0

سه تا از جذاب‌ترین انواع دیوار گیاهی را بشناسید

جذاب‌ترین انواع دیوار گیاهی

یکی از ترندهای امسال برای دکور فضای داخلی، استفاده از قاب‌ها‌ و دیوارهای گیاهی هستش که تنوع بالای اون‌ها هر سلیقه‌ای رو راضی می‌کنه. خوشبختانه دیوارهای سبز با هر سبکِ طراحی قابل تطبیق‌ان و نسبت به خیلی از روش‌های مرسوم دکور دیوار، کم‌هزینه‌تر بوده و سریع‌تر و ساده‌تر اجرا می‌شن. البته مهم‌ترین نکته درباره این دیوارها، گیاهی بودن‌شونه که باعث می‌شه حس کنیم دکوراسیون داخلی با طبیعت زنده پیوند خورده.

با این مقدمه، اگر به فکر ایجاد تغییر جذابی در دیوارهای داخلی خود هستید، ما به شما دیوار سبز رو پیشنهاد می‌کنیم که هم کاری متفاوته و هم بسیار زیبا و چشم‌نواز. البته در ادامه به دلایل بیشتری برای این توصیه اشاره خواهیم کرد که اهمیت و ارزش دیوار سبز رو بهتر روشن می‌کنه. همچنین قصد داریم شما رو با سه تا از جذاب‌ترین انواع دیوار گیاهی آشنا کنیم پس تا انتها همراه ما باشید.

دیوار گیاهی چیست و چرا این اندازه محبوب شده؟

دیوار گیاهی یا دیوار سبز (Green Wall) از یک سازه نگهدارنده و تعدادی گل‌وگیاه در قالب یک طرح از پیش تعیین شده ساخته می‌شه. این سازه به صورت مستقل یا با اتکا به دیوار قابل اجراست و طیفی از طرح‌های ساده تا پیچیده و ابعاد کوچیک تا بزرگ رو شامل می‌شه. در ساخت این دیوارها می‌تونیم از گیاه طبیعی یا مصنوعی، بسته به شرایط استفاده کنیم هرچند که پیشنهاد اول ما در هر وضعیت، گیاه زنده هستش.

حتماً این سبک دیوارها رو در کوچه‌‌باغ‌های قدیمی و به شکل طبیعی زیاد دیدید که طراحان دکوراسیون داخلی از اون‌ها الهام گرفتن و قاب‌ها و دیوارهای گیاهی با اشکال مدرن رو طراحی کردن. همون‌طور که اشاره کردیم دیوارهای سبز در طرح‌های متنوعی قابل اجرا هستن اما چیزی که باعث شده طی سال‌های گذشته این اندازه محبوب بشن و خصوصاً در دکوراسیون منازل و ادارات ازشون استفاده بشه رو می‌شه در سه عامل زیر خلاصه کرد:

 آلودگی هوا

همون‌طور که در جریان هستید، در کشور ما شاخص آلودگی هوا وضعیت خوبی نداره برای همین راه‌های مختلفی رو برای کاهش آسیب ناشی از این معضل به‌کار می‌گیریم که یکی از اون‌ها، استفاده از گیاهان برای جذب آلودگی و افزایش سطح اکسیژن هواست. ازاونجاکه گیاهان یکی از بهترین تصفیه کننده‌های طبیعی هوا هستن، اگر در سطح وسیعی به کار گرفته بشن می‌تونن تأثیر چشم‌گیری در بهبود وضعیت آب‌وهوای شهری داشته باشن. البته قبول داریم که گیاهان به تنهایی برای رفع 100% این مشکل کافی نیستن اما می‌تونن نقش خودشون رو ایفا کرده و از بحرانی شدن شرایط جلوگیری کنن.

به همین دلیل علاوه بر محوطه سازی‌های شهری که توسط شهرداری‌ها انجام می‌شه، توصیه می‌کنیم که صاحبان ویلاها، باغ‌ها و زمین‌های خصوصی هم در این زمینه کم نذارن و با کاشت درخت و بسترهای سبز به بهبود شرایط زیست محیطی کمک کنن. البته چون بیشتر بافت شهری امروزی رو آپارتمان‌ها تشکیل می‌دن، این کمک از سمت اون‌ها می‌تونه تأثیر بزرگ‌تری به جا بذاره. اما چطوری؟

آپارتمان‌نشین‌ها تصور می‌کنن به دلیل محدودیت فضا نمی‌تونن کار چندانی بکنن و تنها قادر به نگهداری تعدادی گل‌و‌گیاه آپارتمانی هستن اما این همه موضوع نیست. دیوار سبز فضای محدودی اشغال می‌کنه و از سمت دیگه قادر به نگهداری حجم بالایی گیاه هستش پس می‌تونه یک گزینه عالی برای خانه‌های کوچک و آپارتمان‌ها باشه. خصوصا در ادارات و شرکت‌ها که معمولاً در مراکز شهر  واقع شدن، این دیوارها مثل یک معجزه عمل کرده و رطوبت محیط رو تامین و سطح آلودگیهوا رو پایین میارن.

 بیماری‌های روحی

شهرنشینی، زندگی ماشینی و فشارهای کاری نه تنها بدن که روح ما رو هم بیمار می‌کنن. برای مقابله با این فشارهای آسیب‌زا راهکار مناسبی وجود داره که توسط بسیاری از پزشکان توصیه می‌شه. سرگرم شدن باگل‌و‌گیاه به عنوان تفریح و یا به عنوان عنصری در برابر چشم‌های زیبا پسند ما می‌تونه عامل مهمی در کاهش مشکلات روحی باشه. ساخت و نگهداری از دیوار سبز در فضاهای داخلی خصوصاً در محیط اداری که ذاتاً روح خشکی بر اون حاکمه، فضا رو تعدیل کرده و شادتر نشون می‌ده همچنین از میزان استرس کارمندان و مراجعین کم می‌کنه.

مزیت اصلی دیوار سبز اینه که یک گسترده بزرگ سبز و زنده رو در مقابل چشمان ما به نمایش درمیاره و این حجم از زیبایی حال روحی ما رو به مرور بهبود می‌ده. همچنین خاصیت عایق صوتی و کاهش نویز که در دیوار گیاهی وجود داره تأثیر زیادی بر سلامت روان افراد می‌ذاره.

 زیبایی و هماهنگی

دیوار سبز یکی از زیباترین سازه‌های گیاهیه که می‌تونید اون رو در دکوراسیون داخلی خودتون استفاده کنید. جالب اینجاست که دیوار سبز قرار نیست یک دیوار سراسر سبز باشه؛ حتی قاب گیاهی کوچکی روی دیوار سفید هم کار خودش و انجام می‌ده و دیوار رو از یکنواختی و بی‌روحی درمیاره.

نکته‌ دیگه درباره ساخت دیوارهای گیاهی اینه که اون‌ها با هر نوع دکوراسیون  داخلی قابل انطباق هستن. یعنی می‌تونید متناسب با سبک خود یک طرح مناسب چیده و اجرا کنید. همچنین در هر اقلیمی قابل اجرا هستن چون می‌شه به راحتی با کمک گیاهان آپارتمانی یا گونه‌های بومی یک منطقه، این دیوارها رو اجرا کرد.

حال که به این سه مزیت مهم درباره دیوارهای سبز اشاره کردیم؛ وقت آن رسیده که به سراغ 3 تا از جذاب ترین انواع دیوار گیاهی بریم و اونها رو به شما معرفی کنیم.

دیوار سبز فلاور باکسی

اگر تا به امروز فلاور باکس‌ها رو فقط روی زمین و در محوطه سازی‌های ‌فضای باز دیدید، وقت آن رسیده که به شکل دیگر یعنی در ابعاد کوچک‌تر و روی دیوار تصورشون کنید. فلاور باکس (Flower Box) که یک جعبه کاشت و نوعی گلدان با بستر کشت حرفه‌ای هستش، می‌تونه با متریال سبک برای نصب روی دیوار ساخته و برای طراحی دیوار گیاهی استفاده بشه.

دیوار سبز فلاور باکسی

برای این منظور می‌شه زیرسازی مناسبی روی دیوار انجام داد یا فلاور باکس‌ها رو به صورت مستقیم روی دیوار نصب کرد. اگر قرار نیست زیرسازی خاصی روی دیوار انجام بشه، بهترین گزینه‌ها برای این منظور فلاور باکس‌های پلاستیکی، چوبی  و فلزی هستن. پس از نصب، درون فلاور باکس‌های دیواری رو با گیاهان آپارتمانی زیبا پر می‌کنند.

دیوار سبز هیدروپونیک

دیوار گیاهی دیگه‌ای که قطعاً می‌تونه نظر شما رو جلب کنه و هم متفاوته و هم زیست‌گرا، با نام دیوار سبز هیدروپونیک شناخته می‌شه. واژه هیدروپونیک (Hydroponic) به معنای آب‌کشت و یکی از شیوه‌های کشت گل‌وگیاهه که بدون نیاز به بستر خاکی و بر پایه آب عمل می‌کنه. در این روش تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه از طریق لوله‌های آب تامین می‌شه که درعین‌حال گلدان هم محسوب می‌شن. به این ترتیب ریشه گیاه در آب قرار گرفته و دسترسی بی ‌دردسر و یکنواختی به مواد غذایی داره.

دیوار سبز هیدروپونیک

بخش اصلی دیوار سبز هیدروپونیک رو سازه اون تشکیل می‌ده که شبیه لوله کشی هستش و عملاً نقش گلدان و بستر کاشت رو ایفا می‌کنه. برخلاف تصور عموم, این سبک دیوار سبز دیگر تنها مختص گلخانه‌ها و مزارع کشت آبی برای پرورش سبزیجات نیست و در مراکز تجاری و حتی خانه‌ها به عنوان دکور گیاهی از اون استفاده می‌شه.

دیوار خزه ای

بدن اغراق این گزینه جذاب‌ترین و خاص‌ترین دیوار گیاهی هستش که با کمک خزه و گیاهان تثبیت شده ساخته می‌شه. در ساخت دیوار خزه ای که اون رو با نام ماس وال هم می‌شناسن از خزه، که یکی از جذاب‌ترین گونه های گیاهی روی این سیاره است استفاده شده.

دیوار خزه ای

نکته جالبی که درباره دیوار خزه‌ای وجود داره، عدم نیاز اون به هرگونه مراقبت برخلاف دیگر انواع دیوار گیاهیه. به طور مثال دیوار خزه‌ای به آبیاری نیاز نداره، به نور خورشید چندان علاقه نداره و چون رشد نمی‌کنه هرس کردن هم لازم نداره. درواقع این پنل خزه ای برای مدت طولانی با همان زیبایی روز اول باقی می‌مونه و در دکوراسیون داخلی می‌درخشه.

شما چه سبک دیوار گیاهی رو می‌پسندید؟

در کنار این 3 سبک، قطعاً فرم‌های دیگه‌ای از دیوارهای سبز هم قابل اجرا هستند که می‌تونن توجه شما رو جلب کنن اما شکی نیست که با هر معیاری این 3 گزینه در بالای لیست قرار می‌گیرند. اگر شما هم دیوار گیاهی جذابی را می‌شناسید که می‌تواند در لیست ما قرار بگیرد، خوشحال می‌شویم از طریق کامنت‌ها با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

در پایان امیدواریم این مطلب که با همکاری مجموعه ایده سبز | طراحی و مجری دیوارهای گیاهی آماده شده، مورد پسند شما واقع شده باشه. در صورت تمایل، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیوار سبز و اجرای آن در منزل یا محل کار خود، می‌توانید از طریق شماره‌های 02177245295، 09126494926 و 09121173266 با این تیم پرانرژی در ارتباط باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *