به یک مدل لامپی با همان وضوح قیمت قابل توجهی دارند.

داشتن یک پروژکتور لیزری چندین مزیت دارد. این پروژکتورها معمولاً 20000 ساعت یا بیشتر کار کرده که به معنای حداقل 10 سال کارکرد در مشاغلی است که پروژکتور را به مدت 8 ساعت در روز با روشنایی کامل نگه می‌دارد. در پروژکتورهای لامپی نیاز است که هر چند وقت یکبار لامپ آن را تعویض کرده تا تصاویر کیفیت بالایی داشته باشند. پروژکتورهای نوری با گذر زمان و استفاده مداوم، کم نور شده و نمی‌توانند سطح اولیه خود را حفظ کنند که البته این مشکل با تعویض لامپ قابل حل است.

ویدئو پروژکتورهای لیزری تعمیر و نگهداری دوره‌ای را کاهش داده و عملیات مربوط به تعویض لامپ را نیاز ندارند. تنها موضوعی که باید به آن توجه شود تمیز کردن یا تعویض فیلترهای نصب شده بر روی پروژکتور است. برخی از مدل‌ها اصلاً فیلتر نداشته یا نیازی به تمیز کردن ندارند. این دسته از پروژکتورها برای موقعیت‌هایی ایده‌آل هستند که در آن پروژکتور به‌طور دائم در مکانی نصب می‌شود که به راحتی برای تعمیر و نگهداری قابل دسترسی نیست.

هنگامی که نیازهای وضوح و روشنایی خود را تعیین کردید، باید هزینه اضافی مربوط به خرید یک پروژکتور لیزری را محاسبه کنید و با کمک آن تعیین کنید که آیا مزایای لیزر و صرفه جویی در هزینه در طول زمان باعث می‌شود که هزینه بیشتری برای خرید ویدیو پروژکتور صرف کنید یا خیر. امروزه خریداران به‌طور فزاینده‌ای لیزر را انتخاب می‌کنند که هر ساله مدل‌های جدید را معرفی کرده و همین موضوع منجر به کاهش قیمت‌ها برای یک کلاس وضوح و روشنایی معین می‌شود.

کنتراست ویدیو پروژکتور

کنتراست تصویر به فاصله بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین نقطه آن گفته می‌شود که پروژکتور قادر به تولید آن‌هاست. به طور مثال کنتراست 10000:1 بیان می‌کند که در این پروژکتور خاص نقاط روشن تفاوتی 10000 برابری با نقاط تیره تصویر دارند. به طور کلی برای نمایش با کیفیت تصاویر نیاز به پروژکتوری دارید که کنتراست تصویر بالایی داشته باشد، زیرا هر چه کنتراست بیشتر باشد، تصویر جزئیات بیشتری را به نمایش گذاشته و قسمت‌های تاریک آن به خوبی نمایش داده می‌شود. معمولا پروژکتورهایی با کنتراست 5000:1 برای مصارف معمولی مناسب هستند اما اگر هدف شما بازی کردن و یا تماشای فیلم و سریال، کنتراست‌های بالاتر تصاویر بهتری به نمایش خواهند گذاشت.

اتصالات پروژکتور

برای تماشای محتواهای تصویری از اتصالات مختلفی می‌توانید استفاده کند. هنگام خرید پروژکتور اتصالات باید در نظر گرفته شود تا انتخاب‌تان دقیق باشد. پرکاربردترین نوع اتصالات پروژکتور HDMI است که معمولا در تمامی دستگاه‌ها وجود دارد اما برای کسب اطمینان بیشتر، حتما پیش از خرید این گزینه را نیز بررسی کنید.

مرکز خرید ویدئو پروژکتور – دای تک

امیدواریم این مطلب در مورد نکات مهم در خرید ویدیو پروژکتور، اطلاعات مناسبی را خدمت شما ارائه داده باشد. چنانچه تصمیم شما برای خرید پروژکتور قطعی بوده و نیاز به مشاوره دارید، میتوانید با کارشناسان با تجربه ما در دای تک تماس بگیرید. همکاران ما در مجموعه تمام نکات لازم را خدمت شما ارائه داده و در صورت وجود سوال، به تمامی آن‌ها پاسخ خواهند داد. پروژکتورهای ارائه شده در وب سایت دای تک با بهترین قیمت بازار و بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در فروشگاه دای تک می‌توانید مشخصات مرتبط با هر محصول را مطالعه کرده و بین گزینه‌ها بهترین مورد را انتخاب نمایید.

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *