0

درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی و ورزش

درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی و ورزش

دیسک گردن نوعی عارضه شایع است که درد و ناراحتی گردن و شانه را با خود به همراه می‌آورد. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که دیسک‌ در ناحیه گردن دچار آسیب شده یا تحلیل رود. در نتیجه این قضیه موجب می‌شود که توانایی ضربه‌گیری آن از میان برداشته شود. اولین راه به منظور درمان این عارضه استفاده از روش‌های درمانی بدون جراحی دیسک گردن  است. به عنوان مثال فیزیوتراپی و ورزش نیز می‌تواند به منظور درمان بیماری دیسک گردن موثر باشد و موجب کاهش درد، بهبود انعطاف پذیری و جلوگیری از آسیب‌های بعدی شود. به منظور آشنایی بیشتر با فیزیوتراپی، روش‌های درمانی و تمرینات ورزشی برای بیماری دیسک گردن، این مقاله را مطالعه کنید.

فیزیوتراپی و ورزش چگونه به درمان دیسک گردن کمک می‌کند؟

در ادامه برخی از مزایای فیزیوتراپی، بیماری دیسک گردن و تمرینات درمانی ورزشی آورده شده است:

  1. کاهش درد: فیزیوتراپی و ورزش می‌تواند موجب کاهش درد در ناحیه گردن، شانه و بازوها شود و علائم شایع در بیماری دیسک گردن را کاهش دهد. فیزیوتراپ می‌تواند از روش‌های مختلفی نظیر تکنیک درمان دستی و کششی به منظور کاهش درد و سفتی ناحیه آسیب دیده استفاده کند.
  2. افزایش دامنه حرکتی: تمرینات ورزشی که بر روی عضلات گردن و شانه تاثیر می‌گذارند، موجب بهبود دامنه حرکتی و افزایش انعطاف پذیری می‌شوند. انجام این تمرینات موجب می‌شود که فعالیت‌های روزمره نظیر چرخاندن سر و یا در دست گرفتن اشیاء آسان‌تر شود.
  3. تقویت عضلات: انجام تمرینات تقویتی موجب می‌شود که قدرت عضلات گردن و شانه حفظ شود و این قضیه حمایت از ستون فقرات و جلوگیری از آسیب بیشتر را به همراه آورد.
  4. وضعیت بدنی بهتر: فیزیوتراپی موجب می‌شود که وضعیت بدن بهبود یافته و در نتیجه کاهش درد و جلوگیری از آسیب بیشتر را به همراه داشته باشد. فیزیوتراپ می‌تواند در خصوص وضعیت صحیح بدن راهنمایی‌هایی مناسب ارائه داده و تمریناتی را به منظور تقویت عضلات حامی از ستون فقرات پیشنهاد دهد.
  5. آموزش و خود مدیریتی: همچنین فیزیوتراپی می‌تواند در خصوص شرایط و مدیریت وضعیت اشخاص آموزش‌هایی را ارائه دهد. این قضیه به افراد کمک می‌کند تا شرایط خود را بهتر درک کرده و یاد بگیرند که چگونه علائم را به تنهایی مدیریت کنند، در نتیجه کیفیت زندگی آن‌ها افزایش خواهد یافت.

در هر صورت فیزیوتراپی و ورزش برای اشخاصی که مبتلا به دیسک گردن هستند بسیار کمک کننده است، زیرا به منظور کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی، تقویت عضلات، بهبود وضعیت بدنی و ارائه آموزش‌هایی در مورد خود مدیریتی بسیار کمک کننده هستند. در هر صورت شما باید برای مشخص شدن بهترین برنامه درمانی با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

معاینات لازم قبل از فیزیوتراپی دیسک گردن

فیزیوتراپیست ابتدا معاینه فیزیکی انجام می‌دهد تا برنامه درمانی متناسب با شرایط شما را تعیین کند. این معاینه معمولا شامل ارزیابی وضعیت بدن، دامنه حرکتی، قدرت عضلانی، رفلکس‌ها و عملکرد حسی است. فیزیوتراپیست احتمال دارد که از شما بخواهد حرکات خاصی را به منظور ارزیابی میزان تحرک ستون فقرات گردنی و نشانه تحریک عصبی انجام دهید.

تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان دیسک گردن

تکنیک‌های فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست در تلاش است تا به شما کمک کند در فعالیت روزانه و زندگی خود بهبود یابید. فیزیوتراپ شما بر اساس نتایج ارزیابی و اهداف شخصی شما برنامه درمانی را تنظیم خواهد کرد.

ورزش مناسب برای درمان دیسک گردن

برنامه درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تمرینات کششی و انعطاف پذیری: فیزیوتراپ احتمالا تمرینات خاصی را به منظور بهبود حرکت مفاصل و عضلات ستون فقرات، بازوها و پاها به شما آموزش می‌دهد. بهبود میزان حرکت مفصل موجب کاهش درد می‌شود.
  • تمرینات تقویتی: عضلات قوی به عنوان پشتیبان قوی برای مفاصل ستون فقرات شما هستند. همچنین عضلات قوی بازو و پا می‌توانند بخشی از بار را از روی مفاصل ستون فقرات شما بردارند.
  • ورزش هوازی: مشخص شده است که ورزش هوازی منظم، نظیر پیاده روی، شنا، یا شرکت در کلاس ایروبیک، موجب تسکین درد، ارتقای وزن بدن سالم و بهبود قدرت و تحرک کلی می‌شود. موارد ذکر شده از جمله عوامل مهم برای مدیریت بیماری دیسک گردن هستند.

در ادامه چند تمرین مناسب برای بیماری دیسک گردن ذکر شده است:

  • کشش گردن

کشش گردن موجب افزایش انعطاف پذیری گردن و کاهش درد و سفتی آن می‌شود. این کار را با نشستن یا ایستادن با پشت صاف و شانه‌هایتان آغاز کنید. به آرامی سر خود را به راست خم کرده و گوش خود را به سمت شانه خود ببرید. این کشش باید برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نگه داشته شود، سپس همین کار را برای سمت چپ تکرار کنید.

  • فشار دادن تیغه شانه

فشردن تیغه شانه موجب به تقویت ماهیچه بخش فوقانی کمر و بهبود وضعیت بدن می‌شود. این کار را با نشستن یا ایستادن با پشت صاف و شانه‌هایتان آغاز کنید. سپس به آرامی تیغه شانه خود را فشار دهید، ۵ تا ۱۰ ثانیه این وضعیت را نگه دارید در نهایت خود را رها کنید.

  • فشار دادن چانه

این تمرین برای تقویت عضلات گردن و بهبود وضعیت بدن بسیار کمک کننده است. این کار را با نشستن یا ایستادن با پشت صاف و شانه‌هایتان آغاز کنید. به آرامی چانه خود را به سمت قفسه سینه جمع کنید و گردن خود را صاف نگه دارید. این وضعیت باید برای ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه داشته شده و سپس رها شود.

  • تمرینات باند مقاومتی

این تمرینات موجب تقویت عضلات گردن و شانه، افزایش انعطاف پذیری و کاهش درد می‌شود. فیزیوتراپیست می‌تواند تمرینات خاصی را بر اساس وضعیت فردی شما ارائه دهد.

  • حرکت بچه

این کار را  از دست و زانو آغاز کنید. بر روی پاشنه‌های خود نشسته و دست‌ها را به سمت جلو روی زمین دراز کنید. این وضعیت را چند ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید.

  • حرکت گربه-گاو

این حرکت را از دست و زانو آغاز کنید. کمر خود را به سمت بالا خم کرده و چانه را به سینه بچسبانید، سپس به آرامی کمر را پایین آورده و سر خود را بلند کنید و به سمت بالا نگاه اندازید.

  • حرکت خم به جلو نشسته

در حالی که پاهای خود را در مقابل خود دراز کرده‌اید، بنشینید. به آرامی از باسن به جلو خم شده و خود را به سمت انگشتان پا برسانید. این وضعیت را چند ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید.

  • حرکت چرخش گردن

برای این حرکت می‌توانید بنشینید یا بایستید و سر خود را در وضعیت خنثی قرار دهید. سپس به آرامی سر خود را به سمت راست چرخانده و چند ثانیه نگه دارید، سپس گردن خود را  به چپ برگردانید.

  • حرکت خم شدن به طرفین

برای این حرکت می‌توانید بنشینید یا بایستید و بازوهای خود را در کنار خود قرار دهید. به آرامی سر خود را به سمت راست خم کرده و به سمت شانه خود برسانید. این وضعیت را چند ثانیه نگه داشته و سپس به سمت چپ خم شوید.

  • تحرک مفاصل

حرکت مفاصل نوعی تکنیک درمانی دستی است که در آن حرکت غیرفعال مفصل از طریق دامنه حرکتی انجام می‌گیرد. این کار نوعی گزینه درمانی مفید برای افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن محسوب می‌شود و در حقیقت دیسک ستون فقرات گردن را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش درد، سفتی و محدودیت دامنه حرکتی می‌شود.

تحرک مفصل توسط پزشک یا فیزیوتراپیست آموزش داده می‌شود که در آن از حرکات ملایم و کنترل شده به منظور بهبود تحرک مفاصل و کاهش درد استفاده می‌شود. در طی این عمل، پزشک ممکن است از دستان خود برای انجام فشار به مفصل استفاده کند یا ممکن است ابزار خاصی برای بهبود حرکت مورد استفاده قرار گیرد.

تحرک مفاصل موجب تقویت حرکت مفاصل ستون فقرات و کشش عضلات اطراف شده و در کاهش درد و سفتی گردن بسیار موثر است. علاوه بر آن، این تکنیک موجب بهبود هم ترازی مفاصل و کاهش برخورد عصبی می‌شود، که برای کاهش درد و اختلال عملکرد در افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن بسیار کمک کننده است.

علاوه بر آن، موبیلیزیشن مفصل ممکن است با سایر روش‌های درمانی نظیر درمان دستی و تحرک بافت نرم، ادغام شود تا در نهایت بهبود عملکرد کلی و کاهش درد در افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن را به همراه بیاورد.

در این رابطه حتما با پزشک واجد شرایط که در خصوص نحوه انجام موبیلیزیشن آموزش دیده است، هماهنگ کنید تا اطمینان یابید این کار را به طور ایمن و موثر انجام می‌دهید. تحرک مفصل احتمال دارد که به تنهایی یا در ترکیب با سایر روش‌های درمانی نظیر ورزش یا درمان الکتروتراپی به منظور کمک کاهش علائم و بهبود آن برای افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن مورد استفاده قرار گیرد.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی نوعی روش درمان دستی است که در آن بافت‌های نرم بدن نظیر عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها دستکاری می‌شود. این روش نوعی گزینه درمانی مناسب برای افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن محسوب می‌شود و وضعیتی است که در آن دیسک ستون فقرات گردن نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش درد، سفتی و افزایش دامنه حرکتی را به همراه خواهد داشت.

الکتروتراپی

الکتروتراپی

 

الکتروتراپی نوعی فیزیوتراپی محسوب می‌شود که در آن از انرژی الکتریکی به منظور تحریک عضلات، اعصاب و سایر بافت‌های بدن استفاده می‌شود. این روش نوعی گزینه درمانی مناسب برای افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن محسوب شده و وضعیتی است که دیسک ستون فقرات در گردن را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند درد، سفتی و محدودیت دامنه حرکتی را کاهش دهد.

الکتروتراپی دارای انواع مختلفی است که به منظور درمان بیماری دیسک گردن استفاده می‌شود، نظیر:

  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)

تنس درمانی به وسیله دستگاه کوچک انجام می‌گیرد. این دستگاه از باتری برای ارسال تکانه‌های الکتریکی استفاده می‌کند. این تکانه‌ها از طریق الکترودهایی که روی پوست در ناحیه آسیب دیده قرار گرفته‌اند، انتقال می‌یابد. این تکانه‌ها با تداخل در انتقال سیگنال‌های درد به مغز، موجب کاهش درد می‌شوند.

  • تحریک الکتریکی عصبی عضلانی (NMES)

درمان NMES با استفاده از تکانه‌های الکتریکی موجب تحریک عضلات ناحیه آسیب دیده می‌شود. این کار  موجب بهبود قدرت، دامنه حرکت و عملکرد کلی عضلات می‌شود.

  • جریان تداخلی (IFC)

درمان IFC از دو الکترود به منظور ارسال تکانه‌های الکتریکی استفاده می‌کند که از روی یکدیگر عبور می‌کنند. این کار موجب افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده شده و به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند.

  • میدان الکترومغناطیسی پالسی (PEMF)

در روش درمانی PEMF از دستگاهی به منظور رساندن امواج الکترومغناطیسی به ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود. این امواج موجب کاهش درد و التهاب، بهبودی و بهبود گردش خون می‌شوند.

الکتروتراپی روشی ایمن است، اما احتمال دارد که برای همه افراد مناسب نباشد. افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند، به عنوان مثال از ضربان ساز یا ایمپلنت فلزی در ناحیه تحت درمان استفاده می‌کنند، ممکن است مناسب الکتروتراپی نباشند.

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند درمانی روشی درمانی غیر تهاجمی است که به منظور کاهش علائم بیماری دیسک گردن استفاده می‌شود. در این روش از امواج صوتی با فرکانس بالا به منظور ایجاد گرمای عمیق در بافت‌ها استفاده می‌شود. این قضیه در نهایت موجب افزایش جریان خون و بهبود ناحیه آسیب دیده می‌شود.

اولتراسوند درمانی در واقع با ارسال امواج صوتی از طریق مبدلی که بر روی ناحیه آسیب دیده گردن قرار گرفته است، کار می‌کند. امواج صوتی به عمق بافت‌ها نفوذ کرده و موجب ایجاد ارتعاش می‌شوند. این قضیه در نهایت موجب ایجاد گرما می‌شود و کاهش درد و سفتی گردن را به همراه داشته و عضلات را آرام می‌کند.

علاوه بر آن، درمان اولتراسوند می‌تواند افزایش جریان خون در ناحیه آسیب ‌دیده را به همراه داشته باشد که با رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌ها در نهایت موجب بهبودی می‌شود. علاوه بر آن این روش به کاهش التهاب کمک کرده و می‌تواند درد و اختلال عملکرد در افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن را کاهش دهد.

شاک ویو تراپی

شاک ویو ‌تراپی نوعی گزینه درمانی غیرتهاجمی است که در آن از امواج صوتی به منظور تحریک التیام و کاهش درد در افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن استفاده می‌شود. این روش برای درمان بیماری‌های اسکلتی-عضلانی، از جمله التهاب کف پا، تاندونیت و درد مزمن نیز استفاده می‌شود. طی درمان، از دستگاه دستی به منظور ارسال امواج صوتی با انرژی بالا به ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود. امواج صوتی با افزایش جریان خون در ناحیه آسیب ‌دیده، افزایش بازسازی بافت و کاهش التهاب، فرآیند بهبود طبیعی بدن را افزایش می‌دهند.

تکارتراپی

انتقال الکتریکی مقاومتی خازنی یا تکارتراپی، گزینه درمانی غیر تهاجمی است که در آن از امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا به منظور تحریک التیام و کاهش درد در افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن استفاده می‌شود. این روش به منظور درمان بیماری‌های اسکلتی-عضلانی نظیر تاندونیت، استئوآرتریت و درد مزمن نیز استفاده می‌شود.

روش‌های دیگری که فیزیوتراپ ممکن است استفاده کند عبارت است از:

گرما درمانی

به اعمال گرما به ناحیه آسیب دیده با استفاده از پد گرم، بطری آب یا حوله گرم، گرما درمانی گفته می‌شود. گرما موجب افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده شده و بهبودی و کاهش درد و سفتی را به همراه خواهد آورد. گرما درمانی اغلب در ترکیب با سایر روش‌های درمانی نظیر ورزش یا ماساژ استفاده می‌شود.

سرما درمانی

در سرما درمانی، سرما به ناحیه آسیب دیده با استفاده از کیسه سرد یا کیسه یخ اعمال می‌شود. سرما موجب کاهش التهاب و بی حس کردن ناحیه شده و درد و تورم را کاهش می‌دهد. سرما درمانی معمولا در مرحله حاد بیماری دیسک گردن، زمانی که درد و التهاب در بالاترین حد خود است، استفاده می‌شود.

کلام آخر

به طور کلی فیزیوتراپی و ورزش به عنوان گزینه‌های درمانی موثری برای افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن به حساب می‌آیند. فیزیوتراپی عملکرد کلی را افزایش داده و موجب کاهش درد می‌شود. فیزیوتراپی برای افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن دارای اهمیت بسیار است. بدین منظور شما باید تحت نظر پزشک واجد شرایط برای ایجاد برنامه درمانی کامل قرار گیرید که نیازها و اهداف فردی شما را برآورده سازد. با گنجاندن فیزیوتراپی و ورزش در برنامه درمانی خود، افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن می‌توانند میزان عملکرد خود را افزایش داده و میزان درد را کاهش ‌دهند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *