0

همه چیز درباره کابینت آشپزخانه

در این مطلب با مهم ترین نکات برای یک انتخاب، خرید مطمئن و نگهداری کابینت آشنا خواهید شد.

برای داشتن یک انتخاب مناسب در هنگام خرید کابینت آشپزخانه، موارد زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. در هنگام خرید کابینت آشپزخانه توجه به المان های زیادی مانند رنگ، متریال، کیفیت، ابعاد و سبک طراحی و تولید کابینت از اهمیت زیادی برخوردار است. کابینت سازی مانیک هر ان چه را که باید در مورد کابینت بدانید در این مطلب با شما به اشتراک می گذارد.

 

انواع جنس کابینت

انواع جنس کابینت رایج در بازار به شرح زیر هستند:

کابینت ممبران: کابینت ممبران نوع پیشرفته کابینت های چوبی کلاسیک است که در آن از  روکش ممبران استفاده شده است. از ویژگی های بارز جنس کابینت های ممبران می توان به طرح های شلوغ و پر زرق و برق آن اشاره داشت، یعنی دارای کشوها و محفظه های متعددی هستند و برای قسمت ستون ها و دستگیره های آن نیز از ابزارها و اکسسوری های لوکس استفاده می شود. در صورتی که تمایل دارید دکوراسیون آشپزخانه خود را به سبک کلاسیک اجرا نمایید، پیشنهاد می شود که از جنس کابینت ممبران استفاده نمایید.

کابینت ام دی اف: جنس کابینت MDF شامل متریالی است که از ضایعات و خرده چوب ها ساخته می شود. این خرده چوب ها با استفاده از چسب رزین تحت فشار و حرارت بالا به صورت منسجم و فشرده در می آیند. به همین جهت استفاده از MDF یکی از راه های کاهش قطع درختان و حفظ محیط زیست نیز بشمار می رود. از انواع کابینت ام دی اف می توان به کابینت ام دی اف مات، کابینت ام دی اف برجسته و فوق برجسته و درب های کابینت بدنه فلزی اشاره کرد.

کابینت فلزی: یکی از انواع کابینت هایی که بارزترین ویژگی آن قیمت ارزان و مناسب است، کابینت فلزی می باشد. کابینت فلزی از انوع قدیمی کابینت است و امروزه از کابینت بدنه فلزی برای آشپزخانه استفاده می شود. یعنی بدنه کابینت از استیل یا ورق گالوانیزه است و درب آن از ام دی اف.

کابینت هایگلاس: های گلاس نوعی روکش است‌ که بر روی کابینت ام دی اف کشیده می‌شود. این روکش که‌ سطح آن از یک لایه نازک پلی گلاس تشکیل شده است. پلی گلاس نوعی پلاستیک است‌ که ظاهری بسیار شفاف و شیشه‌ مانند دارد و‌ جنس از شیشه سبک‌تر اما‌ مقاوم تر است و در انواع رنگ و طرح تولید می شود. کابینت های گلاس در دو نوع مات و براق رایج است و های گلاس سفید اکلیلی جزو محبوب ترین های کابینت هایگلاس است.

کابینت پلی اورتان: جنس این کابینت عموما از چوب است و پوششی از رنگ پلی اورتان روی آن اجرا می شود. این نوع کابینت دارای قابلیت های ابزار خوری بوده و می توان طرح های مختلفی را روی آن پیاده سازی نمود.

انواع سبک کابینت

به طور کلی انواع سبک کابینت به سه دسته تقسیم می شوند:

کابینت مدرن: در این سبک از طراحی کابینت، معمولا از سطوحی صیقلی و یکدست استفاده می شود و سادگی در این کابینت ها بیشتر از هر چیزی جلب توجه می کند. در طراحی کابینت مدرن شاهد کابینت هایی با خطوط صاف و منظم هستیم که کمترین پیچ و خم را دارند. کابینت هایگلاس براق و کابینت مات معمولا در دسته کابینت های مدرن قرار می گیرند.

کابینت کلاسیک: این نوع کابینت دارای طراحی ها و تزیینات زیادی بوده و معمولا با ظاهری شلوغ و پرکار اجرا می شود.ظاهر کابینت کلاسیک بسیار لوکس است و دارای جلوه ای بسیار شیک و زیبا می باشد. تزئیناتی که روی این کابینت ها اجرا می شود معمولا دارای الگویی است که با یک ریتم خاص در تمام کار تکرار می شود. قیمت کابینت کلاسیک بسیار بالاتر از مدرن است و متریالی که بیشترین استفاده را در سبک کابینت کلاسیک دارد، شامل چوب طبیعی، ممبران ، وکیوم، روکش چوب، رنگ پلی استر و… می باشد.

کابینت نئوکلاسیک: ئوکلاسیک در لغت به معنای مدرن کلاسیک است. این کابینت در عین شیک بودن دارای المان‌های تزئینی ساده است که نمایی مدرن و لوکس ایجاد می‌کند. پس نه کابینت کلاسیک است با جزئیات تزئینی زیاد و نه مدرن است که خیلی ساده باشد. می توان گفت که کابینت نئوکلاسیک از نظر ظاهری بیشتر به سبک کلاسیک نزدیک است.

عوامل موثر بر قیمت کابینت

جنس بدنه کابینت: اولین و موثر ترین فاکتور که تاثیر مستقیم روی قیمت کابینت ها دارد مواد و متریال استفاده شده در ساخت آن ها هستند. اینکه بدنه و اسکلت اصلی کابینت ها از چه چیزی ساخته شده است بسیار در قیمت آن تاثیر گذار است.

صفحه نصب شده روی کابینت: صفحات کابینت با توجه به جنسشان قیمت گذاری می شوند و معمولا جدا خریداری می شوند. صفحه های تمام چوب و مرمری قیمت بالاتری نسبت به مدل های دیگر دارند.

یراق آلات: یراق الات کابینت شامل دستگیره ها و پایه ها می شوند که تنوع بسیار بالایی دارند و در قیمت های مختلفی در بازار یافت می شوند. جنس یراق آلات می تواند چوبی، فلزی و یا شیشه ای باشد. در برخی کابینت های مدرن یراق الات استفاده نمی شود و نوعی دستگیره مخفی برای آن ها تعبیه می شود و یا با فشار دست باز می شوند.

طراحی و مدل کابینت: با توجه به تعاریف بلالا در حوزه جنس و سبک کابینتف می توان گفت که کابینت کلاسیک به علت کنده کاری و زمان طولانی تر تولید از نوع نئوکلاسیک و مدرن گران تر است. کابینت های تمام چوب نیز از روکش چوب گران تر هستند. رنگ های پولیشی مورد استفاده در کابینت و یا روکش ها نیز بسته به جنس و برندشان قیمت های متغیری دارند.

نصب و اجرای کابینت: این هزینه متغیر است و خود آن بستگی به متراژ کار و سختی نصب دارد. در این زمینه باید با کابینت سازی مورد نظر خود صحبت کنید و قیمت بگیرید.

برند: برند کابینت، برند یراق الاتی که برای آن خریداری می شود، خارجی و یا ایرانی بودن آن ها، برند رنگ و دیگر متریال هایی که در ساخت کابینت ها استفاده می شوند نیز می تواند در قیمت نهایی کابینت تاثیر گذار باشند.

 

نکات کلی در نگهداری کابینت

  1. عدم استفاده از مواد شوینده قوی برای تمیز کردن کابینت: کابینت را روزانه تمیز کنید و در صورت ایجاد لکه، حتما آن را پاک کنید، چون خیلی از لکه‌ها اگر طولانی مدت بمانند به سختی پاک می‌شوند و برای تمیز کردن آن‌ها باید از مواد شوینده قوی و دارای اسید استفاده کنید. به کارگیری مواد شیمیایی قوی اولین عامل برای خراب شدن کابینت هستند؛ این مواد به داخل مواد کابینت نفوذ کرده و آن‌ها را می پوساند.
  2. تمیز کردن لکه های آب: اگر کابینت ام دی اف دارید و روی آن آب ریخت، قطرات آب را به زودی پاک کنید، چون آب و رطوبت دشمن اصلی کابینت ام دی اف است و اگر به مغز آن وارد شود زود کابینت را خراب می‌کنند.
  3. نذاشتن ظروف سنگین و یا داغ در کابینت: طبقات کابینت با استفاده از خار طبقه در یونیت تعبیه می شود بنابراین باید ظروفی که داخل طبقه قرار می گیرد خیلی سنگین نباشد زیرا طبقه کابینت خم خواهد شد و به سمت پایین قوس پیدا می کند. بهتر است ظروف و وسایل سنگین را در کف کابینت زمینی قرار دهیم چون زیر آن پایه نصب شده است و می تواند وزن زیادی را تحمل کند.

تمیز کردن انواع مختلف کابینت:

تمیز کردن کابینت ممبران: کابینت ممبران اگر با آب گرم و یا حرارت تمیز شود روکش آن بلند می‌شود، پس برای تمیز کردن کابینت ممبران حتما از دستمال خشک استفاده کنید.

تمیز کردن کابینت هایگلاس: کابینت هایگلاس به دلیل سطح براق آن زود لک می شود. کابینت هایگلاس باید با آب و بدون پاک کننده تمیز شود، چون که مواد تمیز کننده براقیت و زیبایی آن را از بین میبرد.

نظافت کابینت MDF: کابینت ام دی اف در بین سایر کابینت‌ها، از بقیه دیرتر کثیف شده چون که روکش آن معمولا مات است. برای تمیز کردن ام دی اف از دستمال با رطوبت خیلی کم استفاده کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *