0

آشنایی با تجهیزات پزشکی بیمارستانی + کاربرد تجهیزات پزشکی

فشار سنج

فشار سنج از کاربردی ‌ترین و مهم ‌ترین تجهیزات پزشکی است، از این دستگاه برای سنجش میزان فشار خون افراد بیمار و سن بالا استفاده می ‌شود که میزان فشار خونشان بررسی شود تا دچار عارضه‌ های فشار خون، سکته مغزی و سکته قلبی نشوند.
فشارسنج در دو نوع دیجیتالی و عقربه ‌ای تولید می‌ شود، افراد می ‌توانند به سادگی نحوه کار با آن ‌ها را یاد بگیرند.

ترمومتر

ترمومتر یا تب سنج از مهم‌ ترین تجهیزات پزشکی است، از این دستگاه به برای سنجش و اندازه گیری میزان دمای بدن افراد استفاده می‌ شود.

تخت بیمارستانی خانگی

تخت بیمارستانی را می ‌توانیم یکی از مهم ‌ترین تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای نگهداری بیماران و سالمندان معرفی کنیم، برخی از افراد بیمار یا سالمند ممکن است برای مدت زمانی طولانی به استراحت بر روی تخت نیاز داشته باشند.

برای مراقبت و نگهداری بیماران و سالمندان در منزل می ‌توانید تخت بیمارستانی برقی یا مکانیکی تهیه کنید، تخت بیمارستانی با کیفیت تختی است که داری ابعاد استاندارد، میله‌های کناری و چرخ‌ های ترمز دار باشد، تختی مناسب است که امکان تنظیم ارتفاع نیز داشته باشد، این نوع تخت‌ ها مناسب استفاده در بیمارستان ‌ها، کلینیک‌ ها و منازل می‌ باشند.

تشک مواج

یکی دیگر از مهم ‌ترین تجهیزات پزشکی تشک است، نوع تشک برای آسودگی بیماران و جلوگیری از زخم بستر در بیماران و سالمندان استفاده حایژ اهمیت است، تشک مواج مناسب افرادی است که نیاز به بستری دارند و میزان تحرکشان بسیار پایین است.
تشک مواج انواع مختلفی از جمله تشک مواج سلولی، تشک مواج زنبوری، تشک مخصوص بیماران زخم بستر و… دارد.

محصولات توانبخشی

محصولات توان بخشی مجموعه ‌ای از تجهیزات پزشکی هستند که باید با توجه به شرایط و وضعیت افراد بیمار و سالمند از آن‌ ها استفاده شود، این محصولات شامل ابزار و لوازمی همچون واکر، ویلچر، عصا و… هستند که استفاده از آن ‌ها به حرکت و تعادل افراد بیمار و سالمند کمک می ‌کند.

پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر از دیگر تجهیزات پزشکی مهم و کاربردی است که از آن برای سنجش میزان اکسیژن خون افراد استفاده می ‌شود، افرادی که دچار بیماری ‌های قلبی، سرطان ریه، ذات الریه، کم خونی شدید، بیماری‌ های انسدادی ریه و… هستند باید به صورت مداوم میزان اکسیژن خونشان بررسی شود.

دستگاه بخور

این دستگاه بخور از تجهیزات پزشکی مهمی است که استفاده از آن در تمام فصول کاربرد دارد، دستگاه بخور به تأمین رطوبت هوای محیط پرداخته و خشکی هوا را کاهش می ‌دهد، این دستگاه عملکرد تنفس را بهبود بخشیده ودر همه اماکن قابل استفاده می‌ باشد.

دستگاه بخور از گسترش ویروس ‌ها جلوگیری کرده، علائم آلرژی و حساسیت را از بین می ‌برد، این دستگاه به کاهش خروپف در و ابتلای افراد به آنفولانزا و سرما خوردگی جلوگیری می ‌کند، استفاده از بخور میزان شدت سرفه‌ های خشک را کاهش داده و از خشکی پوست در افراد جلوگیری می‌ کند.

بالابر بیمار

بالابر بیمار که در دو نوع مکانیکی و برقی تولید می ‌شود از دیگر تجهیزات پزشکی مهم برای حرکت افراد دچار اختلالات حرکتی و معلولین، تجهیزات پزشکی سالمندان و… است، مراقبان و پرستاران برای جا به جایی افراد سالمند و بیمارانی که توانایی حرکت ندارند از بالابر استفاده می ‌کنند.

دستگاه ماساژور

ممکن است برخی از افراد بیمار یا سالمند دچار محدودیت های حرکتی باشند و توانایی حرکت برخی از اندام را نداشته باشند، استفاده از ماساژو در این نواحی موجب حرکت و جریان خون شده و از زخم بستر در آن ناحیه جلوگیری میکند.

مانیتورینگ

دستگاه مانیتورینگ، را میتوانیم یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی معرفی کنیم که برای نشان دادن علائم حیاتی بیماران بستری شده در بخش های مراقبت ویژه (ICU,CCU, NICIU) و اورژانس استفاده میشود.

علائمی همچون آنالیز آریتمی، تعداد ضربان قلب، سرعت تنفس، دمای بدن، فعالیت الکتریکی قلب، فشار خون غیر تهاجمی، درصد اشباع اکسیژن در خون و… بر روی صفحه مانیتور نمایش داده میشوند و در صورت اختلال در هریک از موارد آلارم دستگاه فعال شده و کادر درمان و پرستاری مطلع می شوند.

دستگاه‌های کمک تنفسی

این دسته از تجهیزات پزشکی محصولاتی هستند که به تأمین اکسیژن خالص پرداخته و در اکسیژن رسانی به بیماران کمک می‌ کنند، دستگاه‌های کمک تنفسی شامل مواردی همچون اکسیژن ساز، کپسول اکسیژن، ونتیلاتور، سی پپ، اتوسی پپ، بای پپ می‌ شوند.

اکسیژن ساز

اکسیژن ساز یکی از حیاتی ‌ترین و مهم ‌ترین تجهیزات پزشکی محسوب می‌ شود، این دستگاه برای افرادی که به دلایل بیماری‌ های مزمن انسدادی ریه قادر به تنفس نیستند بسیار کاربردی است.

اکسیژن ساز از طریق تغلیظ اکسیژن (غلیظ کردن اکسیژن محیط) اکسیژن خالص و مورد نیاز برای بیماران را تولید می ‌کند و از طریق کانولا و یا ماسک وارد ریه افراد بیمار می کند، از این دستگاه برای اکسیژن رسانی به بیمارانی که دچار بیماری‌ هایی همچون کرونا، آسم، برونشیت و ناتوانی ریه هستند استفاده می‌ شود.

این دستگاه بافت‌ های تخریب شده ریه را تا حدودی بازسازی می‌ کند و در دو نوع ثابت و پرتابل (قابل حمل و جا به جایی) ساخته شده و با برق و باتری کار می ‌کند.

کپسول اکسیژن

کپسول اکسیژن از دیگر مهم‌ ترین تجهیزات پزشکی است، اکسیژن موجود در کپسول که به صورت گاز وجود دارد که از طریق کانولای بینی و ماسک وارد ریه افرادی که دچار بیماری‌ های حاد و مزمن تنفسی هستند می ‌شود، این وسیله در اماکنی همچون اتاق عمل، کلینیک‌ ها و منازل قابل استفاده می ‌باشد.

ونتیلاتور

یکی از کاربردی‌ ترین تجهیزات پزشکی ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی است که تأثیر مستقیمی در حیات و زندگی بیمار دارد، ونتیلاتور به بیمارانی که توانایی نفس کشیدن ندارند کمک می‌ کند و به ریه افراد اکسیژن رسانده و کربن دی اکسید را از ریه فرد خارج می‌ کند.

این دستگاه هیچگونه بیماری را درمان نمی ‌کند و تنها به زنده ماندن افراد تا درمان بیماری‌ های زمینه‌ ای ‌شان کمک می ‌کند.

سی پپ

از دیگر تجهیزات مهم پزشکی می ‌توان به سی پپ CPAP اشاره کرد، از این دستگاه جهت باز نگه داشتن راه‌های هوایی بیمار در هنگام خواب استفاده می‌شود، سی پپ به فرد بیمار در حین خواب کمک می‌ کند تا به راحتی و به طور طبیعی نفس بکشد.

سی پپ نوعی دستگاه کمک تنفسی است از آن در درمان بیماری ‌های تنفسی همچون مشکلات ریوی ناشی از نارسایی قلبی، آپنه انسدادی خواب، خروپف مزمن، نارسایی هیپوکسمیک تنفس و… استفاده می ‌شود.

اتو سی پپ

اتو سی پپ یا دستگاه سی پپ خود تنظیم از دیگر تجهیزات پزشکی مهم است که از آن برای کاهش و درمان خرو پف و آپنه انسدادی استفاده می‌ شود، این دستگاه از طریق ایجاد فشار هوای مثبت اکسیژن مورد نیاز خون بیماران را تأمین می ‌کند.

بای پپ

بای پپ ازدیگر لوازم و تجهیزات پزشکی مهم است، این دستگاه به تنظیم راندمان تنفس در خواب می‌ پردازد و تنگی نفس ‌های شدید، خروپف، آپنه، بیماری‌ های ریوی را درمان م ی‌کند، از این دستگاه برای جلوگیری از بیدار شدن در طول شب به دلیل تنفس نامنظم استفاده می‌ شود.

نبولایزر

نبولایزر یکی دیگر از مهم‌ ترین و کاربردی ‌ترین تجهیزات پزشکی محسوب می ‌شود این دستگاه داروی مایع را به بخار تبدیل کرده که از طریق استنشاق و تنفس وارد ریه فرد بیمار می‌ شود، این نوع عملکرد نوعی روش درمانی جدید برای درمان بیماری‌ های تنفسی و ریوی است.

فروشگاه تجهیز سلامت

فروشگاه تجهیز سلامت tajhizsalamat.com از معتبر ترین فروشگاه‌ های تجهیزات پزشکی در شهر تهران است که انواع تجهیزات پزشکی را به فروش می ‌رساند، در صورتی که به هر یک از محصولات و تجهیزات پزشکی نیاز دارید می‌ توانید از طریق این فروشگاه اقدام کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *