0

آشنایی کامل با تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال

دنیای ارزهای دیجیتال در این روزها طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی، مانند سایر بازارهای مالی نیاز به داشتن دانش لازم و مهارت کافی دارد. در این مقاله وب سایت راهبران فردا می‌خواهیم تا شما را با دو بخش مهم در بازار ارزهای دیجیتال، که تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال است، بیشتر آشنا کنیم.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال یکی از بهترین روش‌ها برای شناخت ارز خوب در بازار ارزهای دیجیتال است. با تحلیل تکنیکال افراد به راحتی می‌توانند با تحلیل قیمت و بررسی بازارهای مختلف مالی، در بهترین زمان به بازار ورود کرده و با بیشترین سود از بازار خارج شوند.

در تحلیل تکنیکال، کارشناسان با استفاده از اطلاعات و داده‌های گذشته مانند حجم معاملات، قیمت یک سهم ویا ارز، تغییرات قیمتی یک سهم و یا ارز و… رفتار احتمالی نمودار را پیش‌بینی کنند.

در تحلیل تکنیکال، اخبار و اطلاعات یک بازار مالی تأثیری ندارد و بررسی نمی‌شود. درست است که اخبار بر روی قیمت و نمودار تأثیر می‌گذارد ولی یک تحلیل‌گر تکنیکال تمام فعالیتش با کندل‌ها و نمودارها می‌باشد.

تحلیل تکنیکال ابزار خاصی دارد که به تحلیل‌گران کمک می‌کند تا دقیق‌ترین تحلیل‌ها را داشته باشند.

تحلیل تکنیکال اولین بار در قرن 17 و در هلند به کار رفت. پس‌از آن در قرن هجدهم در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت. البته جالب است بدانید که شکل مدرن این تحلیل توسط نظریۀ چارز داو پدید آمده است.

تحلیل تکنیکال فقط در حوزۀ ارزهای دیجیتال کاربرد ندارد و بلکه در سایر بازارهای مالی مانند بورس و بازار فارکس نیز کاربرد دارد. به‌طور کلی هر بازار مالی که نمودار قیمت دارد، تحلیل تکنیکال نیز در آن جای دارد.

این تحلیل در واقع مطالعۀ رفتار انسان در بازار مالی است. انسان با توجه به ذاتی که دارند، ترس و طمع در شرایط مختلف تصمیمات مختلفی از خود نشان می‌دهند. تحلیل تکنیکال به ما این کمک را می‌کند تا بتوانیم این حرکات را پیش‌بینی کنیم البته با توجه به نمودار و چارت قیمت.

در بازارهای مالی همانطور که می‌دانید، عرضه و تقاضا نقش بسیار مهمی دارد. این عرضه و تقاضا نیز با توجه به احساسات معامله‌گران شکل می‌گیرد و این چرخه در قیمت یک ارز تأثیر بسیار زیادی دارد.

هر مقدار حجم معاملات یک بازار بیشتر باشد و نقدینگی بیشتری در جریان باشد، از تحلیل تکنیکال پاسخ‌های دقیق‌تری می‌توان دریافت کرد.

شاید این جمله را در بازارهای مالی شنیده باشید که می‌گوید:« the trend is your friend»، روند دوست شماست. در بازار ارزهای دیجیتال و در تحلیل تکینکیال فقط کافی است شما روند فعلی بازار را تحلیل کنید؛ تا روند آینده قیمت را به دست بیاورید.

معمولاً الگوهایی که در بازارهای مالی و در نمودارها شکل می‌گیرند، در آینده مجدداً تکرار می‌شوند.

یکی از مزیت‌های بزرگ تحلیل تکنیکال، سازگاری و انعطاف‌پذیری آن در هر بازار مالی است. تحلیل تکنیکال در تمام بازارهای مالی و در دورۀ های زمانی مختلف کوتاه مدت و بلند مدت نتیجه می‌دهد اما به شرطی که آموزش‌های لازم کار با ابزارهای تحلیل تکنیکال و همچنین توانایی تشخیص روند بازار را به درستی کسب کرده باشید.

مجموعۀ راهبران فردا تمام تلاش خود را می‌کند تا بهترین و به‌روزترین آموزش‌های روز دنیا را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

معایب تحلیل تکنیکال

مطمئنناً هیچ روشی بی عیب نیست. تحلیل تکنیکال نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحلیل تکنیکال بسیار خوب و کاربردی است و در بیشتر مواقع در صورت داشتن استراتژی درست و تحلیل درست روند بازار، به شما نتیجه مثبتی می‌دهد.

اما این تحلیل در برخی موارد کاربردی ندارد. برای مثال زمانی که عرضۀ اولیه صورت می‌گیرد، هیچ دادۀ قبلی درباره آن ارز وجود ندارد و بنابراین افرادی که تنها به تحلیل تکنیکال وابسته باشند از این ارزهای اولیه جا می‌مانند.

تحلیل با داشتن ذهنیت از یک ارز

یکی از عیب‌های دیگر تحلیل تکنیکال، تعصب بر روی ارز و تحلیل متعصبانه است. زمانی که شما روی یک سهم و یا یک ارز، نظر مثبتی داشته باشید، تحلیل شما بر روی آن ارز نیز با داشتن ذهنیت است که درون شما شکل گرفته است.

شما تمام تلاش خود را می‌کنید تا با داده‌هایی که به دست میاورید نتیجۀ ذهن خودتان را ثابت کنید و این امر در تحلیل تکنیکال بسیار خطرناک است.

ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال

در دنیای تحلیل تکنیکال بی‌شمار ابزار وجود دارد که هرکدام دنیای پیچیدۀ و نحوه کاربردی متفاوت دارند. بی‌شمار اندیکارتور وجود دارد تا به شما در تحلیل کمک کند اما در صورتی که شما کاربرد هرکدام از آن‌ها و روش استفاده از هر اندیکاتور را به درستی بلد باشید.

بارها مشاهده شده است که با یک ابزار و روی یک ارز، تحلیل‌های متفاوتی ارائه شده است. پس قبل از ورود به دنیای ارزهای دیجیتال حتماً به این نکته توجه داشته باشید که آموزش دیدن لازمۀ ورود شما به دنیای ارزهای دیجیتال است.

عدم شناسایی ارزش ذاتی

بگذارید با یک مثال برای شما این مسئله را شرح دهیم. فرض کنید قیمت خودروی پراید 300 میلیون تومان شود. ارزش ذاتی این خودرو بسیار پایین‌تر از این قیمت است و خریداران پس از مدتی هرچقدر این قیمت افزایش داشته باشد، دیگر استقبالی از آن نمی‌کنند.

یا مثالی دیگر، یکی از دلایلی که امروزه از قرعه کشی خودرو استقبال می‌شود، تفاوت قیمت عرضۀ کارخانه با بازار است. فرض کنید کارخانه هم این قیمت را به بازار نزدیک کند و قرعه کشی را بردارد. مطمئنناً استقبال مردم از خرید خودرو کارخانه بسیار افت می‌کند زیرا ارزش ذاتی خودرو کارخانه از بین رفته است.

ارزها و سهام نیز به‌همین صورت عمل می‌کنند. معمولاً ارزها یا بیشتر از قیمت ذاتی خود هستند که ریزش و افت قیمت در روند آن‌ها مشاهده می‌شود و یا ارزش ذاتی بیشتر از قیمت فعلی دارند که پس از مدتی با افزایش قیمت مواجه می‌شوند.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

با تحلیل فاندامنتال، ارزش ذاتی یک سهم و یا یک ارز مشخص می‌شود. در تحلیل بنیادی و یا تحلیل فاندامنتال تمامی مواردی که روی قیمت تأثیرگذار باشد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هدف از این کار، به دست آوردن قیمت واقعی و ارزش ذاتی یک ارز است. با این کار تحلیل‌گر می‌تواند در صورت کم بودن قیمت و ارزش ذاتی یک ارز، اقدام به خرید کند و بعد از رشد قیمت تا میزانی که تحلیل کرده بود، ارز را بفروشد و سودهای خوبی کسب کند.

البته می‌دانید در دردنیای ارزهای دیجیتال، افراد تنها با خرید یک ارز درقیمت پایین و فروش آن در قیمت بالا سود نمی‌کنند؛ افراد می‌توانند با تحلیل درست درصورتی که از افت قیمت خبردار باشند پوزیشن‌هایی باز کرده و به سود برسند. البته این بازار نیاز به آموزش‌های لازم دارد که شما می‌تواند در وب سایت راهبران فردا و در قسمت دوره‌های رایگان مشاهده کنید.

افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار ارزهای دیجیتال را دارند، تحلیل فاندامنتال بسیار تأثیرگذار و کمک کننده می‌تواند باشد.

در تحلیل فاندامنتال تمامی تحلیل‌ها بر اساس داده‌های مالی انجام می‌شود. همین امر سبب شده تا تعصب افراد بر روی تحلیل تأثیر‌گذار نباشد و افراد بتوانند دقیق‌تر به تصمیم‌گیری برای معاملات خود بپردازند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *