کد تخفیف
در تجارت الکترونیکی، کد تخفیف به یک تکه کد گفته میشود که خریدار با استفاده از آن میتواند هنگام خرید از محصولات یک وبسایت، آن جنس را با تخفیف مشخص شدهای خریداری کند. بهطور معمول، فروشندگان و یا صاحبین کسبوکارها، این کدهای تخفیف را درست میکنند تا مصرفکنندگان را به خرید بیشتر و یا خرید برخی اجناس موردنظرشان ترغیب کنند.
کدهای تخفیف که در بازارهای محلی به کوپن تخفیف مشهور هستند، اغلب از راههایی مانند ایمیل، مجلات، روزنامهها، اینترنت (بازاریابی ایمیلی، رسانههای اجتماعی) مستقیما توسط تولیدکننده و یا صاحبین کسبوکار به مشتریان عرضه میشوند. در واقع ماهیت کد تخفیف از طرفی فروش بیشتر برای فروشندگان و صاحبین کسبوکارها، و ترغیب کردن بیشتر خریداران به خرید از آن کسبوکار است. از طرفی دیگر با این روش میخواهند به نوعی در بین مردم محبوب و ماندگار شوند.
از این جهت که بیشتر کدهای تخفیف، بازه زمانی خاصی دارند، فروشنده جهت ترغیب خریدار به خرید از آنها، فقط امکان استفاده از کد تخفیف را در آن بازه زمانی خاص به وی میدهد. در نتیجه معمولا فروش در این بازه زمانی به دلیل اعمال کد تخفیف، بیشتر از سایر ایام خواهد بود. علاوه بر این، کدهای تخفیف، که در بازارهای محلی کوپن خرید نامیده میشوند، میتوانند یک بازار رقابتی در بازارهای محلی ایجاد کنند.
امروزه نه تنها فروشندگان اینترنتی، بلکه فروشندگان محلی نیز از کدهای تخفیف یا کوپنهای خرید برای ترغیب مشتریان به خرید استفاده میکنند. برای مثال در بعضی فروشگاهها، فروشنده به ازای خرید برخی اجناس خاص، به شما کوپن تخفیف چند درصدی را در بعضی اجناس دیگر میدهد. این شیوه خرید و فروش چند دهه است، که هم برای فروشندگان پرسود بوده است، هم برای خریدارن. در واقع کدهای تخفیف وارث کوپنهای تخفیف در بازارهای محلی هستند. تاپ کوپن به عنوان مرجعی برای ارائه کوپن و تخفیفات مجموعه های مختلف اقدام به انتشار کد تخفیف دیجی کالا، کد تخفیف اسنپ فود، کد تخفیف فیلیمو و دیگر کسب و کارهای اینترنتی برای استفاده کاربران می کند.
تاریخچه کد تخفیف و کوپن تخفیف
اولین کوپن تخفیف متعلق به شرکت کوکاکولا در سال 1888 است. این کوپن خرید به خریداران امکان خرید و نوشیدن یک لیوان کوکاکولا را به صورت رایگان میداد. تا سال 1913 میلادی، مشتریان این شرکت محبوب، حدود 8.5 میلیون نوشابه رایگان را با استفاده از این کوپن تخفیف نوشیده بودند.
سپس در طول دهههای بعد، فروشگاهها و سوپرمارکتهای زنجیرهای شروع به استفاده از کوپنهای تخفیف برای فروش بیشتر در برابر رقبا کردند. در سال 1990 با ورود اینترنت به زندگی مردم، کدهای تخفیف آنلاین و کدهای چاپ شده به وسیله رایانه در بین مردم رایج شدند. در سال 2002 میلادی، 3.8 میلیارد دلار به کمک کوپنها و کدهای تخفیف، پسانداز شده بود. در سال 2008 میلادی، صاحبین کسبوکارها با استفاده از گوشیها، کدهای تخفیف را به مشتریانشان عرضه میکردند. در سال 2013 استفاده از کدهای تخفیف به قدری رایج شده بود که طبق آمار وبسایت RetailMeNot حدود 92 درصد مردم آمریکا از کد تخفیف استفاده میکرند.
فروشندگان همیشه به دنبال سودبردن از فروششان نیستند. مانند مثال کوکاکولا، آنها با کدهای تخفیف و کوپن تخفیف در واقع به نوعی محصول و برند خودشان را نیز تبلیغ میکنند تا بتوانند در ذهن و زندگی خریداران جای ویژهای برای خود باز کنند.
انواع مختلف کدهای تخفیف
تخفیف های مختلفی در کسبوکارهای اینترنتی و محلی مانند: تخفیف، حملونقل رایگان، خرید یک عدد و دریافت یک جنس رایگان دیگر، کد تخفیف برای مشتریانی که برای بار نخست خرید کردهاند، پیشنهاد رایگان خرید، خریدهای جشنوارهای و هدایای رایگان وجود دارد. به همین صورت، از کوپن ها یا کدهای تخفیف، استفادههای مختلفی نیز میشود. استفادههایی مانند: تشویق به خرید، کاهش قیمت کالایی و یا کالاهایی مخصوص، معرفی برند به مشتریان و یا کمک به بازاریابان تا بهتر بتوانند رفتار مشتری را آنالیز و تحلیل کنند.
نحوه کارکرد آنها
معمولا کدهای تخفیف و کوپنهای خرید، وقتی از طرف مشتری به فروشنده داده میشوند، فروشنده جنس موردنظر مشتری را با تخفیفی که بر روی آن کوپن و کد تخفیف درج شده است، به وی میفروشد. خرید با قیمت کمتر از طرفی برای مشتریان رضایتبخش بوده، از طرفی نیز فروشندگان را نیز به هدف خودشان که فروش بیشتر و شناختهشدن در بین مردم است، میرساند.
خرید آنلاین و کد تخفیف
یکی از مزیتهای بزرگ کسبوکارهای آنلاین به نسبت کسبوکارهای محلی، ارائه محصولاتشان به طیف وسیعی از افراد میباشد. همین امر به آنها کمک میکند تا فروش بیشتری با درصد سود کمتری داشته باشند. قطعا استفاده از کد تخفیف، این فروش را میتواند برای آنها چندین برابر کند. به همین دلیل، کد تخفیف در بین صاحبین کسبوکارهای اینترنتی، طرفدار زیادی دارد.
امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در میان مردم، بیشتر افراد دوست دارند تا اقلام موردنیازشان را از طریق اینترنت خریداری کنند. جدای از اینکه اینترنت به ما این امکان را میدهد که بتوانیم بدون دغدغه وقت، به بررسی و مقایسه محصولات فروشگاهها و سرویسهای آنلاین بپردازیم، امکان خرید با کد تخفیف را نیز برای ما فراهم میکند.
تقریبا کمتر وبسایت و کسبوکار آنلاینی را میتوان یافت که از کد تخفیف برای فروش محصولاتش استفاده نکند. معمولا بیشتر فروشگاهها یا کسبوکارهایی که سرویسهایی را به مردم در بستر اینترنت ارائه میدهند، در مناسبتهای خاص به کاربرانشان کد تخفیف ارائه میکنند. بازه زمانی استفاده از کدهای تخفیف، معمولا چند روز بوده و در این مدت زمان کوتاه، خریداران زیادی از این فرصت برای خرید محصول و سرویس موردنظرشان استفاده میکنند.
کد تخفیف در اینترنت و کسبوکارهای آنلاین توسط فروشندگان ایجاد میشوند و معمولا حاوی حروف و اعدادی هستند. برای مثال به مناسبت عید سعید فطر، بعضی از وبسایتها، کد تخفیف “ayd98” را به کاربرانشان برای ترغیب آنها برای خرید، ارائه میدهند.
مطالعه بیشتر: لیست 30 مدل از بهترین و ارزانترین اتو مو
کد تخفیف و فروش بیشتر
کسبوکارهای اینترنتی، معمولا با ارائه کد تخفیف امکان خرید با قیمت کمتر را برای مشتریان فراهم میکنند. تنها کاری که مشتریان باید انجام دهند، استفاده از کد تخفیف به هنگام خرید جنس و یا سرویس موردنظرشان بوده تا با اعمال آن کد تخفیف، از تخفیف آن کسبوکار بهرهمند شوند.
ارائه و استفاده از کد تخفیف این فرصت را به خریداران میدهد تا جنس موردنظرشان را به قیمت مناسب و رقابتیتری بخرند. از طرفی، فروشندگان نیز با ارائه کدهای تخفیف، فروش محصولات و سرویسهایشان را افزایش میدهند. بعضی از فروشندگان برای اینکه مشتری تجربه بهتری از خرید خود داشته باشد، درصد کمی سود را بر روی محصولات خاصی اعمال میکنند تا مشتری بتواند با تخفیفهایی که بر روی سایت قرار گرفته است از آنها خرید کند. بدین وسیله آنها میخواهند در بین مشتریان، به برندی معتبر تبدیل شوند.
بازار اینترنتی به حدی رقابتی شده است که شاید کمترین خریداری را بتوان یافت که به کد تخفیف هنگام خرید فکر نکند.
شکی نیست که در قرن بیست و یکم و با افزایش روزافزون ضریب نفوذ اینترنت در میان مردم، بیشتر افراد خریدشان را از اینترنت انجام میدهند. کد تخفیف و تخفیفهای اینترنتی روشی مناسب هستند که هم برای خریدار و هم برای فروشنده تجربه بهتری از فروش و خرید را فراهم میآورند.
نظرات کاربران